Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

vragen over zorgverzekering

Gestart door PHwaarde, zondag 16 februari 2014, 12:00:31

Vorige topic - Volgende topic

PHwaarde

Mijn echtgenote ontvangt haar MVV over 2 weken van de Nederlandse ambassade in Manila. Vanaf welke datum moet de Voorlopig verblijf Nederland zorgpolis (van bijv. OOM) ingaan? Op de datum van afgifte van de MVV, of op de datum van uitreizen van de Filipijnen richting Nederland?

En voor welke duur moet deze Voorlopig verblijf Nederland zorgpolis (van bijv. OOM) afgesloten worden? (3 maanden i.v.m. geldigheid MVV?). Of kan vanaf de afgifte van de 5-jaarsverblijfsvergunning door de IND (binnen 2 weken na inreis in Nederland) een reguliere zorgverzekering in Nederland worden afgesloten (bijv. CZ of Zilverenkruis)?

Blauwvinger

Ja, ik heb die zelfde vraag.
Wie weet dit?

Amice

De OOm verzekering dien je in te laten gaan voor de duur van de MVV.
Zodra zij in  :nederlandsevlag: is zal ze ingeschreven moeten worden in het GBA en de gemeente geeft een verklaring van geen bezwaar af zodat ze zorg verzekerd kan zijn bij een reguliere zorgverzekeraar.

Indien die inschrijvings termijn korter is dan de duur van de  OOM verzekering kan bij OOM een restitutie aangevraagd worden.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

PHwaarde

Citaat van: Amice op zondag 16 februari 2014, 18:41:03
De OOm verzekering dien je in te laten gaan voor de duur van de MVV.
Zodra zij in  :nederlandsevlag: is zal ze ingeschreven moeten worden in het GBA en de gemeente geeft een verklaring van geen bezwaar af zodat ze zorg verzekerd kan zijn bij een reguliere zorgverzekeraar.

Indien die inschrijvings termijn korter is dan de duur van de  OOM verzekering kan bij OOM een restitutie aangevraagd worden.



Is wel raar, die ingangsdatum voor de duur van de MVV. De eigenschappen van de OOM Voorlopig Verblijf Nederland-verzekering zijn namelijk:
dekking in Nederland & dekking in de rest van Europa, maximaal 30 dagen gedurende de verzekerde periode (niet in het land van herkomst). Dus waarom zou ik gelijk bij de afgifte datum van het MVV bij de Nederlandse ambassade in Manilla, ook de OOM Voorlopig Verblijf Nederland-verzekering moeten laten ingaan? De verzekering is in de Filipijnen immers niet geldig. Kan deze verzekering echt niet vanaf de uitreisdatum richting Nederland ingaan + afsluiten voor de duur van bijv. 1 maand? Binnen 2 weken na inreis in Nederland ontvangt mijn vrouw namelijk haar 5-jaars verblijfsvergunning. Samen met inschrijving in de GBA zou ze dan in aanmerking moeten komen voor een reguliere Nederlandse zorgverzekering.   

Amice

Als je tickets hebt die later vertrek bevestigen in combinatie met de regels van OOM zal de Ambassade dat denk ik wel accepteren, er is immers voldaan aan de vereiste verzekeringseis.

Maar ik ben de ambassade niet dus dat zul je dan daar even na moeten vragen.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

dozo

ph. eerst kryg je een visum voor een jaar en daarna een voor vyf jaar.
myn vrouw wacht  namelyk nu op een vyfjarig visum. gr theo.

robinson7268

Bij een MVV is een verzekering niet eens verplicht, alleen bij een touristenvisum. Wel aan te raden natuurlijk. Ik zou deze afsluiten m.i.v. de dag dat ze in NL aankomt en voor een maand. Het teveel betaalde krijg je toch retour na ingangsdatum van de (verplichte) NL zorgverzekering.