Wetsartikel over Voogdijschap Filipijnen gezocht

Gestart door TranceXL, maandag 25 mei 2015, 14:36:32

Vorige topic - Volgende topic

TranceXL

Hallo, ben naar het volgende op zoek: Ik zou in de Filippijnse wet moeten vinden de uitleg dat mijn vrouw de gezagvoerder is over haar dochtertje, 6 jaar, volgens Filippijns recht is zij dit , ze zijn niet gehuwd geweest, vader staat wel op de geboorteakte, maar omdat er geen huwelijk is geweest en het kind niet tijdens een huwelijk geboren is, ( en hij er ook nooit naar omgekeken heeft) is mijn vrouw de gezagvoerder, dit is haar al eens eerder verteld in de Filippijnen.
Haar dochtertje wordt een illegitimate child genoemd.
(sorry als de juridische termen misschien niet juist zijn maar ben daar niet helemaal in thuis)
Zij kan dus zonder toestemming van hem overal met het kind naar toe, de NL ambassade was hier andere mening over, maar ik neem aan dat de IND het laatste woord hier in heeft.
Heb er met de IND in NL over gesproken, dame heeft dit uitgezocht en vertelde mij dat dit  bij IND ook zo bekend is, heb toen gevraagd of zij mij het betreffende artikel dan door kon geven, maar omdat wij nog geen MVV aanvraag gedaan hebben, kon zij verder geen informatie verstrekken vertelde zij mij.
Deze dame had in ieder geval de betreffende informatie bij de hand alleen nu moet ik zelf nog een keer dit voor de Filipijnen gaan opzoeken en bij de MVV aanvraag doen, dit leek haar in ieder geval het beste.(anders een kort briefje er bij doen vertelde zij, maar het lijkt mij beter om met het betreffende artikel op de proppen te komen.)
Mijn vrouw kan natuurlijk naar een advocaat of iets dergelijks gaan om navraag te doen, maar ik hoop dat ik dit zelf evt. via het internet kan uitvinden en met de hulp van het forum. (ook om kosten te besparen en mijn vrouw is daar nou ook niet echt in thuis)
Dus waar zou ik misschien deze uitleg kunnen vinden op internet, of bij welke instantie?
Bij voorbaat mijn dank, Hans

Amice

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

nils

Op een ander forum hebben ze er een heel thread over:
http://buitenlandsepartner.nl/showthread.php?61219-Filipijnse-vriendin-met-dochter-naar-nederland

In de Filippijnen is het ouderlijk gezag geregeld in de 'familiy code of the phillippines'.
Familiy Code: http://www.weddingsatwork.com/culture_laws_familycode06.shtml

Als je vriendin niet getrouwd was gedurende de geboorte van haar kind, dan is het volgens artikel 165 een 'illegitimate child'.
Volgens artikel 176 heeft alleen de moeder het ouderlijk gezag over een 'illegitimate child'.
Gezien hij geen ouderlijk gezag heeft, is er geen toestemming nodig.
Daarboven op heeft ze ook geen vader die toestemming kan geven als hij haar niet erkend heeft.

Dit is bevestigd in een uitspraak van de 'supreme court' in de Filippijnen waar een Filippijnse actrice met haar 2 'illegitimate children' bij haar Nederlandse partner wilde wonen.
http://sc.judiciary.gov.ph/jurisprudence/1997/jul1997/114742.htm

TranceXL

Amice en Nils, heel erg bedankt voor jullie hulp, via deze link http://www.chanrobles.com/executiveorderno209.htm#.VWM6Mkbs1o0 ben ik dus bij artikel 165 en artikel 176 beland.

Art. 165. Children conceived and born outside a valid marriage are illegitimate, unless otherwise provided in this Code. (n)

Art. 176. Illegitimate children shall use the surname and shall be under the parental authority of their mother, and shall be entitled to support in conformity with this Code. The legitime of each illegitimate child shall consist of one-half of the legitime of a legitimate child. Except for this modification, all other provisions in the Civil Code governing successional rights shall remain in force. (287a)

Zijn jullie het met mij eens dat dit eigenlijk genoeg is als bewijs dat de rechten bij haar liggen?

Wat mij eigenlijk nog opviel is de volgende zin: Art. 176  Illegitimate children shall use the surname and shall be under the parental authority of their mother.
Haar dochtertje heeft een nieuw paspoort, haar eerste als je zo wilt, zoals jullie ongetwijfeld zullen weten heb je in het paspoort een Middle name en Surname.
In dit paspoort heeft haar dochtertje als Middle name de naam van mijn vrouw en als Surname de naam van haar vader, als ik de tekst goed begrijp van artikel 176 had de Surname toch eigenlijk dan de naam van de moeder moeten zijn, of zie ik dit verkeerd?
Als dit zo is vraag ik mij af of wij dit niet moeten proberen te veranderen zolang zij nog in de Filippijnen zijn.
Voor alle duidelijkheid er bestaat geen twijfel over dat haar dochtertje een illegitimate child is, er is geen huwelijk geweest, maar de vader staat wel op de geboorte akte, heeft dus het kind erkend.
(ook al is hij nooit zijn plichten na gekomen)

Ik vraag mij af  of het feit dat haar dochtertje nu wel de Surname van de vader in haar paspoort heeft later geen problemen op gaat leveren, als je , bij de IND, deze wets artikelen voorlegt, misschien dat het in een later stadium als zij in NL zij,n ook zijn voordelen heeft als ze de Surname van haar moeder heeft, ik vraag mij af welke Surname dan, haar moeder heeft nu mijn Surname in haar paspoort staan, wat denken jullie??
Ik zal ook met de IND contact opnemen, zal laten weten wat zij er van vinden.
Groet, Hans

Amice

Citaat van: TranceXL op maandag 25 mei 2015, 19:34:47
Amice en Nils, heel erg bedankt voor jullie hulp, via deze link http://www.chanrobles.com/executiveorderno209.htm#.VWM6Mkbs1o0 ben ik dus bij artikel 165 en artikel 176 beland.

Art. 165. Children conceived and born outside a valid marriage are illegitimate, unless otherwise provided in this Code. (n)

Art. 176. Illegitimate children shall use the surname and shall be under the parental authority of their mother, and shall be entitled to support in conformity with this Code. The legitime of each illegitimate child shall consist of one-half of the legitime of a legitimate child. Except for this modification, all other provisions in the Civil Code governing successional rights shall remain in force. (287a)

Zijn jullie het met mij eens dat dit eigenlijk genoeg is als bewijs dat de rechten bij haar liggen?

Wat mij eigenlijk nog opviel is de volgende zin: Art. 176  Illegitimate children shall use the surname and shall be under the parental authority of their mother.
Haar dochtertje heeft een nieuw paspoort, haar eerste als je zo wilt, zoals jullie ongetwijfeld zullen weten heb je in het paspoort een Middle name en Surname.
In dit paspoort heeft haar dochtertje als Middle name de naam van mijn vrouw en als Surname de naam van haar vader, als ik de tekst goed begrijp van artikel 176 had de Surname toch eigenlijk dan de naam van de moeder moeten zijn, of zie ik dit verkeerd?
Als dit zo is vraag ik mij af of wij dit niet moeten proberen te veranderen zolang zij nog in de Filippijnen zijn.
Voor alle duidelijkheid er bestaat geen twijfel over dat haar dochtertje een illegitimate child is, er is geen huwelijk geweest, maar de vader staat wel op de geboorte akte, heeft dus het kind erkend.
(ook al is hij nooit zijn plichten na gekomen)

Ik vraag mij af  of het feit dat haar dochtertje nu wel de Surname van de vader in haar paspoort heeft later geen problemen op gaat leveren, als je , bij de IND, deze wets artikelen voorlegt, misschien dat het in een later stadium als zij in NL zij,n ook zijn voordelen heeft als ze de Surname van haar moeder heeft, ik vraag mij af welke Surname dan, haar moeder heeft nu mijn Surname in haar paspoort staan, wat denken jullie??
Ik zal ook met de IND contact opnemen, zal laten weten wat zij er van vinden.
Groet, Hans


Haar biologische vader staat vermeld op haar geboorte akte aldus krijgt zij daardor de achternaam van de vader ook al zijn vader en moeder niet getrouwd. Aldus is haar surname correct.

Ondanks dat de IND dit alles accepteert en de filippijnse wet volgt, kan het toch nodig zijn om de toestemming van de vader te hebben om het kind naar het buitenland te kunnen brengen.
Op vele Airports kunnen ze daarom vragen om "human trafficking" tegen te gaan. Ontvoering dus.

Dat probleem heb je des te meer aangezien je vrouw jouw surname draagt, je kunt dus wat uit te leggen hebben tijdens de reis naar nederland. Het is ook om die reden dat de ambassade die toestemming vraagt.





Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

nils

Citaat van: TranceXL op maandag 25 mei 2015, 19:34:47
Voor alle duidelijkheid er bestaat geen twijfel over dat haar dochtertje een illegitimate child is, er is geen huwelijk geweest, maar de vader staat wel op de geboorte akte, heeft dus het kind erkend.
(ook al is hij nooit zijn plichten na gekomen)

Ik vraag mij af  of het feit dat haar dochtertje nu wel de Surname van de vader in haar paspoort heeft later geen problemen op gaat leveren, als je , bij de IND, deze wets artikelen voorlegt, misschien dat het in een later stadium als zij in NL zij,n ook zijn voordelen heeft als ze de Surname van haar moeder heeft, ik vraag mij af welke Surname dan, haar moeder heeft nu mijn Surname in haar paspoort staan, wat denken jullie??
Ik zal ook met de IND contact opnemen, zal laten weten wat zij er van vinden.
Groet, Hans

Dat het kind de naam van de vader kan dragen, komt door een extra wet.
REPUBLIC ACT NO. 9255 (An Act Allowing Illegitimate Children to Use the Surname of their Father, Amending for the Purpose, Article 176 of Executive Order No. 209, Otherwise Known as the "Family Code of the Philippines")
http://web0.psa.gov.ph/civilregistration/republic-act-9255

In principe is toestemming krijgen van de vader beter,
maar zijn er genoeg verhalen bekend dat ze er dan een slaatje uit wil slaan zodra ze er weet van hebben.
Daarentegen lijkt mij als zij de geboorteakte heeft en een cenomar,
met de verklaring dat ze nooit getrouwd is geweest vrij duidelijk.

Ronny55

Het klopt wel allemaal wat jullie daar zeggen , maar de  :belgiesmiley: ambassade BV volgt hierin de  :belgiesmiley: wetgeving, als er een vader op de geboorteakte vermeld staat heb je zijn toestemming nodig, wat ook de  :smiley-philippines: wetgeving zegt...  :jajaja:  voor een visa aanvraag BV voor welk doel dan ook.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieƫn vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Amice

Citaat van: Ronny55 op dinsdag 26 mei 2015, 02:19:01
Het klopt wel allemaal wat jullie daar zeggen , maar de  :belgiesmiley: ambassade BV volgt hierin de  :belgiesmiley: wetgeving, als er een vader op de geboorteakte vermeld staat heb je zijn toestemming nodig, wat ook de  :smiley-philippines: wetgeving zegt...  :jajaja:  voor een visa aanvraag BV voor welk doel dan ook.

De  :nederlandsevlag: ambassade in principe ook maar de IND beslist. Echter ook al krijg je het visum van de IND dan nog kun je problemen verwachten tijdens de reis. Zelfs al op NAIA.

Eens in  :nederlandsevlag: heb je er weinig meer mee van doen, zodra je ingeschreven bent in het GBA.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

TranceXL

Hallo iedereen, de mensen die geholpen hebben nogmaals bedankt, de betreffende wetsartikelen moeten er voor zorgen dat in principe alles goed moet komen. Ik heb verschillende keren contact met de IND gehad,verschillende medewerkers daar hebben mij verteld dat de wetten van het betreffende land gerespecteerd worden.
Grt Hans