oplichters in het buitenland SBS6

Gestart door PHwaarde, maandag 1 april 2013, 08:05:31

Vorige topic - Volgende topic

PHwaarde

http://www.sbs6.nl/programmas/oplichters-in-het-buitenland/videos/seizoen-0/aflevering-1-bali/oplichters-in-het-buitenland-aflevering-1

Vanuit Bali weliswaar, echter kon zomaar de Filippijnen zijn: zelfde scams...moneychangers, politiesmeergeld, stelende zonnebril/slipper/hoedjes aapjes  :neeneenee:, & absolute timesharing scam.

Let op, deze laatste zijn ook actief langs het strand van Boracay. Heb het zelf ondervonden hoe men tracht de mensen daar naar binnen te lokken bij Astoria d.m.v. een gratis diner (dus geen lootjes deze keer). Wat betreft de moneychangers, alleen geld wisselen dus bij aanbieders met een lage desk. De hoge desks zijn "a big no no" i.v.m. het opeens geld verdwijntrucje :daag:. Wat het smeergeld betreft, ik denk dat iedereen op dit forum dit al aan den lijve heeft ondervonden  :negatief:



Aflevering 2 vanuit Vietnam met...een Filippijnse kaartspel oplichtersbende, riksja ritjes/boottochtjes die veel te duur betaald worden, een pooier moeder die haar dochter aanbiedt aan buitenlanders, & oppassen met personen die drugs aanbieden > in dit land geldt nog steeds de doodstraf als je gepakt wordt.

http://www.sbs6.nl/programmas/oplichters-in-het-buitenland/videos/seizoen-0/2-vietnam/oplichters-in-het-buitenland-aflevering-2



Aflevering 3: Marrakech Marokko.
Als je die beelden ziet, laat je het gauw uit je hoofd om daar op vakantie te gaan. Wat een aggressief volkje zeg. Laat de toeristen geen minuut met rust. Nep antiek, nep tapijten, nep argan olie, & commissies die de pan uitrijzen

http://www.sbs6.nl/programmas/oplichters-in-het-buitenland/videos/seizoen-0/3-marrakech/oplichters-in-het-buitenland-aflevering-3

gosternokke

#1
das Kees van der Spek & Chantal , de vroegere copmpagnons van Peter de Vries.  Die gasten zijn steengoed met hun verborgen camera, kan ook niet anders na 10 jaar ervaring bij de vries.      Schitterend die corrupte agenten, ze hebben geen flauw benul dat alles gefilmd word.   :atyourservice:

En dan die stelende apen. Hoe verzin je zoiets   :weetikniet:    Armoede maakt mensen vindingrijk ?      Prahctig om te zien    :happy:


  En verder : ja die timesharing  , dat is een scam die al zo oud is en al zoveel negatief in het niews is geweest,   als je dat niet weet heb je afgelopen 10 jaar op een andere planeet geleefd lijkt mij  :weetikniet:     Toch trappen mensen erin , en zijn een halve ton euroos lichter   :negatief:


  Dan dat straatje met moneychangers.  Toen ik het zag moest ik denken aan Ermita begin jaren 80, pecies het zelfde. Het wemelde van de moneychangers en bij de een nog betere koers dan de ander.

Goed les: vermijd de wisselaars met een hoge balie , want je kan niet zien wat met er achter laat vallen, bij een lage balie heb je nog enigzins zich op wat er gebeurd. 

Alhoewel de moneychangers  zijn heel geraffineerd, zelfs vander Spek en consorten werden beduveld waar ze bijstonden,  dat wil wat zeggen,  de beduvelaar nu zelf beduveld      :lachen:

Marinero

 :confused2: geen flauw idee wat je met een moneychanger moet als je een pin pas en een credit card hebt. Als je dollars hebt geef je toch gewoon de dollars uit ipv te wisselen. laat een ander zich maar in het leeuwenhol wagen.

:ikkeniebegrijp: wat iedereen toch met die moneychangers moet.... ik ben in aardig wat landen geweest en nog nooit bij een moneychanger geweest.

antzan

Vorig jaar ,Manila Airport ,mijn Asawa gaat 2000  Euro  wisselen op het vliegveld . Ik stond ernaast . Biljetten zijn 2 x  geteld ! meisje vraagt :
wilt u een enveloppe ? Antwoord ,ja . dus in enveloppe gedaan en teruggegeven .
Dan zeg ik: mag ik even natellen . Asawa vraagt , waarom . Ik zeg : zo maar .
Tel dus , 200 EURO  , 10 % minder erin .
Meisje huilen , Asawa begrijpt niet  . Ik wil politie erbij , maar zij niet .
Maar vanaf toen moet ik  alles natellen !
Foodmaster

josv

Citaat van: Marinero op dinsdag  2 april 2013, 03:01:23
:confused2: geen flauw idee wat je met een moneychanger moet als je een pin pas en een credit card hebt. Als je dollars hebt geef je toch gewoon de dollars uit ipv te wisselen. laat een ander zich maar in het leeuwenhol wagen.


Niet iedereen accepteerd een creditcard of dollars. Accepteren ze wel dollars dan weet je zeker dat je genaaid wordt want dan hanteren ze hun eigen wisselkoers. Als je zoveel landen bereisd hebt weet je dat contant lokaal geld iets is wat je bij je moet hebben.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Marinero

Citaat van: josv op donderdag  4 april 2013, 07:21:06
Citaat van: Marinero op dinsdag  2 april 2013, 03:01:23
:confused2: geen flauw idee wat je met een moneychanger moet als je een pin pas en een credit card hebt. Als je dollars hebt geef je toch gewoon de dollars uit ipv te wisselen. laat een ander zich maar in het leeuwenhol wagen.


Niet iedereen accepteerd een creditcard of dollars. Accepteren ze wel dollars dan weet je zeker dat je genaaid wordt want dan hanteren ze hun eigen wisselkoers. Als je zoveel landen bereisd hebt weet je dat contant lokaal geld iets is wat je bij je moet hebben.

Piece of cake, daar heb je toch de atm machine voor.

Ik weet dat je in veel landen soms meer met de dollar kan doen dan met het lokale toiletpapier.

Dollars in kleine coupures werken ook prima. 'n dollar voor een biertje, 10 dollar voor een telefoonkaartje, prima toch. Als je het er voor over hebt, dan maakt het toch helemaal niks uit welke wisselkoers er wordt berekenend. Ja, het zal ongetwijfeld duurder zijn dan het lokale tarief. Maar pinnen kost ook geld, en wisselen - veel gezeik waar ik geen zin in heb.

Trouwens, mooi programma, die van der spek heeft goed opgelet bij peter r de vries. Grappig ook om te zien dat achter de grote scam's.... vaak weer een witneus zit daar op bali. De lokals houden het klein en gezellig.

Wanneer leren mensen nu eens dat niks gratis is in deze wereld.

bruno13

kan het niet meer zien
tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad met geld te wisselen in phil,ik vind dat de gemakkelijkste weg
timesharing hebben ze vorige keer gevraagd om mee te doen het ging om rijst te kopen,ik zou ni weten hoe ze u daar mee kunnen kloten of ben ik verkeerd

Deep Throat

Citaat van: bruno13 op donderdag  4 april 2013, 14:00:40
timesharing hebben ze vorige keer gevraagd om mee te doen het ging om rijst te kopen,ik zou ni weten hoe ze u daar mee kunnen kloten of ben ik verkeerd
Timesharing in Rijst? Dat is nieuw voor mij, hoe werkt dat dan?

Deep Throat

Citaat van: Marinero op donderdag  4 april 2013, 09:38:04
Citaat van: josv op donderdag  4 april 2013, 07:21:06
Citaat van: Marinero op dinsdag  2 april 2013, 03:01:23
:confused2: geen flauw idee wat je met een moneychanger moet als je een pin pas en een credit card hebt. Als je dollars hebt geef je toch gewoon de dollars uit ipv te wisselen. laat een ander zich maar in het leeuwenhol wagen.


Niet iedereen accepteerd een creditcard of dollars. Accepteren ze wel dollars dan weet je zeker dat je genaaid wordt want dan hanteren ze hun eigen wisselkoers. Als je zoveel landen bereisd hebt weet je dat contant lokaal geld iets is wat je bij je moet hebben.

Piece of cake, daar heb je toch de atm machine voor.

Ik weet dat je in veel landen soms meer met de dollar kan doen dan met het lokale toiletpapier.

Dollars in kleine coupures werken ook prima. 'n dollar voor een biertje, 10 dollar voor een telefoonkaartje, prima toch. Als je het er voor over hebt, dan maakt het toch helemaal niks uit welke wisselkoers er wordt berekenend. Ja, het zal ongetwijfeld duurder zijn dan het lokale tarief. Maar pinnen kost ook geld, en wisselen - veel gezeik waar ik geen zin in heb.
Ik ben even de draad kwijt. Je werkt met dollars waarbij het niet uitmaakt of je teveel betaalt en je wisselt niet in de lokale valuta omdat je denkt belazerd te worden.

Voorheen had ik een vaste wisselaar, als hij er niet was wisselde ik niet. Nu wissel ik gewoon bij een kantoor in de mall, verschil zal peanuts zijn, in ieder geval minder dan als ik met dollars zou betalen.
Door de 200 P fee mijd ik tegenwoordig de ATM maar ik had altijd al cash in reserve, soms deed de ATM het een tijdje niet.

En bij de creditcard rekenen ze soms 7% extra kosten. Mag officieel niet maar ze doen het toch. Ik heb dus altijd lokaal toiletpapier en dan zoveel mogelijk in kleinere coupures.

bananacreek

Citaat van: Deep Throat op donderdag  4 april 2013, 14:45:15
Citaat van: Marinero op donderdag  4 april 2013, 09:38:04
Citaat van: josv op donderdag  4 april 2013, 07:21:06
Citaat van: Marinero op dinsdag  2 april 2013, 03:01:23
:confused2: geen flauw idee wat je met een moneychanger moet als je een pin pas en een credit card hebt. Als je dollars hebt geef je toch gewoon de dollars uit ipv te wisselen. laat een ander zich maar in het leeuwenhol wagen.


Niet iedereen accepteerd een creditcard of dollars. Accepteren ze wel dollars dan weet je zeker dat je genaaid wordt want dan hanteren ze hun eigen wisselkoers. Als je zoveel landen bereisd hebt weet je dat contant lokaal geld iets is wat je bij je moet hebben.

Piece of cake, daar heb je toch de atm machine voor.

Ik weet dat je in veel landen soms meer met de dollar kan doen dan met het lokale toiletpapier.

Dollars in kleine coupures werken ook prima. 'n dollar voor een biertje, 10 dollar voor een telefoonkaartje, prima toch. Als je het er voor over hebt, dan maakt het toch helemaal niks uit welke wisselkoers er wordt berekenend. Ja, het zal ongetwijfeld duurder zijn dan het lokale tarief. Maar pinnen kost ook geld, en wisselen - veel gezeik waar ik geen zin in heb.
Ik ben even de draad kwijt. Je werkt met dollars waarbij het niet uitmaakt of je teveel betaalt en je wisselt niet in de lokale valuta omdat je denkt belazerd te worden.

Voorheen had ik een vaste wisselaar, als hij er niet was wisselde ik niet. Nu wissel ik gewoon bij een kantoor in de mall, verschil zal peanuts zijn, in ieder geval minder dan als ik met dollars zou betalen.
Door de 200 P fee mijd ik tegenwoordig de ATM maar ik had altijd al cash in reserve, soms deed de ATM het een tijdje niet.

En bij de creditcard rekenen ze soms 7% extra kosten. Mag officieel niet maar ze doen het toch. Ik heb dus altijd lokaal toiletpapier en dan zoveel mogelijk in kleinere coupures.

Hier ben ik nog nooit belazerd omdat je er bij staat maar natuurlijk moet je de changers vinden die het meeste geven en in Lee Plaza kunnen ze je helemaal niet belazeren want daar hebben ze een chart met de rates.

Sommige changers naast de BPI geven een lagere waarde dus moet je even met de anderen vergelijken.

Verschil kan 10-20 centavos zijn, maar ik kijk eerst in Lee Plaza wa hun rate is en dan pas naar de changers (vroeger,want nu heb ik er eentje die altijd 20 centavos meer geeft dan de anderen).
Euro rekening openen (min 500) en op straat of waar dan ook wisselen en ik wissel (normaal gesproken) nooit in de bank omdat die koersen meestal lager zijn.

Geld direct in de hand en eerst tellen voordat je de euros geeft, willen ze dat niet dan........wegwezen....

Marinero

Citaat van: Deep Throat op donderdag  4 april 2013, 14:45:15
Citaat van: Marinero op donderdag  4 april 2013, 09:38:04
Citaat van: josv op donderdag  4 april 2013, 07:21:06
Citaat van: Marinero op dinsdag  2 april 2013, 03:01:23
:confused2: geen flauw idee wat je met een moneychanger moet als je een pin pas en een credit card hebt. Als je dollars hebt geef je toch gewoon de dollars uit ipv te wisselen. laat een ander zich maar in het leeuwenhol wagen.


Niet iedereen accepteerd een creditcard of dollars. Accepteren ze wel dollars dan weet je zeker dat je genaaid wordt want dan hanteren ze hun eigen wisselkoers. Als je zoveel landen bereisd hebt weet je dat contant lokaal geld iets is wat je bij je moet hebben.

Piece of cake, daar heb je toch de atm machine voor.

Ik weet dat je in veel landen soms meer met de dollar kan doen dan met het lokale toiletpapier.

Dollars in kleine coupures werken ook prima. 'n dollar voor een biertje, 10 dollar voor een telefoonkaartje, prima toch. Als je het er voor over hebt, dan maakt het toch helemaal niks uit welke wisselkoers er wordt berekenend. Ja, het zal ongetwijfeld duurder zijn dan het lokale tarief. Maar pinnen kost ook geld, en wisselen - veel gezeik waar ik geen zin in heb.
Ik ben even de draad kwijt. Je werkt met dollars waarbij het niet uitmaakt of je teveel betaalt en je wisselt niet in de lokale valuta omdat je denkt belazerd te worden.

Voorheen had ik een vaste wisselaar, als hij er niet was wisselde ik niet. Nu wissel ik gewoon bij een kantoor in de mall, verschil zal peanuts zijn, in ieder geval minder dan als ik met dollars zou betalen.
Door de 200 P fee mijd ik tegenwoordig de ATM maar ik had altijd al cash in reserve, soms deed de ATM het een tijdje niet.

En bij de creditcard rekenen ze soms 7% extra kosten. Mag officieel niet maar ze doen het toch. Ik heb dus altijd lokaal toiletpapier en dan zoveel mogelijk in kleinere coupures.

De draad kwijt? Kerel toch. Slik jij wel je omega pilletjes?  :neeneenee:

Met dollars weet je altijd wat je uitgeeft, waar je ook bent. Hoe krakemikkiger het land, hoe beter je ermee uit de voeten kunt. Heb je het er voor over, dan wordt je misschien wel getild maar je weet precies hoeveel je betaald als je vreemd bent in dat land.

De lokale wisselkoers uit je hoofd weten en al die verschillende valuta's in je portomonnee (stel je reist de zuid amerikaanse kust af) dan ben je veel te veel geld kwijt aan wisselen en heb je aan het einde van de rit 5 verschillende valuta's. Moet je eens kijken wat een gehannes dat is in al die kantoortjes.

See yeahhhh to the dollar!  :dollareyes:


josv

Citaat van: Marinero op vrijdag  5 april 2013, 01:53:47

Met dollars weet je altijd wat je uitgeeft, waar je ook bent. Hoe krakemikkiger het land, hoe beter je ermee uit de voeten kunt. Heb je het er voor over, dan wordt je misschien wel getild maar je weet precies hoeveel je betaald als je vreemd bent in dat land.

Tja, zo kun je ook redeneren ja  :happy2:

Oftewel : tis niet erg als je genaaid wordt als je maar weet voor hoeveel !  :happy:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Ronny55

Hou me met geldwisselen ,dollars of euro's betalen niet bezig, heb gewoon een peso spaarrekening met een atm kaartje . Daar worden van uit  :belgiesmiley: peso's op gestort...Dat kost me net geen 500 peso tot 500000 peso

Grote aankopen betaal ik met secured Visa(beste koers geen kosten) ...rekenen ze extra kosten mogen ze hun goederen houden. Ik heb mijn huis verbouwd met "Visa" , nooit kosten betaald. Er zijn wel plaatsen waar je discount krijgt,

5%, als je cash betaald ,die je dan wel niet krijgt als je met visa betaald. Dan wil ik wel eens overschakelen op cash als het zich om een hoognodige aankoop handeld , anders hou het maar.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Marinero

Citaat van: pierrevanwies op vrijdag  5 april 2013, 05:59:19
Citaat van: Marinero op dinsdag  2 april 2013, 03:01:23
:confused2: geen flauw idee wat je met een moneychanger moet als je een pin pas en een credit card hebt. Als je dollars hebt geef je toch gewoon de dollars uit ipv te wisselen. laat een ander zich maar in het leeuwenhol wagen.

:ikkeniebegrijp: wat iedereen toch met die moneychangers moet.... ik ben in aardig wat landen geweest en nog nooit bij een moneychanger geweest.

   In ieder geval als ik met mijn euros naar de moneychanger stap  heb ik toch ongeveer zo een kleine 30 kilo meer pesos inkom op jaarbasis....   :jajaja: 

Leeuwenhol wagen   ?????   :lachen:  :daag:


Dus dat is met een pak geld uit europa naar de money changer? En je houdt er meer geld mee over? Ok, dus dat is het voordeel. 30K.. hmmmm  :eyebrow:

Ik weet niet hoe groot dat pak geld is waarmee je over straat loopt, maar ik zou bij nader inzien liever door een leeuwenhol lopen.

:daag: (vanaf de pin automaat)

LMBen

Doe ik nu ook, haal euro's van de bank en wissel bij de moneychanger.
Scheeld mij toch veel geld iedere maand
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

PHwaarde

Citaat van: PHwaarde op maandag  1 april 2013, 08:05:31
http://www.sbs6.nl/programmas/oplichters-in-het-buitenland/videos/seizoen-0/aflevering-1-bali/oplichters-in-het-buitenland-aflevering-1

Vanuit Bali weliswaar, echter kon zomaar de Filippijnen zijn: zelfde scams...moneychangers, politiesmeergeld, stelende zonnebril/slipper/hoedjes aapjes  :neeneenee:, & absolute timesharing scam.

Let op, deze laatste zijn ook actief langs het strand van Boracay. Heb het zelf ondervonden hoe men tracht de mensen daar naar binnen te lokken bij Astoria d.m.v. een gratis diner (dus geen lootjes deze keer). Wat betreft de moneychangers, alleen geld wisselen dus bij aanbieders met een lage desk. De hoge desks zijn "a big no no" i.v.m. het opeens geld verdwijntrucje :daag:. Wat het smeergeld betreft, ik denk dat iedereen op dit forum dit al aan den lijve heeft ondervonden  :negatief:
'

Aflevering 2 vanuit Vietnam met...een Filippijnse kaartspel oplichtersbende, riksja ritjes/boottochtjes die veel te duur betaald worden, een pooier moeder die haar dochter aanbiedt aan buitenlanders, & oppassen met personen die drugs aanbieden > in dit land geldt nog steeds de doodstraf als je gepakt wordt.

http://www.sbs6.nl/programmas/oplichters-in-het-buitenland/videos/seizoen-0/2-vietnam/oplichters-in-het-buitenland-aflevering-2

gosternokke

 :smiley-philippines:   leveren dus niet alleen arbeidskrachten , maar nu ook criminele bendes aan het buitenland  :biggrinn:

Marinero

 :hoedjeaf:

Duidelijk! Goeie tip en het nut van de moneychanger is me eindelijk duidelijk. En ik kan me voorstellen dat het vanzelf een vertrouwd adres word als je er regelmatig komt als een local.

Priba

Heb sinds een jaar een â,¬ rekening bij de plaatselijke Metrobank , stuur vanuit belgische rekening 2 tot 3 maal per jaar Euro's naar de Filippijnen ( kostenplaatje = â,¬ 40,00 voor Belgische en Filippijnse bankkosten )  Als ik de â,¬ wissel naar Php krijg ik een koers die slechts  een 20 centavos onder de XE- koers ligt !!  Als ik vergelijk met PNP of BDO kan dat tot 1 Peso per â,¬ meer zijn !!  toch niet zo slecht en heel veilig !!

Ronny55

Citaat van: Priba op woensdag 10 april 2013, 02:51:21
Heb sinds een jaar een â,¬ rekening bij de plaatselijke Metrobank , stuur vanuit belgische rekening 2 tot 3 maal per jaar Euro's naar de Filippijnen ( kostenplaatje = â,¬ 40,00 voor Belgische en Filippijnse bankkosten )  Als ik de â,¬ wissel naar Php krijg ik een koers die slechts  een 20 centavos onder de XE- koers ligt !!  Als ik vergelijk met PNP of BDO kan dat tot 1 Peso per â,¬ meer zijn !!  toch niet zo slecht en heel veilig !!

Dat komt ongeveer overeen met hoe ik het doe, Alleen maak ik het geld over in php dat kost me in  :belgiesmiley: 8,40 euro tot 500000 php en in de  :smiley-philippines: 100 php voor eender welk bedrag . Maar mijn koers die ik krijg is wel niet zo goed ...Om en bij de 1 php minder dan xe-koers . 3 a 4 x per jaar een overschrijving.   Komt ongeveer overeen uit, 30 euro meer kosten is ook dik 1500 php. Ga toch eens informeren wat de kosten zijn als ik in euro overschrijf en welke koers ik hier op de bank krijg. (RCBC)
En inderdaad , metrobank geeft de beste koers  :jajaja:
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

PHwaarde

aflevering 3 gisteren vanuit Marrakech Marokko (zie topicpost 1)

LMBen

Ronny beter de euro van de bank halen en naar de moneychanger om te wisselen
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

PeterVL

Ikzelf heb dus geen rekeningen in Belgie en kan dus vanuit persoonlijk standpunt daar geen raad over geven. Er woont hier wel een andere Belg niet ver van ons resort en die heeft me toch eens verteld dat hij een rekening heeft bij Argenta waar zijn pensioen wordt op gestort. Hij beweert dat hij geen enkel kost betaalt voor bankkaarten, of geldopname hier in de filipijnen en dat hij altijd de koers van de dag krijgt zonder kosten bij HSBC.( ik dacht toch dat hij HSBC poneerde, ik herinner het me niet zo goed, sorry) Een andere kennis beweerde dat hij niets van kosten betaalt als hij geld pint in een ATM van robinsonsbank omdat men daar dus meteen in euro rekent. Ik weet niet of het zo is, maar dat is wat men me vertelde.

Anderzijds vernam ik van een andere belgische bezoeker dat hij problemen heeft om zijn ACR-I card te laten vernieuwen. Hij heeft 4 maanden geleden de aanvraag gedaan in het Immigratie-bureau hier en tot nu toe heeft hij zijn nieuwe card niet ontvangen. Weet iemand of dit inderdaad zo kan zijn. De man beweert dat hij geen ticket kan boeken als hij wil reizen met het vliegtuig omdat men zegt dat hij geen geldig ID heeft. Hij reist dus voorlopig met de boot omdat men daar blijkbaar niet naar een ID vraagt en men enkel een bewijs van de naam nodig heeft en in dat geval is zijn Belgisch passpoort voldoende ook al staat er geen visa-stempel in want zijn permanent visa staat dus in ziin oud passpoort dat door de belgische Ambassade werd verknipt en geannuleerd. Heeft iemand daar ervaring mee???

Kano

PeterVL

De info van "horen zeggen" is moeilijk verifieerbaar.

Voor wat betreft het oude paspoort met visa(stempels):

U kunt op eenvoudig verzoek het oude paspoort terugkrijgen (de geldige visumbladzijden annuleren we niet. Indien nodig, zult u met 2 paspoorten moeten reizen of kunt u het visum laten overschrijven in uw nieuwe paspoort).

Bron: http://www.diplomatie.be/Manilanl/default.asp?id=23&ACT=5&content=33&mnu=23
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Ronny55

Citaat van: PeterVL op woensdag 24 april 2013, 14:40:39
Ikzelf heb dus geen rekeningen in Belgie en kan dus vanuit persoonlijk standpunt daar geen raad over geven. Er woont hier wel een andere Belg niet ver van ons resort en die heeft me toch eens verteld dat hij een rekening heeft bij Argenta waar zijn pensioen wordt op gestort. Hij beweert dat hij geen enkel kost betaalt voor bankkaarten, of geldopname hier in de filipijnen en dat hij altijd de koers van de dag krijgt zonder kosten bij HSBC.( ik dacht toch dat hij HSBC poneerde, ik herinner het me niet zo goed, sorry) Een andere kennis beweerde dat hij niets van kosten betaalt als hij geld pint in een ATM van robinsonsbank omdat men daar dus meteen in euro rekent. Ik weet niet of het zo is, maar dat is wat men me vertelde.

Iedereen denkt dat hij het ei van Columbus heeft. Voor zover ik weet betaal je bij iedere :smiley-philippines: atm 200 php voor pinnen met buitenlandse bankkaart, dat is nu wettelijk , het grootste deel van de 200php gaat naar de staat. Misschien wel dat HSBC een filantropishe instelling dat de gouvermental tax uit eigen zak aan de staat betaald,  :weetikniet: . Feit is en dat is gekend dat er veel hun eigen beurs beliegen.
Op al die 6 jaar dat ik hier ben heb ik diverse manieren uitgeprobeerd om de gunstigste manier te vinden om mijn geld naar de  :smiley-philippines: te transfereren. de beste manier is zelf de cash mee te brengen als je van  :belgiesmiley: of  :nederlandsevlag: terugkomt.(na bv een vacantie)
Al de rest heeft voor en nadelen ,maar onder de streep is het verschil miniem, verwaarloosbaar.
3 to 4 maal jaarlijks schrijf ik geld over in euro, dat kost me in  :belgiesmiley: 8,40 euro en inde  :smiley-philippines: 100 php, op een spaarrekening bij RCBC. daar is een ATM kaart bij en jaarlijks zo'n 1500 tot 2000 php intrest, na verrekening van de kosten. ok ,ik  +/- 1php kwijt tenopzichte van de middenkoers.
Zo is er overal wel iets, banken zijn zover ik weet geen filantropische instellingen.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

josv

Citaat van: Ronny55 op donderdag 25 april 2013, 02:20:49
Voor zover ik weet betaal je bij iedere :smiley-philippines: atm 200 php voor pinnen met buitenlandse bankkaart, dat is nu wettelijk , het grootste deel van de 200php gaat naar de staat. Misschien wel dat HSBC een filantropishe instelling dat de gouvermental tax uit eigen zak aan de staat betaald,  :weetikniet: . Feit is en dat is gekend dat er veel hun eigen beurs beliegen.

Tis algemeen bekend dat je bij HSBC GEEN 200p extra betaald bij pinnen. Koers ( als je geen rekeninghouder bent ) is exact gelijk bij andere banken ( bv BPI ). De 200p is dus niet alsnog in de koers "verwerkt". Helaas zijn er niet zoveel.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Priba

Deze morgend 10 am  Euros gewisseld (TT) bij  Metrobank aan Php 53,5976  :thumb: op zelfde ogenblik was de TT wisselkoers bij PNB Pph 52,80 !!
Koers op XE is 53,87 !! 

Ronny55

#27
Citaat van: josv op donderdag 25 april 2013, 05:24:18

Tis algemeen bekend dat je bij HSBC GEEN 200p extra betaald bij pinnen. Koers ( als je geen rekeninghouder bent ) is exact gelijk bij andere banken ( bv BPI ). De 200p is dus niet alsnog in de koers "verwerkt". Helaas zijn er niet zoveel.
Ok, kan dat niet tegenspreken, maar zodra ik een HSBC bank tegenkom probeer ik het uit, dat lijkt me dan wel intressant. volgens da webside is er een ATM in CDO
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.