Philippines anno 2013

Gestart door yepyep, dinsdag 29 januari 2013, 14:09:42

Vorige topic - Volgende topic

Bulldozer

Ik heb het filmpje niet gezien, daar is mijn internet verbinding te traag voor, maar als ik het goed begrijp vinden de meeste dat het vroeger (30 jaar terug) beter was dan nu? Nou de familie van mijn vrouw toch echt niet. 30 jaar terug had ze samen met haar broers en zusjes regelmatig honger. Haar vader is onderwijzer dus school ging voor eten. Achteraf gezien goede keuze. Nu is de oudste zoon een rijke filipino geworden met een zeergoedbetaalde baan (meer dan mij met een europees salaris), zij (een na oudste) heeft het dus ook getroffen met mij  :applaus: maar daarvoor kon ze zichzelf ook al prima redden als OFW. Haar jongere zus heeft een goede baan en zou als middenklasse gezien kunnen worden, onder meer auto van de zaak etc. de jongste broer is geemigreerd naar Canada en kan ook prima rondkomen. Het jongste zusje heeft een redelijke baan met redelijk salaris. Zou aan de onderkant van de middenklasse uitkomen. In iedergeval heeft die 30 jaar voor hun veel meer rijkdom gebracht als dat ze hadden en nu hoeven ze in iedergeval geen honger meer te leiden.

Het is wat je er zelf van maakt...

yepyep

Citaat van: Bulldozer op woensdag 30 januari 2013, 13:25:17
Ik heb het filmpje niet gezien, daar is mijn internet verbinding te traag voor, maar als ik het goed begrijp vinden de meeste dat het vroeger (30 jaar terug) beter was dan nu? Nou de familie van mijn vrouw toch echt niet. 30 jaar terug had ze samen met haar broers en zusjes regelmatig honger. Haar vader is onderwijzer dus school ging voor eten. Achteraf gezien goede keuze. Nu is de oudste zoon een rijke filipino geworden met een zeergoedbetaalde baan (meer dan mij met een europees salaris), zij (een na oudste) heeft het dus ook getroffen met mij  :applaus: maar daarvoor kon ze zichzelf ook al prima redden als OFW. Haar jongere zus heeft een goede baan en zou als middenklasse gezien kunnen worden, onder meer auto van de zaak etc. de jongste broer is geemigreerd naar Canada en kan ook prima rondkomen. Het jongste zusje heeft een redelijke baan met redelijk salaris. Zou aan de onderkant van de middenklasse uitkomen. In iedergeval heeft die 30 jaar voor hun veel meer rijkdom gebracht als dat ze hadden en nu hoeven ze in iedergeval geen honger meer te leiden.

Het is wat je er zelf van maakt...

Absoluut, en met de juiste mentaliteit, inzet en kansen kun je ver komen.

huisman45

Klopt wel met de juiste inzet etc etc,
maar naast alle "succes" verhalen hier die iedereen kan opnoemen etc,
zullen er een meervoud van mislukkingen zijn,maar dan zal ik wel een zwart kijker zijn.
Maar volgens mijn vrouw was het beter in de 80 en 90 er jaren,
maar dan bedoelt ze voor de middenklasse en daarboven.
Hier adem ik vrij en ben gelukkig

Michaela

Citaat van: Bulldozer op woensdag 30 januari 2013, 13:25:17
Ik heb het filmpje niet gezien, daar is mijn internet verbinding te traag voor, maar als ik het goed begrijp vinden de meeste dat het vroeger (30 jaar terug) beter was dan nu? Nou de familie van mijn vrouw toch echt niet. 30 jaar terug had ze samen met haar broers en zusjes regelmatig honger. Haar vader is onderwijzer dus school ging voor eten. Achteraf gezien goede keuze. Nu is de oudste zoon een rijke filipino geworden met een zeergoedbetaalde baan (meer dan mij met een europees salaris), zij (een na oudste) heeft het dus ook getroffen met mij  :applaus: maar daarvoor kon ze zichzelf ook al prima redden als OFW. Haar jongere zus heeft een goede baan en zou als middenklasse gezien kunnen worden, onder meer auto van de zaak etc. de jongste broer is geemigreerd naar Canada en kan ook prima rondkomen. Het jongste zusje heeft een redelijke baan met redelijk salaris. Zou aan de onderkant van de middenklasse uitkomen. In iedergeval heeft die 30 jaar voor hun veel meer rijkdom gebracht als dat ze hadden en nu hoeven ze in iedergeval geen honger meer te leiden.

Het is wat je er zelf van maakt...

Als mijn moeder je hoort, dan is zij zeker volkomen met je eens.
De ouderen van toen, die voor hun bestaan moeten vechten denken anders dan de jongeren van toen.
Uiteraard, misschien lijden nu veel mensen geen honger meer. Maar hoeveel mensen werken nu als slaaf in abroad, ver van geliefde en kinderen? Zijn de rivieren nog schoon? Zijn er nog weilanden waar kinderen kunnen spelen? Zien jullie nog native huisjes? Hoeveel gezinnen wonen nu in een huis?
30 jaar terug waren al bedelaars, maar nu is meer dan verdubbled. En zo kan ik nog door.
Nogmaals, probeer ik te relativeren en het genuanceerder te bekijken. Maar er zij momenten dat het niet lukt.

yepyep

Citaat van: huisman45 op woensdag 30 januari 2013, 13:42:31
Klopt wel met de juiste inzet etc etc,
maar naast alle "succes" verhalen hier die iedereen kan opnoemen etc,
zullen er een meervoud van mislukkingen zijn,maar dan zal ik wel een zwart kijker zijn.
Maar volgens mijn vrouw was het beter in de 80 en 90 er jaren,
maar dan bedoelt ze voor de middenklasse en daarboven.

Ja, er zullen meer mislukkingen zijn dan successen. Dat blijkt wel, anders was de Filippijnse economie veel sneller aangetrokken.

En ik geloof best dat het beter was in de jaren 80 en 90.

bananacreek

Citaat van: resscy_jalac op woensdag 30 januari 2013, 13:24:44
Citaat van: yepyep op woensdag 30 januari 2013, 13:21:42
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op woensdag 30 januari 2013, 06:27:22
Citaat van: yepyep op woensdag 30 januari 2013, 00:02:59
4 pesos voor 1 gulden.. Dan was de Filippijnen een dure bestemming!
Dat viel wel mee geloof ik, mijn vrouw verdiende toen (begin jaren 80) naar zeggen in peso bij de gemeente ook iets van 20 of 45 peso per week of per maand. Of was het haar studiebeurs daar wil ik af zijn.
Dus inflatie zal het grootste element zijn.
Overigens was toen PH redelijk welvarend heb ik van haar begrepen in relatie tot Taiwan b.v. Of het is toen propaganda geweest, mijn vrouw werkte daar in de Marcos-tijd.

Ben echt verbaasd over de waarde van de peso toen. Geloof wel dat het leven ook stukken minder kostte dan nu. Een maaltijd kostte toen ook maar enkele pesos als ik me goed heb laten vertellen.



Een kilo rijst kost toen (als ik het goed herinner) ongeveer 3 pesos.


