Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Wat betekend 100€ voor een Filipino?

Gestart door koy, dinsdag 1 maart 2011, 00:07:30

Vorige topic - Volgende topic

Ketelbinkie

Elektra 2.500,00 peso per maand :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: Nou ik verbruik bij lange na niet voor 2.500 peso per maand. Ik vraag me dus af wat voor familie dat is en hoeveel apparatuur men in godsnaam in huis heeft :confused2:. Ook vraagtekens bij het waterverbruik, 600 peso per maand, nou dan hebben ze waarschijnlijk een zwembad in de tuin, zou bij mijn waterbedrijf moeten checken hoeveel liters je moet verbruiken om een dergelijke rekening te krijgen. Bij mij ontstaat dus het idee dat sommige bedragen, omwille van de sponsoring, enorm zijn opgeschroefd. Voor de rest maakt het mij niks uit al wenst iemand 500 euro of nog meer per maand als bijdrage naar de  :smiley-philippines: te sturen.

Amice

CitaatOok vraagtekens bij het waterverbruik, 600 peso per maand

Zolang men beneden de 11 kub per maand blijft betaal je P105, daarboven gaat de prijs hard omhoog. Een huishouden met 2-3 personen heeft echter genoeg aan die 10 kub.

Genoemd electra bedrag is niets om je over te verbazen, lijkt me zo, daar kan nooit een aricon mee draaiende gehouden worden.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

boldy

Citaat van: Ketelbinkie op maandag  9 juli 2012, 04:51:56
Elektra 2.500,00 peso per maand :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: Nou ik verbruik bij lange na niet voor 2.500 peso per maand. Ik vraag me dus af wat voor familie dat is en hoeveel apparatuur men in godsnaam in huis heeft :confused2:. Ook vraagtekens bij het waterverbruik, 600 peso per maand, nou dan hebben ze waarschijnlijk een zwembad in de tuin, zou bij mijn waterbedrijf moeten checken hoeveel liters je moet verbruiken om een dergelijke rekening te krijgen. Bij mij ontstaat dus het idee dat sommige bedragen, omwille van de sponsoring, enorm zijn opgeschroefd. Voor de rest maakt het mij niks uit al wenst iemand 500 euro of nog meer per maand als bijdrage naar de  :smiley-philippines: te sturen.

ze gebruiken soms wel meer dan 2500 per maand als ze de aircon gebruiken dus zoveel is dat niet(toen ik er was en de aircon gebruikte was het wel 4500 peso ) .gezin bestaat uit 4 kids en de moeder . veel apperatuur hebben ze niet  koelkast en computer en 3 electric fans dan houd ut wel op . moet wel zeggen dat ze altijd met 2 lampen aan slapen  1 buiten om de trike in het licht te houden en 1 binnen omdat de dochter bang is om in het donker te slapen . wat het zwembad betreft was dat maar waar dat ze dat in de tuin had ,ze heeft niet eens een tuin . jij mag denken dat ze de bedragen upgraden voor de sponsering maar dan kan ik je uit de droom helpen omdat ik er zelf 6 weken heb gewoond en de rekeningen gezien en betaalt hebt.
het leven is net een lul keihard en veel te kort

Kano

De water- en electra prijzen kunnen lokaal sterk verschillen. Zo betaal ik P 30 voor ongelimiteerd waterverbruik per maand en P 2095 voor 213 kWh ( geen airco, wasmachine, magnetron, strijkijzer, wel spaarlampen en 2 fans)
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

O.B.Bommel

#84
Ik behoor niet tot de doelgroep die een mening werd gevraagd, maar er zijn er toch altijd die er wel op inspringen, dat terzijde. Ik dacht na het voor mij duidelijke antwoord van Pjottr nu zal het wel zo'n beetje uitgekauwd zijn maar nu gaat het  :offtopic:

Nu heb ik overigens ook wel het idee dat het erg duur is geworden. Discussies voorheen over bestedingen kunnen inmiddels wel de prullenbak in. Herijking is op zijn plaats. Misschien is het wel interessant om een boom op te zetten hoe ze vroeger rondkwamen met 100 en tegenwoordig, maar met dat ik dit opmerk denk ik ach laat maar daar schieten we ook niks mee op.
Komen we wel dichter bij betekend i.p.v. betekent, tja een grammatica-fout in de aanhef kan je daar wel wat van zeggen? Die letter maakt een wereld van verschil. Met een d is het voltooide tijd.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Ketelbinkie

Citaat van: boldy op maandag  9 juli 2012, 05:57:38
Citaat van: Ketelbinkie op maandag  9 juli 2012, 04:51:56
Elektra 2.500,00 peso per maand :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: Nou ik verbruik bij lange na niet voor 2.500 peso per maand. Ik vraag me dus af wat voor familie dat is en hoeveel apparatuur men in godsnaam in huis heeft :confused2:. Ook vraagtekens bij het waterverbruik, 600 peso per maand, nou dan hebben ze waarschijnlijk een zwembad in de tuin, zou bij mijn waterbedrijf moeten checken hoeveel liters je moet verbruiken om een dergelijke rekening te krijgen. Bij mij ontstaat dus het idee dat sommige bedragen, omwille van de sponsoring, enorm zijn opgeschroefd. Voor de rest maakt het mij niks uit al wenst iemand 500 euro of nog meer per maand als bijdrage naar de  :smiley-philippines: te sturen.

ze gebruiken soms wel meer dan 2500 per maand als ze de aircon gebruiken dus zoveel is dat niet(toen ik er was en de aircon gebruikte was het wel 4500 peso ) .gezin bestaat uit 4 kids en de moeder . veel apperatuur hebben ze niet  koelkast en computer en 3 electric fans dan houd ut wel op . moet wel zeggen dat ze altijd met 2 lampen aan slapen  1 buiten om de trike in het licht te houden en 1 binnen omdat de dochter bang is om in het donker te slapen . wat het zwembad betreft was dat maar waar dat ze dat in de tuin had ,ze heeft niet eens een tuin . jij mag denken dat ze de bedragen upgraden voor de sponsering maar dan kan ik je uit de droom helpen omdat ik er zelf 6 weken heb gewoond en de rekeningen gezien en betaalt hebt.
Als er airco wordt gebruikt, wat ik overigens als een luxe artikel zie, want hoeveel Filipijnen kunnen zich dat veroorloven (maar dat even weer terzijde) wordt het een ander verhaal. Je zit dan aan een gem. dagelijks stroomverbruik van 8Kwh. Nogmaals ik haal dat bij lange na niet, maar ik gebruik geen airco, niet nodig, 's-nachts koelt het vrijwel altijd redelijk af en is een fan voldoende, een hoge uitzondering daargelaten. Uiteraard is mijn ijkpunt v.w.b. de Kwh prijs datgene wat Noreco op Negros island in rekening brengt. Momenteel afgerond naar boven 10 peso per Kwh. Dat doet me dan weer danken aan een opmerking van een bekend forumlid wiens schoonfamilie overwoog en inmiddels een vervoermiddel op 4 wielen heeft aangeschaft. Dan kan je b.v. een goedkope Rusco uitkiezen of vul zelf maar in, als het toch gesponsord wordt, maakt niet uit; toch! Als iemand er geen moeite mee heeft een maandelijkse bijdrage te sturen die airco gebruik enz. mogelijk maakt, why not. Noem mij dan maar een kuripot maar mijn schoonfamilie heeft die luxe niet, ergo ze dralen en vragen er totaal niet om. Het is maar net wat kan en net niet meer kan.  City water kost hier tot 8 kub. 165 peso, boven 8 kub. 185 peso. Bij een verbruik van 19 kub ooit, zat een lek in de leiding ergens was ik nog maar 347 peso kwijt. Lampen, zeker een spaarlamp van 5 watt gebruikt 2x niks al laat je dat dag en nacht aan staan. Mijn eerdere reactie was slechts bedoeld om aan te geven dat ik de genoemde bedragen aan de vrij hoge kant vond.

