Plagiaat in Manilla van Apeldoorns kunstwerk of gewoon stom toeval?

Gestart door ganda, vrijdag 30 juni 2017, 23:01:28

Vorige topic - Volgende topic

ganda


Plagiaat in Manilla van Apeldoorns kunstwerk of gewoon stom toeval?


Ferdinand Cacnio voor zijn beeld UPlift in Manilla. © Facebook

De Filipijnse kunstenaar Ferdinand Cacnio heeft van messing een nieuw beeld gemaakt dat als twee druppels water lijkt op het bekende Apeldoornse kunstwerk de Zwevende Maagden van kunstenares Elisabet Stienstra.
Zijn werk staat bij de universiteit van Manilla en beeldt eveneens een liggende vrouw uit waarvan de haren de steunpilaar vormen waarop zij rust. De opmerkelijke overeenkomsten kwamen aan het licht toen een Filipijnse vrouw foto's van de kunstwerken naast elkaar op Facebook plaatste.

'Nooit in Apeldoorn geweest'
Cacnio ontkent dat hij het werk heeft nagemaakt. Hij is naar eigen zeggen nog nooit in Apeldoorn geweest. 'Tot vandaag had ik nog nooit iets gehoord of gezien van mevrouw Stienstra of haar werk', staat in zijn verklaring. 'Wij zijn nog nooit in Nederland geweest, ik ben niet door haar (Stienstra, red.) geïnspireerd, mijn werk is niet op dat van haar geïnspireerd.' Tegenover deze krant benadrukt hij dat UPlift qua stijl volledig past bij zijn eerdere werk.

Zijn werk staat bij de universiteit van Manilla en beeldt eveneens een liggende vrouw uit waarvan de haren de steunpilaar vormen waarop zij rust. De opmerkelijke overeenkomsten kwamen aan het licht toen een Filipijnse vrouw foto's van de kunstwerken naast elkaar op Facebook plaatste.


http://www.destentor.nl/apeldoorn/plagiaat-in-manilla-van-apeldoorns-kunstwerk-of-gewoon-stom-toeval~a71e96b1/