Gunmen kidnap tourists and local woman in Philippines

Gestart door Ifugao, dinsdag 22 september 2015, 07:53:34

Vorige topic - Volgende topic

Ifugao

Source: http://www.bbc.com/news/world-asia-34322053

Two Canadians, a Norwegian and a local woman have been kidnapped from a tourist resort in the southern Philippines, the military has said.
An army spokesman said they were taken by gunmen late on Monday from the Holiday Oceanview resort on Samal Island, near Davao City on Mindanao.
The attackers, who have not been identified by police, left by boat, Capt Alberto Caber told reporters.
He said it appeared the four were targeted rather than taken at random.
Since the 1990s the southern Philippines has seen sporadic incidents of kidnapping by Muslim militant groups, who hold hostages for ransom.
Foreigners named
Philippine authorities have named the Canadian abductees as John Ridsel and Robert Hall.
The Norwegian, Kjartan Sekkingstad, was said to be the manager of the resort.
The Filipino woman has not been identified, but she is said to be the partner of one of the kidnapped Canadians.
Authorities also said two Japanese tourists had tried to intervene to prevent the kidnapping, which took place shortly before midnight.
The Associated Press quoted Capt Caber as saying a naval blockade was being set up around the island to stop kidnappers from reaching another island in the southwest known to house militant strongholds.
Philippine authorities signed a peace agreement with the largest Muslim rebel group, the Moro Islamic Liberation Front, in 2014, but continue to battle smaller groups in the south.
The region where Samal is located has been largely peaceful in recent years. The last related incident on Samal took place in 2001 when Islamist separatist group Abu Sayyaf attempted to kidnap tourists at another resort.
The group is holding a number of foreign hostages in various remote camps.

Willy

Ja en met de kustwacht die daar operationeel is, denk ik dat ze het kunnen vergeten. De kustwacht heeft al jaren geen diesel meer. Enkel rond nieuwjaar kopen ze zelf wat diesel om te patrouilleren op zee en zo wat drinkgeld binnen te doen voor de eindejaarsfeesten.

Amice

Citaat van: Willy op dinsdag 22 september 2015, 10:01:32
Ja en met de kustwacht die daar operationeel is, denk ik dat ze het kunnen vergeten. De kustwacht heeft al jaren geen diesel meer. Enkel rond nieuwjaar kopen ze zelf wat diesel om te patrouilleren op zee en zo wat drinkgeld binnen te doen voor de eindejaarsfeesten.


:lachen: 

Dit had onder mopjes moeten staan.  :thumb:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

josv

Citaat van: Ifugao op dinsdag 22 september 2015, 07:53:34
The region where Samal is located has been largely peaceful in recent years. The last related incident on Samal took place in 2001 when Islamist separatist group Abu Sayyaf attempted to kidnap tourists at another resort.
The group is holding a number of foreign hostages in various remote camps.

Iedereen die er hier over praat is een beetje verbaasd want Samal is nou niet echt een eiland waar je vandaan zou moeten blijven. PJ van dit forum heeft/had er z'n resort en Digos was er ook vaak. Ikzelf trouwens ook.

Mazzel voor de gijzelaars is 1: het was de NPA die ze ontvoerde en 2: De mayor van Davao heeft hele goede kontakten met de NPA en is waarschijnlijk "not amused" dat ze dit geintje vlak voor z'n neus uithalen. Uit touristies oogpunt gezien is Samal heel belangrijk voor Davao City.

Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

jamietagabundok

 Dat is nog lang niet bewezen Jos , dat het de NPA was . Er hing wel een briefje dat hun van de NPA waren, zag ik op tv hier in    :smiley-philippines: maar dat kan iedereen wel zeggen.

Als het waar is dat de kidnapping door NPA is gedaan, heeft dat grote gevolgen, want NPA is in grote delen van  :smiley-philippines:  aktief, en liet tot nu toe toeristen met rust.    Dat zou beteken dat de NPA leiding  een andere tactiek gaat volgen waarbij ook buitenlanders  voortaan betrokken worden.


  En de NPA die met speedboten arriveerd  ? Zou ook nieuw zijn.


   Nou ik geloof er nog niet in dat de NPA dit heeft gedaan, het is meer modus oprandi van Abu Sayaf

josv

Citaat van: jamietagabundok op dinsdag 22 september 2015, 14:07:25
Dat is nog lang niet bewezen Jos , dat het de NPA was . Er hing wel een briefje dat hun van de NPA waren, zag ik op tv hier in    :smiley-philippines: maar dat kan iedereen wel zeggen.

Als het waar is dat de kidnapping door NPA is gedaan, heeft dat grote gevolgen, want NPA is in grote delen van  :smiley-philippines:  aktief, en liet tot nu toe toeristen met rust.    Dat zou beteken dat de NPA leiding  een andere tactiek gaat volgen waarbij ook buitenlanders  voortaan betrokken worden.


  En de NPA die met speedboten arriveerd  ? Zou ook nieuw zijn.


   Nou ik geloof er nog niet in dat de NPA dit heeft gedaan, het is meer modus oprandi van Abu Sayaf

Uiteraard is het niet bewezen. Alle info in de media is erg verwarrend, des pinoys zullen we maar zeggen. Zo zouden het ook geen speedboten zijn maar gewone banka's. Eerst 6 toen 4 gijzelaars, tja wie/wat moet je geloven.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

jamietagabundok

Te meer Jos omdat Duterte op goed voet met de NPA staat , het wil er bij mij niet in dat de NPA hem zoiets kan flikken.   Want als het waar is dat NPA erachter zit zal Duterte des duivels zijn, en zullen de gevolgen voor NPA niet uitblijven denk ik.

Want dit heeft grote gevolgen voor de toeristen industrie op Samal, en blijf tot in der eewigheid rondzweven op internet, dit soort negatieve berichten dat toeristen afschrikt


En ik weet ook niet hoe strak de leiding van NPA iedereen in de hand heeft,  NPA mag in Davao dan op goede voet staan met Duterte,  wil niet zeggen dat NPA leden uit een andere provincies op Mindanao dat respecteren.

josv

Citaat van: jamietagabundok op dinsdag 22 september 2015, 14:39:16
Te meer Jos omdat Duterte op goed voet met de NPA staat , het wil er bij mij niet in dat de NPA hem zoiets kan flikken.   Want als het waar is dat NPA erachter zit zal Duterte des duivels zijn, en zullen de gevolgen voor NPA niet uitblijven denk ik.

Want dit heeft grote gevolgen voor de toeristen industrie op Samal, en blijf tot in der eewigheid rondzweven op internet, dit soort negatieve berichten dat toeristen afschrikt


En ik weet ook niet hoe strak de leiding van NPA iedereen in de hand heeft,  NPA mag in Davao dan op goede voet staan met Duterte,  wil niet zeggen dat NPA leden uit een andere provincies op Mindanao dat respecteren.

ALS het de NPA is dan zal Duterte zeker boos zijn (Ik hoop het wel voor de gijzelaars). Ook al valt Samal niet in zijn regio, alles wat d'r naar toe gaat komt via Davao City.

Maar vergis je niet in Samal als "vakantie-eiland". Er is eigenlijk geen reet te beleven, ook op gebied van duiken is het allemaal "net niet". En voor iedere scheet ( shopping mall ofzo ) moet je naar Davao en dus in de rij voor het pondje. Leuk voor een dagje of weekendje naar het strand maar meer niet.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Willy

@Josv
Zou het misschien ook niet een stunt kunnen zijn van Duterte om politiek voordeel uit het geheel te halen nu de verkiezingen zitten aan te komen?
Dat er geen kneit te beleven valt op duikgebied dat moet ik tenstelligste tegenspreken. Op duikgebied kan Samal de vergelijking gerust doorstaan met Romblon en met Anilao. Het is niet toevallig dat de onderwaterfotografen afgezakt komen naar Samal voor het macro leven. Maar heel die affaire nu met de kidnapping zal het toerisme op Samal weer een flike know geven!!!

jamietagabundok

Over duiken kan ik me niet uitlaten, bij gebrek aan kennis hierover.   Berichten blijven sterk wisselen , in dit bericht is wel sprake dat de kidnappers met motorboten waren

https://sg.news.yahoo.com/three-foreigners-filipina-abducted-philippine-resort-072849533.html


  ik geloof meer in een Abu Sayaf scenario. Maar zeker is nog niks. Opvallend is dat in dit resort Aquino himself kortgeledn nog politieke besprekeingen voerde.   Toeval ?  Of net iets TE toevallig ?


Hoe dan ook, een slechte dag voor heel Mindanao, dat wederom negatief in beeld komt