Deep Throat

Citaat van: Ketelbinkie op maandag  9 juli 2012, 10:18:52
Als er airco wordt gebruikt, wat ik overigens als een luxe artikel zie, want hoeveel Filipijnen kunnen zich dat veroorloven (maar dat even weer terzijde) wordt het een ander verhaal. Je zit dan aan een gem. dagelijks stroomverbruik van 8Kwh. Nogmaals ik haal dat bij lange na niet, maar ik gebruik geen airco, niet nodig, 's-nachts koelt het vrijwel altijd redelijk af en is een fan voldoende, een hoge uitzondering daargelaten. .... Dat doet me dan weer danken aan een opmerking van een bekend forumlid wiens schoonfamilie overwoog en inmiddels een vervoermiddel op 4 wielen heeft aangeschaft. Dan kan je b.v. een goedkope Rusco uitkiezen of vul zelf maar in, als het toch gesponsord wordt, maakt niet uit; toch! Als iemand er geen moeite mee heeft een maandelijkse bijdrage te sturen die airco gebruik enz. mogelijk maakt, why not. Noem mij dan maar een kuripot maar mijn schoonfamilie heeft die luxe niet, ergo ze dralen en vragen er totaal niet om. Het is maar net wat kan en net niet meer kan. 
Nog even ter aanvulling: Die auto blijkt uiteindelijk toch een juiste investering (mochten er zich geen calamiteiten voordoen tenminste), het spaart een hoop tijd, men is af van het gedoe met in de regen en die rare helmentoestand met 4 personen plus bepakking naar school (en school hadden wij ons toe verplicht), de kern van de opmerking onderschrijf ik. Nu wij er niet zijn wordt de airco niet gebruikt en koken op gas wordt beperkt. Het gedoe met de eventueel duurdere auto kwalificeer ik inderdaad onder het feit als het er is dan kan het niet duur genoeg zijn, hun argument dat dat uiteindelijk goedkoper was werd door mij (na onderzoek) niet gedeeld en dan geldt wie betaalt bepaalt. Heeft niks met korput te maken, maar keuzes maken, dat doe ik in NL ook en daar hebben ze het daar ook maar mee te doen. Vertalen van uitgavenpatroon heet dat, daar zitten nogal wat verschillen tussen PH en NL. Zoals in het geval van die auto, als ik in NL de keuze zou maken een dure Jeep te rijden komen ze daar aan een auto niet eens toe omdat er dan niks overschiet. En veel luxe lever ik er hier niet voor in, maar de keuze is aan mij en niemand anders. Klinkt allemaal wat feodaal maar het is niet anders, anders gaan ze zo maar kuieren met de beer en dan ben je de sjors. En dan heb ik in mijn beleving nog goede directe familie.

Deep Throat

In vervolg wat 100 euro daar betekent is mijn aanvulling aan het verhaal (als momenteel niet inwoner van PH) dat het mij eigenlijk geen bal interesseert, dat is aan henzelf, voor mij gaat het erover wat het voor MIJ betekent als het die kant op getransporteerd wordt, ik wil wel graag weten wat ze ermee gaan doen, verder gaat mijn interesse daar niet. Als het opgaat aan party dan is mijn uitgave nutteloos en dat probeer ik te voorkomen met de wetenschap dat dat vaak toch niet zal lukken, ik heb niet alles in de hand, zelfs niet als ik er zou wonen.
Voor mijn familie is 100 euro iets anders als voor de buren, dat weet ik wel, maar wat het verschil precies is  :weetikniet:

Bulldozer

Citaat van: Kano op maandag  9 juli 2012, 03:08:21
Hoezo P 4000? Zo snel is de Euro niet gezakt  :biggrinn:  vvjoris stuurt â,¬ 200 per maand en dat is met de huidige koers zo'n P 10.000
Oeps. Het was een beetje vroeg vanmorgen zodat ik een verstandsverbijstering had denk ik. Ik heb niets gezegd.  :crazy:

vvjoris

Citaat van: Bulldozer op maandag  9 juli 2012, 02:13:28
Snap ik nou goed dat Janice niet werkt en jij geef haar P4000 in de maand terwijl je hiervoor zeg dat P5000 al zware armoede is? Waar komt de rest van het geld dan vadaan wat ze nodig heeft?

2 x â,¬ 100 = â,¬ 200 = PHP 10.176, en Janice woont niet alleen, en deelt dus kosten met tante, oom en neef. Bovendien geef ik extra voor bvb computerkosten, nieuwe gsm, en dergelijke. Het is nu de bedoeling dat ik haar help een zaakje te starten, zodat ze op termijn misschien PHP 20.000 kan verdienen, en dan zal ze nog steeds cadotjes krijgen van mij, want ik hou van haar ... en op termijn ga ik in  :smiley-philippines: wonen met mijn eigen inkomen, zodat we ruim voldoende hebben om ginder samen te wonen en te leven.
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.