Aan lager wal.

Gestart door Digos, zondag 12 februari 2012, 15:19:04

Vorige topic - Volgende topic

Tinulang_Manok

Nederlander overleden na zelfverbranding in Jakarta

AMSTERDAM - De Nederlander die zichzelf vrijdagmiddag in Jakarta in brand stak is overleden. Dat laat het ministerie van Buitenlandse Zaken donderdag weten.

De 69-jarige man bezweek maandag in een ziekenhuis aan zijn verwondingen. Het ministerie wil verder geen mededelingen doen over de kwestie.
De man kampte al langer met psychische problemen, blijkt uit mails die de man stuurde naar diverse binnen- en buitenlandse media.
De man leed onder meer aan achtervolgingswanen en claimde bewijs te hebben dat de Nederlandse en Indonesische geheime dienst betrokken waren bij aanslagen op Bali en in Jakarta.
De man was ervan overtuigd dat de geheime dienst achter hem aan zat. Dat was ook de reden dat de man zijn adres niet bekend wilde maken aan de Sociale Verzekeringsbank. Om die reden kreeg hij geen AOW meer en raakte hij financieel in de problemen.

--------------
Blijkbaar was de man nog meer paranoide dan bananacreek :jajaja:
bron: http://www.nu.nl/buitenland/2807710/nederlander-overleden-zelfverbranding-in-jakarta.html
Amare et sapere vix deo conceditur

bananacreek

Citaat van: Tinulang_Manok op donderdag 10 mei 2012, 15:50:59
Nederlander overleden na zelfverbranding in Jakarta

AMSTERDAM - De Nederlander die zichzelf vrijdagmiddag in Jakarta in brand stak is overleden. Dat laat het ministerie van Buitenlandse Zaken donderdag weten.

De 69-jarige man bezweek maandag in een ziekenhuis aan zijn verwondingen. Het ministerie wil verder geen mededelingen doen over de kwestie.
De man kampte al langer met psychische problemen, blijkt uit mails die de man stuurde naar diverse binnen- en buitenlandse media.
De man leed onder meer aan achtervolgingswanen en claimde bewijs te hebben dat de Nederlandse en Indonesische geheime dienst betrokken waren bij aanslagen op Bali en in Jakarta.
De man was ervan overtuigd dat de geheime dienst achter hem aan zat. Dat was ook de reden dat de man zijn adres niet bekend wilde maken aan de Sociale Verzekeringsbank. Om die reden kreeg hij geen AOW meer en raakte hij financieel in de problemen.

--------------
Blijkbaar was de man nog meer paranoide dan bananacreek :jajaja:
bron: http://www.nu.nl/buitenland/2807710/nederlander-overleden-zelfverbranding-in-jakarta.html

Vergeet dat maar want mijn afwijkingen zijn van een zwaardere klasse want nu heb ik last van het KATTENSTRONTSYNDROOM............. :jajaja: :jajaja: :negatief: :negatief: :negatief:
MAAR DAN NOG GA IK ME ZELF NIET IN BRAND STEKEN................ :neeneenee: :neeneenee: :denk:

De weg naar Rome gaat niet over één nacht San Miquel Light............... :happy: :happy:








bananacreek

#42
Hier zou de juiste oorzaak staan vermeld:

http://www.rnw.nl/nederlands/article/zelfverbranding-jakarta-had-twee-kanten


De Nederlander die zichzelf begin mei in brand stak in Indonesië, zou hebben geleden aan achtervolgingswaan. Maar ook de manier waarop in het buitenland de AOW-gegevens worden bijgehouden, speelde een rol: een noodlottige samenloop van omstandigheden.

De 69-jarige Albert Johannes Cornelis Ekelmans overleed uiteindelijk op maandag 7 mei. Ruim drie dagen nadat hij zichzelf in brand had gestoken bij de Nederlandse ambassade in Jakarta. Al vrij snel werd bekend dat Ekelmans tot zijn wanhoopsdaad was gekomen omdat hij geen Nederlandse AOW meer kreeg.

Bizarre geschiedenis
Die zou zijn stopgezet omdat hij geen vast verblijfadres had. Dankzij onder andere de website Java Post is inmiddels duidelijk geworden dat hierachter een bizarre geschiedenis schuilgaat. Ekelmans was namelijk bang om bij een moordaanslag om het leven te komen. Daarom wisselde hij elke maand van adres.

Tien jaar geleden was de Nederlander coördinator van een kassenproject op Bali. Lokale boeren moesten met behulp van de nieuwste landbouwtechnologie hoogwaardige exportproducten leren maken. Een prestigeproject, waarin Nederlandse en Indonesische investeerders tien miljoen dollar hadden gestoken.

Volgens Java Post botste Ekelmans met een corrupte ondernemer. Die zou banden hebben gehad met extremisten en niet zijn teruggeschrokken voor geweld. Ekelmans woonde toen al tien jaar in Indonesië en had een Indonesische vrouw. Hij verliet Bali zonder te weten wat er van haar of hun zoontje was geworden.

