Armoede in de Filipijnen: Mythe of realiteit

Gestart door Phille, maandag 21 juni 2010, 11:49:20

Vorige topic - Volgende topic

Fail_over

Citaat van: Rich op zondag 27 juni 2010, 22:13:21
Kunnen geven in zo'n geval maakt ons rijk vanbinnen  :thumb:

Klopt, en als zo'n meisje dan in haar klas tot de top 5 "Smartest students" behoort. Is het helemaal  :cheerleader:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

opinie

Citaat van: Baliw-katok op zondag 27 juni 2010, 21:45:45
In hun cultuur zijn waarden als pakikisama (samenhorigheidsgevoel) en pakikipagkaisa (solidariteit) héél belangrijk.

Jij houdt van haar dus dan neem je dit erbij.

Zij houdt van jou dus zij moet zich ook volledig aanpassen in een voor haar vreemde Westerse cultuur.

Klinkt eigenlijk héél paradoxaal.  :ikkeniebegrijp:
Gezien zij zich volledig moet aanpassen, vervalt het eerste argument.  :denk:
Gezien hij het erbij neemt, vervalt de noodzaak van het derde argument.  :denk:

Is het niet veilig te stellen dat men vooraf duidelijk moet afspreken wat, hoeveel en vooral aan wie men geeft? Men moet ook niet uit het oog verliezen dat indien er kinderen komen deze toch voorrang hebben.
Ik lees dan dat men niet te onbemiddeld mag zijn om een gemengd huwelijk te beginnen. Dat zou anders geen kans hebben.  :confused2: Liefde voor de partner of zijn beurs? Noodzaak om te showen met geld?
Organisatie van steun is ook iets. Betalen van ziekenhuis of een verzekering medische kosten?
Geef iemand een vis en je voedt hem één dag, leer hem vissen en je voedt hem zijn hele leven.

Cultuur...  :denk: Ik ken er die hier nooit geld hebben voor hun kinderen. Als je dan de foto's ziet op al die bekende sites wat ze ginder uitgeven aan huis, reizen (voor zichzelf want ticket voor de kinderen is te duur  :¨l ) , feestjes, cadeaus, ...
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Baliw-katok

Citaat van: opinie op zondag 27 juni 2010, 22:20:06
Citaat van: Baliw-katok op zondag 27 juni 2010, 21:45:45
In hun cultuur zijn waarden als pakikisama (samenhorigheidsgevoel) en pakikipagkaisa (solidariteit) héél belangrijk.

Jij houdt van haar dus dan neem je dit erbij.

Zij houdt van jou dus zij moet zich ook volledig aanpassen in een voor haar vreemde Westerse cultuur.

Klinkt eigenlijk héél paradoxaal.  :ikkeniebegrijp:
Gezien zij zich volledig moet aanpassen, vervalt het eerste argument.  :denk:
Gezien hij het erbij neemt, vervalt de noodzaak van het derde argument.  :denk:



Ok Opinie, puur logisch geredeneerd heb je een punt  :lachen:, maar iedereen weet best wat ik bedoel.  :biggrinn:

Rich

Citaat van: opinie op zondag 27 juni 2010, 22:20:06



Cultuur...  :denk: Ik ken er die hier nooit geld hebben voor hun kinderen. Als je dan de foto's ziet op al die bekende sites wat ze ginder uitgeven aan huis, reizen (voor zichzelf want ticket voor de kinderen is te duur  :¨l ) , feestjes, cadeaus, ...




Tja....maar uitzonderingen zijn er in elke cultuur hé....overal ter wereld.
Rich de Nederbelg.

Phille

CitaatKunnen geven in zo'n geval maakt ons rijk vanbinnen

De reden dat ik geld stuur naar mijn toekomstig vrouwtje is om het haar mogelijk te maken haar broer te helpen met zijn studies. Daar heb ik helemaal geen problemen mee, dat geeft voldoening! Zeker weten! Misschien heb ik ondertussen het imago gecreëerd dat ik ne kuripot ben; nee hoor, ben ik niet; ik ben alleen maar voorzichtig en weet graag aan wat ik begin.

CitaatDe voldoening waar je het over hebt Baliw Katok is enorm en ook voor mij veel belangrijker dan dat ik bijvoorbeeld de grootste flatscreen TV in huis zou halen.

Met deze uitspraak heb ik dan wat moeilijker, wij zouden het normaal vinden om ons bepaalde materiële dingen te ontzeggen om haar of haar familie van de nodige steun te kunnen voorzien; als dat daar ook gebeurt dan ben ik akkoord; maar helaas weten we allemaal dat het vaak zo niet is; gaat men wel degelijk materiële dingen gaan kopen, men houdt nu eenmaal van gadgets!

Ik zou niet weten hoe ik zou reageren mocht ik voor de keuze geplaatst worden, indien mijn bijvoorbeeld flatscreen of ander huishoud apparaat stuk zou zijn; of iets aan mijn huis moet hersteld worden en er op dat ogenblik een verzoek zou komen van de toekomstige schoonfamilie voor steun; kiezen om geen TV in huis te hebben, of de was niet kunnen doen, of een lekkend dak hebben en het niet laten herstellen? Geen levensbedreigende elmenten, weet ik ook; maar inboeten op comfort ben ik niet bereid te doen, althans dat denk ik nu ... met de kennis dat ik nu heb zou ik kiezen voor eigen comfort! En dan heb ik het over steun voor niet levensbedreigende zaken he, begrijp mij niet verkeerd! Neem nu het voorbeeld dat hier al wel eens aangehaald werd, het dak lekt en moet hersteld worden, dingen zoals dat; of steun die mij al eens gevraagd werd voor twee tickets om te vliegen van CDO naar Manilla en terug. Ook wil ik hier aan toevoegen dat dit dan bovenop een bepaald maandelijks bedrag is; dus is spreek over extra geld!






Rich

#55
Ik begrijp wat je wilt zeggen Phille, maar ikzelf ben helemaal niet materialistisch ingesteld ( zeg hiermee ook niet dat jij dat wel bent) en in het geval zoals ik beschreef vond ik haar studies eventjes belangrijker dan andere dingen. Ik laat me ook niet voor de keuze stellen maar maakte die keuze zelf. Geld vragen zit er bij haar en haar familie niet in want daar zijn vanaf het begin duidelijke en concrete afspraken over  gemaakt,  maar buiten dat, heb ik de indruk dat zij ook niet echt zo zijn van.......we houden onze handen even op.

Mijn 3 kinderen hebben het goed en komen niets tekort en de alimentatie voor mijn zoon was al gestort  :lachen: dus het kon er wel vanaf vorige maand.
Rich de Nederbelg.

opinie

Citaat van: Rich op zondag 27 juni 2010, 22:13:21
1 maand geleden stuurde ik mijn vriendin geld zodat haar dochter nu haar studies kan afmaken. Toen ik met mijn vriendin chatte kwam haar dochter ineens voor de cam om mij uitvoerig te bedanken. Een kind hoort naar school te gaan vind ik want dat is hun toekomst,  maar ik wist dat het financieel echt niet kon.

Dit is een perfect voorbeeld van:

Citaat van: opinie op zondag 27 juni 2010, 22:20:06
Geef iemand een vis en je voedt hem één dag, leer hem vissen en je voedt hem zijn hele leven.

Je wordt hiervoor terugbetaald met haar oprechte dankbaarheid.

Vaak wordt er echter geld gegeven aan niet strikt noodzakelijke dingen en als die versleten zijn, is het gebaar al lang vergeten.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Baliw-katok

En Phille wees gerust, ook ik geef er niet zomaar op los.  Kan ik trouwens niet.  Ik betaal voor studies met de glimlach. Maar voor vliegtickets of vele andere zaken moeten ze heus niet bij mij aankloppen.  Weten ze ook en doen ze dus ook niet.  Dus nogmaals goeie en duidelijke afspraken zijn goud waard, in ons geval pesos :-).

Ik geef je volledig gelijk dat je wat argwanend bent en dat je je goed laat informeren.  Maar met gezond verstand kom je al een héél eind op weg, en ik denk zo uit je vele reacties hier in het forum dat je wel een portie van dat gezond verstand hebt.   :thumb:

Bulldozer

Citaat van: Phille op zondag 27 juni 2010, 21:16:11

Dit is niets anders dan moderne slavernij!!!  :jajaja: Goed wetende dat men met een 2.750,00 pesos helemaal niet kan leven, maar juist ze is te dom om te beseffen dat ze uitgebuit wordt, wel handig  :jajaja: en dit noem ik dus erg arm ... als rijke westerling lekker gebruik (eigenlijk is misbruik is een beter woord) van de domheid van de lokale bevolking! Je moet er trots op zijn, ahja ik vergeet het haast; de anderen doen het ook! En zolang er geen regeltjes komen vanuit de overheid, die daar geen tijd voor hebben omdat ze bezig zijn met hoe kunnen wij ons verrijken! Maar goed, wie ben ik om dit in vraag te stellen  :denk:, iedereen doet wat hij zelf wilt denk ik maar; zou ik hetzelfde doen; ik weet het niet  :weetikniet: hiervoor zal ik toch eerst mijn westerse knopje moeten omdraaien. Men kan z'n geweten sussen met het feit dat de anderen het ook doen en als ze die job als maid niet zou hebben dan zou ze helemaal geen inkomen hebben; magere troost  :jajaja:

Phille, heb je enig idee hoeveel een maid verdiend die bij Filippijnen werkt? Die mag blij zijn dat ze eten en onderdak hebben en krijgen meestal helemaal geen salaris. Hoeveel uur per dag denk je dat ze werkt voor die 2750 peso? Aan drie uur per dag heeft ze wel genoeg om het huis schoon te maken. Als voor de rest het huis schoon is mag ze gaan en staan waar ze wilt. Bovendien kan ze zoveel eten en drinken als ze zelf wil. Als je dat gaat omrekenen verdient ze toch echt massa's meer dan het minimum loon en vele andere baantjes. Blijkt ook wel dat ze graag voor ons werkt aangezien ze ontslag genomen had bij vorige baas en gevraagd of ze bij ons mocht komen werken.

En ja, de maid die voor ons werkt is inderdaad arm, heeft niet eens een eigen huis. En dat is nou net mijn punt. Er zijn massa's mensen op de Filippijnen die wel werken en toch arm zijn.

Citaat van: Phille op zondag 27 juni 2010, 21:16:11
Met geld in de hand is het een fijn leven in de Filipijnen!
In welk land niet. En daar gaat het juist om, de overgrote meerderheid van de Filippijnen heeft dit geld niet en is gewoonweg arm, maar dat lijk jij niet te beseffen.

CitaatOhja, en mijn vrouw werkt niet in de Filippijnen. Waarom? Als ze gaat werken krijgt ze het minimumloon, dat is zo'n 3 euro per dag, dat maakt 90 euro in de maand. Is dat de moeite als ik dat binnen een dag verdien? Is ze nu lui dat ze niet werkt?

Citaat van: Phille op zondag 27 juni 2010, 21:16:11
Nu om deze vraag te beantwoorden, zonder die informatie van die meid zou ik gezegd hebben, helemaal niet; met die extra informatie ... wat denk je dat ik daarvan vindt?

Ik denk dat jij ook niet voor 3 euro per dag gaat werken als je vrouw 100 euro per dag krijgt. Als ik thuis ben in de Filippijnen wil ik ook graag dat mijn vrouw thuis is zodat we samen wat kunnen doen. Wat heb ik aan een vrouw als die van 6 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds aan het werk is en dan met 3 euro thuis komt?

Citaat van: Phille op zondag 27 juni 2010, 21:16:11
Wat ben ik blij dat ik dit topic heb geopend, ik leer heel veel bij  :jajaja:  :thumb:

Dat is mooi. En er valt nog veel meer te leren.

Bulldozer

Citaat van: opinie op zondag 27 juni 2010, 20:38:44
Citaat van: Bulldozer op zondag 27 juni 2010, 16:59:23
Peso 2750 per maand en dan heeft ze uiteraard ook kost en inwoning.

PhP 91 per dag (â,¬ 1,50 ) Is het in de Filippijnen niet zo dat SSS door de werkgever dient te worden voldaan?
Kan men eigenlijk niet stellen dat de maids allemaal in het zwart werken? Ze worden onder het officiële loon uitbetaald zonder sociale bijdrages (SSS en Health Care). Deze situatie blijft bestaan omdat men verwijst naar "de anderen". Dit is niet bedoeld als persoonlijke kritiek maar je zegt zelf dat je vrouw daarom niet in de Filippijnen werkt.

Opinie, het is natuurlijk niet zo dat maids een officiele werkdag van 8 uur draaien. Als onze maid 3 uur per dag het huis op ruimt is het wel eens schoon. Dus onder het officiële loon betalen doe ik niet. En wanneer praat je over een werkgever en wanneer niet. Je zou het ook kunnen zien als ik geef haar onderdak en in ruil daarvoor maakt zij het huis schoon en krijgt wat zakgeld. En ja, je kan dus wel stellen dat maids zwart werken als je spreekt over een officiële werkgeven / werknemer situatie, maar ik vind dit nogal een vaag gebied.