Kan een Filippijns rijbewijs omgewisseld worden naar een Nederlands rijbewijs?

Gestart door PHwaarde, zaterdag 14 juli 2012, 19:12:55

Vorige topic - Volgende topic

Rich

Citaat van: Alex op woensdag  7 mei 2014, 12:37:50
Een oud topic.. , maar nog steeds actueel... een pinay vroeg aan mij of ze haar pinay rijbewijs kan inruilen voor een ned. rijbewijs. Ze woont al 3 jaar in NL. Het antwoord is vermoed ik nee, dat kan niet...(want ik heb me al aardig ingelezen).

Of ... misschien toch wel  he he? Ze opperde om in spanje een rijbewijs aan te vragen... maar volgens mij moet je dan ingezetene van spanje zijn ?


Ik denk dat ze pech heeft Alex.
Hier een lijst van de landen die geschikt zijn voor omwisseling :

Rijbewijs uit (niet EU/EVA) landen geschikt voor omwisseling

Het rijbewijs
Nederlands rijbewijs verlengen
Kwijt of gestolen
Buitenlands rijbewijs omwisselen
Buitenlands rijbewijs omwisselen naar Nederlands rijbewijs
Omwisselen document van vakbekwaamheid
Rijbewijs uit (niet EU/EVA) landen geschikt voor omwisseling
Rijden met een buitenlands rijbewijs
Uw gegevens in ons register
Medische geschiktheid
Begeleiderspas
U kunt een buitenlands rijbewijs onder bepaalde voorwaarden omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Als uw rijbewijs afkomstig is uit de Europese Unie (EU) of een land van de Europese Vrijhandels Associatie (EVA) komt u daar (als u voldoet aan een aantal andere voorwaarden)  voor in aanmerking. Maar ook voor rijbewijzen uit een aantal landen buiten de EU of EVA is dit in sommige gevallen mogelijk. In dit artikel leest u daar meer over.

Een buitenlands rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs kan alleen als het rijbewijs geldig is voor de categorieën die achter het land vermeld staan in onderstaande tabel. Verdere voorwaarden voor omwisseling leest u in het artikel Buitenlands rijbewijs omwisselen voor Nederlands rijbewijs.

Land​
​Rijbewijs
​Voertuig
​Categorie
Andorra   â€‹   Personenauto​   â€‹Nederlandse rijbewijscategorie B
Aruba​   â€‹   â€‹   â€‹Alle categorieën
​Canadese provincie Québec   â€‹Class 5   â€‹   â€‹Nederlandse rijbewijscategorie B
​Israël   â€‹B   â€‹Personenauto   Nederlandse rijbewijscategorie B​
​Japan   â€‹1B   â€‹Personenauto en motorfiets met meer dan 400 cm3   â€‹Nederlandse rijbewijscategorieën A en B
​Jersey   â€‹   â€‹   â€‹Alle categorieën
​Man   â€‹   â€‹   â€‹Alle categorieën
​Monaco   â€‹   â€‹   â€‹Alle categorieën
​Singapore   â€‹Class 2   â€‹Motorfiets met meer dan 400 cm3 en Class 3 - personenauto   â€‹Nederlandse rijbewijscategorieën A en B
​Taiwan   â€‹B   â€‹Personenauto   â€‹Nederlandse rijbewijscategorie B
​Voormalige Nederlandse Antillen   â€‹   â€‹   â€‹Alle categorieën
​Zuid-Korea   â€‹second class ordinary licence   â€‹   â€‹Nederlands rijbewijscategorie B
   

Bron : http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Rijbewijs-uit-(niet-EU,EVA)-land-geschikt-voor-omwisseling.aspx?Path=Portal/Particulier/Het%20rijbewijs/Buitenlands%20rijbewijs%20omwisselen
Rich de Nederbelg.

Pinocchio

In Belgie kan het wel, maar enkel voor hen die tijdelijk in het land verblijven met een work permit

Philippine driver's license
Monday, 28 September 2009
Dear Kababayans, I am pleased to announce that the Philippine driver's license is now recognized in Belgium and can now be exchanged for a Belgian driver's license at your local municipality without having to undertake written and practical exams. The Philippine Embassy was able to arrive at an agreement on this matter with the Federal Public Service Mobility and Transport of Belgium.

The following are the basic requirements:

1. Valid Philippine driver's license
2. Belgian Identity Card! Work Permit
3. One (1) Passport Size Photo
4. And, a Fee of Euros 16.00

Likewise, the Belgian driver's license is recognized and can also be exchanged for a Philippine driver's license in the Philippines. For further information, you may visit the website of the FPS, Mobility and Transport at www.mobilityJgov.be or you may contact your local municipality. May we request you to disseminate this beneficial information to your members and to our Kababayans.

http://philembassy.be/index.php?option=com_content&view=article&id=284&Itemid=84