naam van mijn Filippijnse vrouw aanpassen in de GBA van mijn woongemeente

Gestart door PHwaarde, woensdag 27 november 2013, 13:12:06

Vorige topic - Volgende topic

PHwaarde

Nadat we in de Filippijnen getrouwd zijn, is onze trouwakte gelegaliseerd & na de M46 procedure ingeschreven in de GBA van mijn Nederlandse woongemeente. Nu is daarvoor haar toenmalig paspoort (nog steeds geldig) gebruikt met daarin vermeld haar maiden name (dus niet mijn achternaam). Op het uittreksel van de GBA staat dan ook de maiden name van mijn Filippijnse echtgenote. Bij het CFO office te Manilla heeft mijn vrouw nu te horen gekregen dat zij haar paspoortstatus moet updaten & een nieuw paspoort moet aanvragen met daarin vermeld de achternaam van de echtgenoot. Moet/kan ik haar nieuwe naamsgegevens zonder problemen aanpassen in de GBA van mijn Nederlandse woongemeente met een kopie van het nieuwe paspoort? Of moet ik weer eerst documenten laten legaliseren?

Amice

In principe staat ze reeds ingeschreven in het gba en is het enkel een update mutatie die geen problemen zou moeten opleveren.
Echter  :nederlandsevlag: zou  :nederlandsevlag: niet zijn om daar juist wel moeilijk over te doen.
Beter maar even naar het GBA en even navragen dus.

Wat belangrijker is, is de vraag of zij wel het certificaat en stempel in haar paspoort heeft gekregen van het CFO?

Als zij met haar nieuwe paspoort afreist waar de stempel niet instaat kun je problemen verwachten op de airport.
Vermitst het oude paspoort nog geldig is waar dan de stempel in staat en zij die gebruikt om af te reizen, maar je kunt aannemen dat die met de afgifte van een nieuw paspoort eigenlijk ongeldig is geworden/gemaakt en wellicht door DFA wordt ingenomen.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

PHwaarde

Citaat van: Amice op woensdag 27 november 2013, 17:10:21
In principe staat ze reeds ingeschreven in het gba en is het enkel een update mutatie die geen problemen zou moeten opleveren.
Echter  :nederlandsevlag: zou  :nederlandsevlag: niet zijn om daar juist wel moeilijk over te doen.
Beter maar even naar het GBA en even navragen dus.

Wat belangrijker is, is de vraag of zij wel het certificaat en stempel in haar paspoort heeft gekregen van het CFO?

Als zij met haar nieuwe paspoort afreist waar de stempel niet instaat kun je problemen verwachten op de airport.
Vermitst het oude paspoort nog geldig is waar dan de stempel in staat en zij die gebruikt om af te reizen, maar je kunt aannemen dat die met de afgifte van een nieuw paspoort eigenlijk ongeldig is geworden/gemaakt en wellicht door DFA wordt ingenomen.

Mijn vrouw heeft de seminar bij CFO reeds gevolgd (we waren toch in Manila) Ze heeft dus het certificaat al gekregen. De stempel krijgt ze pas in haar paspoort zodra de MVV aanvraag rond is.

PHwaarde

Citaat van: Amice op woensdag 27 november 2013, 17:10:21
In principe staat ze reeds ingeschreven in het gba en is het enkel een update mutatie die geen problemen zou moeten opleveren.
Echter  :nederlandsevlag: zou  :nederlandsevlag: niet zijn om daar juist wel moeilijk over te doen.
Beter maar even naar het GBA en even navragen dus.


Ik heb navraag bij de GBA gedaan, & inderdaad: Nederland doet weer eens moeilijk > Zij vragen om een Filipijnse verklaring (in het Engels) waaruit blijkt dat mijn Filipijnse echtgenote er voor gekozen heeft om bij huwelijk mijn achternaam over te nemen (in haar nieuwe paspoort staat namelijk nu bij voornamen haar voornaam + mijn achternaam, & bij middle name haar maiden name).

Iemand enig idee waar & hoe ik/mijn vrouw zo'n verklaring op de Filipijnen kan verkrijgen? (via een attorney?) En natuurlijk de hamvraag, hoeveel kost zoiets & moet dit ook weer gelegaliseerd worden?
Mijn vrouw heeft geen idee & CFO geeft aan dat normaliter automatisch de achternaam van de man wordt overgenomen bij trouwen indien niet uitdrukkelijk ervoor gekozen wordt de maiden name te behouden (bestaat er een wettekst waar ik de precieze regeling kan vinden?)

Amice

Die verklaring kan ik wel voor je opstellen  stuur me maar een PM
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Ronny55

Citaat van: PHwaarde op zondag  5 januari 2014, 05:36:08
Citaat van: Amice op woensdag 27 november 2013, 17:10:21
In principe staat ze reeds ingeschreven in het gba en is het enkel een update mutatie die geen problemen zou moeten opleveren.
Echter  :nederlandsevlag: zou  :nederlandsevlag: niet zijn om daar juist wel moeilijk over te doen.
Beter maar even naar het GBA en even navragen dus.


Ik heb navraag bij de GBA gedaan, & inderdaad: Nederland doet weer eens moeilijk > Zij vragen om een Filipijnse verklaring (in het Engels) waaruit blijkt dat mijn Filipijnse echtgenote er voor gekozen heeft om bij huwelijk mijn achternaam over te nemen (in haar nieuwe paspoort staat namelijk nu bij voornamen haar voornaam + mijn achternaam, & bij middle name haar maiden name).

Iemand enig idee waar & hoe ik/mijn vrouw zo'n verklaring op de Filipijnen kan verkrijgen? (via een attorney?) En natuurlijk de hamvraag, hoeveel kost zoiets & moet dit ook weer gelegaliseerd worden?
Mijn vrouw heeft geen idee & CFO geeft aan dat normaliter automatisch de achternaam van de man wordt overgenomen bij trouwen indien niet uitdrukkelijk ervoor gekozen wordt de maiden name te behouden (bestaat er een wettekst waar ik de precieze regeling kan vinden?)
Dat heb ik ook moeten hebben voor mijn vrouw ...ik moest ook een uitreksel van die wet , dat zij mijn naam mocht dragen. we hebben dat laten opstellen door een advocaat ,de burgemeester moest de naamsverandering ondertekenen , dan laten legaliseren door DFA enin het nederlands laten vertalen. We hadden dat nodig voor haar nationalizering....Was wel voor  :belgiesmiley: 
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieƫn vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

PHwaarde

Citaat van: Ronny55 op zondag  5 januari 2014, 06:31:46
Citaat van: PHwaarde op zondag  5 januari 2014, 05:36:08
Citaat van: Amice op woensdag 27 november 2013, 17:10:21
In principe staat ze reeds ingeschreven in het gba en is het enkel een update mutatie die geen problemen zou moeten opleveren.
Echter  :nederlandsevlag: zou  :nederlandsevlag: niet zijn om daar juist wel moeilijk over te doen.
Beter maar even naar het GBA en even navragen dus.


Ik heb navraag bij de GBA gedaan, & inderdaad: Nederland doet weer eens moeilijk > Zij vragen om een Filipijnse verklaring (in het Engels) waaruit blijkt dat mijn Filipijnse echtgenote er voor gekozen heeft om bij huwelijk mijn achternaam over te nemen (in haar nieuwe paspoort staat namelijk nu bij voornamen haar voornaam + mijn achternaam, & bij middle name haar maiden name).

Iemand enig idee waar & hoe ik/mijn vrouw zo'n verklaring op de Filipijnen kan verkrijgen? (via een attorney?) En natuurlijk de hamvraag, hoeveel kost zoiets & moet dit ook weer gelegaliseerd worden?
Mijn vrouw heeft geen idee & CFO geeft aan dat normaliter automatisch de achternaam van de man wordt overgenomen bij trouwen indien niet uitdrukkelijk ervoor gekozen wordt de maiden name te behouden (bestaat er een wettekst waar ik de precieze regeling kan vinden?)
Dat heb ik ook moeten hebben voor mijn vrouw ...ik moest ook een uitreksel van die wet , dat zij mijn naam mocht dragen. we hebben dat laten opstellen door een advocaat ,de burgemeester moest de naamsverandering ondertekenen , dan laten legaliseren door DFA enin het nederlands laten vertalen. We hadden dat nodig voor haar nationalizering....Was wel voor  :belgiesmiley: 

Waar kan ik die wettekst vinden? Heb je wellicht een kopie van het uittreksel van die wet?

Pinocchio


Amice

Let wel dat de filippijnse wetgeving in dit geval niets te maken heeft met de  :nederlandsevlag:wetgeving.
Hetgeen aldus kan inhouden dat ondanks dat de filippijnse wet bepaalde zaken voorschrijft dit niet automatisch inhoud dat dit ook in  :nederlandsevlag: geldt of overgenomen zal worden, ook daar zijn voorwaarden aan verbonden.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

PHwaarde

Citaat van: Amice op zondag  5 januari 2014, 10:44:43
Let wel dat de filippijnse wetgeving in dit geval niets te maken heeft met de  :nederlandsevlag:wetgeving.
Hetgeen aldus kan inhouden dat ondanks dat de filippijnse wet bepaalde zaken voorschrijft dit niet automatisch inhoud dat dit ook in  :nederlandsevlag: geldt of overgenomen zal worden, ook daar zijn voorwaarden aan verbonden.

Weet iemand waar ik de Nederlandse verplichting kan vinden dat mijn Filipijnse echtgenote d.m.v. een gelegaliseerde verklaring van een Filipijnse notary public/attorney moet aantonen dat zij er voor gekozen heeft mijn achternaam aan te nemen na ons huwelijk in haar nieuwe Filipijnse paspoort, om na aankomst in Nederland ingeschreven te kunnen worden in de Nederlandse GBA.

De gemeente geeft namelijk niet thuis. En ik wil niet voor problemen komen te staan als mijn vrouw eenmaal in Nederland is. Ze kan namelijk niet "eventjes" op- en neer vliegen om een documentje te regelen.