Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

onderhoudsgeld of alimentatie

Gestart door cebulovers, dinsdag 5 maart 2013, 17:54:17

Vorige topic - Volgende topic

Phille


[/quote]
Als je in  :belgiesmiley: als gehuwd staat mag je uw vrouw en kinderen in de  :smiley-philippines: ten laste nemen..
Maar of je hetgeen je opstuurd van het belasbaar inkomen mag aftrekken.  :weetikniet: ......Dat zo sterk zijn. Moesten ze in :belgiesmiley: zijn had je ze ook maar alleen ten laste.
[/quote]

Als uw vrouw in België is en niet gaat werken dan wordt het huwelijksquotient toegepast, welk een behoorlijk belastingvoordeel oplevert. 

"De toepassing van het huwelijksquotiënt zorgt ervoor dat de partner die geen beroepsinkomsten of slechts een beperkt inkomen heeft, 30% van het gezamenlijke beroepsinkomen toegewezen krijgt, met een maximum van 9.470 euro (2012).  Op deze manier komt het inkomen van de partner die het meeste verdient in een lagere belastingschijf terecht en komt dit voordeliger uit.  Uiteraard is dit enkel een voordeel wanneer het inkomensverschil tussen beide partners hoog is.  Je moet dit niet zelf vermelden in de belastingaangifte, want deze regeling wordt automatisch toegepast."




Phille

Citaat van: cebulovers op dinsdag  5 maart 2013, 17:54:17
wat denken jullie, als wij hier wonen en onze vrouw nog in de filipijnen en wij sturen maandelijks geld op voor hun onderhoud, zou dit dan onder onderhoudsgeld of alimentatie vallen en dus aftrekbaar van de belasting, dit wel als je getrouwd bent natuurlijk,  zou dit kunnen en mogen???

Dit valt onder "onderhoudsverplichting", zie http://fiscus.fgov.be/interfaoifnl/vragen/ipp/ipp6.htm#Bewijzen

Hou er rekening mee dat op het bedrag dat je wilt aftrekken een bedrijfsvoorheffing van 26,5% dient betaald te worden.

ruff rider

Citaat van: cebulovers op dinsdag  5 maart 2013, 17:54:17
wat denken jullie, als wij hier wonen en onze vrouw nog in de filipijnen en wij sturen maandelijks geld op voor hun onderhoud, zou dit dan onder onderhoudsgeld of alimentatie vallen en dus aftrekbaar van de belasting, dit wel als je getrouwd bent natuurlijk,  zou dit kunnen en mogen???

:hoedjeaf:

Interessante vraag; Volgens mij moet het in België kunnen. Een en ander zal afhangen van de interpretatie van je lokale belastingscontroleur. Onderhoudsgelden tussen echtgenoten kan best, daar hoef je niet gescheiden voor te zijn. Maar dan moet er wel een gescheiden belastingsaangifte gedaan worden en kan je dus geen deel van je inkomen op naam van de vrouw zetten. In dat geval wordt het rekenen of je er nog voordeel aan doet.

suc6
Ruff Rider

Ronny55

Citaat van: Phille op vrijdag  8 maart 2013, 10:56:01

Als uw vrouw in België is en niet gaat werken dan wordt het huwelijksquotient toegepast, welk een behoorlijk belastingvoordeel oplevert. 

"De toepassing van het huwelijksquotiënt zorgt ervoor dat de partner die geen beroepsinkomsten of slechts een beperkt inkomen heeft, 30% van het gezamenlijke beroepsinkomen toegewezen krijgt, met een maximum van 9.470 euro (2012).  Op deze manier komt het inkomen van de partner die het meeste verdient in een lagere belastingschijf terecht en komt dit voordeliger uit.  Uiteraard is dit enkel een voordeel wanneer het inkomensverschil tussen beide partners hoog is.  Je moet dit niet zelf vermelden in de belastingaangifte, want deze regeling wordt automatisch toegepast."
Geld deze regel ook als je met je Vrouw in de  :smiley-philippines: woont? Heb nl uitgevonden dat ik 5 jaar lang forfetair belast werd als alleenstaande. Door de geboorte van m'n tweeling ben ik zo eens overal gaan informeren , wat betreft Belastingen, Kinderbijslag, ziekteverzekering.. Nu heb ik een aanvraag gedaan voor een "Belastingsaangifte in het buitenland" ,Had geen idee dat je dat bij uitschrijving in :belgiesmiley: dit desgewenst zelf moest aanvragen.
Voor 2011 en 2012 kan nog worden hierzien das het maximum , de andere jaren jammer maar helaas.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

robert van dijck

Citaat van: Ronny55 op zaterdag  9 maart 2013, 06:54:08
Citaat van: Phille op vrijdag  8 maart 2013, 10:56:01

Als uw vrouw in België is en niet gaat werken dan wordt het huwelijksquotient toegepast, welk een behoorlijk belastingvoordeel oplevert. 

"De toepassing van het huwelijksquotiënt zorgt ervoor dat de partner die geen beroepsinkomsten of slechts een beperkt inkomen heeft, 30% van het gezamenlijke beroepsinkomen toegewezen krijgt, met een maximum van 9.470 euro (2012).  Op deze manier komt het inkomen van de partner die het meeste verdient in een lagere belastingschijf terecht en komt dit voordeliger uit.  Uiteraard is dit enkel een voordeel wanneer het inkomensverschil tussen beide partners hoog is.  Je moet dit niet zelf vermelden in de belastingaangifte, want deze regeling wordt automatisch toegepast."
Geld deze regel ook als je met je Vrouw in de  :smiley-philippines: woont? Heb nl uitgevonden dat ik 5 jaar lang forfetair belast werd als alleenstaande. Door de geboorte van m'n tweeling ben ik zo eens overal gaan informeren , wat betreft Belastingen, Kinderbijslag, ziekteverzekering.. Nu heb ik een aanvraag gedaan voor een "Belastingsaangifte in het buitenland" ,Had geen idee dat je dat bij uitschrijving in :belgiesmiley: dit desgewenst zelf moest aanvragen.
Voor 2011 en 2012 kan nog worden hierzien das het maximum , de andere jaren jammer maar helaas.


Ik dacht dat je met een aangetekend schrijven tot 5 jaar terug herzieningen kunt vragen, ben niet 100% zeker of dat nu nog zo is.

mvgr

Robert