Waarom is er zoveel corruptie in de Filippijnen?

Gestart door yepyep, woensdag 14 november 2012, 11:36:51

Vorige topic - Volgende topic

yepyep

Ik zie het overal terug, op het werk waar mensen geld of goederen verduisteren, in de taxi's (als ik alle nieuwsberichten hier moet geloven), in restaurants (vandaag bleek dat mijn creditcard is geskimmed en misbruikt is in de VS notabene)

Ik denk dat vooral te maken heeft met het slechte voorbeeld dat men krijgt van de overheid, maar bovenal de armoede die mensen een dief maken.

Hoe denken jullie daarover?

vvjoris

Citaat van: yepyep op woensdag 14 november 2012, 11:36:51

Hoe denken jullie daarover?


Volgens mij zijn er verschillende redenen:

1. Ze zijn niet anders gewoon
2. Vooral de 'arme' bevolking (70 % dus) heeft nooit leren omgaan met geld, en denken niet langer dan een week vooruit, zo is op bedrieglijke wijze aan 10.000 pesos geraken interessanter dan structureel 100.000 pesos per jaar meer verdienen (dit lijkt schromelijk overdreven, maar volgens mijn ervaring is het het niet)
3. Ze hebben niet het inzicht dat corrupt zijn intrinsiek betekent dat je wie niet corrupt is bedriegt, en eigenlijk steelt van de gemeenschap
4. Bij het bedriegen van foreigners denken ze dat dat niet zo erg is, omdat volgens hen in Europa en USA het geld aan de bomen groeit. Leg uit dat dat niet zo is, dan begrijpen ze dat wel, maar een week later zijn ze dat alweer vergeten.
5. Door hun katholieke achtergrond zit er een zeker hypocrisie ingebakken: Pray for the dead, terwijl de living in de goot liggen te creperen, bijvoorbeeld. Zo was het hier vroeger ook, 's zondags braaf naar de kerk, maar in de week alles doen wat vuil, lelijk en smerig is.
6. Het doel heiligt de middelen: ik moet eten en geraak aan geld daarvoor door corrupt te zijn
7. Op een makkelijke manier aan geld geraken is heel verleidelijk, zeker als je weinig hebt.

Bovenstaande puntjes gelden niet voor iedereen, en zelfs voor sommigen helemaal niet, je mag niet veralgemenen ...

Ik meen dat men op goede weg is corruptie te bestrijden in de  :smiley-philippines:, maar er de eerstkomende 50 jaar toch rekening moeten mee houden, iets wat er zo ingebakken zit krijgt men er echt niet zo snel uit, zeker niet gezien de omstandigheden op de 7107 eilanden...
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Lenn

Ach iedereen is toch corrupt, noem me je prijs?
Alleen in de ph is het veel zichtbaarder dan in nl of be, de stiekiemerds.
Zolang ik hier voor een paar euro iemand kan omkopen heb ik er geen problemen mee, want ik krijg wat ik wil.Erg ego,maar werkt wel.

yepyep

Citaat van: vvjoris op woensdag 14 november 2012, 11:50:24
4. Bij het bedriegen van foreigners denken ze dat dat niet zo erg is, omdat volgens hen in Europa en USA het geld aan de bomen groeit. Leg uit dat dat niet zo is, dan begrijpen ze dat wel, maar een week later zijn ze dat alweer vergeten.
Ik meen dat men op goede weg is corruptie te bestrijden in de  :smiley-philippines:, maar er de eerstkomende 50 jaar toch rekening moeten mee houden, iets wat er zo ingebakken zit krijgt men er echt niet zo snel uit, zeker niet gezien de omstandigheden op de 7107 eilanden...

:jajaja:

Bulldozer

Volgens mij kan je dat in de Filippijnen wel weg laten. Bovenstaande voorbeelden die je noem; skimmer van credit cards of pinpassen komt ook veel in Nederland voor (daarom werden toch al die pinapperaten voorzien van een speciaal voorstukje) stelen op het werk, verduisteren van goederen komt ook heel veel voor. En taxis is hier ook al wat over geschreven. Is er echte armoede in Nederland? Ik denk het niet... Lijkt me dus niet dat het armoede is. Lijkt me eerder hebberigheid en luiheid.

De filippijnen die ik ken zijn juist eerlijk en ook al zijn ze arm zullen van alles doen om gast vrij te zijn en je in iedergeval wat te eten of onderdak geven indien nodig.

yepyep

Citaat van: Lenn op woensdag 14 november 2012, 12:11:31
Ach iedereen is toch corrupt, noem me je prijs?
Alleen in de ph is het veel zichtbaarder dan in nl of be, de stiekiemerds.
Zolang ik hier voor een paar euro iemand kan omkopen heb ik er geen problemen mee, want ik krijg wat ik wil.Erg ego,maar werkt wel.

Iedereen heeft zijn prijs inderdaad.

Persoonlijk heb ik er wel moeite mee om iemand voor een paar euro om te kopen; daarmee hou je het in stand.

yepyep

Citaat van: Bulldozer op woensdag 14 november 2012, 12:15:54
Volgens mij kan je dat in de Filippijnen wel weg laten. Bovenstaande voorbeelden die je noem; skimmer van credit cards of pinpassen komt ook veel in Nederland voor (daarom werden toch al die pinapperaten voorzien van een speciaal voorstukje) stelen op het werk, verduisteren van goederen komt ook heel veel voor. En taxis is hier ook al wat over geschreven. Is er echte armoede in Nederland? Ik denk het niet... Lijkt me dus niet dat het armoede is. Lijkt me eerder hebberigheid en luiheid.

De filippijnen die ik ken zijn juist eerlijk en ook al zijn ze arm zullen van alles doen om gast vrij te zijn en je in iedergeval wat te eten of onderdak geven indien nodig.

Ik denk toch dat het deels met armoede en natuurlijk met mentaliteit te maken heeft.

En inderdaad, de Filippijn op zich is super gastvrij.

bananacreek

Citaat van: yepyep op woensdag 14 november 2012, 12:14:48
Citaat van: vvjoris op woensdag 14 november 2012, 11:50:24
4. Bij het bedriegen van foreigners denken ze dat dat niet zo erg is, omdat volgens hen in Europa en USA het geld aan de bomen groeit. Leg uit dat dat niet zo is, dan begrijpen ze dat wel, maar een week later zijn ze dat alweer vergeten.
Ik meen dat men op goede weg is corruptie te bestrijden in de  :smiley-philippines:, maar er de eerstkomende 50 jaar toch rekening moeten mee houden, iets wat er zo ingebakken zit krijgt men er echt niet zo snel uit, zeker niet gezien de omstandigheden op de 7107 eilanden...

:jajaja:

IF YOU CAN'T LICK THEM.........JOIN THEM.... :lachen: :lachen: :lachen:



Lenn

Of ik het nou in stand hou of al die anderen zal weinig bijdragen, ik krijg wat ik wil, en zonder problemen.Zo werkt het nou eenmaal hier.Ik ben het er niet mee eens.If you cant beat the system join it.Maar vergeet niet de ontzichtbare corruptie in be en nl

yepyep

Citaat van: Lenn op woensdag 14 november 2012, 12:52:56
Of ik het nou in stand hou of al die anderen zal weinig bijdragen, ik krijg wat ik wil, en zonder problemen.Zo werkt het nou eenmaal hier.Ik ben het er niet mee eens.If you cant beat the system join it.Maar vergeet niet de ontzichtbare corruptie in be en nl

Witte boorden criminaliteit noemen ze dat toch in NL/BE? Ja, in NL/BE is dat er ook, maar in mindere mate dan hier als je het over de hele bevolking bekijkt.

Ik vind dat alle beetjes helpen en als niemand er wat tegen doet, zal het niet veranderen.