Personeel gezocht voor de SQ, Davao City

Gestart door josv, vrijdag 4 mei 2012, 13:49:31

Vorige topic - Volgende topic

huisman45

ja want je veroordeelt iemand die je niet persoonlijk kent en hoe ze werken,
en als  deze en gene het allemaal zo politiek correct doen hier een bedrijf beginnen,
wil ik wel eens zien wat ze zullen verdienen,
:ripba8: :benweg: :benweg: :benweg: :benweg: :benweg: :benweg:
Hier adem ik vrij en ben gelukkig

yepyep

Citaat van: Baron op zaterdag  5 mei 2012, 08:26:18
:hoedjeaf: :hoedjeaf:


Ik vind het ook wat weinig echter ..... niemand spreekt over 2, zeg maar 3 goede maaltijden per dag!
In mijn geval zou dat al gauwper maaltijd een kostprijs zijn van 2-300 peso. Maar laten we dat eens nemen voor de werkneemsters per dag: 250 peso.
Dan zit je op 370.

Daarbij, je hebt dan een marge waarmee je ze "extra" belonen kan. Eens watmooie werkkleding kopen (sparen ze hun eigen kleding) eens een kadootje, eens bijspringen bij kleine calamiteiten bv. doosje paracetamol. Dat wordt toch wel min of meer verwacht. Leuk iets of geld met kerstmis en erjaardag, eens een lekker stuk luxe zeep, of massage olie, een leuk ondergoed setje, jarretel gordelte. Je kent het wel. en die dingen tellen best aan.

Het is daar nu eenmaal een andere wereld als hier.

In Manila ken ik maids die per maand 2000 peso krijgen en rijst met bouillon. Vlees, groente of een eitje, blikje sardientjes  of wat dan ook, moeten ze zelf kopen. Om te drinken krijgen ze alleen kraanwater.


:jajaja: :neeneenee: :atyourservice:

Dan zullen die maids uit Manila niet weten dat ze anno 2012 mininmaal 1.5 tot 2x zoveel kunnen verdienen.

Een maid uit de provincie verdiend 2500/3000 pesos. Maar een beetje ervaren maid verdient al snel 4000 tegenwoordig.

josv

Citaat van: Bulldozer op zaterdag  5 mei 2012, 10:01:25
Je zou je gewoon aan de regels moeten houden. Dat andere dat niet doen is geen excuus.

Als je ze als gelijken behandel waarom moet je vrouw dan 10x zo hard werken? Houden jullie er ook maar 120 peso per dag aan over?

Dom gelul? Als een bedrijf het salaris van de werknemers niet kan betalen moeten er gewoon werknemers uit, dat is simpel. Om je dan maar niet aan de wet te gaan houden omdat je anders je personeel niet kan betalen vind ik meer dom gelul.

:lachen: Ik weet niet eens wat de regels zijn  :biggrinn:

Bulldozer, ik weet niet of je wel eens in de PH bent geweest maar ik denk niet dat je het leven in NL/BE kan vergelijken met PH. Hier houdt niemand zich aan de wet. Ok, iemand vermoorden, bank overvallen etc is niet voor de meeste weggelegd. Maar aan alle andere wetjes trekt niemand zich geen reed van aan. Als er (hier in Davao ) duizenden kleine eettentjes hun personeel ong. hetzelfde betalen ( meestal minder en zonder extraatjes ) waarom zou ik dan meer betalen !! Moet ik dan roomser dan de paus zijn en zeggen van : goh, al die wetten ga ik eens in m'n eentje handhaven, dus dan maar minder inkomsten. Einde van het liedje is dus dat IK m'n prijzen moet verhogen en de buren niet  :ikkeniebegrijp:.

Dan kan ik meteen wel een 555-rekening openen met als slogan : help Jos terug naar NL !!

Ik denk dat je niet half weet wat de inkomsten/uitgaven zijn in een eatery als de SQ.

Nog even over mijn vrouw : Ze staat om 5am op en gaat naar bed om 11.30pm. Wel een tukkie rond 4pm.

Haar beloning : Als ik echt ga rekenen heeft ze nog minder dan het personeel............................

Ik heb al geprobeert om haar op andere gedachten te brengen maar ja, tis een Filipina  :happy2:

Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

bloem

ik noem niemand een dommerik!!!

er is helaas veel onrecht en ongelijkheid op de wereld,

mocht Jos het dubbele betalen, dan failliet gaat, hebben deze personen geen werk meer, geen uitzicht op werkervaring EN niks te eten......


shando

Citaat van: mork2007 op zaterdag  5 mei 2012, 10:15:27
Citaat van: shando op zaterdag  5 mei 2012, 09:42:41
Geef je een iets hoger salaris dan kun je binnenkort sluiten. Zo simpel is het, geloof me gewoon maar!
Niks slavernij, niks slecht geweten. Dom gelul. Je kunt niet meer uitgeven dan wat je binnenkrijgt.
De meeste forumleden zullen dit niet begrijpen.

Als 'dom' forumlid begrijp ik dan anders wel dat ik over voldoende financiĆ«le draagkracht moet beschikken om naar de Filipijnen te gaan wonen, zodat ik niemand in dienst moet nemen aan zo'n ondermaats loon.  Als dit betekent dat ik eerst wat langer en/of harder moet werken in  :belgiesmiley: , so be it.

Je begrijpt er dus helemaal niks van.
Denk je nou echt dat de eigenaars genoeg overhouden bij het geven van zo'n laag loon? Daarnaast geeft hij ook 2 -3 maaltijden per dag wat ook zo'n p3000 kost. Tel dat dus er boven op.
En denk je nou echt dat zo'n eatery veel omzet draait?  
Zo'n eigenaar houdt misschien nog maar net 10k over, als het niet minder is. Hoezo uitbuiting?
De klanten betalen ook geen europese prijzen in zo'n eatery.
Ze hebben nu tenminste werk of bedoel je dat ze helemaal maar niks moeten doen omdat ze geen genoeg financieele draagkracht hebben?


Tja....je moet zelf maar eens iets beginnen om dit te kunnen begrijpen.


Cosyns Guy

Is  :offtopic: maar mocht iedereen in de filippijnen  meer verdienen zonder de prijzen van goederen en etc te verhogen zou dat dan niet een boost geven
aan de economie daar ? Bv het geval van Josv,zou toch een omzet vergroting kunnen zijn vermits als men meer verdient men geneigd zal zijn om meer
uit te geven ook ?
Juist maar een gedacht van mij hoor,ben geen econoom dus...

shando

Citaat van: mork2007 op zaterdag  5 mei 2012, 11:21:11
Citaat van: shando op zaterdag  5 mei 2012, 11:19:13
:thumb:
Citaat van: bloem op zaterdag  5 mei 2012, 11:12:18
ahhhh, hier zijn zijw weer de ''uitbuitinggoedzakken''

ik neem aan dat jullie ook geen Polen inhuren..., ?? maar gewoon een Nederlands bedrijf ala 80 euro per uur in dienst nemen..

helaas is het nu eenmaal zo, dat het in de filipijnen anders werkt,
beter een beetje verdienen, dan niks,
beter wat werk ervaring dan niks

ik ging vroeger ook voor weinig geld een krantenwijk lopen, (meerdere)
ik ging ook werken (zwart) voor een paar gulden per uur....

Ja en toen was er ook een ''minimum loon '' in nederland...
ik werkte gewoon voor de helft of minder....

gelukkig kreeg ik werkervaring, ik leerde geld te verdienen, er mee omgaan en ik kon leuke dingen voor mezelf kopen (vooral bier kopen)

in de fipilijnen leven gezinnen van kleine inkomens, als Jos er niet heen was gegaan had niemand daar werk gehad, OF bij een andere (kut) baas in diens gekomen, die ze niet zo goed behandelde...

nu, voordat jullie over uitbuiting beginnen, moet je hier even goed over doordenken...



Jij begrijpt het.


En iemand met een andere mening, begrijpt het niet en is een dommerik...

Dat laatste zijn je eigen woorden.

bloem

ohhh,, en op de filipijnen krijg je geen uitkering als je niet werkt...
dus je kunt  dan ook beter niet ziek worden...want, ja geen geld voor medicijnen...


shando

Citaat van: Cosyns Guy op zaterdag  5 mei 2012, 11:38:38
Is  :offtopic: maar mocht iedereen in de filippijnen  meer verdienen zonder de prijzen van goederen en etc te verhogen zou dat dan niet een boost geven
aan de economie daar ?
Juist maar een gedacht van mij hoor,ben geen econoom dus...

Hoe wou je dat doen?  Dat zou betekenen dat de omzet 3-5x hoger moet zijn. Meer omzet - meer personeel dus dat schiet niet op.

shando

Citaat van: Bulldozer op zaterdag  5 mei 2012, 10:01:25
Je zou je gewoon aan de regels moeten houden. Dat andere dat niet doen is geen excuus.

Als je ze als gelijken behandel waarom moet je vrouw dan 10x zo hard werken? Houden jullie er ook maar 120 peso per dag aan over?

Dom gelul? Als een bedrijf het salaris van de werknemers niet kan betalen moeten er gewoon werknemers uit, dat is simpel. Om je dan maar niet aan de wet te gaan houden omdat je anders je personeel niet kan betalen vind ik meer dom gelul.

Een eigenaar van een eatery is nu eenmaal 24u/ dag met haar zaak bezig.

Alleen de grotere bedrijven houden zich aan de regelgeving van dole, die kunnen zich het permitteren.
Net wat josv, de eigenaar houdt meestal nog minder over dan de eigen personeel....hoezo uitbuing?

Werknemers eruit? Betekent voor hun dus te weinig handen om de zaak draaiende te houden.
Je bedoelt dus dat niemand dan maar moet werken en geen geld hoeft te verdienen? Daar komt het dus op neer met je opmerking.

Of je houdt met je minimale medewerkers de zaak draaiende of je stopt er maar mee. Een tussenweg is er simpelgewoonweg niet. Wat zou jij kiezen?