Boeren in de Filippijnen zijn junkies

Gestart door Mawibata, donderdag 21 juni 2012, 22:12:48

Vorige topic - Volgende topic

Mawibata




Boeren in de Filippijnen zijn junkies







21 juni 2012


Boeren in de Filippijnen zijn junkies. Ze zijn verslaafd.
En hoe méér ze gebruiken, hoe armer ze worden.
Aan het woord is Chito Medina van Masipag, een organisatie die biologische landbouw promoot.
Hij heeft het over pesticiden en meststoffen.


De Filippijnen is één van de grootste rijstimporterende landen ter wereld, maar hun rijstvelden zijn uitgeput.
Om de productie van de rijst te vergroten promoot de overheid al jarenlang het gebruik van genetisch gemanipuleerde rijstsoorten.
Die brengen meer op, maar er zijn ook pesticiden en meststoffen voor nodig. De boeren kunnen die producten niet betalen. En op den duur kan de bodem niet meer zonder.

Ondertussen maken grote mijnbouwbedrijven de rijstvelden kapot en komen er elke dag grote containers vol rijst en groenten binnen in de haven van Manila.
De markt wordt overspoeld door veel goedkopere rijst uit China en Vietnam.
De Filippijnse boeren krijgen hun gewassen niet meer verkocht, en dumpen ze dan nog liever langs de kant van de weg.
Ironisch genoeg zijn het dus de boeren, die zélf voedsel produceren, die in de Filippijnen dagelijks met een lege maag gaan slapen.

'Ontwikkelingsagressie' noemen lokale ngo's het beleid van de overheid. De Filippijnse overheid schotelt de boeren oplossingen voor die hen niet vooruit helpen. Integendeel.
Alleen de overheid zelf wordt er beter van, én de bedrijven die hun producten naar hartenlust kunnen slijten. De economie moet immers draaien.

De boeren verenigen zich om samen het hoofd te bieden aan een overheid die hen al jarenlang het zwijgen oplegt. Maar dat is niet zonder gevaar.
Leiders van boerenorganisatie worden regelmatig ontvoerd of vermoord.

Wij willen weten hoe ver de stem van de Filippijnse boeren reikt. Wij trekken de bergen in om het zendbereik van de lokale gemeenschapsradio te testen.
Dit is 104.7 FM.
U luistert naar Radio Cordillera.



Filmpje  :  http://player.vimeo.com/video/44087588


Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Ketelbinkie

De strekking van dit artikel over de houding van de overheid naar haar eigen bevolking, in dit geval de boeren, verbaasd me niet. Alleen de rijken in dit land en de kliek in Manila wordt rijker en rijker en voor de rest zal het ze een worst wezen of het overgrote deel van de bevolking letterlijk en figuurlijk crepeert.

Amice

Citaat van: Ketelbinkie op vrijdag 22 juni 2012, 11:12:50
De strekking van dit artikel over de houding van de overheid naar haar eigen bevolking, in dit geval de boeren, verbaasd me niet. Alleen de rijken in dit land en de kliek in Manila wordt rijker en rijker en voor de rest zal het ze een worst wezen of het overgrote deel van de bevolking letterlijk en figuurlijk crepeert.

u heeft toch niet de ijdele hoop dat dit in nederland anders is?

Wat hier dagelijkse kost is, wordt in Nederland gewoon in een keer goed gedaan......met milarden tegelijk dan wel te verstaan.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Ketelbinkie

Hopen doe ik ergens anders :lachen:, het verschil met NL is dat je daar als boer toch in een andere situatie verkeert en ofschoon niet voor iedereen er toch genoeg zijn die in de agrarische sector een redelijk belegde boterham kunnen verdienen.

Fail_over

Hoewel de situatie anders is zijn bij de meeste boeren die ik bezocht heb in  :nederlandsevlag: het agrarische beroep toch niet het enigste beroep. Om het hoofd boven water te houden hebben er vele toch een bijberoep bij. Enkel van het boeren kunnen ze het niet meer rondbreien. Laat staan dat vele ontelbare regeltjes niet meer snappen. Ex collega van mij heeft een HBO informatica opleiding en die had het al soms moeilijk met de vele regels voor het boerenbedrijf wat hij van zijn ouders overgenomen heeft. Zijn vrouw heeft een kapsalon, en samen nog een webwinkel waar ze sieraden verkopen om rond te komen. In de ICT verdiende hij beter vertelde hij mij, maar hij houd nou eenmaal van de koeien/buitenlucht.    :ikkeniebegrijp:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......