Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Bewijs van gewoonterecht

Gestart door JohanT, zondag 27 mei 2012, 15:19:05

Vorige topic - Volgende topic

JohanT

Beste medestanders,

Volgende week, rond deze tijd, ben ik in Ozamiz om een bezoek te brengen aan mijn vriendin en haar vader toestemming te vragen om haar te mogen huwen.
Ondertussen heb ik de hele documenten mallemolen in gang gezet.

Onze bedoeling is om met een visum D haar naar Belgie te halen...met het oogmerk op huwelijk.
Tot nu toe zijn al onze documenten in orde. (werden nagekeken door DVZ)

wat we tijdens dit bezoek nog in orde moeten brengen:
Power of attorney (volmacht dat ik ondertrouw in haar naam mag aanvragen)
Bewijs van gewoonterecht: nu hier gaat mijn vraag over. Wat is het, wie bezorgd dit, waar haal ik dit.

Een volgende vraag: (het betreft de documenten voor de ondertrouw)
Wij hebben alle documenten in een veelvoud laten opmaken (verlies van documenten is snel gebeurd)
Alle documenten (waar nodig) dienen nog te worden gelegaliseerdDit kan deels bij de lokale overheid dan moeten deze naar het filipijns ministerie van buitenlandse zaken (denk ik) en dan naar de Belgische ambassade voor goedkeuring en na vertaling kan ik de ondertrouw aanvragen
Kan ik bij het consulaat in Cebu terecht voor de legalisering of dienen wij hiervoor toch naar Manilla af te reizen?

Alvast dank voor jullie feedback
Eventuele tips zijn meer dan welkom

Johan en Jonalyn

infas

Visum D, is dat een verloofdevisum?
Ik geloof dat ik het bewijs van gewoonterecht van peter van Bogaert verkregen heb.
De legalisaties gebeuren allemaal in manilla.

Deep Throat

#2
Citaat van: JohanT op zondag 27 mei 2012, 15:19:05
Volgende week, rond deze tijd, ben ik in Ozamiz om een bezoek te brengen aan mijn vriendin en haar vader toestemming te vragen om haar te mogen huwen.
Goh, wat ouderwets, just what you want.
Maar (op het gevaar af negatief over te komen) je begint wel he-le-maal verkeerd zo. Zo geef je het initiatief weg en denkt de vader (+familie) dat hij de baas is en dat gaat OOK over jouw portemonnee. Tis maar een opmerking maar als zij niet de positie heeft om alles zelf uit te maken voorspel ik je een hoop trouble.

Het is maar een aandachtspunt gegeven door een oude brombeer. Probeer dit te keren is mijn advies. Als ik of mijn vrouw niet de baas was..........oei. Ik heb het nu al moeilijk genoeg soms en nog maak ik veel fouten.

Het staat er zo strikt, ik kon het even niet laten om te reageren.

Tinulang_Manok

Citaat van: Deep Throat op zondag 27 mei 2012, 18:36:50
Zo geef je het initiatief weg en denkt de vader (+familie) dat hij de baas is en dat gaat OOK over jouw portemonnee.

Dat hoeft niet hoor, ik heb ook netjes om de hand van mijn asawa gevraagd bij tatay, hij wist dat wel te waarderen, maar hij heeft niet het idee dat hij al met een hand in mijn portemonnee zit.
Hij heeft die behoefte ook niet (bij mijn schoonmoeder ligt dat heel anders, maar die heeft dus pech :lachen:) het ligt ook aan de persoon van de vader en/of de familiesituatie, maar zoals altijd: een gewaarschuwd mens telt voor twee...
Amare et sapere vix deo conceditur

Cosyns Guy

Ik heb ook mijn schoonvader om mijn vrouw haar hand gevraagd zonder dat de familie nu in mijn zakken zit.
Het is gewoon een teken van respect zoals hier in Belgie ook het gebruik was jaren geleden.
Niks meer ,niks minder.

Deep Throat

Citaat van: Cosyns Guy op zondag 27 mei 2012, 21:58:33
Ik heb ook mijn schoonvader om mijn vrouw haar hand gevraagd zonder dat de familie nu in mijn zakken zit.
Het is gewoon een teken van respect zoals hier in Belgie ook het gebruik was jaren geleden.
Niks meer ,niks minder.
Altijd gevaarlijk als het woord respect om de hoek komt. Verschillende culturen, andere betekenis respect.

Als je niet bovenaan in de pikorde staat heb je het gewoon moeilijk, dat weet ik in mijn geval zeker.
Nu heb ik mijn schoonvader nooit gekend dus speelde het niet, maar het was toch nogal potsierlijk geweest als ik mijn schoonmoeder toestemming had moeten vragen voor haar toen al bijna 40-jarige dochter die al vanaf haar 20ste aan het storten was geweest.

Die toestemming zou ze waarschijnlijk niet gegeven hebben, want in alle voorgaande gevallen waren ze in eerste instantie niet goed genoeg. En ik was niet braaf katholiek.

En ze hoeven NU nog niet in je zakken te kijken, dat zou zomaar kunnen gebeuren en daarom vast een waarschuwing. Let wel, als je het eenmaal laat gaan ben je de klos.

BartBec

Hey,

Ik heb dit ook geprobeerd maar door tijdgebrek zijn we niet rond gekomen met de papier winkel. Een visum met het oog op trouwen is geen D-visum maar een C-visum en dus geldig voor een kort verblijf, maximaal 3 maanden. Voor alle info verwijs ik je door naar de website van de belgische ambassade in Manilla.
http://www.diplomatie.be/Manila/default.asp.

Voor alle nodige documenten check
http://www.diplomatie.be/Manila/default.asp?id=28&ACT=5&content=11&mnu=28

Check ook vooral bij je gemeente welke documenten ze daar nodig hebben want de ene gemeente vraagt meer dan de andere gemeente.
Een gewoonterecht attest en een attest van namenrecht dien je af te halen op de fillipijnse ambassade in Brussel of op het consulaat  in Antwerpen (hier heb ik geen ervaring mee, maar vele leden hier zijn tevreden over de diensten van het consulaat in antwerpen)
Hier dien je ook een Legal of Capacity aan te vragen voor je toekomstige vrouw.
check voor de nodige docs :
http://www.philembassy.be/index.php?option=com_content&view=article&id=309&Itemid=183#4

Elk Filipijns document moet gelegaliseerd worden door de DFA en vervolgens door de Belgische ambasade in Manilla. Alles moet nadien vertaald worden door een beëdigd vertaler en handtekening van de vertaler moet gelegaliseerd worden door de Rechtbank van eerste aanleg. Normaal zou je vertaler dat voor je moeten doen.
Documenten uitgereikt door de filipijnse ambassade moet je laten legaliseren door dienst buitenlandse zaken in Brussel alsook laten vertalen. ( volgens sommige leden hier levert het consulaat in Antwerpen ook Nederlandstalige uit )
Geen van deze documenten mogen ouder zijn dan zes maanden.

Hopelijk help dit je al verder op weg...

Groetjes BartEva

JohanT

Alvast dank voor de info,

Ter verduidelijking....ik 47 jaar, zij 40 jaar) de vader (moeder is reeds geruimte tijd overleden) is al op de hoogte van onze plannen (en is wat blij dat zijn dochter iemand gevonden heeft). Het is enkel als teken van respect en om Jonalyn het huwelijk te geven zoals het hoort en zoals ze het ook verdient...ja met alle toeters en bellen, wat voor een man niet zo belangrijk is, maar voor een vrouw toch wat anders en gevoeliger ligt.

idd visum C is voldoende.....maar dacht eraan om visum C lang te nemen of visum D....maar dat is de volgende stap. Nu brengen we alles in orde voor de ondertrouw in Belgie.

Enkel zit ik nog met de vraag of het consulaat in Cebu gemachtigd is om de documenten te legaliseren ofkomstig van Ozamiz (Misamis Occidental (Mindanao))

Van het gemeente bestuur in Mortsel kreeg ik volgende info betreffende ondertrouw:
Geboorteakte (is OK)
Bewijs van woonst (is OK)
Bewijs van identiteit (is OK)
Bewijs van gewoonterecht (weet nu wat het is)
Bewijs van ongehuwdheid (is OK)
Bewijs van nationaliteit (is OK)
Power of attorney (gaan we tijdens dit bezoek in orde brengen)

En dan het legaliseren van deze documenten voor afgifte aan het gemeente bestuur in Mortsel
eerst in Ozamiz (lokale overheid)
Ministerie van buitenlandse zaken
Belgische ambassade (en ik hoop dat consulaat in Cebu hier ook bevoegdheid voor heeft)


infas

Het consolaat in cebu kan geen documenten legaliseren.
Alles wordt opgestuurd naar de ambassade.
Beter is de legalisaties zelf te doen op de ambassade.

Budgie

#9
Citaat van: Deep Throat op maandag 28 mei 2012, 06:45:28
Citaat van: Cosyns Guy op zondag 27 mei 2012, 21:58:33
Ik heb ook mijn schoonvader om mijn vrouw haar hand gevraagd zonder dat de familie nu in mijn zakken zit.
Het is gewoon een teken van respect zoals hier in Belgie ook het gebruik was jaren geleden.
Niks meer ,niks minder.
Altijd gevaarlijk als het woord respect om de hoek komt. Verschillende culturen, andere betekenis respect.

Als je niet bovenaan in de pikorde staat heb je het gewoon moeilijk, dat weet ik in mijn geval zeker.
Nu heb ik mijn schoonvader nooit gekend dus speelde het niet, maar het was toch nogal potsierlijk geweest als ik mijn schoonmoeder toestemming had moeten vragen voor haar toen al bijna 40-jarige dochter die al vanaf haar 20ste aan het storten was geweest.

Die toestemming zou ze waarschijnlijk niet gegeven hebben, want in alle voorgaande gevallen waren ze in eerste instantie niet goed genoeg. En ik was niet braaf katholiek.

En ze hoeven NU nog niet in je zakken te kijken, dat zou zomaar kunnen gebeuren en daarom vast een waarschuwing. Let wel, als je het eenmaal laat gaan ben je de klos.
Kijk je schoonmoeder gaf nooit geen toestemming want dan was het storten over maar voor de rest heb je gelijk Zorg vanaf het begin dat de baas blijf over je eigen centen want anders gaan ze met je lopen.
Heb zelf geen problemen daar Kan het best met de familie vinden maar op geld gebied moet ik met mijn schoonzuster continue oppassen
Met de neef van mijn vrouw kan ik wel prima zaken doen en asawa krijgt jaarlijks haar aandeel netjes van hem. Zelfs het eigendoms bewijs kregen we laatst opgestuurd door hem. Had op verzoek sugarcaneland gekocht van de winstuitkering.
Getting older beats the alternative -dying young