Philippines anno 2013

Gestart door yepyep, dinsdag 29 januari 2013, 14:09:42

Vorige topic - Volgende topic

Michaela

Citaat van: Baron op woensdag 30 januari 2013, 10:23:29
:hoedjeaf:

Ik vond het in de Marcos tijd ook beter!

:atyourservice: :atyourservice:

Ik heb het Marcos-tijd gebruikt om aan te geven wanneer mijn verhaal afspeelde. Ik was nog te klein om te beseffen of Marcos het goed deed of niet. Achteraf hoorde ik dat er veel mensen om politieke redenen zomaar verdween waren, die tot nu toe niet meer teruggevonden worden.

De kern van mijn verhaal is om aan te geven de negatieve snelle verandering in de filippijnen.

yepyep

Citaat van: resscy_jalac op woensdag 30 januari 2013, 10:13:55
Tijdens het Marcos-regime was ik een basisschool kindje, wij waren arm, wonen in een ruime native hut midden in de wildernis. Er was geen electriciteit. 's avonds zagen wij veel sterren, en wanneer de maan er niet was, vlogen er veel vuurvliegjes die wij af en toe vangen. Mijn vader heeft de hut zelf gebouwd met de hulp van zijn kameraden. Rond ons huis plantten mijn moeder allerlei soorten groenten. Er waren ook twee grote varkens in een bamboe stal. Rond die stal groeiden enorme cactus met lange stekels, voor in het geval er 's avonds boeven komen. Vlakbij ons huis was een enorme lange moerasgebied, daar speelden ik en mijn zus en broertjes altijd. Wij bouwden hutjes en maakten zelf speelgoed van wat wij kunnen vinden in de moeras en in de omgeving. De weg (ongeveer 100 meter van ons huis vandaan) die ons dorp verbond naar de stad ( nog geen 10 km) is onverhard. Er reed weinig jeepney, misschien passeerde een jeepney een keer per half uur. Omdat het zo rustig was kon men de jeepney al van veraf goed horen aankomen. Ik herinner nog goed toen wij gingen verhuizen. Er kwamen veel mannen. Mijn moeder heeft ons huis helemaal leeg gemaakt. Alle spullen stonden buiten op de grond. Een enorme hoevelheid gekookte rijst en soep is gereed, en een galoon koude water met ijs. De mannen begonnen ons huis te dragen op hun schouder. Ik was nog een klein kind, maar ik was helemaal onder de indruk van die samenwerking. En de kracht die de mannen hebben. Het was ook ondenkbaar dat ze dat vrijwillig doen, want het is niet zonder risico. Als iemand plotseling zijn deel van het huis laat vallen die op zijn schouder rust, dan kan het huis zomaar plotseling kantelen en vallen met mannen daaronder.
Dit verhaal speelde ongeveer 30 jaar terug. Onlangs ben ik daar terug geweest. Het was een treurig gezicht. Moeras weg, de rivier waar wij altijd zwemmen en helder was is nu pikzwart, en nog erger, de plek waar ons huis was gestaan is onvindbaar omdat er veel kleine vieze hutjes staan. De weg is verhard, er rijd geen jeepneys meer, alleen ontelbare tricycle, en die laat veel lawaai en zwarte rook achter. Er rijd ook veel grote bussen op de smalle wegen, en het is zo gevaarlijk omdat naast de wegen veel huizen staan. De mensen die daar nu wonen kennen elkaar nauwelijks, ook als ze buren zijn. Kinderen krijgen zelf al kinderen en blijven wonen in de al volgepropte huisje van hun ouders.
Waarom ik dit verhaal vertel? Omdat ik geloof dat het een weerspiegeling is van heel het land. Het fil. cultuur is snel aan het verdwijnen. Zoals bayanihan en harana bijvoorbeeld. Mijn moeder vertelde me dat in haar tijd harana doodgewoon was. Ikzelf heb het niet meer meegemaakt.
Dat er veel mooie hoge gebouwen zijn, gloedniuwe taxis en bussen met airco betekent niet altijd een vooruitgang. Naar mijn mening moet er globaal gekeken worden.  

Mooi verhaal, bedankt :) Ik begrijp je standpunt.

Wat is Harana en Bayanihan trouwens?


Michaela

 
[/quote]

Mooi verhaal, bedankt :) Ik begrijp je standpunt.

Wat is Harana en Bayanihan trouwens?


[/quote]

Zie: http://www.haranathemovie.com/whatisharana.html

Harana was a traditional form of courtship in the Philippines wherein men introduced themselves and/or wooed women by singing underneath her window at night. It was widely practiced in old Philippines with a set of protocols, a code of conduct and a specific style of music.

Bayanihan zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Bayanihan

zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=yiq7kQtWhdo

Baron

Citaat van: resscy_jalac op woensdag 30 januari 2013, 10:32:55
Citaat van: Baron op woensdag 30 januari 2013, 10:23:29
:hoedjeaf:

Ik vond het in de Marcos tijd ook beter!

:atyourservice: :atyourservice:

Ik heb het Marcos-tijd gebruikt om aan te geven wanneer mijn verhaal afspeelde. Ik was nog te klein om te beseffen of Marcos het goed deed of niet. Achteraf hoorde ik dat er veel mensen om politieke redenen zomaar verdween waren, die tot nu toe niet meer teruggevonden worden.

De kern van mijn verhaal is om aan te geven de negatieve snelle verandering in de filippijnen.

Ja, als je politiek actief was, dan was de Marcostijd een linke periode. Nu niet meer? Mindanao Massacre, en die NL activist die tegen de mijnbouw ageert. Om maar eens wat te noemen.

Maar er was beslist minder rotsooi. Gisteren bij G point in de Padre Faura colaatje gedronken. Aan het grote raam. Nu, wat daar rondhangt, van kinderen tot een jaar of 14. Bedelen, bietsen Ik ben er ooit van mijn cellphone bevrijd door 2 jongens waarvan een een baby droeg!  Gisteren stoeien, wel een half uur lang. Om 5 uur in de middag midden op straat, een van de drukste punten in Ermita, tijdens het spitsuur. Ze haalden verschillende jeepney drivers het bloed onder de nagels uit. En op de 3 wieler fietsjes klimmen en er niet vanaf gaan. En de man die dit voor zijn werk doet af stappen, dan rennen ze gauw weg, en als ie weer op de fiets zit kropen ze er weer op. En al die piemels van guards maar kijken. Dan worden ze zelf er in betrokken. Ook geen reactie. Niemand die wat doet, die wat durft.
Nu, dat gebeurde onder Marcos dus beslist niet. Dan was er al ingegrepen. Veel oudere mensen vertellen mij dat het toen "beter" was.

NU op dit moment staat TV Patroll op. Het gaat over die mall SM Megamall in Pasig, en de mall in Greenbelt Makati. Over de guards in malls.
Deze guards mogen  geen vuurwapens dragen. Nu, dat schiet (dus niet) op! Men spreekt er dus over die ook vuurwapens te geven. Kan nog spannend worden als er in zo een drukke mall geschoten wordt door robbers en guards onderling.
Vooral als er gebeurt wat nu dus op TV Patroll is: bendes met snelvuurwapens overvallen malls en bedrijven .... gekleed in politie uniformen. Dit (wat nu getoond wordt) gebeurde in 2008. Leuk, politie en bendes die als politie uitzien, en gewapende guards. Het wordt immer leuker, more fun in de PH. Waarom is dat nu op tv. Nu, de politie (8 man sterk) heeft toen 2 mannen doodgeschoten. Nu is dus duidelijk dat deze onschuldig waren. De politie agenten zijn aangeklaagd. Morgen is er weer een hearing.



Morgen wordt het 21-30 graden, dankzij de al een maand aanhoudende koude luchtstroom Amihan. Maar toch niks malamiek hier mit die Mauwen aufgestrauft haha.

Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Fail_over

 :ontopic:

Heb net ff de hele film zitten bekijken. Ten eerste erg mooie film, duidelijk en zeer proffecioneel.  :thumb:

Ik snap dat als men al zeer lang op de  :smiley-philippines: komt men erg sceptisch tegenover dit soort films staat.
het zou echter hetzelfde zijn als soortgelijke docu over  :nederlandsevlag: gemaakt zou worden. Een buitenstaander zou de vooruitgang zien (aannemen) een Amsterdammer en Rotterdammer zou alleen maar bullshit zeggen, en aanhalen dat het berg afwaards gaat.

Zonder de film gezien te hebben viel het mij al op dat er toch erg hard aan de weg wordt getimmerd en dat er kleine stapjes de goede richting in gezet worden.
In de periode 2007 tot nu is het algemene aanzien verbeterd. Er zullen altijd dingen zijn die beter kunnen, maar dat is in  :eu: ook.
Het is overbodig te zeggen dat de Pinoys zelf ook de knop om moeten draaien, en bv de toerist koesteren ipv beroven. (Hetzelfde geld voor de Amsterdamse junk die het fototoestel van de Jap jat  :jajaja: )

thx for the link Yep.  :thumb:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

O.B.Bommel

Mijn vrouw vertelt wel eens wat anekdotes uit die tijd. Kern van de zaak is dat wij hier in Europa Marcos zagen als het schoolvoorbeeld van een moordlustige dictator die zijn volk onder de knoet hield. Dat was in het land zelf genuanceerder.

Maar dat was ook in de tijd dat wij met gebroken geweertjes tegen de kruisraketten te hoop liepen en Bram van der Lek op TV verkondigde dat kinderen niet vroeg genoeg met sex in aanraking konden komen. Wij wisten toen (en nu wellicht ook nog) alles beter.

Ja, het was deels waar zegt ze, politieke tegenstanders werden niet met fluwelen handjes aangepakt, maar Poetin mag hier ook op staatsbezoek komen om maar een voorbeeld te noemen. En zeker niet de enige trouwens.
Feitelijk is het nu niet eens zoveel beter, getuige de beschijvingen van geweld van de Baron hieronder. Ze vond het land toen veiliger.

Een leuke opmerking van haar is wel eens dat ze zegt dat Marcos heel wat roofde in zijn eentje, maar dat het wellicht minder was als het totaal van de velen erna die allemaal in de pot graaiden.
In die zin doet ze ook wel eens smalend naar de Europeese Unie, alsof wij het allemaal zo best doen. Wij creeren onze graaiers zelf, die graaien in 4 jaar meer als Marcos in zijn hele leven.

In de Marcos tijd werkte mijn vrouw na haar schooltijd bij de gemeente, een baantje waar ze zich overigens redelijk verveelde want ook toen al liep men niet over van activiteit. Toen Marcos verdween van het toneel werden vrijwel alle personeelsleden ontslagen en vervangen door anderen. Ook mijn vrouw, ondanks a-politiek gedrag. Na een paar maanden werd ze teruggvraagd i.v.m. de toen ontstane chaos. Een tijdje daarna gaf ze er de brui aan en is OFW-er geworden, met de nieuwe dombo's van toen wilde ze verder niets te maken hebben.




Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

vvjoris

Ik begrijp resscy_jalac wel, achter de vooruitgang zit nog steeds armoede, en de vooruitgang 'kost' iets, bijvoorbeeld het verdwijnen van harana. Het filmpje is 'in opdracht' gemaakt door een professionele cineast/forograaf, die films en fotos maakt over de hele wereld, hij begint volgende week bvb ergens in Zuid-Amerika. Het was net de bedoeling de vooruitgang in beeld te brengen, en daar is niks mis mee, ook al is er nog armoede, al geloof ik zeker dat er ook daar 'vooruitgang' is.

Ik zou dan ook wat terughoudend zijn om kritiek te geven op het filmpje zelf. Vergelijk eens met de filmpjes over België en Vlaanderen bijvoorbeeld, ook 'in opdracht' om toeristen en investeerders aan te trekken, en ook hier is nog steeds armoede, ga maar eens in Antwerpen wandelen op eender welke namiddag: gegarandeerd word je aangesproken door iemand die 1 of 2 euro vraagt om zijn/haar 'verblijf' voor één nacht in 'De Biekorf' (opvangtehuis voor daklozen, met alcohol- en drugsgebruik à volonté (wel zelf mee te brengen)) (de 'kost' is â,¬ 2.50) Mensen die dat vragen zijn geen ongeschoren langharig tuig, geloof me vrij. Volgens sommige politici heeft dat te maken met 'de gaten in het sociale vangnet', volgens mij eerder met de crapuleuze houding en paraplupolitiek van het Antwerpse OCMW, geërfd van de vorige ohhh zo sociale legislatuur ... lat ons hopen dat Liesbeth Homans het wat beter doet ....

België is geen paradijs, Nederland is geen paradijs, en de Filippijnen zijn geen paradijs. Maar ik geef alleszins de voorkeur aan de Filippijnen ....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

yepyep

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op woensdag 30 januari 2013, 06:27:22
Citaat van: yepyep op woensdag 30 januari 2013, 00:02:59
4 pesos voor 1 gulden.. Dan was de Filippijnen een dure bestemming!
Dat viel wel mee geloof ik, mijn vrouw verdiende toen (begin jaren 80) naar zeggen in peso bij de gemeente ook iets van 20 of 45 peso per week of per maand. Of was het haar studiebeurs daar wil ik af zijn.
Dus inflatie zal het grootste element zijn.
Overigens was toen PH redelijk welvarend heb ik van haar begrepen in relatie tot Taiwan b.v. Of het is toen propaganda geweest, mijn vrouw werkte daar in de Marcos-tijd.

Ben echt verbaasd over de waarde van de peso toen. Geloof wel dat het leven ook stukken minder kostte dan nu. Een maaltijd kostte toen ook maar enkele pesos als ik me goed heb laten vertellen.


O.B.Bommel

Het verhaal van resscy_jalac heb ik ook wel gehoord van mijn vrouw die toen in Mindanao woonde vlak bij GenSan. Een zelfde soort sfeer. Maar als ik zelf terugdenk aan mijn jeugd was het niet veel anders, goed we waren iets verder in de welstand. Mijn vrouw heeft nooit meegekregen dat er een landing op de maan was om maar een voorbeeld te noemen en wij hadden toen al TV thuis, misschien het enige waar we wat voorop liepen want mijn vader werkte in de fabriek bij Philips.
Mijn vader fabriceerde zelf een fietsje voor mij, fel rood geverfd, als ik omviel landde ik in de brandnetels, we woonden aan de rand van de stad wat nu zo ongeveer het centrum is. Mijn speelgoed was ook niet veel meer dan de maisvelden van de boeren die ons met de riek achterna zaten. Ja, rijk hadden wij het ook niet, zoals veel Filipina's hier denken dat het hier altijd geweest is zoals nu met veel welstand.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Michaela

Citaat van: yepyep op woensdag 30 januari 2013, 13:21:42
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op woensdag 30 januari 2013, 06:27:22
Citaat van: yepyep op woensdag 30 januari 2013, 00:02:59
4 pesos voor 1 gulden.. Dan was de Filippijnen een dure bestemming!
Dat viel wel mee geloof ik, mijn vrouw verdiende toen (begin jaren 80) naar zeggen in peso bij de gemeente ook iets van 20 of 45 peso per week of per maand. Of was het haar studiebeurs daar wil ik af zijn.
Dus inflatie zal het grootste element zijn.
Overigens was toen PH redelijk welvarend heb ik van haar begrepen in relatie tot Taiwan b.v. Of het is toen propaganda geweest, mijn vrouw werkte daar in de Marcos-tijd.

Ben echt verbaasd over de waarde van de peso toen. Geloof wel dat het leven ook stukken minder kostte dan nu. Een maaltijd kostte toen ook maar enkele pesos als ik me goed heb laten vertellen.



Een kilo rijst kost toen (als ik het goed herinner) ongeveer 3 pesos.