Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Wat betekend 100€ voor een Filipino?

Gestart door koy, dinsdag 1 maart 2011, 00:07:30

Vorige topic - Volgende topic

Phille

Citaat van: boldy op zondag  8 juli 2012, 06:22:51
100 euro is voor een filippijn een kleine laste verlichting niks meer  2500 peso elektra 600 peso water per maand 800 peso voor 25 kilo rijst nou dan blijft er bitter weinig meer over voor vlees en groente en andere boodschappen .(is wel voor een gezin van 5) toen ik daar afgelopen mei was heb ik elke dag boodschappen gedaan bij de plaatselijke winkeltjes(kraampjes) en om fatsoenlijk 3 keer per dag rijst met vlees vis of groenten te vreten was ik rond de 350 peso per dag kwijt . die 5000 peso per maand stelt dan ook eigenlijk geen reet voor . tuurlijk is alles wat ze krijgen mooi meegenomen maar om nou te denken (sommige dan) dat het een wereld bedrag is  :lachen: dream on zou ik zeggen.

Ik kan niet denken in de plaats van iemand anders, maar men beweert dat er velen een maandloon hebben dat niet meer is dan 5.000 pesos, dan zou ik denken dat 5.000 pesos een behoorlijk bedrag is, met name verdubbeling van het maand inkomen.  :atyourservice:




stijn54

Volledig eens met Phille. Een vriendin van mij werkt voor 8 uur per dag voor 3.500 peso per maand wel food ingebrepen, zondag vrij. Zij heeft wel slaapgelegenheid bij familie. Naar haar eigen zeggen eet ze dagelijks vis en groenten. Mijn ex vrouw daarentegen werkte in call center voor 14.000 pesos per maand en zij had nog niet genoeg. Het is allemaal zo verschillend. Maar de gewone Filippijnse vrouw is gelukkig met 6.000 peso per maand volgens mijn ervaring.

boldy

Citaat van: stijn54 op zondag  8 juli 2012, 10:20:07
Volledig eens met Phille. Een vriendin van mij werkt voor 8 uur per dag voor 3.500 peso per maand wel food ingebrepen, zondag vrij. Zij heeft wel slaapgelegenheid bij familie. Naar haar eigen zeggen eet ze dagelijks vis en groenten. Mijn ex vrouw daarentegen werkte in call center voor 14.000 pesos per maand en zij had nog niet genoeg. Het is allemaal zo verschillend. Maar de gewone Filippijnse vrouw is gelukkig met 6.000 peso per maand volgens mijn ervaring.

stijn54 je verteld het al zelf  ze krijgt op haar werk eten, ze woont bij haar familie, dat scheelt al een hele hoop natuurlijk . ze is ook maar alleen    maar als jij huur moet betalen en electra kan je wel al gedag zeggen tegen je 5000 peso  dan kom je er nog aan te kort .  nope 5 of 6000 peso is niet genoeg om normaal van te kunnen leven . ik vergelijk dat als jij ongeveer 500 euro zou krijgen in belgie . daar kan je tog ook niet normaal van leven of wel ?
het leven is net een lul keihard en veel te kort

Rich

5000 peso is voor een filipina/filipino een behoorlijk bedrag en half maandloon, en stelt wel degelijk wat voor en is heel wat meer dan een kleine lastenverlichting.  :jajaja:
Rich de Nederbelg.

boldy

ok hier een opsomming  van de kosten van mijn vriendin voor een gezin van 5 . 350 peso per dag aan eten zonder rijst .(3 maaltijden per dag dus smorgen vis of vlees smiddags en sávonds)
800 peso per maand aan rijst . gas 680 in de 2 maanden, water 600 per maand,elektra 2500 per maand.  60 peso aan drinkwater per week(3 jerrycans purified water).  waar ben je dan met je 5000 peso ??? dan hebben ze nog niet eens cola of een andere frisdrank wat 48  peso per fles kost . geen snoep chips of wat dan ook , nog niet de kosten van school (daar moet je ook voor vna alles en nog wat betalen ) . meningen verschillen natuurlijk maar mijn visie op dat 5000 peso veel geld is daar is een droom.  dat het een welkome aanvulling is  ben ik het mee eens ( zou ook blij zijn als iemand mij 100 pleurie per maand zou schenken) maar normaal leven  van 5000 peso NO WAY . ik ben het wel eens met dat als je 5000 per maand verdiend het veel is als je 5000 er zomaar bij krijgt maar mij gaat het erom dat je normaal kan leven daar en dan is 5000 pleurie helemaal niks .
het leven is net een lul keihard en veel te kort

Pjottr

#75
â,¬ 100 of wel 5.000 ps Voor de een genoeg en voor de ander te weining. Net zo als in Belgie en Nederland. Er zijn er die met een inkomen op bijstands niveau moeten komen en die dat net redden
en er zij er die â,¬ 100.000 per jaar verdienen en nog te kort komen.Dat is overal zo
Mijn insteek was ,dat wij niet kunnen en mogen beoordelen of Filipinos wel of niet rond moeten kunnen komen met â,¬ 100. Het onderwerp van het topic zegt dat immers "Wat betekent â,¬ 100 voor een Filipino"
De een kan dat wel en de ander niet afhankelijk van de persoonlijke situatie. Er wordt gezegd door quezon boy en Rich  dat ps 5000 wel genoeg is en dat is wat ik nooit zal begrijpen.
Ik zou zeggen kom naar hier en ik geef je 5000 ps elke maand (je mag er wel voor werken natuurlijk) 6 daagjes per week 8 uurtjes per dag  en we zullen zien of jij daar van kan komen.Ik garandeer je nu al dat het een drama wordt zelfs al ben je alleen laat staan met vrouw en kinderen.

Jullie hebt geen idee hoe duur hier alles is geworden. Ik zit hier al flink wat jaren en zie de ontwikkelingen dagelijks aan. Je kunt niet vanuit het verre Ned of Belgie hier een oordeel over vellen als je hier zelf het leven niet onder gaat. Een aantal keren hier op vak geeft je een idee maar niet meer dan dat.

@Phille verdubbeling van het inkomen? Er zijn er die 2000 verdienen per maand en 3500 per maand. Dat zijn geen normale salarissen hoor.
Het fiscale minimum is hier rond 5.000 ps. Dat is de grens alvorens er income tax moet worden betaald.
Ik heb zelf mensen in loondienst en weet een klein beetje hoe het hier reilt en zeilt. Ik pretendeer zeker niet alles te weten maar wij hebben er dagelijks mee te maken.Dat is ook de reden waarom ik ageer.
Terug naar het topic gaande blijf ik bij mijn stelling dat wij  niet voor een Filipino en voor niemand niet mogen invullen wat die â,¬ 100 betekent. Dat is aan de ontvanger.De een is heel blij en dankbaar en de ander vind je kuriput.  Dat is mijn antwoord op de vraag waar dhr Koy mee begonnen is als zijnde de eigenaar van het Topic.

Oh and by the way Betekend moet zijn Betekent.tegenwoordige tijd!
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Amice

Tja leuk allemaal maar......een filipina/o denkt dan toch even anders m.i. want ook al weet je ze op dat moment te overtuigen, de familie zal haar/hem wel een handje helpen om meer te vragen.
Aldus is het resultaat dat 'whatever you give' simpelweg resulteert in vraag naar meer en kijken hoe ver ze kunnen gaan totdat de bodem van de schatkist van den buitenlander is berijkt.

Het gaat er aldus niet om hoeveel â,¬100 waard is in de phils maar hoeveel ze 'gratis' kunnen krijgen. En dat geldt niet enkel voor de buitenlander want ze doen hetzelfde met hun eigen OFW familie in het buitenland.

Kwestie van cultuur.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

vvjoris

Citaat van: Amice op zondag  8 juli 2012, 13:14:06

Het gaat er aldus niet om hoeveel â,¬100 waard is in de phils maar hoeveel ze 'gratis' kunnen krijgen.


Citaat van: Pjottr op zondag  8 juli 2012, 11:34:28

...wat die â,¬ 100 betekent. Dat is aan de ontvanger.De een is heel blij en dankbaar en de ander vind je kuriput.
 

Zowel Amice als Pjottr hebben gelijk: ze willen zoveel mogelijk krijgen, maar hebben de beste bedoelingen, ze willen hun familie helpen. Zo is Janice altijd dankbaar, ook al gaat het om een kleiner bedrag, maar ze gaat ook altijd proberen zo snel mogelijk nog te krijgen, want alles wordt er ook effectief duurder, en de overgrote meerderheid heeft het moeilijk om menswaardig te leven naar  :smiley-philippines: normen, laat staan naar  :eu: normen.

Ik wil dan ook als ik geld stuur niet te krenterig zijn, maar langs de andere kant er ook niet mee gooien ... â,¬ 100 zien als een aanvulling is dan ook een gezond principe denk ik, als je 't ziet als een 'normaal maandinkomen' ben je, vrees ik, iets te krenterig..... (ik stuur in principe â,¬ 100 om de 14 dagen, want als ik â,¬ 200 om de maand stuur is het na twee weken op .... die 200 per maand zijn voor mij geen aanvulling, maar haar 'loon', omdat ik niet wil dat ze gaat werken voor 6000 pesos per maand @ 12 uur per dag, rechtstaand, 6 dagen per week (reken om: dat is 19 pesos per uur, of 37 eurocent..., zowat 5 % van het minimumloon in  :belgiesmiley:)
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Bulldozer

Snap ik nou goed dat Janice niet werkt en jij geef haar P4000 in de maand terwijl je hiervoor zeg dat P5000 al zware armoede is? Waar komt de rest van het geld dan vadaan wat ze nodig heeft?

Kano

Hoezo P 4000? Zo snel is de Euro niet gezakt  :biggrinn:  vvjoris stuurt â,¬ 200 per maand en dat is met de huidige koers zo'n P 10.000
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn