Filipijnen hebben wilde weldoener, en hij komt uit Ledegem

Gestart door ganda, zondag 22 oktober 2017, 16:51:38

Vorige topic - Volgende topic

ganda


Filipijnen hebben wilde weldoener, en hij komt uit Ledegem


Patrick krijgt veel dankbaarheid van de arme bevolking die hij ter plaatse helpt met de spullen

LEDEGEM - Patrick Haghedooren (61) vult voor de zestigste keer een container met hulpgoederen voor Leyte in de Filipijnen. Deze keer kan hij ook 200 computers bezorgen aan de scholen.

Vijftien jaar geleden leerde de Ledegemnaar een Filipijnse priester kennen. Die verstuurde toen hulpgoederen naar Manilla. De priester kwam twee maanden op een jaar naar België om spullen in te zamelen, die hij dan opnieuw meenam naar de Filipijnen.

Tyfoon

"Ik begon goederen te verzamelen tijdens de maanden dat de priester niet hier was", vertelt Patrick. "Zo'n vijf jaar later besliste die man te stoppen, omdat hij al een dagje ouder werd. Mensen die iets te geef hadden, bleven mij contacteren en ik wilde dat niet afslaan. Zo heb ik daarna zelf mijn eerste transport geregeld."

De hulpgoederen van Patrick gaan voornamelijk naar Leyte. Vooral nadat tyfoon Haiyan er in 2013 toegeslagen had, gingen er heel wat spullen naartoe. Toen werden er tien grote containers tegelijk verscheept. Bovendien is de vrouw van Patrick uit South Leyte afkomstig. Dat bindt de zestiger uiteraard nog nauwer aan het gebied.

Computers voor scholen


Dit weekend werd zijn zestigste container geladen. De opslagplaats in De Kobbe in Rollegem-Kapelle, die Patrick mag gebruiken van het gemeentebestuur, staat al helemaal vol. Ook dit keer zijn het vooral spullen voor de publieke ziekenhuizen die meegaan. "Rolstoelen, looprekjes, matrassen en medicatie. We hebben al heel wat bereikt. De ziekenhuizen zijn al erg veranderd, maar er zijn nog steeds hulpgoederen nodig", zegt de Ledegemnaar. Helaas moet hij ook spullen weigeren, want de transporten zijn duur en grote ngo's willen niet tussenkomen in de kosten.

"Er zijn ook 200 computers, voor de lokale scholen. Een scholengroep uit Amsterdam heeft al haar pc's vervangen. Die zijn nog maar vier jaar oud en nog perfect bruikbaar."

Knuffelberen en ballen

Patrick reist ook zelf mee naar de Filipijnen, om alles in goede banen te leiden. Hij zal er onder meer op toezien dat de computers op de scholen geïnstalleerd en gebruikt worden. Er gaan ook knuffelberen, ballen en ander speelgoed mee voor de kinderen.

Belsonic Machines uit Wevelgem sponsort het transport. Begin december zullen de goederen ter plaatse zijn.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171010_03123678