Voertuig besturen op de PH

Gestart door g, vrijdag 4 december 2009, 15:06:08

Vorige topic - Volgende topic

g

ah okee ik denk dat ik veiligheidshalve met het openbaar vervoer ga (als dat enigzinds mogelijk is : jeepneys? bussen? treinen? ? )
mijn pennevriending schijnt te denken dat het daar massas goedkoop is om te vliegen (2000 pesos van manila naar dumaguete bvb) zou zij dan die tickets voor mij kunnen kopen ? en mij daar bezorgen als we elkaar ontmoeten in manila?)

vragen vragen vragen
:-)

dank alweer
wushu

stip66

Citaat van: wushu op vrijdag  4 december 2009, 15:06:08

ah okee ik denk dat ik veiligheidshalve met het openbaar vervoer ga (als dat enigzinds mogelijk is : jeepneys? bussen? treinen? ? )
mijn pennevriending schijnt te denken dat het daar massas goedkoop is om te vliegen (2000 pesos van manila naar dumaguete bvb) zou zij dan die tickets voor mij kunnen kopen ? en mij daar bezorgen als we elkaar ontmoeten in manila?)


Met de Jeepney zou ik zeker niet aanraden  :lachen: Dan ben je een week onderweg en klaar voor het ziekenhuis met een gekraakte ruggegraat  :lachen:

Vliegen is inderdaad een betere optie. Goede raad: wacht met een vlucht te boeken tot bij je aankomst. Er zijn dagelijks vluchten naar ginds.
Mocht je deze net gemist hebben, kan je voor PHP 1500 lekker uitrusten in het City State Tower Hotel in Makati. Kan je gelijk eens rondwandelen in het chaotische Manila en begrijp je direct waarom het af te raden is om zelf te rijden daar.
Binnenlandse vluchten zijn inderdaad ( voor ons ) spotgoedkoop.
Geld kan je pinnen bij bijna elk bankfiliaal.
Onder nul gaan is hetzelfde als hier, eenmaal de limiet bereikt, ist gedaan....
Omdat ( dacht ik ) het jullie eerste ontmoeting is, zou ik niet te veel overmaken.  :neeneenee: Als ze geld zien verschijnen op de rekening begint het al te kriebelen om het te spenderen. Je weet maar nooit.

g

jeps ja dank voort advies
ik pen al een tijdje en laatste tijd ook chat
maar ontmoet hadden we elkaar nog niet
;-)

(ah het rijden zou ik op negros doen waar het dacht ik toch enigzinds rustiger zou zijn?) :-)

waar vind ik die rustplaats in manila (is die toren ver van de luchthaven?)

dank alweer
wushu

O.B.Bommel

Ik ben het niet helemaal eens met Stip66, wel met het feit dat het beter is te vliegen.

Tickets zijn meestal veel goedkoper als je ze van te voren koopt, hoe dichter bij de datum meestal hoe hoger de prijs. Overigens zoveel scheelt het nu ook weer niet, alles is relatief.
Geld overmaken is voor een klein bedrag relatief duur, dus wellicht maakt het dan niet uit.

Ik zou je vriendin de tickets maar laten kopen, als ze geen geld heeft kan ze het vast wel ergens lenen. Dit bedrag is overal "leenbaar", zeker als het kosten voor een witneus betreft. Als haar dat niet lukt zou ik dat vreemd vinden, of ze zou jou natuurlijk niet moeten vertrouwen, dat kan natuurlijk ook.

Ik begrijp dat ze naar Manila komt, dan heeft ze het ticket al. Als je er voor het eerst komt zou ik eerst maar een paar nachten in Manila blijven, kijk je het eerst maar eens af.
Naar Tanjay moet je nog een uur met de Ceres-bus, die stopt niet op de airport van Dumaguete, je moet er eerst "af" (als je nauwelijks bagage hebt of een rugzak kan je het lopen).
Overigens dat uur hangt af van de drukte van de weg en of de werkzaamheden al klaar zijn. Ik hoorde laatst van iemand die 2,5 uur onderweg was geweest vanaf Bais naar Dumaguete,, maar dat was denk ik wel een uitzondering.
Waar ga je verblijven in Tanjay?
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

stip66

Citaat van: wushu op vrijdag  4 december 2009, 15:58:06

waar vind ik die rustplaats in manila (is die toren ver van de luchthaven?)


Wij hebben in Las Palmas en City State Tower hotel verbleven.
Allebei netjes en verzorgd...
Alleen City State was 1000 php goedkoper.
Alle kamers met airco. Je had wel geen ramen, maar tja, open zetten kan je toch niet vanwege de warmte en de stank van de uitlaatgassen.
Je bent tenslotte niet in MNL om op je kamer te zitten.

