Procedure na huwelijksaangifte

Gestart door White_Star, maandag 8 december 2014, 16:05:37

Vorige topic - Volgende topic

White_Star

Beste forumleden,

Ik heb vorige week de huwelijksaangifte getekend om te trouwen in België met mijn Filippijnse vriendin die op dit moment werkt als au pair in België.

De persoon van de burgerlijke stand van het stadhuis heeft mij verteld dat er standaard een uitstel van 2 maanden is bij huwelijk met derdelanders aangezien er eerst een onderzoek moet gebeuren door het parket of er al dan niet sprake is van een schijnhuwelijk. Mijn exacte vraag is nu eigenlijk wat er precies gaat gebeuren en waarop zij hun antwoord zullen baseren.

Ik heb ergens gelezen dat er een interview volgt door de politie.
Mogen wij ons nog aan verdere zaken verwachten of zal dit interview doorslaggevend zijn?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Met vriendelijke groeten,

White_Star

daf105paccar

Onderzoek door politie.
Niet verbaasd zijn als ze je behandelen als een meestercrimineel.
Politie maakt rapport naar parket.
Parket stuurt een advies naar gemeente.
Ambtenaar beslist maar volgt altijd het advies van het parket. :atyourservice:

White_Star

Bedankt voor uw reactie.

Dus verder zal er niks gebeuren?
Wat kan ik concreet verwachten van dat interview, is het op uitnodiging in het politiekantoor of komen ze onverwacht over de vloer? Wordt mijn vriendin ook geïnterviewd?

ganda


Het kan nuttig zijn dat u de omzendbrief met aanbevelingen van de minister van justitie leest. In het bijzonder art. 167

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body.pl?language=nl&caller=summary&pub_date=2013-09-23&numac=2013009423




White_Star

Bedankt, dit schept duidelijkheid.
Ik vermoed dat de concrete werkwijze ter controle dan wat zal afhangen van gemeente tot gemeente.

daf105paccar

Citaat van: White_Star op maandag  8 december 2014, 19:29:12
Bedankt voor uw reactie.

Dus verder zal er niks gebeuren?
Wat kan ik concreet verwachten van dat interview, is het op uitnodiging in het politiekantoor of komen ze onverwacht over de vloer? Wordt mijn vriendin ook geïnterviewd?
Normaal laten ze je naar hun kantoor komen.
Gezien je vriendin ook in  :belgiesmiley: is zal zij ook uitgenodigd worden.

White_Star

Zal dat dan samen zijn op het politiekantoor in mijn gemeente of elk afzonderlijk in het politiekantoor van onze woonplaats? Zij verblijft namelijk in Antwerpen en ik in West-Vlaanderen.

opinie

Citaat van: ganda op maandag  8 december 2014, 20:35:28

Het kan nuttig zijn dat u de omzendbrief met aanbevelingen van de minister van justitie leest. In het bijzonder art. 167

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body.pl?language=nl&caller=summary&pub_date=2013-09-23&numac=2013009423

Een belangrijk citaat uit de link van ganda:

Er dient echter te worden vermeden dat elk gemengd huwelijk prima facie als verdacht wordt bestempeld. De principiële huwelijksvrijheid vereist dat men op dat vlak enige omzichtigheid aan de dag legt.

Wanneer echter uit een geheel van omstandigheden blijkt dat de intentie van minstens één van de aanstaande echtgenoten kennelijk niet is gericht op het totstandbrengen van een duurzame levensgemeenschap, maar enkel op het bekomen van een verblijfsrechtelijk voordeel dat is verbonden aan de staat van gehuwde, moet de ambtenaar van de burgerlijke stand weigeren het huwelijk te voltrekken. Wanneer men zich beroept op het schijnkarakter van een huwelijk, moet men duidelijke indicaties hebben dat het huwelijk kennelijk niet is gericht op het vormen van hoger vermelde duurzame levensgemeenschap.

Een combinatie van o.m. volgende factoren kan een ernstige aanduiding vormen dat een schijnhuwelijk wordt beoogd :

  • Partijen verstaan mekaar niet, of kunnen enkel op een gebrekkige wijze met elkaar communiceren, of doen beroep op een tolk;
  • Partijen hebben elkaar vóór de aangifte van het huwelijk nooit eerder ontmoet;
  • Een van de partijen woont duurzaam samen met iemand anders;
  • Partijen kennen elkaars naam of nationaliteit niet;
  • Een van de partijen weet niet waar de andere werkt;
  • Verklaringen omtrent de omstandigheden van de ontmoeting lopen manifest uiteen;
  • Een som geld wordt beloofd bij het aangaan van het huwelijk;
  • Het uitoefenen van prostitutie door één van beiden;
  • Een van de partijen heeft het recht op gezinshereniging door huwelijk of wettelijke samenwoning reeds geopend voor een of meerdere andere personen;
  • Een van de partijen heeft reeds een of meer pogingen gedaan om een schijnhuwelijk of een schijn-wettelijke samenwoning te sluiten;
  • Een van de partijen is niet geslaagd in alle wettelijke mogelijkheden om zich in België te vestigen;
  • Het optreden van een tussenpersoon;
  • Een groot leeftijdsverschil.

In dit kader kan de ambtenaar van de burgerlijke stand zich o.m. baseren op :

  • Nagetrokken verklaringen of getuigenissen van de partijen zelf of van derden;
  • Bepaalde geschriften van de partijen zelf of van derden;
  • Onderzoeken door politiediensten.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

White_Star

Van de 13 aangehaalde punten hoeven wij ons alvast geen zorgen te maken.
De 3 puntjes waarop de burgerlijke stand zich kan baseren zijn eigenlijk het perfecte antwoord op mijn vraag, hoe zich dit concreet tot uiting zal brengen zal ik dan wel zelf moeten ondervinden.

Wat ik mij dan wel afvraag wat de rol is van het parket, aangezien de burgerlijke stand eigenlijk zelf de controle moet uitvoeren...

opinie

#9
Overlopen we even de kenmerken:

  • Partijen verstaan mekaar niet, of kunnen enkel op een gebrekkige wijze met elkaar communiceren, of doen beroep op een tolk;
    Communicatie is essentieel in een relatie, met een vertaalboekje in de hand werkt niet. Gebruikt men een boekje om soms iets in het Tagalog te zeggen? Vermeld dat niet! Niet ter zake en het kan verwarring geven.
  • Partijen hebben elkaar vóór de aangifte van het huwelijk nooit eerder ontmoet;
    Bij eerste bezoek trouwen, gebeurt maar is af te raden met het zicht op latere problemen met bewijs van een basis voor het huwelijk.
  • Een van de partijen woont duurzaam samen met iemand anders;
    Ja, dat is even van jas wisselen?
  • Partijen kennen elkaars naam of nationaliteit niet;
    Dit kan lastig zijn in de  :smiley-philippines: waar velen een naam gebruiken die in de verste verte niet op de officiele naam lijkt. Let op, er staat "of"
  • Een van de partijen weet niet waar de andere werkt;
    Dit wijst op een gebrek aan intresse voor de partner
  • Verklaringen omtrent de omstandigheden van de ontmoeting lopen manifest uiteen;
    Een indicatie dat de echte omstandigheden "verdacht" zijn
  • Een som geld wordt beloofd bij het aangaan van het huwelijk;
    De aankoop van visum
  • Het uitoefenen van prostitutie door één van beiden;
    Het vermoeden van manipulatie: man denkt met het verkeerde kopje, gratis gebruik van de diensten voor een zekere tijd (betaling in natura)
  • Een van de partijen heeft het recht op gezinshereniging door huwelijk of wettelijke samenwoning reeds geopend voor een of meerdere andere personen;
    De kansspelbenadering: meer loten, meer winstkansen. Echter de oprechtheid is dan ver zoek
  • Een van de partijen heeft reeds een of meer pogingen gedaan om een schijnhuwelijk of een schijn-wettelijke samenwoning te sluiten;
    De partner is te goedgelovig en bekijkt de partners niet kritisch genoeg.
  • Een van de partijen is niet geslaagd in alle wettelijke mogelijkheden om zich in België te vestigen;
    Het laatste middel om een visum te bemachtigen, echter een probleem indien beiden oprecht zijn maar één van de twee illegaal in het land verblijft
  • Het optreden van een tussenpersoon;
    Een tussenpersoon kan wijzen op een gearrangeerd huwelijk mogelijk zonder medeweten van één van de partners. Het kan echter ook een onschuldige manier van contact leggen zijn. Alles hangt af van de manier en organisatie van het contact. Bv.: broer is vrijgezel en gaat mee naar de  :smiley-philippines: en het klikt met de zus van zijn schoonzus. Was het oprecht of gecoacht door de zus?
  • Een groot leeftijdsverschil
    Het leeftijdsverschil  :denk: ook zonder kan het fout lopen maar de kans neemt toe dat het niet oprecht is. Gebruik de bekomen levenswijsheid om de relatie tegen het licht te houden. Dat dient op elke leeftijd te doen.

In dit kader kan de ambtenaar van de burgerlijke stand zich o.m. baseren op :

  • Nagetrokken verklaringen of getuigenissen van de partijen zelf of van derden
    Ik ben al 10 keer op bezoek geweest  :uitleggen: "Meneer, u heeft nog nooit een reispas aangevraagd!"  :mauer:
  • Bepaalde geschriften van de partijen zelf of van derden
    Mails worden soms aangebracht als bewijs van een relatie, maar als daar een vermelding instaat die andere verklaringen tegenspreekt....
  • Onderzoeken door politiediensten
    Hier is de indruk die men geeft belangrijk! Ja, vooringenomenheid van de agent kan maar vaak vertellen mensen terloops dingen die niet rechtstreeks verband hebben met de zaak maar die wel een indruk geven van de persoon.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus