Gemakkelijkst vestigingsland binnen EU,voor Filipijnse echtgenote, evt Spanje?

Gestart door TranceXL, zondag 8 maart 2015, 11:45:44

Vorige topic - Volgende topic

TranceXL

Hallo iedereen, ik ben met verschillende opties bezig om ergens te gaan wonen met mijn vrouw, ik vroeg mij af waar in Europa het gemakkelijk voor mijn vrouw en haar dochtertje is om binnen te komen zonder inburgerings test, of is er een standaard voor de EU die afgesproken is. Ik ben niet plaats gebonden, heb wel reuma, zoek dus eerder een plaats waar het relatief warm is, Spanje is denk ik ook een goede optie, ik ben ook met de Filipijnen bezig, maar ik moet toegeven dat het klimaat voor mijn gezondheid niet ideaal is.
Is er iemand die ervaring heeft met Spanje? Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als ik mijn daar zou vestigen en ik wil mijn vrouw over laten komen, ik ga natuurlijk ook bij de ambassade informeren, maar misschien is er hier ervaring aanwezig?
Ter info, ons huwelijk is gelegaliseerd door de NL ambassade, ik wil het nu laten registreren in Nederland, daarna kan je een trouwakte aanvragen die hopenlijk door andere EU lidstaten wordt geaccepteerd, dan deze akte gaan gebruiken als ik haar ergens anders naar binnen wil halen.

Bedankt voor je reacties, Hans

Lorre


Cobra

Voor ervaringen via Spanje en alle andere europese landen moet je HIER zijn.


Overigens als je huwelijk al geregistreerd is en alle papieren zijn in orde is het brax arrest een stuk sneller dan de vrouw via een visum binnenhalen.

Snelste van al is een toeristenvisum voor je vrouw naar NL en dan samen aanmelden in het land van je keuze, b.v. Spanje.(Is de Europa route)

Lees maar op dat forum voor de gebruiksaanwijzing.

(Als je je daar aan meld als lid, wel een andere naam en emailadres gebruiken, de IND leest mee)
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Cosyns Guy

Citaat van: Cobra op zondag  8 maart 2015, 14:54:57
Voor ervaringen via Spanje en alle andere europese landen moet je HIER zijn.


Overigens als je huwelijk al geregistreerd is en alle papieren zijn in orde is het brax arrest een stuk sneller dan de vrouw via een visum binnenhalen.

Snelste van al is een toeristenvisum voor je vrouw naar NL en dan samen aanmelden in het land van je keuze, b.v. Spanje.(Is de Europa route)

Lees maar op dat forum voor de gebruiksaanwijzing.

(Als je je daar aan meld als lid, wel een andere naam en emailadres gebruiken, de IND leest mee)
Snelste maar niet de gemakkelijkste weg.En samen aanmelden ? Waar moet je dan wonen ?
Kom in Spanje wonen.
Breng al je papierkram in Spanje in orde,tarjeta de residencia  etc..
En laat dan je vrouw overkomen naar Spanje.
Maak zeker dat je een vertaald geregistreerd en eventueel overgeschreven huwelijkscontract in NL hebt bij haar aankomst in Spanje voor haar tarjeta de residencia te kunnen aanvragen.
Ook eentje voor de Spaanse ambassade in Manila.
Mijn vrouw had weinig problemen met de Spaanse ambassade in Manila,spraken engels,vriendelijk, en altijd bereid tot een GOEDE en DUIDELIJKE uitleg betreffende de benodigde papieren.

Donnie

Citaat van: Lorre op zondag  8 maart 2015, 12:27:02
Waarom de België of Duitsland route niet proberen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgi%C3%AB-route
Alhoewel de regels overal hetzelfde zijn (Richtlijn 2004/38/EC ) frustreren de Belgen dit zoveel mogelijk door niet mee te werken of anderszins je het lastig te maken, soms lak hebbend aan de regels.  Landen als Duitsland, Spanje, Bulgarije etc. passen de regels een stuk beter toe.

Voor meer informatie zou ik inderdaad het SBP forum checken, bijvoorbeeld hier:
- http://buitenlandsepartner.nl/showthread.php?61111-Schets-procedure-spanje-route
- http://buitenlandsepartner.nl/showthread.php?61267-Spanje-route-(8-maanden-Madrid)-met-kleine-kinderen

Wat ook kan helpen is alvast de regelgeving te raadplegen:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2004:229:0035:0048:nl:PDF

Nadeel van Spanje: ze eisen (ten onrechte!!!) dat het huwelijk in jouw land bekend is. Dus je huwelijk in NL registeren is wel zo wijs al is dat officieel geen verplichting van de EU. Sta je op je strepen dat moet het ook zonder registratie in NL lukken.

Cosyns Guy

Citaat van: Donnie op maandag  9 maart 2015, 13:13:18
Citaat van: Lorre op zondag  8 maart 2015, 12:27:02
Waarom de België of Duitsland route niet proberen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgi%C3%AB-route
Alhoewel de regels overal hetzelfde zijn (Richtlijn 2004/38/EC ) frustreren de Belgen dit zoveel mogelijk door niet mee te werken of anderszins je het lastig te maken, soms lak hebbend aan de regels.  Landen als Duitsland, Spanje, Bulgarije etc. passen de regels een stuk beter toe.

Voor meer informatie zou ik inderdaad het SBP forum checken, bijvoorbeeld hier:
- http://buitenlandsepartner.nl/showthread.php?61111-Schets-procedure-spanje-route
- http://buitenlandsepartner.nl/showthread.php?61267-Spanje-route-(8-maanden-Madrid)-met-kleine-kinderen

Wat ook kan helpen is alvast de regelgeving te raadplegen:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2004:229:0035:0048:nl:PDF

Nadeel van Spanje: ze eisen (ten onrechte!!!) dat het huwelijk in jouw land bekend is. Dus je huwelijk in NL registeren is wel zo wijs al is dat officieel geen verplichting van de EU. Sta je op je strepen dat moet het ook zonder registratie in NL lukken.
Nadeel van Spanje: ze eisen (ten onrechte!!!) dat het huwelijk in jouw land bekend is. Dus je huwelijk in NL registeren is wel zo wijs al is dat officieel geen verplichting van de EU.
Waarom op je strepen staan ? Brengt enkel maar miserie en oponthoud mee met de papierkram.
Ten onrechte of niet dat huwelijk in  :nederlandsevlag: laten registreren is toch maar een kleine moeite en is best handig voor de toekomst in sommige gevallen.
Soms moet men de "regeltjes" van het land volgen,ten onrechte of niet en niet perse op zijn strepen willen staan.
Bedenk wel hier in Spanje heeft men al dat gezeik niet met inburgerings regels en andere eisen die men bv in  :belgiesmiley: en  :nederlandsevlag: eist.
En zorg dat je vrouw een Filipijns rijbewijs heeft,eens zo makkelijk het naar een Spaans om te zetten en kost je een schijntje.

Donnie

Waarom e op je strepen gaat staan? Voor de lol niet natuurlijk maar soms komt dat zo uit, bijvoorbeeld omdat je even niet langs Nederland komt om daar het e.e.a. te registeren (Landelijke Taken in Den Haag) of omdat het simpelweg niet kan (Britten kunnen geen buitenlandse huwelijk registreren.. daar doen ze in GB niet aan). Zonder registratie lukt het wel maar afhankelijk van de Spanjaard die je treft gaat het wel wat lastiger. Kun je de boel zonder veel moeite registreren in NL, dan zou ik dat zeker doen.

Spanje zal haar wetgeving uiteindelijk wel aanpassen dus in de toekomst zou het wat makkelijker moet worden, maar daar heb je nu weinig aan.

Cosyns Guy

Citaat van: Donnie op maandag  9 maart 2015, 14:50:40
Waarom e op je strepen gaat staan? Voor de lol niet natuurlijk maar soms komt dat zo uit, bijvoorbeeld omdat je even niet langs Nederland komt om daar het e.e.a. te registeren (Landelijke Taken in Den Haag) of omdat het simpelweg niet kan (Britten kunnen geen buitenlandse huwelijk registreren.. daar doen ze in GB niet aan). Zonder registratie lukt het wel maar afhankelijk van de Spanjaard die je treft gaat het wel wat lastiger. Kun je de boel zonder veel moeite registreren in NL, dan zou ik dat zeker doen.

Spanje zal haar wetgeving uiteindelijk wel aanpassen dus in de toekomst zou het wat makkelijker moet worden, maar daar heb je nu weinig aan.
En  :belgiesmiley:  :nederlandsevlag: dan met hun niet europese eisen en achterlijk gedoe met inburgerings eisen die in het meeste geval dan nog niks met het reele leven te maken hebben.
En ik betwijfel of dat het zal lukken zonder dat dokument in Spanje,is een administratieve eis waar de meeste ambtenaren zelf het nut niet van inzien,spreek van ervaring want we waren in dat geval.
En je kan je familie toch vragen om het voor je te doen als je in het buitenland woont ? Duurt wel effe langer maar hoef je tenminste niet heen en weer te reizen.
Zo heb ik het dus gedaan,het Filipijnse huwelijks kontrakt laten registreren in Belgie,het laten vertalen naar het nederlands en legalizeren.Dan hier in Spanje het laten vertalen naar het Spaans door een erkend vertaler en laten legalizeren en bingo...dokument was geldig voor de Spanjaarden.
En de meeste problemen had ik dan nog met de Belgische kant inplaats van de Spaanse.

Donnie

Citaat van: Cosyns Guy op maandag  9 maart 2015, 15:31:41
En ik betwijfel of dat het zal lukken zonder dat dokument in Spanje,is een administratieve eis waar de meeste ambtenaren zelf het nut niet van inzien,spreek van ervaring want we waren in dat geval.
(..)En de meeste problemen had ik dan nog met de Belgische kant inplaats van de Spaanse.
Officieel volstaat elk wettelijk en oprecht (dus geen schijn) huwelijk, standaard aan te tonen met elke huwelijksakte (of de nu Nederlands, Belgisch, Filipijns of overig is), die mag voor controle op echtheid vertaald en gelegaliseerd zijn maar ook dat hoeft eigenlijk niet verplicht als verder duidelijk is dat het een echt rechtsgeldig huwelijk betreft. Men mag zelfs overige alternatieve bewijzen aandragen om aan te tonen dat men onder 2004/38 valt.

Spanje is dan ook al op de vingers getikt door de EU maar heeft haar wetgeving nog niet aangepast, vandaar dat ambtenaren ten onrechte vragen om inschrijving in NL/BE etc.  Al weten hogere ambtenaren bij buitenlandse zaken etc. dat Spanje fout zit.

Cobra

Citaat van: Cosyns Guy op maandag  9 maart 2015, 13:10:46

Snelste maar niet de gemakkelijkste weg.En samen aanmelden ? Waar moet je dan wonen ?

Kom in Spanje wonen.
Breng al je papierkram in Spanje in orde,tarjeta de residencia  etc..
En laat dan je vrouw overkomen naar Spanje.
Maak zeker dat je een vertaald geregistreerd en eventueel overgeschreven huwelijkscontract in NL hebt bij haar aankomst in Spanje voor haar tarjeta de residencia te kunnen aanvragen.
Ook eentje voor de Spaanse ambassade in Manila.
Mijn vrouw had weinig problemen met de Spaanse ambassade in Manila,spraken engels,vriendelijk, en altijd bereid tot een GOEDE en DUIDELIJKE uitleg betreffende de benodigde papieren.

Gewoon dus zoals gezegd een toeristenvisum naar NL en dan samen vertrekken naar het land van je keuze. kan Spanje  ook zijn.

Huisje zoeken, aanmelden op gemeentehuis en als je papieren in orde zijn kan ze blijven.

Europa route kan via eerst zelf in ander land wonen en daarna je vrouw over laten komen met visum voor dat land, of gewoon samen tegelijk aanmelden.

Laatste methode is het snelste, MITS ze een toeristenvisum voor NL of Belgie krijgt.

Anders het brax arrest gebruiken, eerst zelf inschrijven in ander land, vrouw laten komen met ticket naar marokko (geen visum vereist) via schiphol en Sesam open de deur !

Dat is nog altijd sneller dan eerst visum aanvragen en daarop wachten denk ik.

Of het moet in Spanje sneller gaan dan in Belgie, daar kan het 6-7 maanden of langer duren.

Ik heb geen ervaring met Spanje, wel met Belgie, hier in deze stad waar wij wonen waren ze correct.

Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice: