Wat is verschil tussen inburgering buitenland & binnenland?

Gestart door PHwaarde, zaterdag 5 januari 2013, 14:34:15

Vorige topic - Volgende topic

PHwaarde

Weet iemand wat het verschil is tussen inburgering buitenland & binnenland? Of zijn beide examens ok voor de inburgering?


Amice

Nee
Het examen buitenland wordt afgenomen op A1 niveau  en wordt ge examineert bij de ambassades
Inburgerings examen voor naturalisatie is vanaf 1 januari 2013 standaar op NT2 niveau en DUO is daarvoor aangewezen als examinator in nederland.

http://www.ib-groep.nl/particulieren/examens/algemeen.asp


Men kan dus wel het inburgerings examen buitenland doen(of krijgt daar vrijstelling voor ) als men al NT2 heeft gedaan.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

PHwaarde

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/inburgering/vraag-en-antwoord/wie-moeten-het-basisexamen-inburgering-afleggen-en-wie-niet.html

Iedereen van 18 tot 65 jaar die voor een niet tijdelijk verblijfsdoel naar Nederland wil komen en hiervoor een machtiging tot voorlopig verblijf (MVV) nodig heeft, moet het basisexamen inburgering in het buitenland afleggen.


Is het basisexamen inburgering in het buitenland dan overbodig indien ik mijn Filippijnse vrouw permanent naar Nederland wil laten komen? Of is dit toch verplicht voor een MVV? En dient ze dan alsnog het inburgeringsexamen binnenland in Nederland te doen voor de naturalisatie?

Of is alleen het inburgeringsexamen binnenland voldoende voor MVV/naturalisatie? 

Marinero

Citaat van: PHwaarde op zondag  6 januari 2013, 08:49:51
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/inburgering/vraag-en-antwoord/wie-moeten-het-basisexamen-inburgering-afleggen-en-wie-niet.html

Iedereen van 18 tot 65 jaar die voor een niet tijdelijk verblijfsdoel naar Nederland wil komen en hiervoor een machtiging tot voorlopig verblijf (MVV) nodig heeft, moet het basisexamen inburgering in het buitenland afleggen.


Is het basisexamen inburgering in het buitenland dan overbodig indien ik mijn Filippijnse vrouw permanent naar Nederland wil laten komen? Of is dit toch verplicht voor een MVV? En dient ze dan alsnog het inburgeringsexamen binnenland in Nederland te doen voor de naturalisatie?

Of is alleen het inburgeringsexamen binnenland voldoende voor MVV/naturalisatie? 


" In sommige gevallen kan de vreemdeling worden vrijgesteld op basis van diploma`s, getuigschriften of andere documenten of worden
ontheven van het basisexamen vanwege medische omstandigheden of vanwege bijzondere individuele omstandigheden. "

In alle andere gevallen krijg je geen MVV zonder het examen op de ambassade.

Ik ben er ook net een aan het regelen...

PHwaarde

Citaat van: Marinero op zondag  6 januari 2013, 09:08:36
Citaat van: PHwaarde op zondag  6 januari 2013, 08:49:51
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/inburgering/vraag-en-antwoord/wie-moeten-het-basisexamen-inburgering-afleggen-en-wie-niet.html

Iedereen van 18 tot 65 jaar die voor een niet tijdelijk verblijfsdoel naar Nederland wil komen en hiervoor een machtiging tot voorlopig verblijf (MVV) nodig heeft, moet het basisexamen inburgering in het buitenland afleggen.


Is het basisexamen inburgering in het buitenland dan overbodig indien ik mijn Filippijnse vrouw permanent naar Nederland wil laten komen? Of is dit toch verplicht voor een MVV? En dient ze dan alsnog het inburgeringsexamen binnenland in Nederland te doen voor de naturalisatie?

Of is alleen het inburgeringsexamen binnenland voldoende voor MVV/naturalisatie? 


