In toekomst van NL naar Filipijnen verhuizen, welk visa het beste aanvragen?

Gestart door TranceXL, woensdag 11 februari 2015, 12:21:37

Vorige topic - Volgende topic

TranceXL

Hallo, ik weet dat er al veel over geschreven is, maar ik ben op het moment in Algerije een tijd lang, het internet is erg slecht, ook de internet cafes, ik maak gebruik van een smartphone, op dit moment kan ik even bij iemand gebruik maken van zijn vaste verbinding vandaar mijn vragen.
Ik begrijp ook dat het vervelend is als mensen steeds hetzelfde vragen maar ik hoop dat jullie er begrip voor kunnen opbrengen.
Ik ben vorig jaar getrouwd, alle papieren zijn in Manilla bij mijn vrouw, gelegaliseerd, red ribbon, ook is de huwelijksakte gelegaliseerd door de NL ambassade.
Het plan was naar Algerije te gaan verhuizen, maar het land valt zwaat tegen, mijn vrouw is nog in Manilla, is bezig een winkeltje voor ons op te zetten en werkt er bij in de real estate, verkoopt apartementen, rent to own, ziet er wel goed uit moet in toekomst genoeg opbrengen om van te leven.
Zelf krijg ik op het moment nog een WAO uitkering, deze zal natuurlijk weg vallen als ik definitief naar de Filipijnen ga, ik ben geboren in 1957, ik weet niet of je evt. een soort vroegpensioen aan kunt vragen, ben wel voor 80 - 100% afgekeurd, weet niet of er een soort regeling is voor mensen zoals als mij als je NL verlaat.
Wil ook niet direct slapende honden wakker maken en overal maar gaan informeren.
Bij de ambassade in NL vertelde men mij dat ik het beste een non quota immigrant visa aan kunt vragen.
Zag daar ook staan dat je Proof of financial capacity (such as bank statement, statement of assets and liabilities, statement of salary/pension) aan moet geven weet niet precies wat en hoeveel er van je verwacht wordt. Ons geld zit nu in de winkel geinvesteerd, waar ons gezamelijk inkomen uit komt plus het werk dat mijn vrouw doet, haar inkomsten zijn afhankelijk van hoeveel apartementen zij aan de man brengt.
Ik ben dankbaar voor alle suggesties van jullie kant, of als je een bedrijfje weet die mij evt kan ondersteunen bi deze procedure, ik moet het langzaam maar zeker gaan voor bereiden, ik wil er dus echt blijven wonen.
Met vriendelijke groeten, Hans

Amice

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

bananacreek

Woonlandbeginsel WAO voor de Filipijnen is 50%

Algerije....daar zou ik ook niet willen wonen...............


Amice

Citaat van: bananacreek op woensdag 11 februari 2015, 14:39:26
Woonlandbeginsel WAO voor de Filipijnen is 50%

Algerije....daar zou ik ook niet willen wonen...............



Die regel is er nog niet door, zover ik weet krijgt iedereen die hier met uitkering verblijft nog gewoon 100% bruto uitgekeerd.

Maar ja dat kan idd ook zo maar afgelopen zijn als den haag het op de stuipen krijgt.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

PHwaarde

Het woonlandbeginsel wordt niet toegepast op de arbeidsongeschiktheidsuitkering bij volledige en duurzame arbeidsongeschiktheid, de WGA-loongerelateerde uitkering en de WGA-loonaanvulling. Dit zijn loongerelateerde uitkeringen die een ander karakter hebben dan uitkeringen op minimumniveau. Ook de Algemene ouderdomswet (AOW) is uitgezonderd, omdat de AOW een ouderdomspensioen is dat wordt opgebouwd en tevens geen arbeidsplicht kent.

bananacreek

Hier woont een  :smiley-philippines: weduwe van een gestorven Nederlander wiens nabestaandenpesioen  toch wel  van 1200 euros naar 600 euros werd getrokken....

jim miata

Citaat van: PHwaarde op woensdag 11 februari 2015, 15:14:30
Het woonlandbeginsel wordt niet toegepast op de arbeidsongeschiktheidsuitkering bij volledige en duurzame arbeidsongeschiktheid, de WGA-loongerelateerde uitkering en de WGA-loonaanvulling. Dit zijn loongerelateerde uitkeringen die een ander karakter hebben dan uitkeringen op minimumniveau. Ook de Algemene ouderdomswet (AOW) is uitgezonderd, omdat de AOW een ouderdomspensioen is dat wordt opgebouwd en tevens geen arbeidsplicht kent.

van de AOW die Trance binnen afzienbare tijd hoopt te ontvangen, wordt wel 2% afgetrokken van elk jaar dat je, tussen je 15de en 65 jarige leeftijd in het buitenland bevindt, je kan je daartegen indekken door extra af te dragen:

http://www.svb.nl/int/nl/vv/nieuw_in_nederland/u_komt_in_nl_wonen_of_werken/index.jsp
ik geniet mijn pensioen in de tropen

jamietagabundok

Ik blijf het een merkwaardige regeling vinden die opbouw van de AOW.  Ben je in   :nederlandsevlag:  werkzaam of woonachtig  bouw je 2 % op per jaar , is me duidelijk.  Maar neem studenten die tot hun 30 ste studeren. Ik neem maar een heel extreem voorbeeld, bouwen dus vanaf hun 15 de jaar 15 jaar lang die 2 % op zonder daar ook maar 1 Euro aan bij te dragen  :negatief:    Maar ga je naar buitenland en draag je ook niks bij dan geen 2% opbouw per jaar  :negatief:    Ander voorbeeld; een huisvrouw zonder  baan, zal niet zo heel veel voorkomen  tegenwoordig, maar die draagd  dus ook niks bij , maar bouwd wel 2 % op ieder jaar

Ergens klopt het niet ? Voor mijn gevoel dan.

PHwaarde

Citaat van: bananacreek op woensdag 11 februari 2015, 15:28:17
Hier woont een  :smiley-philippines: weduwe van een gestorven Nederlander wiens nabestaandenpesioen  toch wel  van 1200 euros naar 600 euros werd getrokken....

Diverse uitkeringen aan mensen die buiten Europa wonen, zijn sinds 1-7-2012 aangepast aan het kostenniveau van het land waar de ontvanger of het kind woont. De maatregel geldt voor de Algemene Nabestaandenwet, deels voor de Werkhervattingsregeling Gedeeltelijk Arbeidsongeschikten, de kinderbijslag en het kindgebonden budget. Voor het kindgebondenbudget was de ingangsdatum 1-1-13.
Alleen is dat woonlandbeginsel bij kinderbijslag soms strijdig met verdragsrecht zoals Marokko