Achtervolgingswaan
Enkele jaren geleden ging Ekelmans in Jakarta wonen. Maar ook daar leefde hij in angst. Want de politie en de autoriteiten speelden volgens hem onder één hoedje met de Balinese maffia. Die zou bovendien huurmoordenaars achter hem aan hebben gestuurd, omdat hij teveel wist.

De Nederlandse consulair medewerker in de Balinese hoofdstad Denpasar was volgens Ekelmans eveneens op de hoogte van de corrupte praktijken van de ondernemer, maar deed daar niets aan. Ook de Nederlandse ambassade vertrouwde hij daarom niet meer.

Paranoïde? In het verhaal van Ekelmans 'lijken werkelijkheid en fictie soms wel heel dicht bij elkaar te liggen', schrijft Java Post. 'Maar zelfs als slechts de helft op waarheid berust, dan nog is dat voldoende om begrip te hebben voor zijn situatie.'

Gegevens controleren
De stopzetting van de AOW-betalingen was de laatste druppel. 'Wij sterven letterlijk van honger en dorst', schreef Ekelmans in één van zijn vele noodkreten aan het adres van Nederlandse instanties. Toch klopt het niet helemaal dat hij geen AOW meer kreeg omdat hij niet over een vast adres beschikte.

De AOW is namelijk geen gunst maar een opgebouwd recht, dat niet zomaar mag worden afgenomen. Wel bevestigt een woordvoerder van de Sociale Verzekeringsbank desgevraagd dat er bij het ontvangen van AOW in het buitenland noodgedwongen sprake is van bepaalde 'handhavingseisen'.

'Er moet een zekere controle mogelijk zijn', zegt de woordvoerder. 'Zodat we kunnen vaststellen dat mensen nog in leven zijn en of ze al dan niet met een partner samenleven.' Als iemand geen vast woonadres heeft, dan wordt die controle lastiger. Maar, zegt de SVB, nog altijd geenszins onmogelijk.

Niet zomaar stopzetten
'Wij proberen in die gevallen tot een oplossing te komen binnen de mogelijkheden die we hebben. In Nederland is de oplossing meestal dat mensen zich regelmatig melden bij onze kantoren, waarna uitbetaling plaatsvindt. Maar in het buitenland hebben we natuurlijk geen kantoren.'

In Indonesië werkt de SVB wel met speciale rapporteurs. Die onderhouden contact met Nederlanders die AOW aanvragen en vullen samen met hen het zogeheten 'levensbewijs' in. Maar de rapporteurs werken onder aansturing van de ambassade. Iemand zonder vast adres wordt gevraagd zich daar te melden.

En juist op dit punt was de samenloop van omstandigheden in het geval van Albert Ekelmans zo tragisch. Hij vertrouwde de ambassade immers niet en was bang voor een aanslag. En dus weigerde hij om met zijn fysieke aanwezigheid te bewijzen dat hij recht had op AOW. Stopzetten was daarna de enige optie.

Noodkreten genegeerd
Maar daarmee is de vraag of de zelfverbranding van Ekelmans voorkomen had kunnen worden, nog niet beantwoord. Hij stuurde in de weken voor zijn wanhoopsdaad vele brieven, o.a. aan premier Rutte. Op die noodkreten is niet gereageerd. Toen zijn verhaal uiteindelijk naar buiten kwam, was het te al laat.

Kano

Er zijn nu twee topics over hetzelfde onderwerp.

Misschien kan admin / mod de draadjes samen breien http://www.filippijnen.org/index.php/topic,8638.0.html

:hoedjeaf:
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

yepyep

Ik kwam van het weekend tijdens het hardlopen een oude Amerikaan man tegen eind 60, begin 70 met militaire rugzak, onderuit gezakt bij de Market Market mall hier in de buurt. In eerste instantie voorbijgelopen en toen maar weer een rondje gemaakt om toch maar eens te informeren of ik hem kon helpen. Maar hij wilde geen hulp. "I am okay", zei die.

Toen ik verder liep dacht ik, lekker hypocriet ook, want ik stop ook niet vaak bij Filipinos die op straat leven. Wel af en toe trouwens, met de kerst, maar dat is een ander verhaal.

Marinero

Dus als de daders hadden gezegd "we steken je in de fik als we je vinden" was hij niet bang geweest en had hij een adres opgegeven en AOW ontvangen. Rare boel joh!!

Quezonboy

Citaat van: yepyep op dinsdag 29 mei 2012, 17:14:31
Ik kwam van het weekend tijdens het hardlopen een oude Amerikaan man tegen eind 60, begin 70 met militaire rugzak, onderuit gezakt bij de Market Market mall hier in de buurt. In eerste instantie voorbijgelopen en toen maar weer een rondje gemaakt om toch maar eens te informeren of ik hem kon helpen. Maar hij wilde geen hulp. "I am okay", zei die.

Toen ik verder liep dacht ik, lekker hypocriet ook, want ik stop ook niet vaak bij Filipinos die op straat leven. Wel af en toe trouwens, met de kerst, maar dat is een ander verhaal.

Jullie zijn beide buitenlanders dus dan is het van zelfsprekend dat je hem meer aandacht geeft dan Filipinos, ik denk dat de Filipinos er zelf ook zo over denken.