wat zijn vrienden? Voor nederlandersen belgen en of Filipino,s

Gestart door huisman45, vrijdag 25 januari 2013, 10:19:17

Vorige topic - Volgende topic

huisman45

Lees hier wel eens dat de Nederlanders  en of belgen ,vlamingen,vrienden hebben in de filipijnen,
vraag mezelf wel eens af wat bedoelen ze daar mee echte vrienden of kenissen?
Zoals ook vrienden in nedeland zijn het echte of gewoon kennissen?.

Volgens mijzelf is een vriend iemand die er is door dik en dun.
mijn ervaring is dat in Nederland door enkele die mening word gedeelt.
Maar een Filipino als vriend nee ,mijn ervaring is een filipino maakt gebruik van je en noemt je dan vriend,
heeft het geen waarde meer voor hem dan is het gedaan zowel prive als zakelijk.

Is die mening fout of zit er wel een kern van waarheid in??????????
Hier adem ik vrij en ben gelukkig

Deep Throat

Ben ik altijd hartstikke duidelijk in bij die andere culturen, daar begint men al snel met het woord vriend. Dan heb ik het volgende te melden: I don't make friends in one hour.
Aan pinoy heb ik geen vrienden in die zin, ik heb met een neef een zeer goed contact, maar of hij nu vriend is of een uitvloeisel van de familieband ben ik nog niet achter.

In PH heb ik met enkele buitenlanders een zeer goed contact maar ik maak er geen definitie van of het vrienden of kennissen zijn. Dat is niet anders in NL.
De vraag is of het hebben van veel vrienden statusverhogend is of dat het met de definitie te maken heeft.

yepyep

Interessante vraag.

Ik ben er in de loop der jaren achter dat mijn echte vrienden in NL bevinden. De jongens waar ik mee ben opgegroeid.
In de Filippijnen heb ik ook wel  vrienden/kennissen, maar daar ben ik niet zo close mee als met mijn vrienden uit Nederland.

Ik ervaar gelukkig niet altijd dat Filipino's mijn 'gebruiken'. Ze zijn er wel, maar daarmee stop ik het contact binnen de kortste keren meestal.


Gibson

Niet mee eens. Ik heb hier echte vrienden, door dik en dun. Staan klaar voor mekaar, dag en nacht. Financieel totaal geen interesse of wat dan ook. Komen bij ons of wij bij hen over de deur. Kennisen nog veel meer, maar dat zijn geen echte vrienden... Zijn, moet ik wel toegeven, de beter opgeleiden, jongere generatie met goede banen en eigen bedrijven.

Financieel? Een dokter, een ander zijn vrouw ook,  en ze verdomde het om me te laten betalen voor de operatie toen ik in het ziekenhuis lag. Kreeg zelfs op mij kloten dat ik niet eerder naar ze toe was gegaan en s'nachts niet effe gebeld had. Vrienden die de duikreis voor je boeken en alvast betalen, omdat ik in het buitenland zat. De dames van de vrienden die besluiten om met zijn alle naar Cebu te gaan in het Marco Polo mijn vrouw d'r verjaardag, als cadeau, omdat ik ik het buitenland zat.  

Goede vrienden......en natuurlijk veel kennisen. Heb trouwens maar 1 blanke vriend in de PH, en die woont niet dicht bij hahaha.

En vrienden die zeggen dat mijn huidskleur niet klopt....of mijn passpoort.

Zijn er maar een paar, dat wel, maar hoeveel vrienden heb je in nederland waar je je handen voor in het vuur steekt, of zij voor jouw? Waren er ook maar een paar. Hier dus 3.....welgeteld..

Natuurlijk zijn er vele de denken je vriend te zijn, maar dat om andere redenen willen zijn..en die pik je en schop je er zo uit (of je wordt er effe op attent gemaakt door....je vrienden).
Expect nothing in the PH. All else is a "plus"

Luke

Filipino kennissen genoeg maar Filipno vrienden, waar ik eventueel zou kunnen op rekenen, weinig. Een ex-kollega waar ik jaren met samengewerkt heb en enkele Meralco medewerkers waar ik 10 jaar mee gewerkt heb, dat is het zo een beetje. Daar kan ik nog iets aan vragen zonder in mijn portomonee te moeten duiken of een restaurant/bar te bezoeken.  

Mijn vriendenkring is meer expats die permanent of regelmatig naar de Filipijnen komen.
Ik heb ook maar 1 echte vriend in Belgie. Iemand die ik kan vertrouwen!

vvjoris

Citaat van: Luke op vrijdag 25 januari 2013, 11:06:15
Filipino kennissen genoeg maar Filipno vrienden, waar ik eventueel zou kunnen op rekenen, weinig. Een ex-kollega waar ik jaren met samengewerkt heb en enkele Meralco medewerkers waar ik 10 jaar mee gewerkt heb, dat is het zo een beetje. Daar kan ik nog iets aan vragen zonder in mijn portomonee te moeten duiken of een restaurant/bar te bezoeken.  

Mijn vriendenkring is meer expats die permanent of regelmatig naar de Filipijnen komen.
Ik heb ook maar 1 echte vriend in Belgie. Iemand die ik kan vertrouwen!

Echte vrienden leer je pas kennen als je in nood bent. Ik ben al in nood geweest dus ik weet het: ik heb er 2. En één lief natuurlijk ... al de rest zijn 'sociale relaties', maar daar is niks mis mee ...

Ik heb met sommige mensen heel goeie contacten, en er zijn er bij die ik 99 % vertrouw ...
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Ronny55

Citaat van: vvjoris op vrijdag 25 januari 2013, 17:29:57
Citaat van: Luke op vrijdag 25 januari 2013, 11:06:15
Filipino kennissen genoeg maar Filipno vrienden, waar ik eventueel zou kunnen op rekenen, weinig. Een ex-kollega waar ik jaren met samengewerkt heb en enkele Meralco medewerkers waar ik 10 jaar mee gewerkt heb, dat is het zo een beetje. Daar kan ik nog iets aan vragen zonder in mijn portomonee te moeten duiken of een restaurant/bar te bezoeken.  

Mijn vriendenkring is meer expats die permanent of regelmatig naar de Filipijnen komen.
Ik heb ook maar 1 echte vriend in Belgie. Iemand die ik kan vertrouwen!

Echte vrienden leer je pas kennen als je in nood bent. Ik ben al in nood geweest dus ik weet het: ik heb er 2. En één lief natuurlijk ... al de rest zijn 'sociale relaties', maar daar is niks mis mee ...

Ik heb met sommige mensen heel goeie contacten, en er zijn er bij die ik 99 % vertrouw ...
Daar kan ik inkomen , ben 5 jaar hier niet heb heel veel sociale contacten .....vrienden maar 1 filipino en 1 zwitser  :thumb:...al de rest zijn "zakkenwassers". :denk:
In  :belgiesmiley: heb ik wel ook nog twee echte vrienden waar ik 100% op kan regelen die zijn er dan wel al 55 jaar vanaf de lagere school en 45 jaar vanaf de bezoekjes aan jeugdhuis.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Digos


Is wel een verschil......met een flesje Tanduay op tafel is elke pinoy je vriend.....tot er het op aan komt.

LIVE ONCE - LIVE IT

eddyvm

Hallo
Als je hier een tijdje woont,ipv de normale 3weken/jaar leer je de het volkje kennen.Het is frappant dat ALLE buitenlanders die ik hier sprak niet lovend(dan druk ik me voorzichtig uit)over hun.Het is jammer dat je in de meeste gevallen geen vriendschappelijk gesprek met iemand kan voeren zonder dat je schrik moet hebben dat ie spoedig om een lening gaat komen vragen.In mijn gevoel hebben de meeste nog minder eergevoel en scrupules dan geld.Hard?Er zal wel een kern van waarheid in zitten.Dus heb ik daar pinoys als vrienden?Niet echt omdat er weinig onbaatzuchtigheid bij hun zit en verder heb ik een paar goede belgische vrienden.groetjes

Digos

#9
Stond ooit eens te praten te samen met vrouw met een  :smiley-philippines: friend en er stond een een Amerikaan bij. Was de eerste keer dat hij men vrouw zag......zei ie botweg...die wil ik ook weleens  :copulatie: waar ik en men vrouw bij stond. Sindiens heb ik in de phils nooit witneuzen als vriend gehad.....nou ja vriend is veel gezegd....kennis dan?
Heb hem dan ook nooit meer (willen) zien.
LIVE ONCE - LIVE IT