Wat is verschil tussen inburgering buitenland & binnenland?

Gestart door PHwaarde, zaterdag 5 januari 2013, 14:34:15

Vorige topic - Volgende topic

PHwaarde

Citaat van: Amice op zondag  6 januari 2013, 10:39:45
Zo raar zijn die kronkels in dit geval niet mijns inziens want:
ook al heeft men het examen niet behaald men dient toch in nederland verder te leren om het NT2 te behalen om volledig in te burgeren en als beloning daarvoor kan men met een NT2 diploma dus naturalisatie aanvragen.

Aldus is het inburgerings examen buitenland niets meer dan een extra voorziening om te zorgen dat er geen analfabeten zijn (in de nederlandse taal)en de nieuwkomer zich daarvan een basis eigen maakt als zelfredzaamheid.

Op zich een goed streven maar aldus de rechtbank den Bosch geen onoverkomelijkheid vanwege het feit dat men toch nog verplicht is in nederland in te burgeren.

Overigens kan de Nederlandse overheid nog wel in beroep gaan tegen die uitspraak.



Als ik het dus goed begrijp kan gewoon een machtiging tot voorlopig verblijf (MVV) worden aangevraagd zonder het basisexamen inburgering buitenland te doen? Mag de Nederlandse overheid dus niet weigeren? Er hoeft dus alleen het inburgeringsexamen binnenland gedaan te worden?

Amice

Nee,

Ook het inburgeringsexamen buitenland is verplicht.
De uitspraak van de rechtbank heeft betrekking op het feit dat het examen wel is gedaan maar de kandidaat niet is geslaagd en dat dit feit op zichzelf geen reden genoeg is om de Mvv niet te verstrekken.
Het niet deelnemen aan dat examen kan reden zijn voor de ind om aan te nemen dat het om een schijnhuwelijk gaat, immers ontduikt men dan moedwillig aan de vereisten voor MVV.

Verder zijn de regels voor het naturalisatie examen(NT2) per 01-01-2013 aangescherpt en dient men dus in het bezit te zijn van het NT2 diploma om voor naturalisatie in aanmerking te komen. En:
Dient de nieuwkomer de kosten van die studie zelf te betalen. men kan daar dus geen overheids studiefinanciering of subsidie meer over verkrijgen.

Het kan dus een optie zijn(kwestie van planning) om de buitenlandse partner de NT2 in het buitenland te laten doen waar de kosten van onderwijs vaak goedkoper is. Voormalig minister Schippers was daar altijd al voorstander van en wilde dat toen onderbrengen bij het Goete Instituut maar kreeg dat niet door de kamer.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Marinero

Citaat van: Amice op zondag  6 januari 2013, 10:39:45
Zo raar zijn die kronkels in dit geval niet mijns inziens want:

Raar... nee sterker nog ik vind het BIZAR. Uber vreemd. Niet van deze wereld.

Met alle respect voor jou Amice je zal er niet om liegen. En ik geloof je verhaal wel. Maar ik begrijp zo'n rechter niet.

Zoals ik al zei, een vereiste is toch gewoon een vereiste. Zij zeggen spring en je springt. Doe je het niet dan krijg je toch gewoon niks. Anders is het ook niet echt een vereiste natuurlijk, als je er onderuit kan komen.

Als je de bewijsstukken inlevert kun je bij het onderdeel inburgeringsexamen slechts kiezen uit ontheffingen (het inburgerexamen hoeft niet te worden gedaan) OF kiezen uit "ik lever het certificaat van inburgeringsexamen in" het certificaat is dan gehaald.

Citaat
Lever bij het verzoek om advies het volgende aanvullend bewijsstuk mee:
- Een kopie van het bewijs dat de vreemdeling het basisexamen inburgering buitenland heeft behaald

Er is dus geen ruimte voor het niet behalen van dit examen. In mijn informatiepakket althans. Er zijn wel uitzonderingen waarom het niet zou hoeven, bijvoorbeeld de turkse nationaliteit hebben (?). Blind zijn, etc etc. Dus probeer maar eens een hokje te vinden die je aan kan kruisen als je het niet haalt.

Maar ok, goed te weten dat je het aan kan vechten bij de rechter. En dat vind ik dan vreemd weet je wel, als er duidelijk staat dit MOET je halen, maar als je het niet doet, dan veranderd die moet opeens in een ZOU JE MOETEN.

en dat vind ik.... raarrrr........




Amice

Tja de rechtsstaat nederland is ook niet meer wat het geweest is.

maar even ter goede orde:
De IND is niet een rechter maar een overheidsinstantie en die kunnen vaak erg rare bokkesprongen maken, vaak zelfs tegen beter weten in en in de hoop dat het lang duurt alvorens iemand een rechtszaak daarvan maakt.Daar zijn meerdere voorbeelden van,zeker ook in europees verband en deze uitspraak is daar ook een voorbeeld van.

Bij mij was altijd al de vraag waarom zo "raar' een dubbele inburgerings examen laten doen?
Afijn daar hebben ze redenen voor maar die zijn dus met deze uitpsraak( m.i. terecht) niet zo heilig als de IND dat wil laten zijn.
Daarnaast bestaat dus nog steeds het feit dat een feitelijke inburgering op NT2 niveau in het buitenland eigenlijk onmogelijk is aangezien de examens daarvoor enkel in Nederland afgenomen worden. over raar gesproken.
Men will immers de buitenlanders laten inburgeren om vooral (nog raarder) turkse en marrokaanse problemen te voorkomen, maar de feitelijke goede inburgering op NT2 niveau in het buitenland is niet mogelijk en....de turken hoeven dus niet in te burgeren.

Zolang de overheid geen beroep instelt tegen deze uitspraak kan een ieder die zakt voor het examen maar wel aan de overige vereisten voldoet, bezwaar maken tegen een eventuele afwijzing op basis van enkel het niet behalen van het inburgerings examen(certificaat).

maar de IND zal de IND niet wezen om het simpelweg op andere redenen af te wijzen en dan gaat de molen van bezwaar en beroep gewoon weer draaien. Totdat ook daar weer iemand via een rechtzaak de IND de duimen aandraait.

Reken jezelf dus maar niet te rijk.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Marinero

Ok...

Voor iedereen die zich zorgen maakt om het inburger examen in het buitenland (dus niet de NT2 variant maar degene voor het MVV..)

Hij valt reuze mee, mijn verloofde maakt snelle vooruitgang. Het is een soort Nederlands op kleuterniveau en ze moet een paar plaatjes weten te benoemen en wat zinnen nazeggen. Ik vermoed dat het vooral gericht is om de koren van het kaf te scheiden, iemand die een beetje moeite ervoor doet die red het wel.

NT2 zal moeilijker worden... Maar daar beginnen we waarschijnlijk toch niet aan.

O.B.Bommel

Citaat van: Marinero op zondag  6 januari 2013, 10:32:40
Dat is raar..

een vereiste is toch gewoon een vereiste? Ik geef echter toe dat ik veel te praktisch denk om de kronkels van een rechtbank te begrijpen..
Een vereiste van de wetgevende macht is niet automatisch een vereiste voor de rechtelijke macht. Dat wordt pas door toetsing duidelijk. Het vereiste is door een bezwaar/beroep niet als zodanig erkend als dit de enige omissie betreft. Uiteraard kan de IND als uitvoerende macht weer in beroep en dan kan het weer van de baan zijn, vandaar dat je je niet rijk kunt rekenen. 
Amice heeft het hier goed uitgelegd, juridische taal is niet altijd makkelijk te begrijpen.
Overigens ben ik persoonlijk niet bekend met de betreffende uitspraak, ik probeer het iets te verduidelijken.

Maar dat de rechtsstaat een beetje doorgeschoten is daar kan ik wel in mee. Houdbaarheidsdatum verstreken zeg ik wel eens.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Amice

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

innka3

Citaat van: Marinero op maandag  7 januari 2013, 11:50:23


NT2 zal moeilijker worden... Maar daar beginnen we waarschijnlijk toch niet aan.
nt2 is verplicht wel ze het nederlanderschap aanvragen. :atyourservice: