Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Minister moet (MVV) visum geven

Gestart door Kano, woensdag 28 november 2012, 09:32:26

Vorige topic - Volgende topic

Kano

Minister moet visum geven



's-Hertogenbosch  , 26-11-2012

De rechtbank 's-Hertogenbosch heeft bepaald dat de minister van Buitenlandse Zaken een vrouw een machtiging tot voorlopig verblijf (mvv) moet geven. De vrouw had om een mvv gevraagd omdat zij zich wilde voegen bij haar man die al rechtmatig in Nederland verblijft. De minister wees het verzoek van de vrouw af. Volgens de minister moest de vrouw eerst aantonen dat zij vóór haar komst naar Nederland het basisexamen inburgering met goed gevolg heeft afgelegd.

De rechtbank oordeelt dat deze eis  voor echtgenoten in strijd is met de Gezinsherenigingsrichtlijn. De rechtbank verwijst in dit verband naar het standpunt van de Europese Commissie. Volgens de Europese Commissie mag een lidstaat een gezinslid van iemand die rechtmatig in die lidstaat woont, niet weigeren uitsluitend omdat het gezinslid het voorgeschreven inburgeringsexamen niet heeft behaald.


Lees de uitspraak: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BY4171&u_ljn=BY4171

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Kano

Buitengewoon interessante uitspraak. Benieuwd of de minister nog in beroep gaat.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Ketelbinkie

Duidelijk, want deze uitspraak gaat wel een precedent scheppen.

Amice

Ben benieuwd, maar de minister zal dom zijn als die geen beroep aantekent, indien dat niet gebeurd is met de inburgering buitenland snel gedaan.

Wellicht is dit ook een van de redenen waarom het vereiste om te trouwen welke eigenlijk per 1-10-2012 zou ingaan, in de ijskast is beland.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Kano

Ook Oostenrijk, Groot-Brittannië en Duitsland hebben een taaltoets, maar ook daar staat deze ter discussie. Nederland koppelt daar ook nog een kennistoets aan vast.

Frankrijk heeft ook een taaltoets, maar als je daarvoor zakt kan een cursus van twee maanden worden gevolgd waarbij het resultaat niet meer telt voor het visum.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Tinulang_Manok

Volgens mij gaat het over een :eu: burger die in :nederlandsevlag: woont, dan is een taaltoets of inburgeringscursus volgens de :eu: regels niet nodig.
Zo heeft mijn vrouw ook geen taaltoets of inburgering hoeven doen omdat ik als :nederlandsevlag: een :eu: burger ben als inwoner van Duitsland.

De minister is er volgens mij nu op gewezen dat hij gewoon de :eu: regels moet volgen.
Amare et sapere vix deo conceditur

Kano

De vrouw is afkomstig uit Azerbeidzjan en heeft een MVV heeft aangevraagd in Ankara (Turkije) en haar man woont in Nederland.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Fail_over

Citaat van: Kano op donderdag 29 november 2012, 13:54:23
haar man woont in Nederland.
Maar wat is de status van de man? Als deze een status heeft van EU burger heeft de vrouw gelijk. Zo niet gelden gewoon de regels van NL. En zal er een inburgeringscursus vooraf aan de visa anvraag moeten gaan.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Amice

CitaatZo niet gelden gewoon de regels van NL. En zal er een inburgeringscursus vooraf aan de visa anvraag moeten gaan.

De nadruk van de uitspraak ligt m.i. op "uitsluitend"  M.a.w. zegt de rechter dat uitsluitend vanwege het feit dat er geen inburgerings examen is gedaan, mag het visum niet geweigerd worden. Er moeten dus andere gronden voor weigering voorhanden zijn om ook het inburgerings examen als afwijsgrond te kunnen gebruiken.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Kano

Het gaat in dit geval om een vluchtelinggezin. De Nederlander met een buitenlandse partner buiten de EU blijft nog steeds flink gediscrimineerd.  Alsof vluchtelingen, partners uit de EU zoals uit Polen e.d. en uit de uitzonderingslanden USA, Canada, Australie, Nieuw-Zeeland, Japan of Korea al voldoende Nederlands kennen.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn