Onderhoud (financieel) van de schoonfamilie

Gestart door Phille, zaterdag 29 mei 2010, 10:19:34

Vorige topic - Volgende topic

Phille

CitaatDenk je dat wanneer je een inkomen hebt van 1000 euro per maand dat je dan als een Koning kunt leven in de Phil

Eeeuuhhh waar heb ik dat geschreven? Ik heb geschreven dat je met 1.000,00 euro in the Phills meer kan doen dan met 2.000,00 euro in Belgie, betekent niet dat je als een koning kan leven he.

1.000,00 euro is op dit moment 58.000 pesos, dat is ne keer of 6 meer dan een gemiddeld inkomen, dan ga je toch niet beweren dat je daar geen goed leven mee kan hebben, dat weiger ik te geloven, tenzij er natuurlijk een grote hap van die 1000 euro naar de schoonfamilie gaat en jezelf met heel wat minder moet doen ... dan komen we natuurlijk terug op het topic  :jajaja:

Het zal ook wel afhangen waar in de Phills je woont, stad of dorp, zal ook wel schelen neem ik aan.


CitaatAls je dezelfde dingen wilt eten en drinken als in Europa

Uiteraard is dat zo, buitenlandse producten zijn nu eenmaal duurder, is hier ook zo ... maar als men in een ander land gaat leven dan zou je toch verwachten dat je je aanpast en de locale dingen leert eten ... wat kost een kilo vis eigenlijk of een kilo vlees, en hoe duur zijn de groenten daar? Daar heb ik geen flauw idee van, kan je misschien even laten weten.

En ja, tijdens vakantie spendeer je veel op korte tijd; maar dat is geen referentie ... is heel anders dan daar wonen, maar 1.000 euro op een week, dat lijkt mij heel erg veel hoor. Mijn laatste trip heeft mij in totaal een goeie 1.600 euro gekost, vlucht inbegrepen, het weekje Puerto Galera heeft mij in totaal rond de 350 a 400 gekost; alles inbegrepen.





Phille

#41
CitaatNaar wat ik begrepen heb van zowel vele Thaise- als wel Filippijnse dames is het de gemiddelde mentaliteit van de Aziatische man die hun tegen staat. Een Aziaat ziet zijn vrouw nog veel als zijn eigendom en let hier in de Filippijnen maar eens op en je zal opmerken dat man en vrouw zelden naast elkaar lopen. Meestal de man voorop en de vrouw volgt met de kinderen.

Een westerse man ziet zijn vrouw veel meer als een gelijkwaardige partner en natuurlijk speelt het stukje financiële zekerheid ook een rol maar dat is bij de westerse vrouwen ook het geval.

Natuurlijk streelt het de Aziatische vrouw dat de westerse man haar in meerdere mate dan de Aziaat adoreert om haar schoonheid.

Uitzonderingen tref je natuurlijk bij alle rassen an nationaliteiten aan. 

Hier ben ik het niet volledig mee eens, men wilt ons graag laten geloven dat de Aziatische man niet naar zijn vrouw omkijkt, die zullen er zeker zijn; maar die heb je hier ook, is onzen Boer van Jambers daar geen voorbeeld van misschien. Ik heb hier al met wat Aziatische vrouwen gebabbeld en vaak hoor ik dan dat de westerse man hun als hun privé slaafje ziet, maar dat komt natuurlijk pas boven water van zodra men samen leeft.

Hoeveel Filipijnen zijn er niet die 'overseas'  gaan werken om hun vrouw en kind een goed leven te bieden, of op de boot gaan werken voor dezelfde reden, de Filipijnen hebben een zeer goede reputatie als zeeman. Ik heb eens cijfers gelezen ergens dat er ongeveer 1 Miljoen Filipijnen (mannen en vrouwen) zijn die overseas gaan werken, en hierdoor voor lange tijd hun gezin moeten missen, lijkt mij toch wel een grote opoffering  :jajaja:. Maar er zullen er wel zijn die inderdaad zijn die hun vrouw niet naar behoren behandelen, net zoals dat hier is. Juist, dat willen we niet horen zekers.

Dat een man voorop loopt en de vrouw erachter heeft met cultuur te maken, affectie tonen in het openbaar is 'Not Done' ... elkaar kussen in het openbaar is een grote aanpassing voor hun, iets wat voor ons de normaalste zaak in de wereld is, is daar een taboe!

Kano

@ Phille Zo maar wat prijzen per kilo:

vis bangus P 140
varkensvlees P 170
rundvlees P 250
kip P 120
rijst yasmin P 55
aardappelen P 60
tomaten P 30
aubergines P 20
ampalaya P 130
sperciebonen P 40
melkpoeder P 188



Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

boomerang

Citaat van: Phille op zondag 30 mei 2010, 11:54:13
CitaatDenk je dat wanneer je een inkomen hebt van 1000 euro per maand dat je dan als een Koning kunt leven in de Phil

Eeeuuhhh waar heb ik dat geschreven? Ik heb geschreven dat je met 1.000,00 euro in the Phills meer kan doen dan met 2.000,00 euro in Belgie, betekent niet dat je als een koning kan leven he.

1.000,00 euro is op dit moment 58.000 pesos, dat is ne keer of 6 meer dan een gemiddeld inkomen, dan ga je toch niet beweren dat je daar geen goed leven mee kan hebben, dat weiger ik te geloven, tenzij er natuurlijk een grote hap van die 1000 euro naar de schoonfamilie gaat en jezelf met heel wat minder moet doen ... dan komen we natuurlijk terug op het topic  :jajaja:

Het zal ook wel afhangen waar in de Phills je woont, stad of dorp, zal ook wel schelen neem ik aan.


CitaatAls je dezelfde dingen wilt eten en drinken als in Europa

Uiteraard is dat zo, buitenlandse producten zijn nu eenmaal duurder, is hier ook zo ... maar als men in een ander land gaat leven dan zou je toch verwachten dat je je aanpast en de locale dingen leert eten ... wat kost een kilo vis eigenlijk of een kilo vlees, en hoe duur zijn de groenten daar? Daar heb ik geen flauw idee van, kan je misschien even laten weten.

En ja, tijdens vakantie spendeer je veel op korte tijd; maar dat is geen referentie ... is heel anders dan daar wonen, maar 1.000 euro op een week, dat lijkt mij heel erg veel hoor. Mijn laatste trip heeft mij in totaal een goeie 1.600 euro gekost, vlucht inbegrepen, het weekje Puerto Galera heeft mij in totaal rond de 350 a 400 gekost; alles inbegrepen.






Wij leven hier comfortabel van het volgende maandbudget :

* huur                4.500
* electriciteit       1.500 (excl.-800 rebate p/m)
* internet              999
* water                 300
* drinkwater           400
* propaan              250
* telefoon              300
* transport          1.000 (jeepney en tricycle naar de stad)
* boodschappen  12.000
* restaurants       4.000
* brandstof motor    250

Totaal                25.499

Dit betreft een gezin met twee kinderen (15&14)  
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Rich

Citaat van: Phille op zondag 30 mei 2010, 10:57:23

Ik heb ook den indruk dat de liefde gemeten wordt aan de bereidwilligheid hoeveel geld men wenst te delen, lijkt mij toch een volledig scheef getrokken situatie. Ik heb ook den indruk dat geld een prominente rol speelt in elke relatie met een Filipina, vandaar mijn (waarschijnlijk) voorbarige zorgen denk ik; hoe prominent is de rol van geld in de ogen van de gehele familie?


Dat is in vele gevallen juist ja, maar als men nu eens de arme Belg of Nederlander speelt vanaf het begin van zo'n relatie en afwacht hoe ze reageren dan weet je meteen of het om de liefde of om het geld te doen is.

Als ik een relatie zou beginnen met een filipina en ze vraagt me een maand of paar maand  later of ik wat geld kan sturen omdat haar ouders en broers en zussen liever met het vliegtuig naar een bepaalde plaats komen dan met de bus omdat het te lang rijden is, en omdat haar andere broer wat geld nodig heeft voor de tandarts, en nog een andere zus een wasmaschine, dan kap ik onmiddelijk, want weet ik al hoe laat het is. En de vraag is dan..........waar stopt het.  :jajaja:
En ik verzeker je, dan heb je het probleem waar jij je zorgen om maakt.

Je kan zoiets toch makkelijk uittesten? Of ze kiest voor jou of voor je geld. Aan jou de keuze.



Rich de Nederbelg.

stip66

Citaat van: Phille op zondag 30 mei 2010, 10:57:23
Zou het de bedoeling niet moeten zijn dat men naar de westerse wereld gaat om daar dan werk te vinden en het inkomen dat daar uit voortvloeit te delen met haar familie, ipv te rekenen om het vermogen van de man waarmee men door het leven wenst te gaan? Ik kan mij echt niet van de indruk ontdoen dat dit zo een beetje de ingesteldheid is, maar zoals ik zei, ik kan mij vergissen want ik heb er echt geen ervaring mee. Tot voor een goeie twee jaar had ik bij wijze van spreken nog nooit van de Filipijnen gehoord.
¨

Zoals je misschien wist, heb ik een relatie gehad met een filippina gedurende 4 jaar, en tevens mijn eerste met een Aziatische. Zij was 1 jaar jonger dan ik ( ikke 35 ) en zij woonde ruim 20 jaar in Belgie. Daags ging ze trouw naar haar werk als kamermeisje in het " City Inn " hotel. Daar hielt dan ook alle " verwestering " op. Party's, karaoke, giechelen onder elkaar waren wekelijkese ( nieuwe ) dingen voor mij. Ik begreep niet dat haar zus een " Jeep " had en 20 mensen tegelijk kon vervoeren ( Jeepney, wist ik pas sinds vorig jaar ), ik begreep niet dat de rijst en het vlees altijd " koud " diende te worden gegeten, ik begreep niet dat ze beschaamd was als ik op haar kont tikte met mijn hand op de Meir, ik begreep niet dat ze altijd over het zeebrapad rende, terwijl het groen was voor haar, ..... maar wat ik nu wel begrijp is dat ze haar zus liet overkomen, nu 4 jaar geleden. Met een touristenvisum van 3 maanden. Na 3 maanden kwam ik te weten dat ze al 5 maanden zwanger was. Maw, ze is nu ( dank zij de door mij betaalde advocaat, die nu in den bak zit voor kindermisbruik, R. Quintelier ) legaal, werkt ze en stuurt ze plichtsgetrouw elke maand een bedrag naar het thuisfront.

Wat ik wil zeggen id dat ik reeds een idee had aan wat ik me mocht verwachten. En uiteindelijk weet ik dat ze geld zal sturen ( al zegt ze van niet ), maar dat is haar goed recht, zolang het binnen de perken blijft. Ik ben bij haar ouders, in haar huis ook altijd welkom. Tenslotte betalen er ook veel Belgen de leningen voor hun vrouw haar " dure " goestingen ook maandlijks af, met povere affectie van hun vrouw. Ik ( wij ) zijn zeker van affectie. Dat is nu het grote verschil !

stip66

Citaat van: boomerang op zondag 30 mei 2010, 12:14:14

Wij leven hier comfortabel van het volgende maandbudget :

* restaurants       4.000

Boomerang, kap nou es met die restaurants, denk aaj je choresterol  :lachen:

boomerang

Citaat van: stip66 op zondag 30 mei 2010, 12:26:14
Citaat van: boomerang op zondag 30 mei 2010, 12:14:14

Wij leven hier comfortabel van het volgende maandbudget :

* restaurants       4.000

Boomerang, kap nou es met die restaurants, denk aaj je choresterol  :lachen:

Met mijn 57kg heb ik de restaurants echt wel nodig en laat mijn ogen heel graag over de dienstertjes dwalen  :happy:
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

stip66

Citaat van: boomerang op zondag 30 mei 2010, 12:30:06
[Met mijn 57kg heb ik de restaurants echt wel nodig en laat mijn ogen heel graag over de dienstertjes dwalen  :happy:

Aha, dan ben ik blij dat je geniet van het parorama   :thumb:

Hier in Belgie zien we meestal natuurrampen  :lachen:

callebaut

Ik heb niet gezegd dat je ( Phille ) moet rondkomen met 1000 euro ... wat ik wil aantonen is .... jij zegt 6 X het gemiddelde maandloon ... daarom dat er grote families zijn om dit maandloon ( allen proberen werken ) op tafel te kunnen leggen .
Wat kost vlees .... dat ligt aan jezelf , wil je een schoenzool dan zal je het uiteraard minder betalen dan tenderlion ( +/- 550 php kilo ) wat op zich vergeleken met westerse prijzen toch aanzienelijk goedkoper is .
De meeste drinken water bij hun eten ( fruit juices is een luxe )
Dus alle dagen rijst ... 3 maal ..... ? ( patatten ook opnieuw een luxe )
Als je hier wilt wonen en ik neem nog niet de Europese normen van huis betaal je zowieso een gemiddeld maandloon
Internet graag denk ik .... ? 1000 php per maand DSL  ( heb je al een bedspace voor )
Het is gemakkelijk als je in het westen bent om geld op te sturen of wat dan ook ... je zit er namelijk bij de bron
Ik heb hier een 2 kamers condo in de City  ( spaart een auto of brommer uit ) en gemiddelde prijs ligt tussen 15 000 php
Onderhoudskosten van het gebouw  ( 24/7 hr bewaking , reiniging , ledigen vuilbak , verlichting ..... ) 1200 php
water en elektriciteits verbruik +/-  800 php
1000 euro per maand lijkt veel ..... tot je hier komt wonen .... en zij die hier wonen of het nu in de city is of in de provincie zullen dit ook beamen ...
Wij houden van dit land , hun cultuur , hun vrouwen ... maar daarom wilt het nog niet zeggen dat ik ook als hen op hun mannier moet wonen , de weinige Luxe die ik hier heb ...is voor een pinoy reeds een grote weelde ...
Citaat van Gago ..... is best voor vakantie ... maar zou hier niet kunnen wonen ... ( is geen persoonlijke aanval )
Wat ik gewoon probeer uit te leggen ... het is een wezenlijk verschil hier te wonen of enkel op vakantie te komen
Wat jij dacht , dacht ik ook in den beginne ..... 1000 euro is meer dan genoeg .....maar aan de lijve ondervinden en hier wonen zal je vlug van gedachten doen veranderen ..en dit is niet persoonlijk bedoeld .... de beste leerschool is ondervinding ....