Ondersteuning voor Nederlanders in Mindanao

Gestart door bloem, vrijdag 9 maart 2012, 11:19:18

Vorige topic - Volgende topic

bloem

een kennis vroeg of ik dit wilde posten,
u kunt hem bereiken op

...ik hoop dat dit geen reclame is...  aliawanenterprises@gmail.com

Beste forumleden,

Al enige tijd loop ik met het idee rond om een organisatie in het leven te roepen die eerste lijn ondersteuning kan geven bij eventuele calamiteiten aan Nederlanders die wonen en/of verblijven op het eiland Mindanao. Ik had aan het volgende gedacht:

M.E.A.N.
Mindanao Expatriates Assistance Network

Crisis Ondersteuning voor Nederlanders in Mindanao.
Op het eiland Mindanao zijn onlangs enkele gewelddadige incidenten voorgevallen, zowel opstanden, verhoogde spanningen tussen rivaliserende families, een bloedbad, enkele ontvoeringen en diverse natuurrampen. Voor veel expats die wonen in Mindanao, is een crisis meestal iets wat altijd met een ander gebeurt, maar het is natuurlijk een fabeltje om te denken dat je zelf niets zou kunnen overkomen. Niemand is immuun en een crisis is niet-discriminerend, in veel gevallen is het niet een kwestie van "als", maar gewoon "wanneer."
Het Mindanao Expatriates Assistance Network zal een krachtdadige groep moeten zijn die Nederlanders zal helpen om elkaar gezamenlijk en daadwerkelijke ondersteuning te geven in geval van rampen, calamiteiten en crisis van welke aard dan ook.

De Filippijnen is een groot land en Mindanao heeft geen Nederlandse ambassade, consulaat of een permanente vertegenwoordiging, het kan dus enige tijd duren voordat de Nederlandse autoriteiten juist zijn ge?nformeerd in het geval van een noodsituatie. Filippino's zijn bekend om de nauwe familiebanden, de meeste Nederlanders hebben dan ook een groot familie- en sociaal circuit in de Filippijnen. Die familieleden en vrienden wonen vaak verspreid over de vele provincies op het eiland. Het gebruik van mobiele telefoon, persoonlijke inzet en internet van en door deze familieleden en vrienden kan leiden tot een constante en betrouwbaar netwerk dat belangrijke informatie kan verzamelen en doorgeven aan elkaar, de lokale autoriteiten en de Nederlandse ambassade.

Crisisparaatheid en eerste lijn ondersteuning beginnen daarom bij de plaatselijke Nederlandse gemeenschap, de uitwisseling van juiste informatie bij elke calamiteit is dan ook zeer belangrijk, om er voor te zorgen dat de juiste middelen en ondersteuning die nodig zijn om hulp te verlenen aanwezig zijn. De Mindanao Expatriates Assistance Network zal het eerste contact tussen de Nederlandse gemeenschap in Mindanao, de Nederlandse ambassade en de lokale Filippijnse autoriteiten, door middel van effectieve communicatie realiseren zodat de nodige vorm van bijstand en de fysieke toestand en conditie van de Nederlander en zijn of haar familie snel kan worden vastgesteld.
Het netwerk kan worden gerealiseerd door het registreren van Nederlandse onderdanen en hun familieleden die wonen en/of verblijven in Mindanao, in een dynamische database met vitale informatie zoals volledige naam, geboortedatum en geboorteplaats, lokaal adres en contactgegevens, prive adressen telefoonnummers, e-mailadressen, bloedgroep, belangrijke medische en andere noodzakelijke en een digitale kopie van de paspoorten. Deelname aan het netwerk is vrijwillig, hieraan zijn geen kosten verbonden.

De organisatie van dit netwerk staat nog in de kinderschoenen, ik wil eerst een inventarisatie maken van die personen die interesse hebben in deelname. Wat mij betreft hoeft de woonplaats niet beperkt te zijn tot Mindanao. Hoe groter het netwerk hoe beter de hulp die geboden kan worden. Bij voldoende belangstelling zal het plan worden voorgelegd aan de Nederlandse Ambassadeur in Manila en het Ministerie van Buitenlandse zaken in Den Haag. Realisatie van het plan kan nog enige tijd op zich laten wachten, dit is afhankelijk van de animo. Ik zal dan vragen op welke wijze ondersteuning gegeven zou kunnen worden. Op- of aanmerkingen, opbouwende kritiek en ideeen zijn van harte welkom via een pm of email.
aliawanenterprises@gmail.com

Ronald

josv

Bloem, ik heb me reeds aangemeld bij Ronald. Een goed initiatief denk ik.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....