Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Taxi's

Gestart door Phille, woensdag 2 december 2009, 14:02:32

Vorige topic - Volgende topic

Phille

Dit wil ook nog wel effe kwijt, als men een taxi neemt aan de luchthaven in Manilla, neem een meter taxi.

De eerste keer dat ik een taxi nam en hier niet van wist, dan betaalde ik, zoals ik in het verhaal van Stip kan lezen, ook 500 pesos. Op zich is dat niet veel vergeleken met de prijzen bij ons, maar ... de tweede keer dat ik daar was nam ik een meter taxi, en zei ook duidelijk die aan te zetten, want dat vergeten ze al wel eens  :weetikniet: ... prijs tot in Makati (zelfde afstand als eerste keer) -> 200 pesos.

Wij witneuzen worden al snel beschouwd als ne 'walking ATM', ik word daar redelijk zenuwachtig van; maar ene keer het systeem kennende valt dat wel mee; om het even wanneer men een taxi neemt, meter laten opzetten of uitstappen.

Het lijkt allemaal niet duur, maar vele taxi ritjes samen maken na 2 weken wel degelijk een verschil.

Wat er mij ook overkomen is, is dat ik een taxi nam om een biertje te gaan drinken ... toegekomen op de bestemming, op de meter staat 85 PHP en de taxi chauffeur zegt ... tis 200 PHP ... waar ik simpelweg gezegd heb, hier is 100PHP en change back please (uit principe), wilde dat eerst niet, dus simpel trukje, niet akkoord, laat me even politie bellen en alles is opeens ok dan.

Dit gewoon effe ter informatie en nee ik ben geen gierigaard, maar juist is juist!

xav

Citaat van: Phille op woensdag  2 december 2009, 14:02:32




Dit gewoon effe ter informatie en nee ik ben geen gierigaard, maar juist is juist!


ik zal je zeker niet beschouwen als gierigaard... na een tijdje daar te zijn let je ook al op enkele peso's... het is natuurlijk niet veel... volgens mij heb ik dit mee van de tijd dat het nog belgishe frankskes waren hier... keek je ook al vlug op enkele franken meer of minder...

en het is niet omdat je als toerist in een land bent... dat ze je zomaar kunnen het geld uit je zakken halen... en dit gebeurd niet enkel in de phils hoor...

Digos

#2
ja zo te lezen ga je bijna iedere week......daarmee dat ik en misschien wel andere heel jaloers zijn.  :applaus:

Wat betreft die taxie's....dat blijkt altijd een moeilijk probleem, en zelfs voor mij in Manila (en we hadden zelf zes taxie's bollen) met het verschil dat ik de achtergrond...persoonlijk kende van men drivers, wat alles wel in een ander daglicht zet.

Maar niettemin......als ik een taxi neem hanteer ik ook "juist is juist" en niks anders en als alles correct is krijgen ze altijd een goed extraatje boven op...no problem.


Maar nu gaan we echt  :offtopic: met dit.

Zo dus maar gauw terug naar die vliegende arabieren die wel mooie prijzen kunnen hanteren, maar spijtig genoeg nogal beperkt zijn in afreisdata.

O0

[admin]Dit topic is afgesplitst van Etihad airwaysOnderwerp is nu: taxi's[/admin]
LIVE ONCE - LIVE IT

Kano

Mijn idee is om niet meer te betalen dan op de meter staat, omdat je het anders verknoeid voor de volgende keer of voor anderen. Als je een fooi wilt geven is dat natuurlijk prima.  Weet, dat een taxichauffeur in Manila voor het gebruik van de taxi ongeveer P 1400 per 24 uur moet afdragen en dat hij zelf de benzine of het gas moet betalen. Alles wat hij meer ontvangt is zijn loon. 
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Phille

Als men het bedrag vraagt wat op de meter staat dan geef ik altijd iets extra. Probeert men meer af te troggelen dan niet, zo simpel is dat!

xav

is het ook niet algemeen bekend en staat er soms ook geen bordje dat er altijd 10% op de fare bijkomt...? heb dat toch meermaals gezien in de taxi's...

en het waren geen zelf gemaakte bordjes hoor  :happy2:

Phille

Als er dergelijk bordje zou hangen heb ik daar geen probleem mee, in sommige landen moet je bijbetalen voor bagage; als dat aangeduid staat dik ok voor mij; maar 85PHP op de meter en 200PHP vragen  :denk:

Of aan hotel ne meter taxi vragen om naar de luchthaven te gaan en zeggen dat het 500PHP zal zijn, en na discussie toch meter op en het blijkt er dan slechts 150 te zijn ...

Dan begrijp je mijn standpunt wel denk ik.

Digos


Zo'n bordje van dat er 10% bij de fare bijkomt klopt niet.

De fare die de meter aangeeft is de uiteindelijke correcte prijs.

LIVE ONCE - LIVE IT

Robert

Blijft gewoon een beetje opletten wat je doet, ik heb wel eens enorm geluk gehad met een witte taxi. Ik ging vanaf airport met een gele taxi en midden op roxas boulevard een ongeluk gehad. Ambulance die de taxi aanreed bij de stoplichten, fout taxi want zwaailichten waren aan, daar sta je dan.
Ik zat voorin, was al blij dat ik zelf niet veel had, zag de ambulance aankomen. Net 13 uur gevlogen, bloedheet, koffer in de achterbak, chauffeur die je vraagt om te wachten. Iedereen om je heen, ze willen allemaal helpen, maar je kan ook zo je spullen kwijt zijn. Politie komt eraan, men scheld elkaar verrot, maar kan ook zomaar dat ik in een keer de schuld krijg, wilde ik niet op wachten. Handbagage gepakt, meteen de koffer ook gepakt, stukje verderop gaan staan. Er stopte een witte taxi, die hing in elkaar van ellende, maar hele aardige oudere man, die had alles meteen door, die heeft me toen naar hotel gebracht. Had ook nog zijn meter aan, maar kan wel zeggen dat ik die man een goede tip heb gegeven.

yepyep

Die 10 pesos additional fare is niet meer geldig. Is iets van LTO geweest toen de benzineprijs ineens zo hard steeg.

Een taxichauffeur leased de taxi van de operator en betaald, afhankelijk van de taxi, tussen de 1000-1700 pesos per 24 uur.
Daarnaast betalen ze inderdaad de benzine of gas wat grofweg neerkomt op 800 pesos voor gas en 1600/1800 voor benzine.

Als je een taxichauffeur huurt voor een dag kan er van uit gaan dat je ongeveer bovenstaande kosten kwijt bent + tip.

Hoe nieuwer de taxi, hoe duurder de boundary (lease) en natuurlijk het verschil tussen LPG of benzine.