Welke documenten moet ik laten vertalen

Gestart door didier, zaterdag 30 april 2011, 08:22:56

Vorige topic - Volgende topic

didier

Hallo aan allen  :daag:

Even mijzelf en de situatie voorstellen.

Sinds verleden jaar (mei 2010) heb ik mijn vriendin Kathleen (35j, ikzelf 47j) leren kennen via een filippijnse daging site.
Eerste via de site, dan via chat en skype.  We zitten op dezelfde golflengte en wensen ons leven samen verder uit te bouwen.
Ze heeft een hogere opleiding genoten en is economisch zelfstandig want ze verdient goed haar brood als informatica consultant bij haar werkgever.
Ze is ook nooit getrouwd geweest...alvast nog niet.
Ik heb ze dan ook voor de eerste maal ontmoet in de Filippijnen begin 2011 tijdens een reis van 3 weken, gedurende dewelke zij alles tot in de puntjes had
voorbereid : bezoeken, rondreis, contact met haar gescheiden vader...
Het perfecte plaatje, en neen ik ben niet naïef. De klik die er in het begin was, is er alleen maar door versterkt.
Ik geef uiteraard toe dat wij (en hier bedoel mijzelf en waarschijnlijk andere mede forumleden) niet de gemakkelijkste keuze hebben gedaan om een relatie op te bouwen.
Maar...waar een wil is, is een weg.

Wij zijn nu volop in de voorbereiding om een visum aan te vragen : korte duur (ze blijft 3 weken), bezoek aan familie of vrienden
Wat de documentatie betreft, denken we alles rond te hebben want duidelijk vermeld op
http://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Naar_Belgie_komen/Visum_Voor_Belgie/Korte_Duur/bezoek_aan_familie_of_vrienden/

Maar ik heb hierbij nog een aantal vragen waarop ik niet onmiddellijk een antwoord vind op de site van buitenlandse zaken (de kleine lettertjes weet je wel)

- In welke taal dient de visumaanvraag ingediend te worden?
- Aangezien ik Nederlandstalige documenten heb en zij de hare in het engels opmaakt, is dat ok?
- Welke moeten eventueel vertaald worden door een beëdigde vertaler?
...

Ik wens niet van her naar der gestuurd te worden, want ik weet dat ze (de Belgische staat) het ons niet steeds gemakkelijk maakt.

Alvast bedankt voor jullie reacties allerhande.

Groetjes
Didier







Johan En Elvie

Beste Didier,

Op dit forum kan je heel veel informatie vinden hierover, ik wil je zeker niet ontmoedigen zoals je zegt waar en wil is is een weg maar het zal niet eenvoudig zijn om je vriendin naar hier te halen voor een kort bezoek.
dit lukt vrijwel nooit omdat ze bang zijn dat ze hier dan blijft in de illegaliteit, ze zoeken dan altijd wel een reden die je kan beschouwen als drogreden maar het zij zo.
Als je daar maar 1 keer bent geweest voor 3 weken dan kan je nog niet spreken van een heel vaste relatie en dat zal an een reden zijn om haar visum te weigeren maar je weet maar nooit hé maar op voorhand verwacht hier niet te veel van.
Je kan terecht op onderstaand adres voor het vertalen van je formulieren, De Heer Van Bogaert zal je ook wel verder informatie kunnen geven op al je vragen en mijn verhaal hier ook wel bevestigen denk ik.
Je zal wat mij betreft nog een paar keer voor langere periodes moeten naar daar gaan en haar uiteindelijk daar trouwen om dan te kunnen starten met de papierwinkel die vanaf uw huwelijk nog eens een paar maanden kan duren eer je ze naar hier krijgt, belangrijk hierbij zal zijn of er in haar papieren geen schrijffouten of andere zaken van ergernis schuil gaan want dan zit het echt op de lange baan.
Maar zoals gezegd alle situaties zijn anders en kan er bij u volledig naast zitten
Alvast veel succes

Dhr. Peter Van Bogaert

Venneborglaan 90,
2100-Deurne

Tel. en Fax : 03 325 71 16

e-mail: pb.vanbogaert[apenstaartje]skynet.be

Hier kan je ook terecht voor al je vertalingen door een beëdigd vertaler.
Balik Bayan Box "Door to door service"-www.balikbayan.be
Wij zenden uw dozen naar de Filippijnen.-We send your boxes to the Philippines.

didier

Hey Johan,

alvast heel erg bedankt voor je snelle reactie.

Inderdaad, ik ben realistisch door alles wat ik reeds gehoord en gelezen heb.
Maar ik zou toch graag in orde willen zijn met de papierwinkel.

Ik neem alvast contact op met dhr Van Bogaert.

Vriendelijk bedankt

Didier


didier

Iemand anders nog andere bruikbare tips?
Of meegemaakte situaties?
Appreciate it :thumb:

Didier

didier

Hallo allen...

Ziehier het antwoord van de consul-generaal Van Bogaert die eventueel voor anderen bruikbaar kan zijn :

"Om een visum aan te vragen moet er niets vertaald worden, de Nederlandstalige documenten zoals
verbintenis ... etc..... kunt U zo opsturen, geen vertaling nodig.

Enkel bij huwelijk hebt U vertalingen nodig. De Nederlandstalige naar het Engels en de Engelstalige
naar het Nederlands.

Ik wens U veel moed en natuurlijk ook succes."

Het laatste zinnetje laat inderdaad vermoeden dat er véééééééééél tijd over zal gaan.
Door die kl... schijnhuwelijken zijn de brave burgers zoals wij de pineut...

Welcome to the club!



gosternokke

@ pierrevanwies  :  Allemaal schijnhuwelijken ?  Verklaar U nader


@ didier : gezien het feit dat uw vriendin een goede opleiding en werk heeft , is er zeker wel kans van slagen datdat visum kans van slagen heeft .  Succes !

Johan En Elvie

Er zijn er zo ongetwijfeld maar het is verkeerd om iedereen over dezelfde kam te scheren, het duurt lang genoeg eer je uw vrouw hier bij u hebt dus ze doen een goed onderzoek, langs de ene kant maar goed ook langs de andere kant diegene die goede bedoelingen hebben worden mee gestraft.
Maar dat er controle moet zijn is zeker.

Waar ik dan wel een probleem mee heb is dat ander Europese staatsburgers (lees turken, marokanen, andere oost-Europeanen) die hier zomaar zonder problemen kunnen binnen komen, niet gaan werken, veel kinderen kopen, hun ouders en andere familie ook nog eens naar hier halen en leven van een uitkering op een klein appartementje verhuurd door een huisjesmelker in de Brusselse grootstad dat mede betaald moet worden door wij allemaal.

Dan veel liever een Filippijnse vrouw naar hier halen (als je vrouw dan nog) en er gelukkig mee door het leven gaan.
en ja misschien sturen deze geld op naar hun Familie maar ze zijn ook niet vies om hiervoor te werken en zodoende dus ook op te brengen voor vadertje staat.
Jij gelukkig, uw vrouw gelukkig, haar familie gelukkig en de staat gelukkig dat ze niet tot last heeft.
Zelfs al is dit dan de bedoeling van die Filippijnse vrouw om het haar familie daarmee gelukkiger te maken dan is het ook zo, haar man hier zal ze alvast niet verlaten als hij het goed met haar voor heeft, ze zijn nogal katholiek opgevoed hé en dat betekend aldaar iets veel anders dan hier, zij kennen daarvan nog de echte waarde.

Ik ben er ook tegen dat Filippijnse naar hier via een illegaal circuit zouden komen en hetzelfde doen dan onze bovengenoemde vrienden, deze mogen ze van mij ook direct terug op het vliegtuig zetten met een retour ticket en daarbij nog hun autoriteiten aldaar verwittigen waardoor ze kunnen gestraft worden.
Balik Bayan Box "Door to door service"-www.balikbayan.be
Wij zenden uw dozen naar de Filippijnen.-We send your boxes to the Philippines.

didier

@ Johan : volledig met je eens. Er moet controle uitgevoerd worden, en dat maakt ons absoluut niet bang want we staan recht in onze schoenen. Dat witneuzen zich laten vangen begrijp ik niet, maar ja, ieder zijn ingesteldheid.
Fraude = zonder pardon terug! 
Goede zaak die nieuwe wetgeving...maar voor mensen zoals wij met goede bedoelingen, sleept het alleen maar langer aan...

@ gosternokke : bedankt voor je aanmoedigingen  :thumb: Que sera sera...


didier

Hallo aan allen, even de laatste stand van zaken...

- Visumaanvraag kort bezoek ingediend in de ambassade te Manila op : 17 juni 2011 (was bedoeling dat ze hier kwam tegen 16 juli, ok te laat ingediend en wishful thinking)
- Visumaanvraag ontvangen op dienst vreemdelingen zaken in België op : 25 juli 2011 (na telefonisch contact zou het nog een 4-tal weken duren eer er een beslissing valt :ikkeniebegrijp:)

Heb daarnet nog even het dossier geconsulteerd op https://infovisa.ibz.be/InfovisaNl.aspx...

Beslissing : AKKOORD op 3 augustus  :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :thumb: :thumb: :happy: :happy: :happy:

Jammer...te laat, maar maakt ons sterk voor de volgende keer.

Het is dus mogelijk...

Groetjes
Didier

jiggy

Citaat van: didier op donderdag  4 augustus 2011, 10:06:30
Hallo aan allen, even de laatste stand van zaken...

- Visumaanvraag kort bezoek ingediend in de ambassade te Manila op : 17 juni 2011 (was bedoeling dat ze hier kwam tegen 16 juli, ok te laat ingediend en wishful thinking)
- Visumaanvraag ontvangen op dienst vreemdelingen zaken in België op : 25 juli 2011 (na telefonisch contact zou het nog een 4-tal weken duren eer er een beslissing valt :ikkeniebegrijp:)

Heb daarnet nog even het dossier geconsulteerd op https://infovisa.ibz.be/InfovisaNl.aspx...

Beslissing : AKKOORD op 3 augustus  :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :thumb: :thumb: :happy: :happy: :happy:

Jammer...te laat, maar maakt ons sterk voor de volgende keer.

Het is dus mogelijk...

Groetjes
Didier

wow... ontvangen op DVZ op 25 juli en reeds een akkoord op 3 augustus ??? da's ongelooflijk  snel !!

en hoezo TE LAAT???

mocht ik van jullie zijn zou ik deze kans toch ECHT aangrijpen, en haar naar hier laten komen, al is het later dan gepland.

want .. het zou goed kunnen dat je geen tweede kans krijgt, omdat men op DVZ of ambassade argwaan zou kunnen krijgen als je het visum niet gebruikt...

mijn ervaring met zo'n visum : als het eerste bezoek volgens de regels verlopen is (mijn vriendin moest zich namelijk na haar bezoek hier op de ambassade melden, zodat men kon zien dat ze effectief teruggekomen was binnen de toegestane termijn), dan wordt een tweede visum vlotter toegestaan, zelfs ambthalve door de ambassade, dus zonder dat het dossier naar DVZ doorgestuurd werd.


dus echt, GRIJP DEZE KANS, zou ik zeggen.

vele forumleden kregen deze kans immers niet !!!