In de public Market...............(1982)
@P1,60............


bananacreek

1979 (juni) ....1 US $ = PHP 6+


yepyep

Citaat van: bananacreek op woensdag 30 januari 2013, 14:39:33
Citaat van: resscy_jalac op woensdag 30 januari 2013, 13:24:44
Citaat van: yepyep op woensdag 30 januari 2013, 13:21:42
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op woensdag 30 januari 2013, 06:27:22
Citaat van: yepyep op woensdag 30 januari 2013, 00:02:59
4 pesos voor 1 gulden.. Dan was de Filippijnen een dure bestemming!
Dat viel wel mee geloof ik, mijn vrouw verdiende toen (begin jaren 80) naar zeggen in peso bij de gemeente ook iets van 20 of 45 peso per week of per maand. Of was het haar studiebeurs daar wil ik af zijn.
Dus inflatie zal het grootste element zijn.
Overigens was toen PH redelijk welvarend heb ik van haar begrepen in relatie tot Taiwan b.v. Of het is toen propaganda geweest, mijn vrouw werkte daar in de Marcos-tijd.

Ben echt verbaasd over de waarde van de peso toen. Geloof wel dat het leven ook stukken minder kostte dan nu. Een maaltijd kostte toen ook maar enkele pesos als ik me goed heb laten vertellen.



Een kilo rijst kost toen (als ik het goed herinner) ongeveer 3 pesos.

Krijg dorst

In de public Market...............(1982)
@P1,60............




vvjoris

Citaat van: yepyep op woensdag 30 januari 2013, 15:04:25
Citaat van: bananacreek op woensdag 30 januari 2013, 14:39:33
Citaat van: resscy_jalac op woensdag 30 januari 2013, 13:24:44
Citaat van: yepyep op woensdag 30 januari 2013, 13:21:42
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op woensdag 30 januari 2013, 06:27:22
Citaat van: yepyep op woensdag 30 januari 2013, 00:02:59
4 pesos voor 1 gulden.. Dan was de Filippijnen een dure bestemming!
Dat viel wel mee geloof ik, mijn vrouw verdiende toen (begin jaren 80) naar zeggen in peso bij de gemeente ook iets van 20 of 45 peso per week of per maand. Of was het haar studiebeurs daar wil ik af zijn.
Dus inflatie zal het grootste element zijn.
Overigens was toen PH redelijk welvarend heb ik van haar begrepen in relatie tot Taiwan b.v. Of het is toen propaganda geweest, mijn vrouw werkte daar in de Marcos-tijd.

Ben echt verbaasd over de waarde van de peso toen. Geloof wel dat het leven ook stukken minder kostte dan nu. Een maaltijd kostte toen ook maar enkele pesos als ik me goed heb laten vertellen.



Een kilo rijst kost toen (als ik het goed herinner) ongeveer 3 pesos.

Krijg dorst

In de public Market...............(1982)
@P1,60............





Het is heel moeilijk te vergelijken, begin jaren 80 met nu. Wat hier in  :belgiesmiley: betreft is alles ongeveer met 300 % in prijs gestegen. (Pintje (pilsje voor NL) op café toen ong 18 BEF, nu dus â,¬ 1.80) San Miguel toen PHP 1.60, nu PHP 23 .... daar zal natuurlijk wel het verschil in inflatie voor iets tussen zitten ... iemand in de  :smiley-philippines: PHP 10,000 per maand verdiende in 1982 zal je niet direct bij de 'armen' kunnen kwalificeren hebben ....

Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Baron

 :hoedjeaf: :hoedjeaf:

Heel vroeger .... 4 peso voor een D Mark.
Wat minder vroeger (=later) 8 peso voor een D mark.
En toen waren er dus Duitsers die de knoop doorhakten, alles verkocht en met een flink bedrag naar de PH.

En nu is de D Mark (=is een halve euro) dus 27 peso waard.
Diegenen die in de PH dus 30 of zo jaren zitten (ken e wel een paar) hebben niet veel "verdient"

1 miljoen Mark was dus 8 milj peso.  En nu zijn 8 mil peso slechts nog geen 2 ton euro's waaard, dus maar goed 350.000 mark waard.

Daarom altijd voorzichtig zijn met wat je doet, en als het kan spreiden.
Beste is een milj dollar, een milj euro, een milj zw franken, 1 milj engelse ponden een miljoen yen en 1 milj peso.

:atyourservice: :atyourservice:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).