Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Scherpere eisen voor gezinsmigratie

Gestart door Kano, zondag 19 februari 2012, 08:43:01

Vorige topic - Volgende topic

Kano

Scherpere eisen voor gezinsmigratie

Persbericht | 17-02-2012

Migranten met een verblijfsvergunning kunnen alleen familieleden uit hun 'kerngezin' naar Nederland laten komen: hun gehuwde of geregistreerde partner en hun minderjarige kinderen.

Ook komt er een wachttermijn van een jaar. De familieband moet met een huwelijksakte (of akte van partnerschap) worden aangetoond. Na een scheiding komt de ex-partner pas na vijf jaar huwelijk of partnerschap in aanmerking voor een eigen verblijfsvergunning; nu is dat nog na drie jaar.

De ministerraad heeft ingestemd met deze voorstellen van minister Leers van Immigratie, Integratie en Asiel. Voor de veranderingen is geen wetswijziging of aanpassing van Europese regels nodig. Minister Leers zal de Tweede Kamer per brief informeren over deze wijzigingen in het Vreemdelingenbesluit, die al waren al aangekondigd in het regeerakkoord.

Met de aangescherpte eisen wil het kabinet ervoor zorgen dat wie naar Nederland komt een goede kans heeft om te integreren en mee te doen in de samenleving.

Door de wachttermijn van een jaar is degene die hier al is, al bekend met de Nederlandse samenleving en voldoende ingeburgerd op het moment dat de partner en de kinderen overkomen. Het verlengen van de termijn om na een scheiding een eigen verblijfsvergunning te krijgen, is bedoeld om schijnhuwelijken als springplank naar een eigen vergunning tegen te gaan. Door de termijn van drie naar vijf jaar te verlengen, wordt ook een eventueel beroep op een bijstandsuitkering na echtscheiding twee jaar langer uitgesteld. In bijzondere situaties - bijvoorbeeld bij huiselijk geweld - blijven uitzonderingen mogelijk.

Er komt een speciale, tijdelijke trouwvergunning voor homo's en lesbiennes en voor partners met een verschillende religie, als zij door de wet in het land van herkomst van hun partner niet kunnen trouwen. Het moet wel gaan om een duurzame en exclusieve relatie. Zij krijgen zes maanden de tijd om in Nederland te trouwen of hun partnerschap te registreren.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/bzk/documenten-en-publicaties/persberichten/2012/02/17/scherpere-eisen-voor-gezinsmigratie.html
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Kano

Kamerbrief ontwerpbesluit aanscherping eisen gezinsmigratie

Inleiding
Meest recent heb ik u op 14 november jl. geïnformeerd over de maatregelen die ik neem op het gebied van gezinsmigratie.1 Ik heb aangegeven dat de desbetreffende
wijziging van het Vreemdelingenbesluit 2000 in 2012 in werking treedt.
De hoofdlijnen heb ik reeds in januari 2011 met uw Kamer gedeeld.2 Het betreft de realisatie van een aantal voornemens uit het regeer- en gedoogakkoord, te weten
beperking van gezinsmigratie tot het kerngezin, invoering van een wachttermijn voor referenten en verlenging van de vereiste termijn voor voortgezet verblijf van
gezinsmigranten van 3 naar 5 jaar.
Hierbij informeer ik u nader over het ontwerpbesluit, dat past binnen de ruimte die de facultatieve bepalingen uit de gezinsherenigingsrichtlijn bieden. De Afdeling
advisering van de Raad van State heeft inmiddels advies uitgebracht op het ontwerpbesluit.

Beperking van gezinsmigratie tot het kerngezin
Deze maatregel heeft tot gevolg dat alleen het kerngezin, zoals gedefinieerd in de richtlijn gezinshereniging, in aanmerking komt voor toelating. "Kerngezin" is daarin
gedefinieerd als de echtgenoot en de minderjarige kinderen. Deze maatregel leidt er enerzijds toe dat van buiten de EU afkomstige partners van Nederlanders of van
toegelaten derdelanders voortaan in het bezit moeten zijn van een huwelijksakte of een akte van geregistreerd partnerschap om voor gezinshereniging in aanmerking
te kunnen komen. Anderzijds betekent de maatregel dat de regeling over verruimde gezinshereniging vervalt. Meerderjarige kinderen komen derhalve in
beginsel niet langer voor gezinshereniging in aanmerking.
Met deze wijziging wordt beoogd terug te keren naar de oorspronkelijke uitgangspositie, waarin gezinshereniging was beperkt tot het kerngezin, en daarbuiten tot die gevallen waarin een positieve verplichting bestaat op grond van artikel 8 EVRM.

Omdat de duurzame, exclusieve relatie de toelatingsgrond is voor gezinshereniging bij de echtgenoot of de geregistreerde partner, is het van belang om over de
duurzaamheid en exclusiviteit zo veel mogelijk zekerheid te verkrijgen.
Uitgangspunt moet daarom zijn dat degene die verzoekt om gezinshereniging met een huwelijksakte of partnerschapsakte de vaste familieband aantoont. Partners
van gelijk geslacht of verschillende religie die aantoonbaar als gevolg van wettelijke beletselen niet kunnen trouwen in het land van herkomst, kunnen hier tijdelijk
verblijven voor het aangaan van een huwelijk of geregistreerd partnerschap met een Nederlander of met een toegelaten derdelander.3 De geldigheidsduur van de
tijdelijke trouwvergunning zal zes maanden bedragen.

Invoering wachttermijn referent
Een referent met een reguliere verblijfsvergunning voor bepaalde tijd met een inburgeringsplichtig verblijfsdoel, zal een gezinslid niet eerder kunnen laten
overkomen dan nadat hij ten minste een jaar rechtmatig in Nederland heeft verbleven. Deze wachttermijn zal bevorderen dat gezinshereniging in voor
integratie gunstige omstandigheden plaatsvindt. De reeds in Nederland verblijvende referent wordt geacht medeverantwoordelijkheid te nemen voor de integratie van
zijn gezinsleden. Daarom is het wenselijk dat hij al één jaar in Nederland heeft verbleven en voldoende is ingeburgerd op het moment dat de gezinsleden naar
Nederland komen.

Verlenging van de vereiste termijn voor voortgezet verblijf
Aan vreemdelingen die worden toegelaten in verband met een huwelijk met een Nederlander of een toegelaten vreemdeling, wordt in eerste instantie een
verblijfstitel voor gezinshereniging verleend. Zij worden immers uitsluitend toegelaten op grond van de verbintenis met de in Nederland wonende partner. Op
dit moment komen zij na drie jaar in aanmerking voor een zelfstandige verblijfsvergunning ('voortgezet verblijf'). Deze termijn wordt verlengd tot vijf jaar.
Een termijn van vijf jaar past binnen de toegestane bandbreedte uit de gezinsherenigingsrichtlijn en sluit aan bij andere in de vreemdelingenwetgeving
gehanteerde termijnen voor verblijf, zoals voor de verblijfsvergunning van onbepaalde duur.
Door de periode waarin gezinsherenigers aan de voorwaarden moeten voldoen, te verlengen van drie tot vijf jaar wordt enerzijds beoogd twee jaar langer een beroep
op de bijstand te voorkomen, doordat de voorwaarden voor gezinshereniging (waaronder de inkomenseis) twee jaar langer gelden. Anderzijds wordt de
aantrekkelijkheid verkleind van een schijnhuwelijk als springplank naar een zelfstandige verblijfsstatus. Het huidige uitzonderingsbeleid in geval van bijzondere
omstandigheden, waaronder huiselijk geweld, blijft bestaan.


De minister voor Immigratie, Integratie en Asiel,
G.B.M. Leers

Bron:www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/02/17/kamerbrief-ontwerpbesluit-aanscherping-eisen-gezinsmigratie/kamerbrief-ontwerpbesluit-aanscherping-eisen-gezinsmigratie.pdf
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Pascal&Katiren

Ben ik blij dat ik uit  :nederlandsevlag: weg ben met telkens weer strengere eisen

:thankyoufw5: Kano

Gaan veel  :nederlandsevlag: leden wat aan hebben  :thumb: :thumb: :thumb:

Amice

CitaatDoor de periode waarin gezinsherenigers aan de voorwaarden moeten voldoen, te verlengen van drie tot vijf jaar wordt enerzijds beoogd twee jaar langer een beroep
op de bijstand te voorkomen, doordat de voorwaarden voor gezinshereniging (waaronder de inkomenseis) twee jaar langer gelden.
Kan maar zo een opening zijn om  ook een jaarcontract niet meer als voldoende te beschouwen.
Immers dient er met deze regel al een garant/aansprakelijkheidstelling voor de partner van 5 jaar te kunnen worden afgegeven.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Cees


Dit gaat niet over je Filipina naar NL te halen maar over bijv. Turken of Marrokanen die naar NL komen
en dan hun hele familie hierheen willen halen.
Zoals vorig jaar was ik op het gemeentehuis en kwam er een dametje van 16jr die was in de vakantie getrouwd in haar thuisland met een oudere man met 5 kinderen en die wilde ze dus binnen 2 weken in Nederland hebben.
Dat ging dus niet door grond: schijnhuwelijk.
En die ambtenaar vertelde haar dat voor haar die nieuwe regel inging dus een jaartje wachten.

gr.Cees
Je hoeft niet altijd geluk te hebben, als je maar geen pech heb

Totti010

Citaat van: Cees op donderdag  1 maart 2012, 21:30:49

Dit gaat niet over je Filipina naar NL te halen maar over bijv. Turken of Marrokanen die naar NL komen
en dan hun hele familie hierheen willen halen.
Zoals vorig jaar was ik op het gemeentehuis en kwam er een dametje van 16jr die was in de vakantie getrouwd in haar thuisland met een oudere man met 5 kinderen en die wilde ze dus binnen 2 weken in Nederland hebben.
Dat ging dus niet door grond: schijnhuwelijk.
En die ambtenaar vertelde haar dat voor haar die nieuwe regel inging dus een jaartje wachten.

gr.Cees

Helaas is dit niet waar , het geldt voor iedereen vanaf 1 Juli ook voor  :nederlandsevlag:.

Ik twijfelde ook en heb IND gebeld die kon bevestigen dat het voor iedereen zal gelden .


Pascal&Katiren

Sorry maar door de vele achterpoortjes klopt dit niet

koy

Tenminste een minister die begaan is met het lot van homo's en lesbiennes die NIET kunnen trouwen in het land van hun partner en daardoor benadeeld zijn...

chapeau voor mij,
Koy
leven en laten leven...