Kan een Filippijns rijbewijs omgewisseld worden naar een Nederlands rijbewijs?

Gestart door PHwaarde, zaterdag 14 juli 2012, 19:12:55

Vorige topic - Volgende topic

josv

Citaat van: Cosyns Guy op dinsdag 14 augustus 2012, 14:37:39
Citaat van: josv op dinsdag 14 augustus 2012, 12:45:07
Uiteraard was mijn opmerking lollig bedoeld voor polowonder.

Maar ik snap nog steeds niet of dit "omruilen" wel slim is met het oog op de veiligheid van je vrouw, evt kinderen en jezelf. Filipino's kunnen gewoon niet autorijden !!!!
Nou ,dat kan misschien wel zijn maar heb al genoeg europeanen zien rondrijden,wel een groot woord " rijden" eigenlijk,die hun rijbewijs blijkbaar ook gekregen hebben bij een pakje boter uit de Carrefour of  de Lidl.


Tja, zie het dan maar als "toegevoegde waarde"  :biggrinn:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

polowonder

Nu, in ons geval gaat het om de 18-jarige zoon van mijn vrouw, die voorlopig nog (en dat al zijn ganse leven) in de PH verblijft. Eind deze maand staan er 'proeven' gepland om het rijbewijs te halen. Tot nu toe kreeg hij 16 uur les in een aldaar erkende rijschool. Ik ga hem, als hij naar hier komt, niet op die basis de sleutels van één van onze auto's geven hoor.
Een lokale rijschool is bereid om hem 'bij te scholen', en wegwijs te maken in de 'Europese manier van rijden' (wat dat ook moge betekenen).

Ik leg zelf de lat nogal hoog wat rijden en dies meer betreft, dus we zien wel.


josv

Citaat van: polowonder op donderdag 16 augustus 2012, 13:41:07
18-jarige zoon van mijn vrouw, die voorlopig nog (en dat al zijn ganse leven) in de PH verblijft.

Tot nu toe kreeg hij 16 uur les in een aldaar erkende rijschool.

Sorry, ik wil je zoon niet kleineren of wat dan ook.

Maar vergeet dat PH-rijbewijs, ondanks die 16 uur les. We hebben die scholen hier ook, auto's met grote reclame/waarschuwingsborden achterop als een rijdende chicane op de drukke highway, want even beginnen op een groot parkeerterrein komt niet in het programma voor. En dan nog het feit dat er meestal geen praktijk-excamen gedaan wordt hier. Hooguit een seminar.

Als je zoon in BE aankomt laat hem dan gewoon z'n BE-rijbewijs halen. Ok, kost wat geld maar gezien de mentaliteit van dat soort jochies/ rijopleiding in de ph / gemiddelde gedrag van de pinoy's in het verkeer..................

Beter voorkomen dan genezen !!!

Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

polowonder

Citaat van: josv op donderdag 16 augustus 2012, 14:07:51
Citaat van: polowonder op donderdag 16 augustus 2012, 13:41:07
18-jarige zoon van mijn vrouw, die voorlopig nog (en dat al zijn ganse leven) in de PH verblijft.

Tot nu toe kreeg hij 16 uur les in een aldaar erkende rijschool.
Maar vergeet dat PH-rijbewijs, ondanks die 16 uur les. We hebben die scholen hier ook, auto's met grote reclame/waarschuwingsborden achterop als een rijdende chicane op de drukke highway, want even beginnen op een groot parkeerterrein komt niet in het programma voor. En dan nog het feit dat er meestal geen praktijk-excamen gedaan wordt hier. Hooguit een seminar.

Als je zoon in BE aankomt laat hem dan gewoon z'n BE-rijbewijs halen. Ok, kost wat geld maar gezien de mentaliteit van dat soort jochies/ rijopleiding in de ph / gemiddelde gedrag van de pinoy's in het verkeer..................

Beste Josv, toeval wil dat ik zelf meer dan 25 jaar rij-instructeur was (jawel in een professionele rijschool, behalve motor-, alle rijbewijzen), en ik dus die jongen niet zal laten de baan op gaan, als ik er niet van overtuigd ben dat hij het goed zal doen.

Nu, tien jaar autosport hebben nooit de adrenaline opgewekt die ik bij taxi-ritten in Manilla heb ervaren. Iedereen die al in de Filipijnen in een voertuig zat, zij het Jeepney of tricycle of taxi, zal weten wat Pinoy drivers (how's my driving, weet je wel) voorstellen.

Die jongen is de zoon van mijn vrouw, denk jij dat ik die zal 'loslaten' in ons verkeer zonder enige zekerheid? Dan onderschat je ons Vlamingen wel vrees ik.

josv

Citaat van: polowonder op donderdag 16 augustus 2012, 14:17:45
Beste Josv, toeval wil dat ik zelf meer dan 25 jaar rij-instructeur was (jawel in een professionele rijschool, behalve motor-, alle rijbewijzen), en ik dus die jongen niet zal laten de baan op gaan, als ik er niet van overtuigd ben dat hij het goed zal doen.

Die jongen is de zoon van mijn vrouw, denk jij dat ik die zal 'loslaten' in ons verkeer zonder enige zekerheid? Dan onderschat je ons Vlamingen wel vrees ik.

Ja, sorry, dat wist ik dus niet !!!!

Heeft echt niks met Vlamingen te maken !!! Ik lees wat ik lees.

Btw, als jij zo'n rij-instructeur bent zoals de Nederlandse heb ik medelijden met je zoon, wat een zijkerds zijn dat  :happy2: :happy2:

;) ;) ;)
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Cosyns Guy

Citaat van: josv op donderdag 16 augustus 2012, 14:31:07
Citaat van: polowonder op donderdag 16 augustus 2012, 14:17:45
Beste Josv, toeval wil dat ik zelf meer dan 25 jaar rij-instructeur was (jawel in een professionele rijschool, behalve motor-, alle rijbewijzen), en ik dus die jongen niet zal laten de baan op gaan, als ik er niet van overtuigd ben dat hij het goed zal doen.

Die jongen is de zoon van mijn vrouw, denk jij dat ik die zal 'loslaten' in ons verkeer zonder enige zekerheid? Dan onderschat je ons Vlamingen wel vrees ik.

Ja, sorry, dat wist ik dus niet !!!!

Heeft echt niks met Vlamingen te maken !!! Ik lees wat ik lees.

Btw, als jij zo'n rij-instructeur bent zoals de Nederlandse heb ik medelijden met je zoon, wat een zijkerds zijn dat  :happy2: :happy2:

;) ;) ;)

Misschien iets om over te denken... :lachen:

Top 15 slechtste chauffeurs van Europa:
Nationaliteit    %
1. Italiaan   23,7
2. Griek   15,6
3. Pool   14,0
4. Duitser   7,9
5. Fransman   7,7
6. Nederlander   5,6
7. Spanjaard   5,0
8. Brit   4,1
9. Belg   3,9
10. Zweed   2,7
11. Deen   2,5
12. Zwitser   2,2
13. Noor   1,9
14. Oostenrijker   1,6
15. Fin   1,5

Dreamer1975

Ik zit elke dag op de baan en het wordt hier idd elke dag erger.Zonder te willen veralgemenen merk ik toch dagelijks op hoe bejaarden de gevaarlijkste toeren uithalen.Vandaag alleen al twee keer een ongeval kunnen vermijden door zo'n idioten.

Rij in Mons de autosnelweg op.......komt grootvader via de OPRIT de snelweg AFGEREDEN !Heeft dus ofwel zich vergist en 180 graden gedraaid,of heeft een gans stuk spookrijder gespeeld.
Op de snelweg richting kortrijk E17 rij ik op eerste rijstrook met in mijn kielzog enkele oostblokkers die ik net voorbij gereden ben en die netjes de veilige afstand van  VIJF METER aan het houden zijn  :eek: .Op een gegeven moment nader ik de afrit van De Pinte en komt oma mij even de pas afsnijden,VOL in de remmen om nog die afrit te halen.......ze realiseert zich dat dit niet meer lukt,haar â,¬ valt dat ze mij net flink heeft de pas afgesneden,schrikt dat ik zo dicht op haar achterkant was genaderd en gooit zich van de schrik terug naar de tweede rijstrook aan de formidabele snelheid van 60 KM/UUR !!!!! Ik had dus zwaar moeten remmen en natuurlijk het treintje oostblokkers achter mij al alle richtingen aan het uitvliegen op pechstrook en tweede rijstrook.Toen oma zich naar de tweede rijstrook gooide was er net zo'n oostblokker mij al terug aan het inhalen die dus had uitgeweken omdat ik zo moest remmen.....denk dat oma bij het thuiskomen (als ze met zo'n rijstijl uberhaupt nog thuisraakt) een verse onderbroek kan aantrekken.......
Ben ook geen perfecte chauffeur,maak ook wel es fouten,maar het wordt hier echt met de dag erger en erger en dan heb ik het niet over kleine fouten zoals eens een richtingaanwijzer vergeten maar fouten zoals spookrijden,vol in de remmen gaan op een snelweg en een vrachtwagen de pas afsnijden om dan aan 60 u terug op de tweede rijstrook te gooien,inhalen tot op het laatste moment net voor wegenwerken om snel snel nog even een extra auto te passeren,enz....
We gaan hier regelrecht naar filipijnse toestanden,dus denk niet dat het zo'n probleem wordt om een filipino/filipina hier te laten rondrijden  :biggrinn:

Marinero

Ach ja, gewoon back to basic. Niet anticiperen, gewoon alles laten afhangen van die laatste milliseconde en je reactievermogen. Houdt je lekker scherp en fris!
Geen gordels, god bless our trip!

Allemaal flikkerende lampjes, optrekken in zijn 2, handrem er half op, lichten kapot, deur die niet dichtwil.

:applaus:  :lachen:

Ik heb 2 dagen geleden een ritje in de taxi op de startmotor mogen maken. Het duurde niet langer dan een paar minuten hoor, toen de hele startmotor verbrand was zijn we maar weer op naar de volgende taxi gegaan. Thank you! Good luck with that! Blijkt dat het ding toch echt alleen bedoelt is om je auto mee te starten.

Hier in de Filipijnen leer je nog eens wat over auto's! En je realiseert je dat die dingen nog heel wat kunnen hebben! Die toyota's zijn de kakkerlakken der auto's, niet stuk te krijgen!

polowonder

Citaat van: josv op donderdag 16 augustus 2012, 14:31:07


Btw, als jij zo'n rij-instructeur bent zoals de Nederlandse heb ik medelijden met je zoon, wat een zijkerds zijn dat  :happy2: :happy2:

;) ;) ;)


Daar kan ik in komen. Weinigen hebben het zo lang gedaan als ik (of, je trekt er je gewoon niks van aan). Het liefst van al gaf ik theorie (verkeersreglement enz.)

Wees maar zeker dat het een kl...job is.

Vandaar dat ik het weiger zelf te doen....

Alex

Een oud topic.. , maar nog steeds actueel... een pinay vroeg aan mij of ze haar pinay rijbewijs kan inruilen voor een ned. rijbewijs. Ze woont al 3 jaar in NL. Het antwoord is vermoed ik nee, dat kan niet...(want ik heb me al aardig ingelezen).

Of ... misschien toch wel  he he? Ze opperde om in spanje een rijbewijs aan te vragen... maar volgens mij moet je dan ingezetene van spanje zijn ?