City State Tower Hotel
1315 A. Mabini Street , Manila
Philippines
02 400 7361

http://www.panoramio.com/photo/6125403

Vlak bij Manila bay en in Makati ( waar het relatief veilig is om rond te lopen )
Tevens ook vlak bij Robinsons Market, zeker een bezoekje waard.
Met de taxi van NAIA tot City state ben je ongeveer een PHP 200 kwijt.....

g

hi eens te meer bedankt voor alle info (ik zalt moeten beginnen opschrijven of afprinten :-)

in Tanjay zou ik int huis van mijn vriendin kunnen verblijven, maar misschien is dat wel geen aanrader? :-)

groeten
en tot meer info eventueel
wushu :thumb:

Mawibata

Citaat van: wushu op vrijdag  4 december 2009, 14:47:15


en telt een internationaal rijbewijs daar ? of ist zowiezo niet aan te raden om daar zelf te rijden?






Rijbewijs
Het Belgische rijbewijs is 90 dagen geldig. Daarna dient een plaatselijk rijbewijs aan de Filippijnse autoriteiten aangevraagd te worden. Een interessante link voor diegenen die in dat geval zijn is de website van de Land Transportation Office.

  :link: Buitenlandse zaken







Q:     I have a valid foreign driver's license. Can I use it in the Philippines?
A:    Yes, 3 months from date of arrival.

  :link: L.T.O.


Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

tbennekik

Hallo,

autorijden in de Phils vind ik prima te doen, je moet enkel met een aantal zaken rekening houden:


* Als je de eerste dag in Manilla rijdt dan ben je na een paar uur bekaf, maar wees gerust het went. Na een paar dagen (afhankelijk van je durf) laveer je net zo goed door het verkeer.

* Je dient wel de meeste verkeersregels die je hier in het westen hebt geleerd aan je laars te lappen, anders raak je geen meter vooruit.(Grote uitzondering Makati)

* Schrik niet wanneer er drie rijvakken zijn en er zich mischien wel vijf files naast elkaar voortbewegen.

* Schrik niet wanneer je op het uiterst linkse rijvak iemand ziet op een versleten fiets of iemand met een stootkar. In het donker steeds zonder licht.

* Indien je wordt aangehouden door de politie voor een bekeuring wees dan op je hoede: blijf kalm. Ze doen alsof ze elk spatje op je wagen noteren en duwen je een blad onder de neus met de bedragen van de boetes. In feite spelen ze (meestal) blufpoker. Als ze vragen om contant te betalen, ga er dan op in, maar begin af te dingen op het bedrag van de boete. 20% van hun openingszet is een goede start. Meestal kom je vrij snel tot een vergelijk. Je kwaad maken helpt toch niet.

* Rijden buiten Manilla vond ik plezant. Op grote wegen met 2x2 rijstroken rij je best zoveel mogelijk links, de rechter rijstrook wordt toch gebruikt als stopplaats voor de jeepney's en bussen, en anders ligt er wel eens rijst te drogen.

* Als je landkaart het laat afweten, vraag dan minstens een paar maal de weg. Een Filipino zegt niet (graag) dat hij het niet weet en zal je wel een kant opsturen, misschien de goeie. We vragen het gewoonlijk drie keer. Indien twee dezelfde antwoorden nemen we dat voor waar.

* Als je grote trips plant, tracht dan eerst uit te vinden of de weg wel degelijk voor de volle 100% bestaat. Heb meegemaakt dat men een brug vergeten was over een rivier. Gelukkig op tijd uitgevogeld, maar het kostte wel een fikse omweg.

* Plan niet te veel kmrs per dag, je trekt meestal toch aan het korste eind. Hou er in de provincies ook rekening mee dat sommige wegen niet geasfalteerd zijn. Alhoewel ik vind dat de laatste jaren veel verbeterd. Net zoals het aantal benzinestations trouwens.

* Huur een niet te chique auto, die trekt veel te veel aandacht, da's vragen om bestolen te worden.

Groeten en een fijn verblijf.

tbennekik


xav

wushu... ik zal de enige wel niet zijn die dit misschien denkt... maar als je nog vragen hebt, kun je misschien beter een nieuw topic beginnen... want dit gaat wat  :offtopic:  :biggrinn:...

anders is er geen overzicht meer  :thumb:

g

#9
hi dank nog s ;-)
en ja ik zal best een ander topic starten om het overzicht te kunnen bewaren ;-) :thumb:

 

[mod]Dat is dan bij deze gebeurd.   :thumb:  [/mod]