" In sommige gevallen kan de vreemdeling worden vrijgesteld op basis van diploma`s, getuigschriften of andere documenten of worden
ontheven van het basisexamen vanwege medische omstandigheden of vanwege bijzondere individuele omstandigheden. "

In alle andere gevallen krijg je geen MVV zonder het examen op de ambassade.

Ik ben er ook net een aan het regelen...


Volgens de brochure "Het basisexamen inburgering in het buitenland": Het basisexamen inburgering (basisexamen) wordt afgelegd op de Nederlandse ambassade of consulaatgeneraal in het land van herkomst of het land van bestendig verblijf (Een land van bestendig verblijf is een land waar men langer dan drie maanden mag verblijven op grond van een verblijfstitel). Kan ik daar uit opmaken dat het basisexamen inburgering buitenland ook in Nederland gedaan mag worden?

Kano

Mag jouw vrouw dan langer dan 3 maanden in Nederland verblijven op grond van een verblijfstitel?
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Marinero

Huh... wat is het nut dan van een MVV...

Je krijgt alleen een MVV als je in het buitenland op de ambassade en dus niet de honoraire consul (niet in Cebu... zucht) het inburgerexamen haalt. Of je vrouw moet op een of andere manier een vrijstelling hebben.

Tijdens de aanvraagprocedure mag je niet in Nederland zijn blijkbaar..

Er wordt gelukkig goed aan verdiend, het examen in het buitenland. Dus goed bezig  :thumb:

Amice

Even een uitleg:

het inburgerings examen buitenland certificaat is 1 jaar geldig lang genoeg dus om naar nederland met MVV af te reizen. Aldus is het een MVV vereiste, niet meer en niet minder.

Het NT2 diploma is een leven lang geldig en tevens van een hoger onderwijs niveau en derhalve geschikt om ook naturalisatie aan te vragen. hetgeen met de inburgering buitenland dus niet het geval is.

Aldus indien men het NT2 examen met succes behaald heeft dan krijgt men vrijstelling voor het inburgerings examen buitenland.

Laat de IND/ambassade die dat weigert de NT2 diploma te accepteren als inburgering buitenland maar bij mij op het matje komen dan(doen ze niet want ze weten wel beter).

Verder verwijs ik nog naar de uitspraak van de rechtbank den Bosch die bepaalt heeft dat enkel het niet behalen van het examen inburgering buitenland geen reden op zich kan zijn om een MVV te weigeren. M.a.w. als aan alle vereisten voldaan is maar enkel het examen niet is behaald dan kan de IND de MVV enkel daarop niet weigeren.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Marinero

Citaat van: Amice op zondag  6 januari 2013, 10:28:23
Verder verwijs ik nog naar de uitspraak van de rechtbank den Bosch die bepaalt heeft dat enkel het niet behalen van het examen inburgering buitenland geen reden op zich kan zijn om een MVV te weigeren. M.a.w. als aan alle vereisten voldaan is maar enkel het examen niet is behaald dan kan de IND de MVV enkel daarop de MVV niet weigeren.

Dat is raar..

een vereiste is toch gewoon een vereiste? Ik geef echter toe dat ik veel te praktisch denk om de kronkels van een rechtbank te begrijpen..

Amice

Zo raar zijn die kronkels in dit geval niet mijns inziens want:
ook al heeft men het examen niet behaald men dient toch in nederland verder te leren om het NT2 te behalen om volledig in te burgeren en als beloning daarvoor kan men met een NT2 diploma dus naturalisatie aanvragen.

Aldus is het inburgerings examen buitenland niets meer dan een extra voorziening om te zorgen dat er geen analfabeten zijn (in de nederlandse taal)en de nieuwkomer zich daarvan een basis eigen maakt als zelfredzaamheid.

Op zich een goed streven maar aldus de rechtbank den Bosch geen onoverkomelijkheid vanwege het feit dat men toch nog verplicht is in nederland in te burgeren.

Overigens kan de Nederlandse overheid nog wel in beroep gaan tegen die uitspraak.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent