Het dagelijkse leven met een Filipina

Gestart door Pjottr, woensdag 2 november 2011, 15:40:21

Vorige topic - Volgende topic

yepyep

Citaat van: pierrevanwies op donderdag  3 november 2011, 15:04:14
Ik kan me zelfs niet meer herinneren dat ik ooit al eens bezoek[of Wies] gehad heb om echt eens een bezoek te brengen of om te vragen hoe het ging;    :denk:  nee, het was en is altijd het zelfde liedje, na wat treuzelen komt de aap uit de mouw en er is cash nodig om medicijnen dokter hospitaal school enz enz enz te betalen,bijna altijd hetzelfde trukje of leugen....of de waarheid.

Na al die jaren hier heb ik trouwens ook goed leren liegen [aanpassen aan het woonland heet dat dan] en vind wel altijd met vele woorden een acceptabele leugen uit om van hun gebedel af te geraken.   :biggrinn:   :thumb:

 

Dan heb je het slecht getroffen met je schoonfamilie  :negatief:

bananacreek

#21
@JFK &Pyotr:

Inderdaad: Het kunnen uitpraten van meningsverschillen en moeilijkheden is nu zeeeer belangrijk voor mij en kan daarbij gevaarlijke TAMPO voorkomen (van beide kanten, en ik ben nooit op de hoogte van het begrip TAMPO geweest totdat ik hier op dit forum daarop desgevraagd werd gewezen, terwijl ik er wel jaren lang mee heb moeten leven (speciaal met mijn eerste  :smiley-philippines: vrouw), zolang dan ook de :smiley-philippines: partner ook de kans krijgt om daarbij haar meningen op tafel te leggen...........(en indien nodig, gerespekteerd worden)

Haar moeder wil dat ik met haar trouw vanwege het overbekende onderwerp  :dollareyes: :dollareyes: :dollareyes:, maar na een annulment of marriage KAN ik niet meer op de  :smiley-philippines: trouwen (wil het ook niet) en ik ben te oud om haar een toekomst te geven (met kindertjes en dergelijke) en ik heb wel voornemens om alles aan haar te geven voordat ik de pijp verlaat. (als ik dat nog zou kunnen, want elke sekonde hier kan de laatste zijn (in het verkeer natuurlijk)... :lachen: :lachen:
Dan heeft ze toch wat meer als wat ze nu zou hebben...(neem ik aan)

Zoals ze NU is dan heb ik daar geen enkel probleem mee.... maar natuurlijk moet je alles goed in de gaten houden want er zitten veel ratten op de loer die proberen om er een slag uit te slaan ( jaloerse familie en vrienden)

Cultuur verschillen daar blijf je toch altijd mee zitten, maar een beetje aanpassen is belangrijk voor de buitenlander (als die hier woont)..
Maar ik heb er velen gezien die het niet konden verwerken en of vertrokken of zelfmoord pleegden of vermoord werden..... :jajaja: :jajaja:

Maar natuurlijk kan ik me met sommige dingen nooit aanpassen, zoals ....

-altijd wachten tot op het laatste moment.............
-verkeer.............
-en nog een paar andere omstandigheden...

@JFK:

Mijn vroegere collega's en vrienden in NL zouden (als ze me konden meemaken hier) zeggen: "Joh, wat ben jij een simpele ziel geworden zeg ! Je lijkt wel een beetje je verstand te hebben verloren". Misschien heb ik een beetje mijn verstand verloren....dat gebeurt nu eenmaal met ouder worden......maar ik voel me toch wel degelijk gelukkig hier en DAT is het belangrijkste.
Zij zouden jaloers worden als ze me een langere tijd zouden kunnen observeren.  


Daar ben ik het ook dan geheel mee eens........ :hoedjeaf:

Eerlijkheid duurt bij mij nog steeds het langst......en maar blijven hopen dat de longen sterk blijven...... :jajaja: :jajaja:


yepyep

Citaat van: pierrevanwies op donderdag  3 november 2011, 15:18:30
@ yep yep

slecht getroffen met de schoonfamilie  :confused2:

toch niet,heb geen schoonfamilie en geen asawa en heb ook geen last van het asawa-syndroom.   :happy: :happy2:

Dat dacht ik uit je post op te maken.

In dat geval: proficiat!  :thumb:

Pjottr

Citaat van: ganda op donderdag  3 november 2011, 10:45:05
Asawa: mijn nichtje komt morgen om 12h00 met de trein uit NL.
Ik: hu, nichtje? wat nichtje? wie nichtje? hoe nichtje?

blijkt er een nichtje in NL te zijn als au pair.

's anderendaags 12h00: geen nichtje, wij terug naar huis

14h00, sms van nichtje "trein gemist, ik kom om 16h00"

16h00 wij terug station,

16h30 nichtje eindelijk te pakken ( na enkele "mis"communicaties met gsm )

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Asawa: mijn nichtje blijft slapen
Ik: hu, slapen? wat slapen? hoe slapen? waar slapen? wij hebben geen extra bed.

Snel bij vrienden een veldbed en luchtmatras gaan lenen.

nichtje kan blijven slapen

------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik ( na drie dagen ) : hoe lang blijft nichtje eigenlijk?
Asawa: weet ik niet, moet ze weg van jou?
Ik: hu? ( mond vol tanden. )

------------------------------------------------------------------------------------------------

Na 5 dagen vetrekt nichtje terug NL.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


Zes weken later is het nichtje hier terug, onaangekondigd voor een verblijf van 6 dagen .

Ik: snel, snel opnieuw dat veldbed gaan lenen.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


Vorige week zondagavond:

Asawa: nichtje komt morgen...

Ik: zal niet zijn...

Asawa: hu, waarom niet?

Ik: omdat ik niet graag voor feiten wordt geplaatst, geen enkele maal vraagt ze zich af: " past het wel "
ik zou graag hebben dat ze het eerst vraagt of het goed is dat ze langs komt.

================================================================

Asawa en nichtje zijn op hun tenen getrapt, nichtje komt nooit meer. ( zegt ze )


een voorbeeldje uit het dagelijks leven met een filipina,
het blijven logeren bij kennissen of familie is voor hun de normaalste zaak,
men valt binnen wanneer men wil en men vertrekt wanneer men wil.
Dat is het verschil van cultuur.

Inderdaad hier is het heel normaal en er worden geen vragen gesteld. Iemand van de fam bijvoorbeeld komt aanwaaien en blijft. eten drinken slapen douchen en verdwijnt weer zelfs zonder dank je wel. Hier is dat heel gewoon en ik moest daar erg aan wennen
Kom ik op een gegeven moment in de richting van de badkamer.Stapt er een filipino uit Had lekker gedouched Kijkt mij aan en knikt alleen met zijn hoofd en gaat verder zijn gang.Witheet was ik >ik ben potverdomme de eigenaar van het huis en de douche en mij is niks gevraagd.
Asawa (gelukkig) had begrip voor mijn standpunt. Heeft jaren met mij in Ned gewoond en heeft gelukkig de regels daar leren kennen. Maar zij zit dus tussen 2 vuren De fam en mij en moet steeds schipperen. Best lastig eigenlijk
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

bananacreek

nderdaad hier is het heel normaal en er worden geen vragen gesteld. Iemand van de fam bijvoorbeeld komt aanwaaien en blijft. eten drinken slapen douchen en verdwijnt weer zelfs zonder dank je wel. Hier is dat heel gewoon en ik moest daar erg aan wennen
Kom ik op een gegeven moment in de richting van de badkamer.Stapt er een filipino uit Had lekker gedouched Kijkt mij aan en knikt alleen met zijn hoofd en gaat verder zijn gang.Witheet was ik >ik ben potverdomme de eigenaar van het huis en de douche en mij is niks gevraagd.
Asawa (gelukkig) had begrip voor mijn standpunt. Heeft jaren met mij in Ned gewoond en heeft gelukkig de regels daar leren kennen. Maar zij zit dus tussen 2 vuren De fam en mij en moet steeds schipperen. Best lastig eigenlijk


Ja, dan zo bij mij ook de zekering springen en die mensen er niet meer inlaten, maar zoals u zegt u zit in zo'n geval tussen twee vuren in want zij heeft nu te maken met twee culturen (en meestal wint de  :smiley-philippines: cultuur in dit geval (op de langere duur).
Dat kunnen moeilijke situaties zijn.....

balikbayan

#25
En wat zeggen onze echtgenotes dan .... ?

Ja zeg het maar want dat weten jullie wel

Het zijn 3 woorden die ook in het Turks en Marrokaans voorkomen....  :lachen:

Ischt oens coelthoer  :lachen:

Digos

#26
Ha ha ha....BB

dat zijn wel drie woorden hé!!!!

Ischt oens cousin.......da maakt ook alles goed

Buang!!!!

:lachen:
LIVE ONCE - LIVE IT

Fail_over

Kan zijn, ik heb toch echt wel laten weten dat ik er niet van gedient ben dat jan en alleman maar mijn huis in en uit lopen en gebruikmaken van de douche enz. Als ik er niet was maaktte het me niet uit, dan was Lorrie de baas in huis, maar als ik er was dan wil ik rust en geen geloop.

Afgelopen keer ook weer, stond dr jongere zus aan de deur, of ze met de kleine kon blijven slapen. Niet dus, ze hebben een huis notabene 5 min verderop.
Lorrie zei dan: The kano has tupack!  :crazy: :lachen: Dat was voor hun het sein dat er niet aan te tornen viel.  :jajaja:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Digos


tupack is misschien tagalog.....maar ken ik niet.

Citaatmaar als ik er was dan wil ik rust en geen geloop.


Dat kan weleens anders uitvallen  :lachen:
LIVE ONCE - LIVE IT

opinie

Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus