Medische keuring voor Non-Quota Immigrant Visa,waar? praktische ervaring?

Gestart door TranceXL, woensdag 11 maart 2015, 08:59:48

Vorige topic - Volgende topic

TranceXL

Hallo iedereen, ik ben aan het uitzoeken welk land voor mij de beste oplossing is om te gaan wonen, praktis gezien en ook voor mijn vrouw zou dit op de Filipijnen zijn, (de tweede keus zou Spanje zijn), zie ook mijn  mijn andere vragen op het forum, mij wordt voor de Filipijnen hier in NL door de Ambassade aanbevolen het Non-Quota Immigrant Visa  aan te vragen. Hier voor is ook een medische keuring vereist, zie http://thehaguepe.dfa.gov.ph/index.php/example-pages/2014-03-12-03-42-10
bij Requirements nummer 9 staat de uitleg hierover je kunt het betreffende formulier daar ook downloaden: http://thehaguepe.dfa.gov.ph/images/PDF/medexamform.pdf
Wie heeft hier al praktische ervaring mee op gedaan, navraag bij de ambassade leverde op dat hier niet een door hun aangewezen arts voor verantwoordelijk is, veel meer informatie kon men mij hier ook niet over geven.
Mijn huisarts doet het in iedergeval niet, je hebt wel keuringsartsen, gezien mijn ervaring met verschillen keuringsartsen en rechtszaken hierna ivm, mijn WAO uitkering ga ik liever naar een instantie toe die al eens door iemand is gebruikt en ook daarna geen problemen bij de ambassade opleverde.
Ik weet natuurlijk dat er verschillende wegen naar de Filipijnen zijn en dat daar ook wel veel te regelen is, maar ik weet ook uit ervaring,( heb meer als 20 jaar buiten NL in verschillende landen gewoont en gewerkt), dat er van alles mis kan gaan als je denkt het even op te lossen met de hulp van lokale mensen.
In dit geval wil ik het risico niet lopen dat er iets mis gaat, vooral ook omdat ik met behoud van WAO uitkering er naar toe ga, het geeft dan in iedergeval een veiliger gevoel als je hier in NL al de belangrijkste dingen hebt geregeld, ik kan het risico niet lopen dat het daar mis gaat, vooral niet omdat ik met mijn WAO uitkering zit.

Bij voorbaat mijn dank, groet Hans

Lenn

Je kan ook je 13a visa hier in de Ph. aanvragen.Zie de website BOI ph.Word je medische keuring wel gemakkellijk.Is eigenlijk een formaliteit.
Wat voor je toekomst onduidelijk is, is het voortbestaan van je WAO en de rechtmatigheid als je in de Ph. woont.Zo zijn ze met de AOW al bezig met het ,,woonlandbeginsel", comissie nieuwenhuizen, en het optrekken v/d AOW leeftijd.

bananacreek

Citaat van: Lenn op woensdag 11 maart 2015, 11:34:10
Je kan ook je 13a visa hier in de Ph. aanvragen.Zie de website BOI ph.Word je medische keuring wel gemakkellijk.Is eigenlijk een formaliteit.
Wat voor je toekomst onduidelijk is, is het voortbestaan van je WAO en de rechtmatigheid als je in de Ph. woont.Zo zijn ze met de AOW al bezig met het ,,woonlandbeginsel", comissie nieuwenhuizen, en het optrekken v/d AOW leeftijd.


CitaatDe Algemene ouderdomswet (AOW) is hiervan uitgezonderd, omdat de AOW een ouderdomspensioen is dat wordt opgebouwd en tevens geen arbeidsplicht kent.

source:

http://www.st-ab.nl/g1/1-12198ks03.htm

CitaatWonen in niet-verdragsland: geen uitkering
U kunt uw uitkering niet meenemen naar een land waarmee Nederland geen verdrag heeft gesloten. Er geldt alleen een uitzondering voor de AOW. Woont u in een land waarmee geen verdrag is gesloten? Dan ontvangt u maximaal een AOW-uitkering ter hoogte van 50% van het minimumloon.

source: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-meenemen-naar-buitenland/uitkering-meenemen-naar-land-buiten-europa

CitaatAOW-pensioen
Uw AOW-pensioen wordt uitbetaald
Als u woont in dit land, kunt u uw AOW-pensioen en inkomensondersteuning AOW (blijven) ontvangen, zolang u aan de voorwaarden voldoet. U blijft in dit land recht houden, omdat er een verdrag is gesloten met afspraken over de controle op het recht op uitkeringen.

Er zijn nog andere factoren die gevolgen kunnen hebben voor de hoogte van uw AOW-pensioen en inkomensondersteuning AOW. Wij raden u daarom aan om contact op te nemen met de SVB als u van plan bent om naar dit of een ander land te verhuizen.

Sorry...maar ik kan nergens een artikel vinden anno 2014-2015 betreffende plannen om de AOW in de nabije toekomst te onderwerpen aan het "woonlandbeginsel".....gaarne even een link hieromtrent... :hoedjeaf:

Amice

Citaat van: bananacreek op woensdag 11 maart 2015, 12:22:15
Citaat van: Lenn op woensdag 11 maart 2015, 11:34:10
Je kan ook je 13a visa hier in de Ph. aanvragen.Zie de website BOI ph.Word je medische keuring wel gemakkellijk.Is eigenlijk een formaliteit.
Wat voor je toekomst onduidelijk is, is het voortbestaan van je WAO en de rechtmatigheid als je in de Ph. woont.Zo zijn ze met de AOW al bezig met het ,,woonlandbeginsel", comissie nieuwenhuizen, en het optrekken v/d AOW leeftijd.


CitaatDe Algemene ouderdomswet (AOW) is hiervan uitgezonderd, omdat de AOW een ouderdomspensioen is dat wordt opgebouwd en tevens geen arbeidsplicht kent.

source:

http://www.st-ab.nl/g1/1-12198ks03.htm

CitaatWonen in niet-verdragsland: geen uitkering
U kunt uw uitkering niet meenemen naar een land waarmee Nederland geen verdrag heeft gesloten. Er geldt alleen een uitzondering voor de AOW. Woont u in een land waarmee geen verdrag is gesloten? Dan ontvangt u maximaal een AOW-uitkering ter hoogte van 50% van het minimumloon.

source: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-meenemen-naar-buitenland/uitkering-meenemen-naar-land-buiten-europa

CitaatAOW-pensioen
Uw AOW-pensioen wordt uitbetaald
Als u woont in dit land, kunt u uw AOW-pensioen en inkomensondersteuning AOW (blijven) ontvangen, zolang u aan de voorwaarden voldoet. U blijft in dit land recht houden, omdat er een verdrag is gesloten met afspraken over de controle op het recht op uitkeringen.

Er zijn nog andere factoren die gevolgen kunnen hebben voor de hoogte van uw AOW-pensioen en inkomensondersteuning AOW. Wij raden u daarom aan om contact op te nemen met de SVB als u van plan bent om naar dit of een ander land te verhuizen.

Sorry...maar ik kan nergens een artikel vinden anno 2014-2015 betreffende plannen om de AOW in de nabije toekomst te onderwerpen aan het "woonlandbeginsel".....gaarne even een link hieromtrent... :hoedjeaf:

Toch zag ik even snel dat aowers hier in de phils, die geen 100% AOw hebben opgebouwd die genoemde inkomensondersteuning krijgen.

http://www.svb.nl/int/nl/algemeen/tegemoetkoming_kob/index.jsp
Of dat zoals te doen gebruikelijk bij de svb automatisch gebeurt  :weetikniet:

Maar daar kan Creek snel uitsluitsel over geven neem ik aan?

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

bananacreek

Ik heb daar een brief over ontvangen in juli 2014 en ook vorige week waarin werd omschreven dat de KOB vervangen werd op 1 jan 2015 door de inkomensondersteuning met de berekening daarvan afhankelijk hoeveel jaren AOW in Nederland werd opgebouwd.

Dat gebeurde allemaal "automatisch" en je kan een bezwaarschrift instellen als je het daar niet mee eens bent.....en bij die brief was een specificatie toegevoegd.

Verder stond er de volgende mededeling: Misschien ontvangt u (perfect...ik kan nu met 3vingers typen.... :thumb: :thumb: :happy: :happy:) deze maand meerdere brieven van ons over andere wijzigingen in de wet. We hebben ervoor gekozen om u per wijziging in aparte brieven te informeren. Maakt u de borst maar nat hoor. U krijgt alleen die brieven die voor uw situatie gelden. Wij hopen op uw begrip als u in korte tijd meerdere brieven van ons ontvangt.

Met vriendelijke groet

Mark Rutte

TranceXL


Ik heb zelf nog wat onderzoek gedaan, als je in de Filipijnen bent is de medische keuring niet nodig, zie de volgende link:
http://www.immigration.gov.ph/images/ImmigrantVisasForms/ImmigrantVisaByMarriage/2014-12-001%20Rev%200%20Conversion%20to%20Non-Quota%20Immigrant%20by%20Marriage%20Probationary.pdf
Hier wordt niet over een medische keuring gesproken,( (DFA Form No. 11) tenminste ik kan hem niet ontdekken, heb begrepen van mensen die de aanvraag daar gedaan hebben dat er ook geen medische keuring heeft plaats gevonden.
De ambassade hier in NL had hier ook geen antwoord op waarom hun die wel verlangen, de keuring kost je in NL ongeveer 400 euro, bij die instanties die bv. ook de keuringingen voor het rijbewijs ed. doen.
Dus ik ga de 13a aanvragen bij aankomst in de Filipijnen.

Vraag is dus in principe beantwoord, grt Hans