Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

aanvraag voor bezoek aan belgenland

Gestart door xav, zondag 14 juni 2009, 17:46:56

Vorige topic - Volgende topic

Phille


Phille

#52
Citaat van: ladgar op zondag  1 mei 2011, 16:54:51
Citaat van: Phille op zondag  1 mei 2011, 16:31:34
CitaatWel heel logisch zou ik denken als uw vriendin uit een derde-wereld-land afkomstig is.

Ben even aan het rondneuzen geweest op het internet, maar kan niks terugvinden dat de Filipijnen een derde-wereld-land zou zijn, waarom vind jij de Filipijnen een derde-wereld-land? Ben je al eens in een derde-wereld-land geweest?

Het zal misschien aan mij liggen, maar er nu toch al 7 keer geweest te zijn heb ik toch nooit de indruk gehad om in een derde-wereld-land op bezoek geweest te zijn. Misschien ben ik blind, misschien heb ik andere standaarden ... en nee ik spreek niet over de mooie resorts, ik spreek over de algemene indruk; dat er voor een deel van de bevolking armoede is, dat hoor je mij niet ontkennen, maar derde-wereld-land, dat is nu toch wel iets anders hoor.

Er zijn nog heel veel zaken welke kunnen verbetert worden, maar de basis is aanwezig.

Ik ga niet ontkennen dat er in bepaalde delen van de grote steden armoede troef is, maar in het algemeen, ne keer buiten de grote steden vind ik dat nog allemaal wel meevallen. Maar voor alle duidelijkheid, er is zeker nog veel werk aan de winkel.

Dus ben ik benieuwd op basis van wat dat je tot deze conclusie komt?

Ge moogt zo dikwijls gaan als ge wilt , wat ge niet wilt zien is er niet.
Voordeel is dat ge u niet moet afvragen of uw vrouw u gehuwd is om uit de armoede te ontsnappen.
Al die , zoals in Vranckx ,  in Dubai enzo gaan werken doen dat uit weelde.

Ladgar, heb ik geschreven dat er geen armoede is??? Ik zeg, de Filipijnen zijn geen derde wereld land ... dat is toch nog wel iets anders hoor!

En wat betreft, zij die abroad gaan werken, is dat niet vaak omwille van de vele verhaaltjes? Net zoals velen die met een westerling trouwen en in een grote teleurstelling terechtkomen? Men heeft in de Filipijnen een levendige fantasie en men weet haast nooit waar men eigenlijk over bezig is. Er wordt door de meeste mensen over niks zoveel gelogen als over wat men kan verdienen, dat is nu eenmaal een gegeven van over heel de wereld (in onze regio kent men daar anders ook wel iets van). En door de gebrekkige informatie zijn er helaas anderen die daar dan graag misbruik van maken. Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar, keur ik dat goed, bijlange niet!

CitaatAl die , zoals in Vranckx ,  in Dubai enzo gaan werken doen dat uit weelde.

Hoe vaak heb ik hier al gelezen dat deze uitbuiting maar al te graag wordt toegepast door Westerlingen die zich gaan vestigen in de Filipijnen (eveneens forum leden) als het gaat om een Filipina of Filipino in dienst te nemen, als meid of als hulp, en men het maar heel normaal vindt om ze pakweg 2.500 pesos per maand te betalen; is dit dan geen uitbuiting?

Als diezelfde Filipina dan een aanbod krijgt op ergens tussen de 10.000 en 15.000 pesos de maand te verdienen om eenzelfde job abroad te doen, dan is dat toch een verbetering van het inkomen met factor 6 ... denk daar dan ook maar eens over na.




kristof19

Citaat van: Phille op zondag  1 mei 2011, 17:04:43
Citaat van: kristof19 op zondag  1 mei 2011, 16:56:04
hier: http://www.nationsonline.org/oneworld/third_world_countries.htm



Ben blij dat je dit plaatje gebruikt, heb je de titel gezien "The outdated three worlds model"  :weetikniet:

Ik had niet gezien dat het outdated was, maar in enkel geval stond het er vroeger bij :jajaja:

Kenmerken

Hoewel de meningen over wat nu een ontwikkelingsland typeert verschillen, zijn er elf punten die, min of meer, kenmerkend zijn voor ontwikkelingslanden.

   * een hoge schuld (met name ook aan landen uit de eerste wereld) - zie ook: Lijst van landen naar staatsschuld
   * een hoog percentage analfabeten
   * een hoog sterftecijfer
   * ondervoeding
   * hoog percentage agrariërs
   * kleine middenstand
   * kinderarbeid
   * ontbrekende vrouwenemancipatie
   * veel kinderen per gezin
   * slechte hygiëne
   * laag energieverbruik

Prof. dr. Szirmai (TU/e) vermeldt in zijn boek "The dynamics of socio-economic development" ook nog de volgende overeenkomsten:

   * wijdverspreide armoede
   * duidelijk aanwezig dualisme in de economie
   * grote bevolkingsgroei
   * snelle urbanisatie
   * onderbenutting van werkkapitaal
   * politieke instabiliteit, veel corruptie
   * milieudegradatie
   * laag niveau van technische capaciteiten

Daardoor noem ik de Filipijnen ook een derdewerleldland of ontwikkelingsland.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Derdewereldland

Rich

Citaat van: xav op zondag  1 mei 2011, 16:48:12
de eindeloze discussie over wel of niet helpen van de familie is naar mijn bescheiden mening een persoonlijk iets...
wil je het niet doen en je vriendin of vrouw is het er mee eens dan is het zo...
wil je zelf de familie wel helpen in tijden van nood, dan is dit je goed recht...

dat de vriendin het niet rond verteld dat ze een buitenlandse vriend heeft zal haar zaakje alleen maar ten goede komen volgens mij, je kan al vlug een conclusie trekken dat ze het nog minder nauw zouden nemen met terug betalen als ze het zouden weten, met een gedacht van "die heeft er toch genoeg"...


Xav, het gaat er niet om of je wel wil helpen, maar of je het wel kan. Dus het heeft niets te maken met goed recht. Geef je niet meer, dan ben je in vele gevallen geen goeie meer, en dat is de kern van de zaak hier.

En ik vind het fout dat men daar zodanig van de veronderstelling uitgaat dat foreigners het maar "moeten" kunnen, ongeacht hun financiële situatie. Dat woord "vanzelfsprekend" komt me de strot uit. Veel mensen begrijpen niet welk een verwachtingspatroon ze zaaien,.....tot het telaat is.

Je relatie verstoppen voor een ander vind ik onzin want  eens komt men het toch aan de weet.
Rich de Nederbelg.

kristof19

Citaat van: Rich op zondag  1 mei 2011, 17:36:15


Je relatie verstoppen voor een ander vind ik onzin want  eens komt men het toch aan de weet.


dat de vriendin het niet rond verteld dat ze een buitenlandse vriend heeft zal haar zaakje alleen maar ten goede komen volgens mij, je kan al vlug een conclusie trekken dat ze het nog minder nauw zouden nemen met terug betalen als ze het zouden weten, met een gedacht van "die heeft er toch genoeg"...

wie spreekt er hier over verstoppen? niet aan de grote klok hangen is nog wat anders dan de relatie te verstoppen. Wat niet weet, niet deert.
Als sommige collega's op mijn werk zich afvragen wanneer ik nu eindelijk een vriendin zal hebben gebaar ik ook van kromme haas als ik hun dat niet wil vertellen. En wanneer het toch aan de weet komt, maakt mij dat niks uit.

En inderdaad xav, dit is ondermeer wat ik bedoelde.

Phille

CitaatWat is het probleem? Natuurlijk weet ik dat ik haar en soms (alleen in nuttige gevallen) de familie zal moeten financieel bijspringen.

Kristof, ik heb ook nog een vraagje wat jouw definitie is van 'soms de familie financieel bijspringen'? Hoe ruim is familie voor jouw? Ouders? Broers en zussen? Of nog ruimer?

Voor de rest discussieer ik niet langer of de Filipijnen nu een arm land of land in ontwikkeling is, iedereen denkt er dan maar het zijne over, ik heb er mijn mening over en daar blijf ik bij. Hoe meer westerlingen ervan overtuigt zijn dat het daar allemaal zo een arme dutskes zijn, hoe meer er kunnen gepluimd worden.

Voor mij is het eenvoudig, momenteel zorg ik voor wat financiele steun voor mijn vrouw, later (van zodra zij in België is) ... als er voor de familie, steun nodig is dan zal mijn vrouwtje de handen uit de mouwen moeten steken en daar zelf voor werken. Doet ze dat niet, wel dan zal de bijdrage tot een strikt minimum beperkt worden en zal het benodigde bedrag die men dan eventueel zou vragen, evenredig verdeeld worden door alle broers en zussen en nemen wij, rekening houdende met het op dat moment beschikbare budget een evenredig deel voor onze rekening. Ik ben in geen geval bereid om de levenskwaliteit die ik gewoon ben in het gedrang te brengen. Als ze gaat werken dan kan ze gerust een deel van haar inkomen reserveren voor steun aan het thuisfront.

Zo eenvoudig is mijn mening en die wordt gedragen door mijn vrouw.



xav

Citaat van: Rich op zondag  1 mei 2011, 17:36:15
Citaat van: xav op zondag  1 mei 2011, 16:48:12
de eindeloze discussie over wel of niet helpen van de familie is naar mijn bescheiden mening een persoonlijk iets...
wil je het niet doen en je vriendin of vrouw is het er mee eens dan is het zo...
wil je zelf de familie wel helpen in tijden van nood, dan is dit je goed recht...

dat de vriendin het niet rond verteld dat ze een buitenlandse vriend heeft zal haar zaakje alleen maar ten goede komen volgens mij, je kan al vlug een conclusie trekken dat ze het nog minder nauw zouden nemen met terug betalen als ze het zouden weten, met een gedacht van "die heeft er toch genoeg"...


Xav, het gaat er niet om of je wel wil helpen, maar of je het wel kan. Dus het heeft niets te maken met goed recht. Geef je niet meer, dan ben je in vele gevallen geen goeie meer, en dat is de kern van de zaak hier.

En ik vind het fout dat men daar zodanig van de veronderstelling uitgaat dat foreigners het maar "moeten" kunnen, ongeacht hun financiële situatie. Dat woord "vanzelfsprekend" komt me de strot uit. Veel mensen begrijpen niet welk een verwachtingspatroon ze zaaien,.....tot het telaat is.

Je relatie verstoppen voor een ander vind ik onzin want  eens komt men het toch aan de weet.

ik begrijp wat je bedoeld Rich... Als het niet kan is het aan "hun" om dat te begrijpen, willen ze het niet begrijpen is dat hun probleem... Mijn vrouwtje kreeg onlangs ook de vraag van een ver familie lid of de wit neus niet kon helpen om ergens een donatie te maken, ze heeft dat familie lid zelf duidelijk gemaakt dat we geen sociale zekerheid zijn... dan kreeg ze van alles naar het hoofd geslingerd wat haar hart brak... ze wilde me het eerst niet vertellen omdat ze weet hoe mijn reactie zou zijn... ze wil zelfs niet vertellen wie het was om te maken dat ik ze niet zou confronteren als ik ze ooit zou ontmoeten... maar daar in tegen had haar vader 3 weken terug medicatie nodig voor zijn astma, dan haf ik met veel plezier 4000P... de man zelf is te trots om het te vragen, het komt elke keer via de moeder (met tranen in haar ogen omdat ze zich beschaamd voelt)...

Rich

Citaat van: xav op zondag  1 mei 2011, 19:08:46
Citaat van: Rich op zondag  1 mei 2011, 17:36:15
Citaat van: xav op zondag  1 mei 2011, 16:48:12
de eindeloze discussie over wel of niet helpen van de familie is naar mijn bescheiden mening een persoonlijk iets...
wil je het niet doen en je vriendin of vrouw is het er mee eens dan is het zo...
wil je zelf de familie wel helpen in tijden van nood, dan is dit je goed recht...

dat de vriendin het niet rond verteld dat ze een buitenlandse vriend heeft zal haar zaakje alleen maar ten goede komen volgens mij, je kan al vlug een conclusie trekken dat ze het nog minder nauw zouden nemen met terug betalen als ze het zouden weten, met een gedacht van "die heeft er toch genoeg"...


Xav, het gaat er niet om of je wel wil helpen, maar of je het wel kan. Dus het heeft niets te maken met goed recht. Geef je niet meer, dan ben je in vele gevallen geen goeie meer, en dat is de kern van de zaak hier.

En ik vind het fout dat men daar zodanig van de veronderstelling uitgaat dat foreigners het maar "moeten" kunnen, ongeacht hun financiële situatie. Dat woord "vanzelfsprekend" komt me de strot uit. Veel mensen begrijpen niet welk een verwachtingspatroon ze zaaien,.....tot het telaat is.

Je relatie verstoppen voor een ander vind ik onzin want  eens komt men het toch aan de weet.

ik begrijp wat je bedoeld Rich... Als het niet kan is het aan "hun" om dat te begrijpen, willen ze het niet begrijpen is dat hun probleem... Mijn vrouwtje kreeg onlangs ook de vraag van een ver familie lid of de wit neus niet kon helpen om ergens een donatie te maken, ze heeft dat familie lid zelf duidelijk gemaakt dat we geen sociale zekerheid zijn... dan kreeg ze van alles naar het hoofd geslingerd wat haar hart brak... ze wilde me het eerst niet vertellen omdat ze weet hoe mijn reactie zou zijn... ze wil zelfs niet vertellen wie het was om te maken dat ik ze niet zou confronteren als ik ze ooit zou ontmoeten... maar daar in tegen had haar vader 3 weken terug medicatie nodig voor zijn astma, dan haf ik met veel plezier 4000P... de man zelf is te trots om het te vragen, het komt elke keer via de moeder (met tranen in haar ogen omdat ze zich beschaamd voelt)...


:thumb:
Rich de Nederbelg.

opinie

Citaat van: Phille op zondag  1 mei 2011, 17:04:43
Ben blij dat je dit plaatje gebruikt, heb je de titel gezien "The outdated three worlds model"  :weetikniet:

Het voorbijgestreefde aan de indeling van de kaart is niet het financiele deel maar het politieke!

1e wereld waren de landen die een bondgenootschap hadden met VS: VS, NATO (verklaart de aanwezigheid van Turkije), Australië, Japan, ...
2de wereld waren de landen die een bondgenootschap hadden met de USSR of China: Oostblok, Mongolië, Noord-Korea
3de wereld waren de landen die geen hecht bondgenootschap hadden met de VS, USSR of China: Taiwan, Dubai, Vietnam, ... Dit is een mengelmoes van arme en rijke landen. Hun "ongebondenheid" was relatief en afhankelijk van welke junta er die dag de plak zwaaide.
4de wereld zijn in deze weergave de inheemse volkeren terwijl men dit in Europa gebruikt voor de armoede in de geindustrialiseerde landen.

Deze kaart zou een weergave volgens het IMF zijn:



██ Geavanceerde economie

██ Groeiende en ontwikkelende economie (redelijk ontwikkeld)

██ Groeiende en ontwikkelende economie (minst ontwikkeld)

██ Geen gegevens beschikbaar

Als we hier een indeling doen dan vallen landen als Tjsechië en Taiwan onder 1e wereld, de Filippijnen onder 2de wereld en landen als Cambodja onder de noemer derde wereld.
Dat laatste doet de wenkbrauwen dus fronsen als men weet dat de Filippijnse overheid een paar jaar geleden uitpakte met het goede nieuws dat er 1500 jobs beschikbaar waren in Cambodja.  :ikkeniebegrijp:
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus