Onderhoud (financieel) van de schoonfamilie

Gestart door Phille, zaterdag 29 mei 2010, 10:19:34

Vorige topic - Volgende topic

opinie

Citaat van: Phille op zondag 30 mei 2010, 12:36:32
varkensvlees P 170 --> daar is dat dan ongeveer 3 euro, hier rond de 7 a 8 euro de kilo zijn
rundvlees P 250 --> daar is dat dan ongeveer 4,3 euro, in functie van welke soort je koopt varieert dat van 15 tot 30 euro
kip P 120 --> dat is ongeveer 2,1 euro, hier 13 euro
rijst yasmin P 55
aardappelen P 60 -> is ongeveer een euro, hier hangt het weer af van de soort, gisteren primeurs gekocht en dat was 3,00 euro voor een kilo

Net ook eens gekeken:
Schouderkarbonades/koteletten uit de actie bij C1000: â,¬ 2,99 (deze zijn niet zo droog als die uit de haas)
Kip: dijen aan â,¬ 2,= (per 10 kg nog iets minder) filet een â,¬ 6,=
Rijst: basmati â,¬ 2,50
Aardappelen: Charlottes zijn prijzig maar ook daar zijn goedkopere in.

Wat ik doe is zoveel mogelijk een slag slaan. Je krijgt wel rare blikken als je halve kar vol vlees uit de folder zit maar â,¬ 2,99 is toch de moeite als het anders â,¬ 5,98 is. De diepvriezer staat er toch en beter hem benutten dan enkel voor friet of ijsjes te laten draaien.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

opinie

Steun, het is maar wat de situatie is.

Destijds heb ik wat gestuurd om de kosten te vergoeden aan de schoonzus die naar Manila ging om de papieren te verwerken.
We zaten beiden buiten de Filippijnen dus moest iemand anders ervoor zorgen.

Mijn vrouw had een inkomen en kon zich dus redden. Dat deed ze voor we elkaar kenden ook dus. Mijn schoonvader was kapitein op een vissersboot en de baas droeg bij aan de S.S.S. dus pensioen achteraf.

Als we ernaartoe gaan, sturen we enkele dozen vooruit zodat de cadeautjes daarin kunnen. Het is van ginder dus dat is al speciaal. Enkele nuttige dingen als stoomgenerator (zonder r want het is voor de strijk) DHZ-apparaat, enz. Gewoon iets als geschenk waar men wat aan heeft.

Ik ben daar misschien anders in maar ik ben nu eenmaal met mijn vrouw getrouwd en niet met haar familie of land.

@ Phille en ieder die de liefde wil testen:

Hebben jullie niet vroeger het verhaal van Koning Lijsterbaard gelezen? Dat lijkt me toepasselijk in deze context. Klik anders maar op de link naar wikipedia!
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

callebaut

Als je hier KOMT wonen heb je enkel een koffer en handbagage bij die dan nog voor meer dan de helf is gevuld met snoep , presents ; klederen voor anderen . Brussel en Parijs zijn ook niet op één dag gebouwd ....Je start hier met niks ...aankoop teevee , stereo , iskast , microgolfoven , gasfornuis ,  ....daar heeft LOW profile niks mee te maken . Heb je al eens uitgerekend wat uw inboedel in Europe kost ? Borden , potten , pannen , decoratie , bedlinnen , handdoeken , .....
Ik heb steed vermeld als je hier KOMT wonen ... of denk je ik heb 1000 euro en nu kan ik best leven hier .. Je bent hier aangekomen met enkele persoonlijke dingen and thats it.
Mijn bedoeling en ik denk dat dit ook voor de meeste leden zo is , als ze naar de phills verhuizen is het om Europa een beetje te ontvluchten en genieten van de Phills gastvrijheid , natuur , cultuur , uw geliefde , ....... ( uw ouwe dag )  .... Ieder doet wat hij wilt , mijn bedoeling is zeker niet om een slechter leven te lijden in de Phills , dan kan ik beter in België blijven .
Als ik de ganse dag aan mijn voordeur moet blijven , geen verse melk , patatten , tenderlion , coke , kabelteevee , aircon mag opzetten bij 32° in de kamer ,....... dan blijf ik beter vanwaar ik gekomen ben . Of is dit al teveel luxe gevraagd ....? Ik wil geen steen werpen naar geen enkel van de leden , ieder leeft zoals hij wilt , enkel wil ik somige waarschuwen dat ..... staar U niet blind op die 500 of 1000 euro . Als Je hier KOMT wonen komt er zeker meer bij kijken dan alleen maar geld ....

callebaut

#93
Citaat@ Phille en ieder die de liefde wil testen:

Hebben jullie niet vroeger het verhaal van Koning Lijsterbaard gelezen? Dat lijkt me toepasselijk in deze context. Klik anders maar op de link naar wikipedia!




Prachtig sprookje ..... is zelfs verfilmd ....  :thumb:

Amice

CitaatIk heb steed vermeld als je hier KOMT wonen ... of denk je ik heb 1000 euro en nu kan ik best leven hier .. Je bent hier aangekomen met enkele persoonlijke dingen and thats it.

Moet ik dat even uitleggen dan dat het wel mogelijk is?

huur tijdelijk een goedkope ruimte gemeubileerd en ga op zoek naar n leuke betaalbare ruimte.(dat geeft je tijd om iets goed te zoeken)er zijn al studio's gemeubileerd voor Php 12500 p/mnd,
.
In de tijd dat je zoekt kun je ook al dingen aanschaffen om die later mee te nemen. Grotere stukken kun je met downpayment laten opslaan, totdat je zover bent om naar je eigen stekkie te vertrekken..

Als je het goed doet heb je het meeste binnen 6-8  maanden(luxe uitgezonderd)bij elkaar.
Als je tenminste niet boven je stand wilt leven he.

Nu om het iets concreter te maken:
een 1 slaapkamer appartement in metro manila, nieuw gebouwd met guard kost Php 9000,00 p mnd.
een woonkamer set (salaset) bankstel +salontafel kost php 8000, eettafel P3000, koelkast heb je voor P10000, ga zo maar door.
Voordeel is dat je vrouwtje erg blij is om zoveel te mogen winkelen.  :happy2:

Het is echt te doen zeker als je alle tijd van je leven hebt en je bent niet de eerste(ook niet de laatste) die het zo zou doen. :jajaja:

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

xav

Citaat van: callebaut op maandag 31 mei 2010, 03:48:08
Als je hier KOMT wonen heb je enkel een koffer en handbagage bij die dan nog voor meer dan de helf is gevuld met snoep , presents ; klederen voor anderen . Brussel en Parijs zijn ook niet op één dag gebouwd ....Je start hier met niks ...aankoop teevee , stereo , iskast , microgolfoven , gasfornuis ,  ....daar heeft LOW profile niks mee te maken . Heb je al eens uitgerekend wat uw inboedel in Europe kost ? Borden , potten , pannen , decoratie , bedlinnen , handdoeken , .....
Ik heb steed vermeld als je hier KOMT wonen ... of denk je ik heb 1000 euro en nu kan ik best leven hier .. Je bent hier aangekomen met enkele persoonlijke dingen and thats it.
Mijn bedoeling en ik denk dat dit ook voor de meeste leden zo is , als ze naar de phills verhuizen is het om Europa een beetje te ontvluchten en genieten van de Phills gastvrijheid , natuur , cultuur , uw geliefde , ....... ( uw ouwe dag )  .... Ieder doet wat hij wilt , mijn bedoeling is zeker niet om een slechter leven te lijden in de Phills , dan kan ik beter in België blijven .
Als ik de ganse dag aan mijn voordeur moet blijven , geen verse melk , patatten , tenderlion , coke , kabelteevee , aircon mag opzetten bij 32° in de kamer ,....... dan blijf ik beter vanwaar ik gekomen ben . Of is dit al teveel luxe gevraagd ....? Ik wil geen steen werpen naar geen enkel van de leden , ieder leeft zoals hij wilt , enkel wil ik somige waarschuwen dat ..... staar U niet blind op die 500 of 1000 euro . Als Je hier KOMT wonen komt er zeker meer bij kijken dan alleen maar geld ....

als je alles in 1 maal moet kopen ben je idd een hoop geld kwijt... ik heb dat geleidelijk gedaan... woonkamer set is er al, eet tafel met zes stoelen ook... alle electrische toestellen die we nodig hebben zijn er ook... wat we enkel nog moeten aanschaffen zijn de bedden... die zijn bij het huurhuis waar we nu inzitten...

ieder doet het hoe hij wil natuurlijk... maar een aircon, daar heb ik echt geen behoefte aan... het kan idd soms warm zijn in de kamer, maar dan heb ik meer dan voldoende aan een "fan" ... elke keer ik in een hotel slaap met aircon dan heb ik zeker enkele dagen nadien een verkoudheid...

volgens mij is dit een discussie zonder einde  :happy2: want elk heeft zo zijn verwachtingen en behoeften... ik voel me meer aangetrokken naar het simpelere leven daar... niet al teveel luxe... ik voel me daar gelukkiger mee... anderen hebben dan misschien meer nood aan dat "iets" meer... elk zijn meug zou ik zeggen  :hoedjeaf:

callebaut

Dat ben ik nu aan het uitproberen , heb een gemeubeld 50 sqm condo gehuurd 18 000 php per maand ( normale prijs hier te Cebu City )
Einde huurkontrakt is 2 november en hoop tegen die tijd een andere lokatie te hebben gevonden ( house with lot ) Ik blijf onder mijn 1000 euro budget en kom zeker niets tekort en ik probeer op mijn ouwe dag ( ben slechts 54 ) te genieten , te relaxen , te ......
Wij geven onze beste jaren aan vadertje staat en als ik moet wachten tot pensioengerechtigde leeftijd  wat ik hoop te halen in goede gezondheid  ( t'leven zit vol verassingen ) is het misschien al telaat of ben ik er zelfs niet meer .
Maar op 6 - 8 maanden al een volledige inboedel bijeen sprokkelen enkel van 500 - 1000 euro ... T'is maar hoe men het bekijkt .
Het is niet dat de klok is hier blijve stilstaan dat ik daar ook aan moet  meedoen ....
Wat normale dingen zijn in Europe.... wasmachine , auto , flatscreen teevee , ......wordt hier bestempeld als overbodige luxe .... men heeft dit allemaal niet nodig in de Phills ...... heeft men zelfs niet nodig in Europe ( maar de meeste hebben het toch ) .......


xav

Citaat van: callebaut op maandag 31 mei 2010, 06:43:45

Wij geven onze beste jaren aan vadertje staat en als ik moet wachten tot pensioengerechtigde leeftijd  wat ik hoop te halen in goede gezondheid  ( t'leven zit vol verassingen ) is het misschien al telaat of ben ik er zelfs niet meer .
Maar op 6 - 8 maanden al een volledige inboedel bijeen sprokkelen enkel van 500 - 1000 euro ... T'is maar hoe men het bekijkt .




dit is niet over een periode van 6-8 maand gegaan van mij hoor... eerder over een periode van 2 jaar... en natuurlijk zal je eerst wat moeten investeren... ik bedoel met die 5 a 600 euro wanneer je alles al binnen hebt...

en over vadertje staat heb je helemaal gelijk, ik zal al mogen blij zijn als ik nog van een pensioen zal kunnen genieten... als het al zo is zal het geene vetten zijn...

Phille

Het topic heeft hier ondertussen een heel andere wending gekregen heb ik zo den indruk, uiteraard is het interessant om weten hoeveel het leven kost in de Filipijnen, daar ik op termijn daar waarschijnlijk ook wil gaan wonen is het nuttige informatie.

Toch wil ik erop wijzen dat men hier een paar dingen door elkaar haalt, de 1000 euro waarvan ik melding maakte is de voorziening in het dag dagelijkse levensonderhoud; ik ga ervan uit dat wanneer ik daartoe kom ik beschik over de nodige spaarcenten welke ik deels gebruik voor het dekken van alle kosten die nodig zijn om voor een inboedel te zorgen, net zoals dat hier gebeurt, de ene mens gaat voor een lening bij de bank voor het financieren van de inboedel, de andere spaart ervoor, dat is ieder voor zich. Mijn inboedel hier is er ook niet op 1 dag gekomen, dat is langzaam geëvolueerd, van toen het huren van een studio tot het kopen van een eigen stekje, de normale gang van zaken. Alles in functie van het beschikbaar inkomen.

Wat ik hier niet lees en wel degelijk tot het topic zou horen is hoeveel men zoal uitgeeft aan de nodige steun van de schoonfamilie, welke percentage van het budget slorpt deze steun op, en dit in de ruime betekenis van steun; de ene geeft geld, maar ik lees ook dat er veel zijn die eerder materiële steun bieden wat ook geld kost maar niet als geld gegeven wordt, denk aan het betalen van een vloer, of betalen van ziektekosten, of dergelijke. Als we die 1000 euro als voorbeeld blijven aanhouden, welk percentage daarvan wordt gespendeerd ter ondersteuning van de schoonfamilie? Kwestie van het topic terug op het juiste spoor te zetten.

Wat ik ook bedenkelijk vind is de uitspraak 'Financieel MOETEN bijstaan' is dat dan zo vanzelfsprekend? Is het zo normaal dat wanneer je als westerling een relatie met een Filipina aangaat (trouwen of gewoon samenwonen of gewoon een relatie hebben) dat het de facto zo is dat men steun MOET bieden, als dat zo is dan zou ik haast gaan denken dat men de liefde moet kopen (het is maar een bedenking).












stip66

Citaat van: Phille op maandag 31 mei 2010, 09:39:51

Wat ik ook bedenkelijk vind is de uitspraak 'Financieel MOETEN bijstaan' is dat dan zo vanzelfsprekend? Is het zo normaal dat wanneer je als westerling een relatie met een Filipina aangaat (trouwen of gewoon samenwonen of gewoon een relatie hebben) dat het de facto zo is dat men steun MOET bieden, als dat zo is dan zou ik haast gaan denken dat men de liefde moet kopen (het is maar een bedenking).


Volgens mij verander je geen volkscultuur, zeker niet van diegenen die nog nooit van hun eiland zijn weggeweest. We hebben het hier al zoveel keer over gehad, zij zien enkel wat onze inkomsten zijn, maar de uitgaven die we hier hebben geloven ze toch voor geen meter. Vergeet niet de de Amerikaanse soldaten vroeger ginds met hun $ gesmeten hebben. En zoals je weet, lopen deze verhalen als een vuurtje daar. Dus als ze ne witte zien, heeft hij massa's geld, die er mee moeten bijdragen om hun familie een beter leven te geven. Familie is hier in sommige gevallen belangrijk, maar ginds is familie HEILIG! Een voorbeeldje, mijn vrouw is gedurende 10 jaar in Japan gaan werken. Al die tijd heeft ze gespaart en geld naar het thuisfront gezonden. Dat geld werd ook gebruikt om haar jongere zus naar een ( eenvoudig ) college te sturen voor een opleiding in de gezondheidszorg. Zelfs de opvoeding van haar zoon gebeurde door haar zus in Phils uit dankbaarheid en plichtsgevoel. Nu is mijn vrouw 4 jaar terug en haar zus zit in Vancouver bij een bejaard prive koppel als verpleegster, met een eigen kamer in hun appartement. Nu zijn de rollen omgekeerd en stuurt Ana ( haar zus ) een maanelijks bedrag naar huis. Hetzelfde zie ik hier met andere filippinas en zeemannen. Mijn ex stuurde ook op regelmatige basis geld naar haar ouders. Soms belde haar broer midden (!!) in de nacht om te zeggen dat ze dringend geld nodig hadden voor " medicines ", jaja, sommigen schamen hun niet om de werkende witneus zijne nachtrust te verstoren omdat zij NU, op DIT ogenblik, DRINGEND, met SPOED geld nodig hebben. Waarom denk je dat ze meestal via WU werken ? Omdat ze 1 seconde, nadat jij geld hebt overgemaakt ( met woekerkosten ) zij erover kunnen beschikken. Als je het via de bank doet, moeten ze daar nl een eeuwigheid ( 1 week ! ) op wachten. Een goede raad, verwen jouw vriendin en familie niet te veel met " vanzelfsprekende " donnaties, als je 1 maand moet overslaan of verminderen door de 1 of andere reden, vallen ze over hun eigen lip en ben je een kuripot. Ik prijs me gelukkig, ik had in juni 2009 50,000 php overgemaakt op haar rekening, die ik op 30 september 2009 netjes in mijn handen kreeg. Voorts valt ze nog liever dood dan geld te aanvaarden. Ze heeft zelfs haar eigen ticket betaald voor 14 juni. Haar levensfilosofie is duidelijk: wilt de familie een beter leven en meer parties, dan moeten ze maar een beetje harder ( en meer ) werken. Zij beseft dat het leven aboard stukken van mensen kost en dat de koe niet op ieder tijdstip kan gemolken worden.