Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Wat betekend 100€ voor een Filipino?

Gestart door koy, dinsdag 1 maart 2011, 00:07:30

Vorige topic - Volgende topic

vvjoris

Citaat van: koy op donderdag 26 juli 2012, 12:01:19
Citaat van: westhoek op donderdag 26 juli 2012, 08:40:31
Citaat van: koy op dinsdag  1 maart 2011, 00:07:30
Ik stuur mijn vriend regelmatig (af en toe) 100â,¬ op maar zelf kan ik moeilijk inschatten hoeveel dat waard is voor een Filipino.
Momenteel heb je er zowat omgerekend 6.000php voor, iemand een idee of dat veel of weinig is?
Ik hoorde dat een inkomen van 10.000php een gemiddeld inkomen is in PH maar mijn vriend beweert dat het minimum inkomen voor 1 pers. is?

Graag jullie mening hierover, liefst van zij die in de Filipijnen wonen/werken.

Thx, Koy  :thumb:
Om terug tot de basis te gaan;

Hoeveel wil hij nu, één jaar en meer na je aanvankelijke vraag ?
Ik vind dat hij content mag zijn, ik vind ook dat hij respect mag hebben dat iemand naar de andere kant van de wereld reist om hem te zien. Heeft hij dat ?
'If you love me, you give that ?' Iets in die aard ?

Ik heb gebroken met mijn Thaise; die nieuwe auto, verbouwing, meer maandelijkse centen waren er teveel aan. Als ze niet content zijn, dat ze maar een ander gaan zoeken, zo simpel is dat.
En als ik naar de Phils ga, zal het daar hetzelfde zijn. Liefde en vriendschap is elkaar helpen ja, maar niet alles geven van ene kant.

Ten eerste hoeveel wil hij nu is nooit aan de orde geweest, vermits hij me nooit iets direct heeft gevraagd. Een meisje of jongen die dat doet is gewoonweg slecht opgevoed en dat is al een eerste negatief punt, want dat wordt in de PH als zeer onbeleefd gezien. Respect heeft mijn partner zeker en ik heb ook het respect van de familie. "If you love me, you give that" zou bij mij in het verkeerde keelgat schieten.
Er zijn nog welopgevoede mensen in de Filipijnen die respect tonen en vooral eerst liefde ipv uit te zijn op geld. Bij Marven en mij heeft het nooit om geld gedaan maar wel over echte liefde zelfs nu na 3 jaar nog steeds. Binnenkort, nog 3 weken wachten, ga ik er opnieuw 1 maand naartoe en hopelijk einde van het jaar komt hij naar België.

Sorry voor je opgebroken relatie. Toch succes verder!
Koy

Het is inderdaad 'not done' voor Filipinas een bedrag te vragen. Janice doet dat nooit, tenzij het bijvoorbeeld om 100 pesos gaat, zoals wij tegen een vriend of kennis zouden zeggen, geef eens 50 cent, als je net onvoldoende kelingeld hebt om een rekening te betalen. Als het om meer gaat, zal ze steeds wel een reden geven, en als ik dan vraag 'hoeveel het is', is het antwoord steeds 'it's up to you', alhoewel ze natuurlijk heel goed weet wat de kost is van wat ze wil....

Blijft natuurlijk, en dat komt ook in veel andere topics aan bod, dat ze totaal niet kunnen omgaan met geld. Ik besef al lang, als je nu 50, 100, of 1000 euro opstuurt, eens het ter plaatse is, moet het gewoon op, nooit wordt er iets opzij gehouden, al is het maar om bijvoorbeeld 14 dagen kater eten te kunnen kopen.... Je ziet dat ook aan de zaken hier, waar het heel goed gaat zit er bijna altijd een buitenlander tussen, en bij goedlopende 100 % filipino zaken, zie je verkeerde zakelijke beslissingen, die een westers bedrijf nooit zou doen. Zo meen ik dat er in Cebu véél te véél Malls zijn, dat de meest bezochte enkel Ayala en SM Cebu (ben nog niet in SM Consolacion geweest, wel langs gepasseerd deze week) zijn, en dat er in de rest veel minder bezoekers zijn, dat ik me soms zelfs afvraag (bij Pacific Mall en Parkmall bijvoorbeeld) of ze wel rendabel zijn. Nu zijn ze van plan, op een steenworp van SM een nieuwe Robinson Mall neer te planten, ben echt benieuwd of ze voldoende klanten van SM kunnen wegplukken.....

Sorry voor even  :offtopic: hierboven, maar bottom line is dat â,¬ 100 meer of minder betekent dan wat ze van plan zijn, eigenlijk net hetzelfde als voor  :belgiesmiley: :nederlandsevlag: :vl: :eu:, zo is â,¬ 100 een beetje weinig als je een nieuwe auto wil kopen, een beetje veel als je een bak Duvel wil kopen (ik wil namelijk beide...  :lachen:) maar ik denk dat het vooral een aanvulling is op hun inkomen (lijkt nu, voor diegenen die werken, zo'n 12.000 pesos per maand, wat wel lager is dan het gemiddelde) waardoor ze door de 5000 pesos extra, wat meer confort hebben, terwijl er van de 5000 altijd een deel naar compleet nutteloze uitgaven gaat....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

* Moderator


[mod]Topic afgesplitst en verplaatst naar "Zaken doen in de Filippijnen" in het enkel voor leden.[/mod]

koy

Ondertussen vind ik dat onze 100â,¬ alsmaar minder waard is in de PH.
Ik geef een voorbeeld: Marven moest voor zijn visa aanvraag cohab opnieuw een medical exam doen, kostprijs 6300p aub
Waar blijf je dan met je 100â,¬...
Anderzijds merk ik dat je in de province wel ver komt met 5000p à 6000p dus het zal er wel aan liggen waar je ermee moet rondkomen.

Wat denken jullie?

Koy
leven en laten leven...

huisman45

Voor mij en wat ik zie hier rondom mij heen ,
is niet waar ze van rond moeten komen ,want dat zouden ze met 12000 pesos ook kunnen,
nee het is wat ze meer kunnen uitgeven aan andere dingen en vooral om te laten zien aan anderen,
hoe goed ze het hebben,vooral om andere jaloers te maken ,wat hier ook een sport is.
Want als je een bescheiden salaris hebt,10000 tot 20000 pesos,  kunnen ze ook leven en rondkomen
maar als dan een witneus in hun leven komt denken ze dat ze de zilvervloot binnen halen.
En die witneuzen vallen voor,wat mijn vrouw zegt ,hun artista gedrag en mooie ogen etc.
want in drama spelen zijn ze goed want ze kijken heel de dag naar de teleserie.
maar misscchien heb ik wel een te westerse  (of chinese)vrouw met een afkeer aan de kut mentaliteit,haar woorden,
van de filipijn.
Hier adem ik vrij en ben gelukkig

yepyep

Chinezen kunnen anders net zo goed pronken hoor. Beetje patriotisme wat ik hier proef..


huisman45

Beetje patriotisme wat ik hier proef..


Denk dat mijn vrouw ,net als mijzelf, meer een realist is,
en aangezien ze wel chinees bloed heeft , en wat ik zie en merk,
is ze toch ver verwijdert van ook die mentaliteit,waar ze ook opmerkingen overmaakt
en kritisch is,maar dat zal ook door de opvoeding die ze kreeg komen.
Hier adem ik vrij en ben gelukkig

Pjottr

Vlgs mij blijven we vanaf het begin van dit topic waar alles al over gezegd is in het zelfde cirkeltje ronddwalen.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

vvjoris

Citaat van: Pjottr op maandag 17 december 2012, 04:31:43
Vlgs mij blijven we vanaf het begin van dit topic waar alles al over gezegd is in het zelfde cirkeltje ronddwalen.

Inderdaad,.... â,¬ 100 is in  :belgiesmiley: :nederlandsevlag: :eu: vandaag ook minder waard dan 5 jaar geleden....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

O.B.Bommel

Citaat van: huisman45 op maandag 17 december 2012, 04:00:50
Beetje patriotisme wat ik hier proef..


Denk dat mijn vrouw ,net als mijzelf, meer een realist is,
en aangezien ze wel chinees bloed heeft , en wat ik zie en merk,
is ze toch ver verwijdert van ook die mentaliteit,waar ze ook opmerkingen overmaakt
en kritisch is,maar dat zal ook door de opvoeding die ze kreeg komen.
Nou heb ik persoonlijk liever te maken met Filipino's dan Chinezen als het over macht en geld gaat. Dat clangedrag neigt sterk naar mafia en daar zit ik niet graag tussen.
De gewone Chinezen zijn prima te hebben, maar o wee als ze geld en macht krijgen, ik heb het al meermalen mogen aanschouwen.
Zelf uit je eigen topics merk ik dat gedrag van je schoonfamilie.

Verschil is dat de Filipino's het pronkgedrag al eerder vertonen dan de Chinezen, de Chinezen zijn gemiddeld een stuk actiever, dus geen tijd om te pronken.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

huisman45

Klopt mijn vrouw komt uit zo.n familie je hebt gelijk Heer van stand,
alleen ze gaat er gelukkig afstand van nemen,nee vraag me niet wanneer  :lachen: maar ze is er mee bezig,
maar ze is ook kritisch tegenover de chinese  manier,
En wat je zegt klopt , de chinezen hebben minder tijd ze werken harder en met een duidelijker doel,
maar als ze tijd hebben of er is een gelegenheid lijkt het ook een parade van Geld Goud en diamanten
om te laten zien hoe goed ze hebben.
kleine anekdote: vraag op een bruiloft van een tante aan mijn vrouw,hoeveel platina creditkaarten ze had. :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy:
Hier adem ik vrij en ben gelukkig