Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

"Friend Visit Visa" vereisten

Gestart door Yoshi, woensdag 23 januari 2013, 18:56:26

Vorige topic - Volgende topic

Yoshi

Goedenavond iedereen!

Ik had enkele vraagjes over dit soort visum. Mijn vriendin wilt namelijk ook graag eens op bezoek komen in België, ook mijn ouders en familie willen haar eens wat beter leren kennen dan enkel zo via de computer. Ik heb al wel wat gezocht enzo, maar ik zit echt nog met een hele hoop vragen. Ik hoop dat jullie mij hierbij wat kunnen helpen. Ze zou sowieso pas begin volgend jaar naar hier komen, ergens in de maand januari voor een 2 weken (midden in de winter  :happy2: ). Qua vereiste documenten heb ik dit al gevonden:

1) Aanvraagformulier dat men bij ambassade/consultaat van het land waar u naar toe reist kunt bekomen (dus de ambassade van België dan) en hier moet ook een pasfoto bij worden gevoegd: Nu ik heb dat formulier wel gevonden op een website, maar dat is dan in het Nederlands opgesteld en dient te worden ingevuld liefst in het Nederlands of Frans, indien nodig kan Engels ook. Waar kan zij dat document bekomen? Moet ze dat dan ergens afdrukken (Nederlandstalig) en dat dan invullen in het Engels?

2) Een geldig reisdocument: Zij heeft gewoon een Filippijns paspoort dat nog voldoende geldig is. Is er nog meer nodig?

3) Documenten die het voorwerp van uw reis aantonen + documenten die betrekking hebben op de huisvesting: Ze zou dus bij mij op bezoek komen, zodat ik haar kan voorstellen aan familie en vrienden, haar België kan laten zien e.d. Hier is dan ook een uitnodigingsbrief voor nodig en een verbintenis tot tenlasteneming. Wat houdt dit net in? Ik denk dat ik bijvoorbeeld die tenlastenming al niet kan doen. Ik heb namelijk al wel gewerkt, maar ik ben momenteel al een geruime tijd op ziekenkas. Als ik binnenkort een job heb, dan zit ik sowieso al minstens 6 maanden op proef vooraleer ik een vast contract kan krijgen. Ik denk dat je voor die tenlasteneming een vast contract moet hebben e.d.? Kan 1 van mijn ouders dit dan doen (misschien is het makkelijker als mijn moeder het doet ipv mijn vader)? Die uitnodigingsbrief moet dan ook door bijvoorbeeld mijn moeder geschreven worden?

4) Toereikende persoonlijke bestaansmiddelen: Is dit enkel nodig als het gaat om toeristenvisum / visum zonder tenlasteneming? Ze heeft bijvoorbeeld al een pak gespaard, vast werk (al gaat ze midden dit jaar van werk veranderen, maar ze heeft al een job die ze kan nemen als ze wil). Maar natuurlijk betaalt zij haar eigen vliegticket en dan weet ik niet  hoeveel er van haar spaargeld gaat overblijven. Er zal wel geld overblijven, maar of dat een enorme som is weet ik natuurlijk ook niet. Hoeveel wordt hier rekening meegehouden? Verder kan ze natuurlijk voldoende loonfiches voorleggen en credit card bewijzen.

5) Informatie dat ze wel degelijk terugkeert naar de Filippijnen: Wel ze zal aan het werk zijn als ze naar hier komt en ze gaat dus bijgevolg verlof aanvragen voor die dagen. Dus uiteindelijk zal ze wel een bewijs van tewerkstelling krijgen, maar is dit voldoende?

6) Reisverzekering: Deze reisverzekering waar moet die aangevraagd worden? Via een verzekeringsbureau in de Filippijnen of een maatschappij hier?

Dat zijn zo al de eerste vragen die in mij opkomen. Ook ben ik wel eens benieuwd wat het totale kostenplaatje voor dit zal zijn. Die aanvraag zal al geld kosten, dat paspoort, de reisverzekering etc. Gaan er ook interviews zijn op de ambassade en waarover gaan deze dan? En voor ik het vergeet, ik hoop dat ze nog geen vliegtuigticket moet kopen vooraleer dat de aanvraag is goedgekeurd. Ik zie haar al +50,000 pesos betalen voor een H/T en dan niet mogen vertrekken  :negatief: . Hopelijk kunnen jullie mij al een beetje op weg helpen. Bedankt!

O.B.Bommel

Ik ben niet van Belgie dus de meeste adviezen laat ik aan de Belgen hier, zij zijn beter op de hoogte.

Op punt 6 adviseer ik je OOM-verzekeringen hier in Europa. Kosten vallen mee en mijn schoonmoeder kreeg hier een herseninfarct, 11 dagen ziekenhuis en alles zonder commentaar vergoed.
Ervaring met  :smiley-philippines: verzekeringen: Wel premie betalen geen uitkering.

Verder ben ik wel benieuwd of hier schijnhuwelijken en zo aan de orde komen. Het feit dat ze werk en zo heeft zou in NL gezien je beschrijving gewoon moeten kunnen.
Wat ik in NL altijd doe (al een paar keer gedaan) is een begeleidend schrijven waar reeds de antwoorden staan op de verwachte vragen die op enigerlei wijze tot afwijzing zouden kunnen leiden.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

mike-bel

1 formulier te verkrijgen op BE ambassade in manila, engelse versie
of hier         http://diplomatie.belgium.be/en/binaries/SchengenEN_tcm312-97722.pdf

2 geldig paspoort =  geldig reisdocument, is voldoende

3 tenlasteneming kan door eender wie, die BE nationaleit heeft of gemachtigd is tot onbeperkt verblijf in BE
min 1000â,¬/ maand netto + 150 â,¬ per inwonend familielid,via loon, pensioen te bewijzen dmv 3 recente loonstroken of pensioenrekening
(https://dofi.ibz.be/sites/dvzoe/NL/Documents/informatiebrochure_garanten.pdf)
uitnodigingsbrief, waarin je duidelijk vermeld dat je vriendin bij jou zal logeren, dat ze je gast is en je instaat voor haar dagelijkse behoefte zoals maaltijden, vervoer etc.
en dat je persoonlijk erop toeziet dat ze terugkeert eer haar visum verstrijkt

4 bestaansmiddelen/ zeer subjectief, hoeveel is voldoende ? volgens mijn bescheiden mening is best tenlasteneming
door garant hier in BE

5 verklaring van haar werkgever dat ze wel degelijk in dienst is en verlof krijgt om reden van bezoek in BE
en arbeidscontract als bewijsvoering

6 In case of approval, applicants have to produce an original medical and travel insurance valid for all Schengen countries issued by a Philippine or European insurance company (+ 1 photocopy). This insurance should cover a minimum of 30,000 Euros and should cover the validity of the visa.

GEEN vliegticket kopen voor visum uitgereikt is !  staat duidelijk op website van ambassade

lees hier : Visa to visit a friend or a private person
http://www.diplomatie.be/Manila/default.asp?id=28&ACT=5&content=12&mnu=28
schijnhuwelijk hier niet ter zake, daar hier het sprake is van visum voor vriendenbezoek als ik goed begrijp ?
belangrijk is grondig je huiswerk maken

hier ook nog veel info
https://dofi.ibz.be/sites/dvzoe/NL/Pages/home.aspx

Yoshi

Citaat van: mike-bel op woensdag 23 januari 2013, 20:54:37
3 tenlasteneming kan door eender wie, die BE nationaleit heeft of gemachtigd is tot onbeperkt verblijf in BE
min 1000â,¬/ maand netto + 150 â,¬ per inwonend familielid,via loon, pensioen te bewijzen dmv 3 recente loonstroken of pensioenrekening
(https://dofi.ibz.be/sites/dvzoe/NL/Documents/informatiebrochure_garanten.pdf)
uitnodigingsbrief, waarin je duidelijk vermeld dat je vriendin bij jou zal logeren, dat ze je gast is en je instaat voor haar dagelijkse behoefte zoals maaltijden, vervoer etc.
en dat je persoonlijk erop toeziet dat ze terugkeert eer haar visum verstrijkt

Hoe zit dat dan met die aanvraag als je nog thuis woont? Ik ben zelf nog maar begin in de 20 en ik woon dus nog bij mijn ouders thuis. Is het dan best dat zij die aanvraag daarvoor doen? Of maakt dat niet zoveel uit?

mike-bel

"Ik denk dat ik bijvoorbeeld die tenlastenming al niet kan doen." zegt ge zelf

via de link "1.3. Onder voldoende middelen wordt verstaan:a)  Het regelmatig en aangegeven inkomen ontvangen door de garant uit arbeid in ondergeschikt verband,
uit zelfstandige activiteiten of uit toelagen van de overheid (werkloosheidsuitkeringen, kindergeld,
gehandicaptenuitkeringen, pensioen, ...), met uitsluiting van de financiële steun verstrekt door een openbaar
centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW).
b)Het regelmatig inkomen uit de verhuur van vastgoed waarvan de garant eigenaar is kan ook in aanmerking
worden genomen als het is aangegeven.

ik zou zeggen, als ge zelf niet voldoet, vraag 1 van uw ouders, broers of zusters die wel voldoen aan de voorwaarde van 1000â,¬ + 150 / lid
vergeet ook niet doc " samenstelling van gezin" uitgereikt door gemeente, bij te voegen
en bij twijfel belt ge naar DVZ om concreet antwoord te krijgen op jouw specifiek probleem
ik heb jaren geleden ook gebeld, en de persoon heeft mij duidelijk uitgelegd wat & hoe, 

het forum hier is een leidraad, geen evangelie, er zijn zoveel regels en wetten dat ge als leek het bomen door het bos niet ziet, zo om zeker te spelen, bij twijfel contacteert,  ge best ook eens de bevoegde instantie, als gemeentebestuur, of dvz of ambassade, laat je niet afschrikken...
je vriendin zou pas in jan 2014 komen , let wel dat verreiste: sommige documenten niet ouder dan 3 of 6 maanden  om geldig te zijn
je moet planning maken, hier en in de Philippijnen, daar het "papierwerk" veel looping en tijd vraagt, en als het dossier niet volledig is, is de kans op slagen klein
en zelf als alle documenten in orde zijn kan de ambassade nog extra informatie opeisen,
dit is de realiteit, en die moeten we accepteren


kulay

wat ik ook zou zeggen: begin tijdig met heel deze paperassen-wereld ...  Ga ervan uit dat de eerste aanvraag sowieso verworpen wordt ... dan kun je van meetaf aan opnieuw beginnen en dan lukt het wel ... desnoods met de hulp van de federale ombudsdienst ...

tourist

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de eerste visumaanvraag sowieso verworpen wordt. In 2011 is mijn vrouw - toen nog mijn vriendin - met zo'n visum voor de eerste keer naar België gekomen. Voorzover we dat zelf kunnen uitmaken leek het belangrijkste document een verklaring van de werkgever dat ze effectief na haar vakantie terug aan de slag kon. En uiteraard de tenlasteneming. In elk geval was de visumaanvraag de eerste keer goedgekeurd. Hetzelfde overigens voor mijn schoonmoeder die hier afgelopen november twee keer geweest is.

Nog een kleine tip: vraag voor de eerste keer een visum aan voor enkele weken en niet onmiddellijk voor drie maanden.

Als je geïnteresseerd bent kan ik je ook nog wel een kopie van de uitnodigingsbrief geven. Die was opgesteld op basis van enkele voorbeelden die we zelf ergens gevonden hebben.


Groeten,



Bjorn

BartBec

Citaat van: kulay op donderdag 24 januari 2013, 10:23:03
wat ik ook zou zeggen: begin tijdig met heel deze paperassen-wereld ...  Ga ervan uit dat de eerste aanvraag sowieso verworpen wordt ... dan kun je van meetaf aan opnieuw beginnen en dan lukt het wel ... desnoods met de hulp van de federale ombudsdienst ...


Is niet waar  :neeneenee:  Ook hier bij ons werd de eerste aanvraag voor een friends visit visum ook goedgekeurt. Wat vooral van belang is, is dat je papierwerk in orde is. Er heerst hier op dit forum een beetje het gevoel alsof dit soort visum onmogelijk is... Dat klopt niet volgens mij. Er zijn meerdere forumleden die dit zullen tegenspreken ook.
Mij mening is  : zorg dat je alle vereiste papieren indient, niets meer maar zeker ook niet minder en dat er geen fouten instaan. Dan heb je al een behoorlijke kans op slagen. Wat je wel kan verwachten is dat een eerste aanvraag altijd naar Brussel (DVZ) gestuurd word voor beslissing.

Ik heb wel bij de aanvraag nog een uitnodigingsbrief geschreven met daarin kort de plannen voor het bezoek. Daarbij had ik ook nog een brief gevoegd waarin ik onze relatie uitlegde en hoe we elkaar hebben leren kennen. Mijn vrouw had ook zo een brief geschreven.
Totale tijd van aanvraag tot goedkeuring was iets meer dan 2 maanden. voorbereidend papierwerk niet meegeteld hier. Dat was op zich ook wel een maandje hoor. Zeker als je je documenten moet opsturen naar de Filipijnen.

mike-bel

het is geen "waar en niet waar" spelletje

heb toen mijn vriendin uitgenodigd om hier op bezoek te komen voor +/-4 weken en geweigerd door DVZ

alle papieren waren in orde, met brief & tenlasteneming etc...


geen enkel dossier is dezelfde en wordt beoordeeld naar goeddunken van de ambassade of DVZ
bij twijfel wordt het afgewezen... en die kans is altijd aanwezig

wij wensen niemand toe dat hun visum geweigerd wordt, want het is geen prettige ervaring
maar hou er steeds rekening mee dat de kans bestaat





stijn54

Bij DVZ werken vele bedienden zo zal elk dossier daarom niet op dezelfde manier beslist worden. Uiteraard moet je dossier in orde zijn anders maak je zeker geen kans. Ben je gescheiden of single en is er geen groot leeftijdsverschil dan wordt het bijna zeker goedgekeurd. :daag: