De Filippijnse bruid

Gestart door Mawibata, zondag 24 juni 2012, 20:12:40

Vorige topic - Volgende topic

Mawibata


Blijkt er gisteren een oudere docu uitgezonden : De Filippijnse bruid.


Kan bekeken worden op uitzending gemist :
   Goeie kwaliteit, ook op volledig schermgrootte   http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1266077/popout#00:00:08


Staat ook op You tube, kwaliteit is minder. ( 240p )  http://www.youtube.com/watch?v=d0n9gKsU4M4&feature=colike



De Filippijnse bruid



De Filippijnse bruid

In de documentaire duikt documentairemaker Michiel van Erp in de wereld van de importbruiden.





Op een bruinleren bank in Schijndel zitten twee mannen van eind 30. Het zijn de broers John en Willy Schel. John heeft al een Filippijnse vrouw gestrikt met de toepasselijke naam Love.
Willy is nog op zoek naar een soortgelijk exemplaar. Het moet een Aziatische zijn en daarvoor is hij naar het bemiddelingsbureau van Peter Lavrijsen gestapt.
Willy: 'Een Aziatische is veel onderdaniger. Een man heeft veel meer te betekenen.'

Iets betekenen
En dat is wat Willy Schel wil: iets betekenen. In Nederland betekent hij namelijk vrij weinig. De vrouwen willen hem niet.
Nooit heeft hij een vriendin gehad, nooit heeft hij gezoend of seks gehad en dat maakt Willy onzeker en gefrustreerd.

Logisch en begrijpelijk, maar in plaats van kritisch naar zichzelf te kijken geeft Willy liever de Nederlandse vrouw de schuld.
De Nederlandse vrouw is teveel bezig met haar eigen gerief, ze is te geëmancipeerd en carrière gericht, zo luidt zijn oordeel.
Het is een raadsel hoe Willy aan deze informatie komt, want op het platteland in Schijndel heeft hij nooit een vrouw van dichtbij gezien.
Laat staan dat hij ondervonden heeft hoe een Nederlandse vrouw zich gedraagt in een relatie.

Pose
Op het scherm van de televisie maakt intussen een Filippijns meisje een rondje om haar as.
Ze blijft stilstaan bij een grote luchtverfrisser, legt haar armen op de ventilator en maakt een pose. Dat is d'r: Layla.
Willy weet al wat voor meisje het is. 'Ze is bescheiden en ze heeft humor, net als ik.'

Bevestiging
Samen met bemiddelaar Peter Lavrijsen gaat Willy naar de Filippijnen. We zien hem in een busje zitten in de stortregen. De volgende dag komt Layla aan.
Een kleine smalle vrouw, een meisje eigenlijk nog. Ze is 'nervous'. Willy spreekt zeer slecht Engels. Steeds opnieuw vraagt hij: 'Hoe vin joe mie?'

De onzekere Willy zoekt de bevestiging dat deze Filippijnse hem — in tegenstelling tot de Nederlandse vrouwen — wél ziet zitten. Dát is het belangrijkste voor hem.
Niet wie die Layla eigenlijk is, of hoe haar leven eruit ziet. Nee, hij verlangt maar naar één ding — niet naar seks, maar naar haar goedkeuring.
De verzekering dat hij er iéts toe doet in deze wereld. Als Layla zegt dat hij 'ok' is, haalt Willy opgelucht adem. Pfjoeh, éindelijk een vrouw die hem wel ziet zitten.
Gelijk draaien de machtsverhoudingen om. Nu Layla heeft toegegeven Willy wel ok te vinden is hij aan zet.

Het lijkt wel net een kind
De blik van de Nederlandse tuinier dwaalt af naar het tengere lichaam. Ik denk eerst dat het een seksuele blik is, maar nee. Willy is Layla aan het keuren en ze komt er niet goed vanaf.
Als bemiddelaar Peter Lavrijsen naar hen toekomt en vraagt hoe het gaat zegt Willy: 'Ze is zo dun.
Het lijkt wel net een kind.' Lavrijsen is niet onder de indruk van deze woorden en begint over zijn eigen uit de Filippijnen geïmporteerde vrouw:
'Vergis je niet hè, als ze een jaar in Nederland zijn... Alice was ook zo'n dun ding, en je ziet hoe dik ze nu is.'

Willy wil eerst nog andere meisjes zien. Na wat handjes vasthouden in een karaoke bar met ene Rose Mary, besluit Willy toch voor Layla te gaan.
Ze is dan nog wel een kind, maarja... ze heeft tenminste een bescheiden karakter en dat geeft Willy het gevoel dat hij er iets toe doet.

Willy is inmiddels met Layla getrouwd, ze wonen samen in Schijndel.


Hoe zou het nu zijn met hun? De opnames waren 8 jaar geleden







Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Supernova


vvjoris

Ik leef echt wel mee met Layla....zit met zoiets als die Willy opgescheept zeg....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Quezonboy

Wie heeft die wel erg negatieve beschrijving van Willy geschreven, dat komt van uitzending gemist? :confused2:

MadRed

Ik denk dat iedereen die beschrijving wel had kunnen maken van die Willy. Wat een kneus 1ste klas is dat zeg.

Baliw-katok

Nou, nou, nu weet ik ook dat ze in Nederland veel "cheers" hebben  :lachen:

Kano

 Layla verdient echt beter dan die halve zool Willie, die haar ziet als een kind terwijl hij het zelf is.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Mawibata



Citaat van: Quezonboy op maandag 25 juni 2012, 11:34:33
Wie heeft die wel erg negatieve beschrijving van Willy geschreven, dat komt van uitzending gemist? :confused2:




VIVA.nl     http://www.viva.nl/2012/06/24/de-filippijnse-bruid-leonieblog/
Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

BartBec

Mijn ongefilterde mening na het bekijken van deze docu... Met nadruk op ongefilterd !!

Ik begrijp waarom de aanvraag van een visum steeds maar moeilijker word... Hoe heeft die Lalya ooit dat visum gehaald om naar Nederland te komen... Ik dacht de Nederlandse IND zo streng was. Ik denk dat ieder gezond persoon toch doorheeft dat dit sterk naar een schijnhuwelijk ruikt.

Wat die heren doen lijkt me dicht aan te leunen bij vrouwenhandel en daar kan ik enkel maar tegen zijn... Ik had ook de indruk dat ze de vrouwelijke kandidaten ook niet met zorg behandelen en denk zelf dat ze zelf druk uitoefenen.

Ik werd ongemakkelijk toen ik de docu bekeek en heb te doen met Lalya. Ze lijkt me iemand die echt wel beter verdient. Maar ik heb ook te doen met die Willie want die beseft volgens mij niet helemaal waar hij aan begonnen. Dat kantoor had hem best wel wat beter mogen inlichten...

Man ik vindt dit gewoon zielig en het geeft de mensen die het echt goed voorhebben met een filipijnse vrouw  en dat er dus ook sprake is van echte liefde, alleen maar een slecht beeld. 

Doet me denken aan Boer Joelle uit Jambers indertijd. Daar had ik ook zo een slecht gevoel bij.

Ik ben blij dat ik totaal niet behoor tot dit cliche van mensen




Digos


Kwam zo over als......naar de phils gaan om een nieuwe wagen te kopen....ja zit wel lekker maar toch niet zo goed (en hij heeft nooit een wagen van binnen gezien....laat staan gereden)

Effe een andere wagen proberen.....die blijkt dan helemaal niet zo lekker te zitten uiteindelijk, gaan we effe terug naar de eerste wagen.

De verkoper bemiddeld dan wel effe voor zijn deel in de zaak want die wilt natuurlijk ook kunnen beuren en dat is em nog gelukt ook, dat ligt er in de reportage boven dik op.

Citaat'Hoe vin joe mie?'


oenen ja..... :lachen:

LIVE ONCE - LIVE IT