Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Tokko

Gestart door Digos, zaterdag 25 april 2009, 01:26:36

Vorige topic - Volgende topic

Digos

Een greep uit onze verhalen......

Tokko



De Tokko, Tokeh of Tokay hebben we hier ook als huisdier in huis, maar niet in terraria maar vrij, en de vrouw heeft er een hemelse schrik van, vooral om hij zich schuilt houd overdag achter de keukenkast. Vermits het nachtdieren zijn, komen zij te voorschijn van het moment dat het donker is 6 - 6.30 H. dus ook de tijd om het avondeten te bereiden.
Dus ik moet altijd eerst het licht aandoen en de keuken contoleren of ie Tokko vrij is, van de 10 keren zie ik hem soms 2 keren, en ze hebben meer schrik van ons dan wij van hem (men vrouw uitgezonderd dus). Vooral gedurende de nacht kom je hem in het hele huis tegen. Soms probeert ie zich te verbergen achter de klok, ha ha ha....maar hij is nogal groot en zijn staart en bek is dan nog te zien. De lengte is zo tussen de 35 en 40 cm en hij heeft een grijze blauwe kleur met fel orange rode vlekjes over zijn hele body, alleen de buik is lichter gekleurd.

De lippen zijn orange en heeft twee grote bolle ogen in zen kop. Poten met lange tenen die voorzien zijn van lijm denk ik soms want ze kunnen overal lopen....zelfs op het plafond. Ze veranderen soms een beetje van kleur



om zich niet zo te laten opvallen, of juist wel om het andere geslacht aan te trekken. Ze verstoppen zich overdag in kieren en spleten en in de meeste huizen hier in Silay en de Filippijnen kan je ze vinden. De naam Tokko komt van het geluid dat ze produceren in de paartijd, ze roepen dan zo gewoonlijk een zeven keer Tokko...Tokko......en dat in huis gedurende de nacht, ik kan je garanderen het is verschrikkelijk luid en heb er ook menig maal van wakker gelegen, daarmee weet ik dat ie rond de zeven keer TOKKO door het huis laat galmen, weet je.......het is zo een beetje als wakker liggen en elk uur de kerktoren hoort en je de slagen telt.

Voor mij is het niet direct zo een probleem dat er ééntje in huis zit, ze zijn mooi om te zien en aan de andere kant eten ze ook veel insecten en ongedierte zoals kakkerlakkken op en soms vind je s'morgens zo wel eens de resten van een lekker maaltje op de grond.

Eén keer had ik eens een Tokko in een hoekje kunnen jagen en wou hem kopje kleiner maken met de bolo (kapmes) maar hij werd heel agressief en maakte heel luide schreeuwende geluiden, echt niet gewoon. De Tokko wanneer hij zich zeer bedreigt voelt, gooit ie de helft van zijn staart af, dat ligt dan nog wat op zich zelf te kwispelen en leid de aandacht van de aanvaller af, en ondertussen maakt de Tokay zich uit de voeten.

De mensen hier zijn er bang van want het verhaal gaat hier rond, wanneer ze op je vel zitten je ze niet meer kunt losmaken en dat ze je vel en al, te samen met de Tokeh moeten verwijderen (afsnijden zeggen ze dan). Dit is natuurlijk niet zo, maar het is wel zo wanneer hij bijt hij zich gedraagt als een pitt bull en niet meer los laat, de enigste remedie is hem onder te dompelen in een emmer water.



Ik probeer het Tokko bestand in huis een beetje bij te houden want ieder 5 a 6 maanden hebben ze zo twee of drie eieren die uitkomen, en als die jongen dan ook hier in huis blijven wonen...heb ik na een tijdje geen avondeten meer...hé hé hé.

Het gaat hier in de Philippines de ronde dat een Tokko in huis geluk, rijkdom en een vruchtbaar leven brengt.

Bron: http://belgiefilippijnen.atspace.com/

:daag:
LIVE ONCE - LIVE IT

xav

ik vind het prachtige beestjes  :happy2: en idd het enige nadeel is wel het geluid dat ze maken...

mijn vriendin is er ook niet gerust op wanneer ze eene op de muren ziet lopen  :lachen:

Mawibata

#2
Hier kan je zijn roep beluisteren,  




Laat dit eens ongemerkt afspelen als er Pinay op bezoek zijn.




Fun  gegarandeerd    :lachen:



Mawibata
Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Fail_over

Deze zat tegen het bamboe plafond op onze trip naar Biliran Island. Ook zo'n 35 a 40 lengte.
Kolere wat maken die beesten een lawaai!

Zo te zien had hij z'n staart al een keer tussen de deur gehad.
:happy2:


Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Digos

#4
Ik denk niet zozeer dat hij al eens met zijn staart tussen de deur heeft gezeten, maar dat één van zijn tenen op de verkeerde plaats is gegroeid.

Jouw exemplaar mist wel één teen aan de linker voorpoot  :denk:





Ook dit jaar hebben we weer zo'n lawaaimaker op de gevoelige plaat kunnen vastleggen.




Maar het blijven toch mooie beestjes om te zien.

O0

LIVE ONCE - LIVE IT

Kano

Arroyo: Gecko good as pesticide against mosquitoes



Manilastandardtoday.com May 22,2010

Keeping a Tokay gecko (tuko) in your home is a more environment-friendly alternative to using chemical-based insect repellents that only contribute to climate change, according to President Arroyo.

With the rainy season about to set in, along with water-borne diseases it brings, gecko which feeds on insects, can also help prevent the spread of dengue, Mrs. Arroyo said.

The President said she bought a tuko for her house in Lubao, Pampanga to eradicate mosquitoes and cockroaches.

"Climate change increases the danger brought about by dengue. So pest control becomes more and more important, and it is also crucial that our urban pest control becomes more environment-friendly," Mrs. Arroyo said.

The Tokay gecko is a nocturnal type known and is the second largest of the gecko species.

"Responding to climate change is not an option but a necessity because we are an archipelago," the President said.

"We have a moral obligation to the next generations to protect the environment and to mitigate climate change brought not by us but by the abuse of the entire humanity."

The Philippines, Mrs. Arroyo said, is not a climate change maker but a climate change taker since the country's carbon emission is only 1.6 tons compared to other countries that emit six tons annually.

Mrs. Arroyo last month signed a landmark 12-year climate change policy framework that seeks to turn the Philippines into a "climate-resilient" country.

The 38-page National Framework Strategy and Program on Climate Change will detailed specific interventions on how the country will soften the impact of global warming on sensitive sectors such as agriculture and fisheries while at the same time improving capability to manage disasters such as killer typhoons and drought.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

toyoke

ja dit zijn eigenlijk wel aangename huisdieren in de phills
wij hadden daar van die kleine gekko's elke avond op de muur formaat zo,n 7 tot 12 cm
haar familie was onder de indruk dat ik dit fijn vond en er niet bang van was
idd ze eten veel insekten
ik had er eens ééntje gevangen en idem zoals de tokko werpte hij ze'n staart af en toen sprong hij uit men hand

ja als je zulke dieren hier wil houden moeten ze in een terrarium die op zo'n 30graden staat

stip66

#7
Zijn dat diezelfde beestjes, die bij valavond vooral aan het plafond hangen en zich te goed doen aan nachtvlinders en muggen, Lizzards noemen ? En ze zijn rapper idd dan Fernando Alonso  :haha:

Citaat van: toyoke op dinsdag 23 november 2010, 18:04:23
ja als je zulke dieren hier wil houden moeten ze in een terrarium die op zo'n 30graden staat

Bedoel je hierbij je asawa ?  :lachen: