Waarom is er zoveel corruptie in de Filippijnen?

Gestart door yepyep, woensdag 14 november 2012, 11:36:51

Vorige topic - Volgende topic

Rich

Het draait allemaal om macht en bezit. Als jij en ik de kans krijgen doen we er ook aan mee als we er beter van kunnen worden, maar in veel mindere mate dan de hoge heren.

Armoede wekt uiteraard ook corruptie in de hand, en dan gaat het vooral om de openbare corruptie zoals die in de Filippijnen bijvoorbeeld.

Goeie topic yep  :thumb:

Rich de Nederbelg.

vvjoris

Citaat van: Bulldozer op woensdag 14 november 2012, 12:15:54
Volgens mij kan je dat in de Filippijnen wel weg laten. Bovenstaande voorbeelden die je noem; skimmer van credit cards of pinpassen komt ook veel in Nederland voor (daarom werden toch al die pinapperaten voorzien van een speciaal voorstukje) stelen op het werk, verduisteren van goederen komt ook heel veel voor. En taxis is hier ook al wat over geschreven. Is er echte armoede in Nederland? Ik denk het niet... Lijkt me dus niet dat het armoede is. Lijkt me eerder hebberigheid en luiheid.

De filippijnen die ik ken zijn juist eerlijk en ook al zijn ze arm zullen van alles doen om gast vrij te zijn en je in iedergeval wat te eten of onderdak geven indien nodig.

skimmen en verduisteren is geen corruptie, maar gewoon diefstal.

eerlijk? op persoonlijk vlak wel, maar als het over materiƫle zaken gaat meestal niet, is mijn ervaring

gastvrij? Zeker, maar ook dat heeft niks met corruptie te maken

Citaat van: Lenn op woensdag 14 november 2012, 12:52:56

If you cant beat the system join it.


Je kan niet anders ginder, of je krijgt niks gedaan....


Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

mike-bel

corruptie is van alle tijden en alle landen, niet enkel in RP

yepyep

Citaat van: mike-bel op woensdag 14 november 2012, 13:14:23
corruptie is van alle tijden en alle landen, niet enkel in RP


Klopt, alleen merk ik het hier veel meer dan dat ik in Europa merkte.

O.B.Bommel

#14
Citaat van: yepyep op woensdag 14 november 2012, 11:36:51
Ik zie het overal terug, op het werk waar mensen geld of goederen verduisteren, in de taxi's (als ik alle nieuwsberichten hier moet geloven), in restaurants (vandaag bleek dat mijn creditcard is geskimmed en misbruikt is in de VS notabene)

Ik denk dat vooral te maken heeft met het slechte voorbeeld dat men krijgt van de overheid, maar bovenal de armoede die mensen een dief maken.

Hoe denken jullie daarover?
Even de gewone criminaliteit als stelen van de baas en de taxi's en zo apart houden, dat is van alle tijden en is geen corruptie maar diefstal.

Corruptie zoals ik het definieer is het misbruik maken van een machtspositie die men van overheidswege heeft ontvangen als baan/functie.

Ik kan begrijpen dat men daar gevoelig voor is, de lonen liggen uitzonderlijk laag dus de verleiding is groot. Het zal wel bijna verwacht worden, ik heb begrepen dat je ook niet zomaar een overheidsfunctie krijgt.
Het zit ook in alle lagen en iedereen weet het van elkaar, dus je krijgt collegiale druk van de zijkanten en natuurlijk ook van boven waar de bedragen alleen maar groter worden. Zo wordt een afhankelijkheid gecreerd waar je bijna niet aan kunt weerstaan, je kunt ervoor kiezen er niet aan mee te doen maar je loopt als klokkenluider grote risico's. En zo loopt iedereen in de pas.
Ik ben zelf ambtenaar en heb in dat kader mij er eens in moeten verdiepen.
Dus de lage lonen is 1, als je niet goed voor je ambtenaren zorgt gaan ze dat zelf wel doen, zeker als het weinig risico met zich meebrengt, in mijn omgeving zijn er mensen ontslagen omdat ze bijbeunden in de private sector dus dan kijk je wel uit.

Daarnaast is in de  :smiley-philippines: samenleving corruptie maatschappelijk geaccepteerd, je wordt er niet op afgerekend in je omgeving, je verliest je respect niet.

Vervolgens heeft ook cultuur een invloed. Hierbij een anekdote: Ik heb mijn vrouw in het begin uitgelegd hoe het hier werkt met integriteit en corruptie en toen sprak ze de legendarische woorden dat we dan maar geen buitenlanders met een familiecultuur in dienst moesten nemen.

Toen multiculturaliteit bij ons een issue werd heb ik mijn vrouw als ervaringsdeskundige eens geciteerd met de vraag: En wat nou als je uit een cultuur komt van familie gaat boven de wet? Nou je wilt niet weten wat ik over me heen kreeg. Foute suggestie, gelukkig was ik zelf met een allochtoon......
Wat wil nu het geval: Intussentijd is een groot deel van onze knuffelallochtonen bij ons ontslagen. Maar ik begin er maar niet meer over.

En in de Filipijnen doe ik het als volgt: Ik mijd zoveel mogelijk overheid en steek de kop in het zand.

Overigens sluit ik niet uit dat er bij ons ook veel corrupie is, maar dan is het voornamelijk op hoog niveau en afhankelijk van de sector, schoon is het nergens.

Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

yepyep

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op woensdag 14 november 2012, 19:48:10
Citaat van: yepyep op woensdag 14 november 2012, 11:36:51
Ik zie het overal terug, op het werk waar mensen geld of goederen verduisteren, in de taxi's (als ik alle nieuwsberichten hier moet geloven), in restaurants (vandaag bleek dat mijn creditcard is geskimmed en misbruikt is in de VS notabene)

Ik denk dat vooral te maken heeft met het slechte voorbeeld dat men krijgt van de overheid, maar bovenal de armoede die mensen een dief maken.

Hoe denken jullie daarover?
Even de gewone criminaliteit als stelen van de baas en de taxi's en zo apart houden, dat is van alle tijden en is geen corruptie maar diefstal.

Corruptie zoals ik het definieer is het misbruik maken van een machtspositie die men van overheidswege heeft ontvangen als baan/functie.

Ik kan begrijpen dat men daar gevoelig voor is, de lonen liggen uitzonderlijk laag dus de verleiding is groot. Het zal wel bijna verwacht worden, ik heb begrepen dat je ook niet zomaar een overheidsfunctie krijgt.
Het zit ook in alle lagen en iedereen weet het van elkaar, dus je krijgt collegiale druk van de zijkanten en natuurlijk ook van boven waar de bedragen alleen maar groter worden. Zo wordt een afhankelijkheid gecreerd waar je bijna niet aan kunt weerstaan, je kunt ervoor kiezen er niet aan mee te doen maar je loopt als klokkenluider grote risico's. En zo loopt iedereen in de pas.
Ik ben zelf ambtenaar en heb in dat kader mij er eens in moeten verdiepen.
Dus de lage lonen is 1, als je niet goed voor je ambtenaren zorgt gaan ze dat zelf wel doen, zeker als het weinig risico met zich meebrengt, in mijn omgeving zijn er mensen ontslagen omdat ze bijbeunden in de private sector dus dan kijk je wel uit.

Daarnaast is in de  :smiley-philippines: samenleving corruptie maatschappelijk geaccepteerd, je wordt er niet op afgerekend in je omgeving, je verliest je respect niet.

Vervolgens heeft ook cultuur een invloed. Hierbij een anekdote: Ik heb mijn vrouw in het begin uitgelegd hoe het hier werkt met integriteit en corruptie en toen sprak ze de legendarische woorden dat we dan maar geen buitenlanders met een familiecultuur in dienst moesten nemen.

Toen multiculturaliteit bij ons een issue werd heb ik mijn vrouw als ervaringsdeskundige eens geciteerd met de vraag: En wat nou als je uit een cultuur komt van familie gaat boven de wet? Nou je wilt niet weten wat ik over me heen kreeg. Foute suggestie, gelukkig was ik zelf met een allochtoon......
Wat wil nu het geval: Intussentijd is een groot deel van onze knuffelallochtonen bij ons ontslagen. Maar ik begin er maar niet meer over.

En in de Filipijnen doe ik het als volgt: Ik mijd zoveel mogelijk overheid en steek de kop in het zand.

Overigens sluit ik niet uit dat er bij ons ook veel corrupie is, maar dan is het voornamelijk op hoog niveau en afhankelijk van de sector, schoon is het nergens.



Mooi omschreven OB Bommel.

De definitie van corruptie reikt verder vind ik, vooral als men een systeem manipuleert om geld weg te sluizen. Dat heet ook stelen, maar is ook corruptie toch?

Cosyns Guy

Citaat van: yepyep op woensdag 14 november 2012, 23:56:16
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op woensdag 14 november 2012, 19:48:10
Citaat van: yepyep op woensdag 14 november 2012, 11:36:51
Ik zie het overal terug, op het werk waar mensen geld of goederen verduisteren, in de taxi's (als ik alle nieuwsberichten hier moet geloven), in restaurants (vandaag bleek dat mijn creditcard is geskimmed en misbruikt is in de VS notabene)

Ik denk dat vooral te maken heeft met het slechte voorbeeld dat men krijgt van de overheid, maar bovenal de armoede die mensen een dief maken.

Hoe denken jullie daarover?
Even de gewone criminaliteit als stelen van de baas en de taxi's en zo apart houden, dat is van alle tijden en is geen corruptie maar diefstal.

Corruptie zoals ik het definieer is het misbruik maken van een machtspositie die men van overheidswege heeft ontvangen als baan/functie.

Ik kan begrijpen dat men daar gevoelig voor is, de lonen liggen uitzonderlijk laag dus de verleiding is groot. Het zal wel bijna verwacht worden, ik heb begrepen dat je ook niet zomaar een overheidsfunctie krijgt.
Het zit ook in alle lagen en iedereen weet het van elkaar, dus je krijgt collegiale druk van de zijkanten en natuurlijk ook van boven waar de bedragen alleen maar groter worden. Zo wordt een afhankelijkheid gecreerd waar je bijna niet aan kunt weerstaan, je kunt ervoor kiezen er niet aan mee te doen maar je loopt als klokkenluider grote risico's. En zo loopt iedereen in de pas.
Ik ben zelf ambtenaar en heb in dat kader mij er eens in moeten verdiepen.
Dus de lage lonen is 1, als je niet goed voor je ambtenaren zorgt gaan ze dat zelf wel doen, zeker als het weinig risico met zich meebrengt, in mijn omgeving zijn er mensen ontslagen omdat ze bijbeunden in de private sector dus dan kijk je wel uit.

Daarnaast is in de  :smiley-philippines: samenleving corruptie maatschappelijk geaccepteerd, je wordt er niet op afgerekend in je omgeving, je verliest je respect niet.

Vervolgens heeft ook cultuur een invloed. Hierbij een anekdote: Ik heb mijn vrouw in het begin uitgelegd hoe het hier werkt met integriteit en corruptie en toen sprak ze de legendarische woorden dat we dan maar geen buitenlanders met een familiecultuur in dienst moesten nemen.

Toen multiculturaliteit bij ons een issue werd heb ik mijn vrouw als ervaringsdeskundige eens geciteerd met de vraag: En wat nou als je uit een cultuur komt van familie gaat boven de wet? Nou je wilt niet weten wat ik over me heen kreeg. Foute suggestie, gelukkig was ik zelf met een allochtoon......
Wat wil nu het geval: Intussentijd is een groot deel van onze knuffelallochtonen bij ons ontslagen. Maar ik begin er maar niet meer over.

En in de Filipijnen doe ik het als volgt: Ik mijd zoveel mogelijk overheid en steek de kop in het zand.

Overigens sluit ik niet uit dat er bij ons ook veel corrupie is, maar dan is het voornamelijk op hoog niveau en afhankelijk van de sector, schoon is het nergens.



Mooi omschreven OB Bommel.

De definitie van corruptie reikt verder vind ik, vooral als men een systeem manipuleert om geld weg te sluizen. Dat heet ook stelen, maar is ook corruptie toch?

Een mooie omschrijving van wat corruptie eigenlijk is kan men hier vinden
http://www.corruptie.org/corruptie/wat-is-corruptie

Rich

Citaat van: Cosyns Guy op donderdag 15 november 2012, 00:01:36


Een mooie omschrijving van wat corruptie eigenlijk is kan men hier vinden
http://www.corruptie.org/corruptie/wat-is-corruptie


Juist, en zoals ik al zei, het draait allemaal rond MACHT.
Rich de Nederbelg.

huisman45

Wat de heer Bommel zegt klopt ,
zie het in de familie van mijn vrouw ze hebben overal hun personen
daarnaast worden door geboortes etc ook nog eens sterke lijnen uitgezet,
wat allemaal ten goede komt van de familie en de gene erom heen.
Dan heb je de overheid voorbeeld komt burgemeester voor een lening vragen
word gegeven en niet moeilijk over gedaan,
de resterende tijd van de burgemeester zijn alle projekten van de stad naar de familie gegaan
corruptie vriendendienst het is maar hoe je het noemt.
Dan zijn er nog de betalingen voor handtekeningen en transporten en ogen dicht houden.
Het is een Cultuur hier zal nooit veranderen
Hier adem ik vrij en ben gelukkig

Amice

Citaat van: Rich op donderdag 15 november 2012, 00:28:59
Citaat van: Cosyns Guy op donderdag 15 november 2012, 00:01:36


Een mooie omschrijving van wat corruptie eigenlijk is kan men hier vinden
http://www.corruptie.org/corruptie/wat-is-corruptie


Juist, en zoals ik al zei, het draait allemaal rond MACHT.

Precies en daarom wordt alles wat bij de iluminaties gebeurt stilgezwegen. Terwijl de wereld eigenlijk juist daar op zouden moeten ageren en in mijn opinie zelfs zouden moeten verbieden.

Grote corruptie duld meestal geen concurrentie van de lagere regionen,tenzij ze er zelf n poot in hebben.

Enkel machthebbers kunnen corruptie bestrijden, maar doen dat uiteraard niet en daarom is het onuitroeibaar.

De wereld is daarmee rijp voor een nieuw systeem, maar of dat een verbetering met zich meebrengt, is nog maar de vraag.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent