Inschrijven in Belgie als zelfstandig ondernemer.

Gestart door Fail_over, dinsdag 5 november 2013, 23:01:22

Vorige topic - Volgende topic

Fail_over

Heeft iemand van jullie ervaring met het inschrijven in een Belgische gemeente als zelfstandig Nederlandse ondernemer?
Tips zijn welkom alsmede belasting deskundige in grensgevallen.

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

opinie

Wat is de vraag juist?
-Een Nederlandse onderneming die ook in België een afdeling opent?
-Een Nederlander woonachtig in België die in België een onderneming begint?
-Een Nederlandse ondernemer die enkel zijn officiële woonplaats in België heeft?
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Fail_over

Citaat van: opinie op woensdag  6 november 2013, 23:31:37
Wat is de vraag juist?
-Een Nederlandse onderneming die ook in België een afdeling opent?
-Een Nederlander woonachtig in België die in België een onderneming begint?
-Een Nederlandse ondernemer die enkel zijn officiële woonplaats in België heeft?

Sinds vorig jaar is het mogelijk om als Nederlander met een Nederlandse inschrijving ondernemer dit Nederlandse bedrijf in te schrijven op een buitenlands adres. Enigste restictie is dat meer dan 50% van de omzet in Nederland gegenereerd wordt.

dus..
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

opinie

-Een Nederlandse ondernemer die enkel zijn officiële woonplaats in België heeft dus.

Vergelijkbaar met onze situatie. We hebben voor de ambulante handel in Nederland een inschrijving bij KvK Rotterdam. De inschrijving gebeurde gewoon via Eindhoven dat de documenten doorstuurde naar R'dam. BTW gaat dan via Heerlen afdeling buitenlandse ondernemingen. Alle omzet van dat bedrijf is in Nederland. Per kwartaal stuurt het Belgisch bedrijf een grensfactuur met 0% BTW aan het NL bedrijf.

In jouw geval zou het enkel gaan om een bewijs van inschrijving van de persoon in België. Indien het gaat om een BV zal dat in de oprichtingsakte of wijziging ervan dienen te worden vermeld.
Een aangifte van de vestiging voor o.a. de provinciebelasting van minimum â,¬ 65,= is nodig.

Mogelijk is het eenvoudiger om ook een BE bedrijf met KBO-nummer te registreren. Let dan wel op de voorwaarden van de vestigingwetgeving. O.a. scholing, bedrijfsbeheer, ... Ervaring telt ook mee als men niet de geschikte opleiding heeft, ik meen 5 jaar i.p.v. een opleiding.
Voorbeeld: men start een zaak en voor het bedrijfsbeheer tekent een derde. Na 5 jaar heeft men deze persoon niet meer nodig door ervaring.
Vroeger werd dit toegepast door garagisten, eerst 5 jaar tweedehands verkopen zonder opleiding en dan mochten ze ook nieuwe wagens verkopen. Nu moet men een opleiding =verkoop tweedehands wagens= volgen.

Heb je al informatie aangevraagd bij de KvK? Ik vond hun heel behulpzaam. In België kun je ook contact opnemen met één van de ondernemingsloketten die het vroegere handelsregister vervangen.

Je wil niet dat bij problemen de economische politie aan de deur staat omdat je niet in orde bent met de plaatselijke wetgeving. In deze situatie moeten de wetgevingen van beide landen gevolgd worden. De uitvlucht: "Van Nederland mag het!" zal enkel de reactie "Maar u bent niet in Nederland" geven. Als je dan weer begint te kappen op "die stomme Belgische regels" zal dat enkel het bedrag van de boete verhogen wegens "duidelijke intentie tot omzeiling van de wet".
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Fail_over

Ik heb sinds 2006 een inschrijving in de kvk in EIndhoven als eenmansbedrijf.
Dit bedrijf heb ik altijd als bijberoep gehad, nu wil ik dit als hoofdberoep gaan uitoefenen.
Welliswaar ingeschreven in NL maar uitoefenend vanuit belgie.

`Ik zou wel een  :belgiesmiley: bedrijf willen opstartten, maar de omstandigheden qua visa laten dat niet toe. Als ik opstart via mijn  :nederlandsevlag: bedrijf, kan ik aanspraak maken op een mogelijkheid om wel een  :belgiesmiley: op te startten. Iets wat ik eigelijk zelf wil, maar dat de  :belgiesmiley: nu niet ntoe laat.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

vvjoris

Citaat van: Fail_over op vrijdag  8 november 2013, 00:31:44
Ik heb sinds 2006 een inschrijving in de kvk in EIndhoven als eenmansbedrijf.
Dit bedrijf heb ik altijd als bijberoep gehad, nu wil ik dit als hoofdberoep gaan uitoefenen.
Welliswaar ingeschreven in NL maar uitoefenend vanuit belgie.

`Ik zou wel een  :belgiesmiley: bedrijf willen opstartten, maar de omstandigheden qua visa laten dat niet toe. Als ik opstart via mijn  :nederlandsevlag: bedrijf, kan ik aanspraak maken op een mogelijkheid om wel een  :belgiesmiley: op te startten. Iets wat ik eigelijk zelf wil, maar dat de  :belgiesmiley: nu niet ntoe laat.

Ik zie totaal niet in wat een visum te maken heeft met het opstarten van een  :belgiesmiley: bedrijf. Als je in  :belgiesmiley: mag verblijven kan je hier altijd een vennootschap oprichten, waarschijnlijk krijg je daardoor zelfs een soort van  :belgiesmiley: permanent residency permit ....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.