Kan een Filippijns rijbewijs omgewisseld worden naar een Nederlands rijbewijs?

Gestart door PHwaarde, zaterdag 14 juli 2012, 19:12:55

Vorige topic - Volgende topic

PHwaarde

Kan een Filippijns rijbewijs omgewisseld worden naar een Nederlands rijbewijs? Dus zonder opnieuw een theorie- & praktijkexamen bij het CBR hoeven af te leggen?

Ik vrees het antwoord al te weten, maar toch even voor de zekerheid  :confused2:

http://www.rdw.nl/nl/particulier/hetrijbewijs/buitenlandsrijbewijsomwisselen/Pages/Hetomwisselenvaneenbuitenlandsrijbewijs.aspx

Fail_over

België in theorie wel. Nederland niet, zo ver ik weet. Is afgeschaft sinds ze op vakantie gingen in curacau en na het slalommen om een paar flessen pinacolada hun rijbewijs kregen en in NL terug konden omwisselen om op de NL wegen alles onveilig te maken.

Ik ben nog steeds bezig dit te realiseren in  :belgiesmiley: maar asawa gaat echt wel een paar gewone rijlessen volgen om de regels en het verkeer hier te kennen. Ze heeft ook een  :smiley-philippines: rijbewijs zonder 1 meter gereden te hebben.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

vvjoris

Misschien  :offtopic: , maar wat moet je doen om in de  :smiley-philippines: te mogen rijden als je een  :belgiesmiley: of  :nederlandsevlag: rijbewijs hebt? Ik bedoel, naast een beetje gek zijn....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Kano

@Vvjoris  

Officieel mag je 90 dagen op je Belgische of Nederlandse rijbewijs in de Filipijnen rijden.

Als je Nederlander bent kun je proberen een Filipijns rijbewijs te krijgen op vertoon van je Nederlandse rijbewijs. Soms lukt dat, maar vaak roept men dat het rijbewijs vertaald moet worden, hoewel er weinig te vertalen valt.

Ik heb het zo gedaan: bij de RDW een echtheidsverklaring aanvragen, die is in het Engels en werd bij de LTO geaccepteerd http://www.rdw.nl/nl/particulier/hetrijbewijs/uwgegevens/Pages/Inlichtingenuithetregister.aspx



Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Marinero

Citaat van: Fail_over op zaterdag 14 juli 2012, 20:29:57
België in theorie wel. Nederland niet, zo ver ik weet. Is afgeschaft sinds ze op vakantie gingen in curacau en na het slalommen om een paar flessen pinacolada hun rijbewijs kregen en in NL terug konden omwisselen om op de NL wegen alles onveilig te maken.

:lachen:

Ik vrees inderdaad dat een Filipijn in Nederland gewoon helemaal van voor af aan moet beginnen, en dat is het beste voor alle betrokkenen!

josv

Citaat van: PHwaarde op zaterdag 14 juli 2012, 19:12:55
Kan een Filippijns rijbewijs omgewisseld worden naar een Nederlands rijbewijs? Dus zonder opnieuw een theorie- & praktijkexamen bij het CBR hoeven af te leggen?
Ik vrees het antwoord al te weten, maar toch even voor de zekerheid  :confused2:


Ik lees dus dat er al eerder een examen is afgelegd voor een NL rijbewijs. Een NL-rijbewijs is voor "eeuwig", wel op tijd dat plastic kaartje vernieuwen.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

francesco debatangueno

#6
Citaat van: Fail_over op zaterdag 14 juli 2012, 20:29:57
België in theorie wel. Nederland niet, zo ver ik weet. Is afgeschaft sinds ze op vakantie gingen in curacau en na het slalommen om een paar flessen pinacolada hun rijbewijs kregen en in NL terug konden omwisselen om op de NL wegen alles onveilig te maken.

Ik ben nog steeds bezig dit te realiseren in  :belgiesmiley: maar asawa gaat echt wel een paar gewone rijlessen volgen om de regels en het verkeer hier te kennen. Ze heeft ook een  :smiley-philippines: rijbewijs zonder 1 meter gereden te hebben.

In Belgie kan je moeilijkheden krijgen met het gerecht bij het omwisselen van dit soort Filippijnse rijbewijzen.(zelf de ervaring meegemaakt met mijn asawa en haar geldig van de LTO afkomstig Filippijns rijbewijs...wanneer dit rijbewijs in Brussel niet aanvaardt wordt , wordt het meteen als VALS bestempeld en krijgt je madam gegarandeerd hommeless met de "law" hier.... en mag zij het gaan uitleggen op de lokale rechtbank.
In Brussel neemt men zelfs niet eens de moeite om kontakt op te nemen met de registratie van het LTO op de Filippijnen om te kijken of het rijbewijs wel officieel is,zij bepalen zelf in één oogopslag en via een speciale cel van de politie ,naar willekeur of het rijbewijs echt is of niet.
Gelukkig is dit voor ons nog redelijk goed afgelopen en werdt mijn vrouw bij twijfel vrijgesproken,wel kostte dit euvel mij wel een boel duiten met een advocaat!)
één goede raad.....laat dat Filippijnse rijbewijs maar....bespaart je veel miserie...
Hier in Belgie volgt mijn vrouw nu via een speciaal traject voor buitenlanders een cursus om het Belgisch rijbewijs te behalen,ze is inmiddels geslaagd voor haar theorie ,ik weet niet of ze dit soort opleidingen in Nederland hebben.

Cosyns Guy

Heeft wel niks met  :belgiesmiley: of  :nederlandsevlag: temaken maar hier in Spanje totaal geen probleem geweest om mijn vrouw haar  :smiley-philippines: rijbewijs
naar een Spaans om te zetten.Hebben wel de echtheid gecontroleerd via het  :smiley-philippines: LTO.Een medisch onderzoek en ongeveer 80 euro later had ze het.

francesco debatangueno

Citaat van: Cosyns Guy op zondag 15 juli 2012, 20:03:32
Heeft wel niks met  :belgiesmiley: of  :nederlandsevlag: temaken maar hier in Spanje totaal geen probleem geweest om mijn vrouw haar  :smiley-philippines: rijbewijs
naar een Spaans om te zetten.Hebben wel de echtheid gecontroleerd via het  :smiley-philippines: LTO.Een medisch onderzoek en ongeveer 80 euro later had ze het.

Spanje heeft nog aparte diplomatieke verdragen (vroegere kolonie)met de Filippijnen.

Fail_over

Citaat van: francesco debatangueno op zondag 15 juli 2012, 19:30:01
één goede raad.....laat dat Filippijnse rijbewijs maar....bespaart je veel miserie...

Had al ergens een onderbuik gevoel..........

Ze kan ook niet motor rijden dusssss. oei. gewoon met de bus....  :lachen:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......