Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Advies: Relatie - Au pair

Gestart door lesjo, maandag 3 december 2012, 16:00:12

Vorige topic - Volgende topic

lesjo

Ik heb momenteel een relatie met een Filipijnse vrouw die in België werkt als Au pair. Ze heeft dus een verblijfsvergunning voor 1 jaar, die Au pair periode kan niet verlengd worden voor niet EU burgers. Verder volgt ze hier ook een opleiding Nederlands.

We willen graag samen een toekomst uitbouwen hier in België dus we willen samen gaan wonen nadat de Au pair periode is afgelopen maar dan moet ze wel een ander visum krijgen.  

Ik weet zelf niet goed hoe ik hieraan moet beginnen want heb hier totaal geen ervaring mee. Ik zou al heel blij zijn als jullie me op weg kunnen helpen hoe ik dit best moet aanpakken en tot welke instanties ik me moet wenden?

Is het mogelijk om samen te gaan wonen na "Au pair" periode met een bepaald visum?
Kan ze hier eventueel nog een bepaalde opleiding volgen want ze moet hier natuurlijk werk kunnen vinden in de toekomst?
Naar welke instanties kan ik gaan voor meer info?

Alvast bedankt

dolfijn76

Lesjo voor meer informatie kan je terrecht bij binnenlandse zaken of op je gemeente.

Samenwonen zijn minimum voorwaarden: relatie van 2 jaar of minstens 6 maanden samenwonen dacht ik.  Zoiezo moeten er papieren terug gestuurd worden naar Manila om daar door de belgische ambassade te laten stempelen en door nso en dfa.


ganda

Citaat van: lesjo op maandag  3 december 2012, 16:00:12


Is het mogelijk om samen te gaan wonen na "Au pair" periode met een bepaald visum?
Kan ze hier eventueel nog een bepaalde opleiding volgen want ze moet hier natuurlijk werk kunnen vinden in de toekomst?
Naar welke instanties kan ik gaan voor meer info?

Alvast bedankt

Ja, het is mogelijk om " wettelijk" samen te gaan wonen als haar periode van "Au pair" voorbij is.

Uw vriendin moet wel een uitreksel van de geboorteakte en een attest dat ze niet gehuwd is hebben, beide documenten moeten vertaald zijn door een beedigd vertaler en mogen niet ouder zijn dan zes maand.

Voor een samenlevingscontract moet u bij de dienst bevolking ( Burgerlijke Stand ) zijn in de gemeente of stad waar u ingeschreven bent met een vaste verblijfplaats.
Indien u wenst kunt u eerst een contract laten opstellen bij een notaris, dit is geen verplichting maar men vraagt het wel op de bevolkingsdienst.
Eenmaal een samenlevingscontract afgesloten op de dienst bevolking zal men een formulier 19Ter opstellen en tegelijkertijd krijgt uw vriendin een attest van immatriculatie ( = voorlopige verblijfsvergunning voor een maximum duur van 5 maand ).
Het formulier 19Ter is  een aanvraag voor een verblijfsvergunning van 5 jaar. ( op basis van de wettelijke samenwoonst ) Dit formulier gaat naar de dienst vreemdelingenzaken in Brussel.


Let wel, het zal een lijdensweg worden die ongeveer 18 maanden duurt voordat uw vriendin een permanente verblijfsvergunning heeft maar het is doenbaar.

Een samenlevingscontract afsluiten is helemaal niet moeilijk, de verblijfsvergunning verkrijgen is veel moeilijker.

Veel succes




dolfijn76

Ganda onze au pair wil dit ook doen en in Gent hadden ze haar gezegd dat voorwaarden voor een samenlevingscontract zijn 2 jaar relatie kunnen aantonen of 6 maand samen wonen.  Het is misschien ook afhankelijk van plaats tot plaats.

Mijn buurjongen in de tijd wilde ook via samenlevingscontract gaan samenleven met zijn indonesische vriendin (was reeds in België studerend) maar bleek toch niet zo eenvoudig en zijn ze maar getrouwd want was toen makkelijker nu ook al niet meer direct lijkt mij.

Ik zou toch eens goed nahoren op de dienst bevolking en dienst binnenlandse zaken die over de verblijfsvergunningen gaan want ze durven je wat wijsmaken op de gemeente.


lesjo

#5
Ganda, Bedankt voor al je nuttige info!

Extra vraag:
Kun je legaal samenwonen met iemand die werkt als "Au Pair"?
De periode is nog langer dan 6 maanden.

gosternokke

Ik was pas nog op een bruiloft van een aupair hier in  :nederlandsevlag:  Die had ook problemen om getrouwd te geraken in  :nederlandsevlag:

 Die zijn getrouwd op de  :smiley-philippines:  ambassade in den Haag om zo de probleem te omzeilen.  Dat is natuurlijk officieel  :smiley-philippines:  grondgebied.

ganda

Citaat van: lesjo op maandag  3 december 2012, 19:05:39
Ganda, Bedankt voor al je nuttige info!

Dus met een samenlevingscontract kan ze legaal in het land blijven?
dolfijn76 zegt dat je minstens 2jaar samen moet zijn maar dit is niet het geval.

Extra vraag:
Kun je legaal samenwonen met iemand die werkt als "Au Pair"?
De periode is nog langer dan 6 maanden.

U loopt te snel van stapel, wat ik zeg is dat u met " een verklaring van wettelijke samenwoning " uw vriendin een tijdelijke verblijfsvergunning krijgt voor 5 maanden. Uw vriendin zal geen permanente verblijfsvergunning krijgen, daarvoor moet u minimum een jaar wettelijk samenwonen.
Lees aub eerst de twee eerder vermelde links, een verblijfsvergunning krijgen is echt niet zo eenvoudig.
in deze link http://www.filippijnen.org/index.php/topic,2631.0.html leg ik uit hoe u het eerste jaar dient te handelen om toch tot een positief resultaat te komen.


Het komt er op neer dat je wettelijk moogt samenwonen met eender wie, zelfs met iemand die illegaal in het land verblijft.
De eerste hindernis die genomen moet worden is de ambtenaar van de burgelijke stand, zeker in kleine dorpjes of gemeentes. Daar kennen ze meestal de huidige regels niet en moet je voet bij stuk houden zodat ze een samenlevingscontract afsluiten.

De correcte naam voor een samenlevingscontract is : Verklaring Van Wettelijke Samenwoning ( Wet van 23.11.1998 )
Daarin moet de naam staan van beide partijen en het adres waarop ze gaan samenwonen + de volgende zin:

De beide partijen verklaren tevens kennis te hebben genomen van de artikelen 1475 en 1479 van het Burgerlijk Wetboek, zoals gewijzigd door de wet van 23 november 1998.

Op de Verklaring van Wettelijke samenwoning wordt de datum van invoegetreding vermeld en tekenen de samenwoners en de ambtenaar van de Burgerlijke Stand.  Dan nog een gemeentestempel erop en klaar is kees.



ganda

#8
Citaat van: dolfijn76 op maandag  3 december 2012, 19:00:06

Ganda onze au pair wil dit ook doen en in Gent hadden ze haar gezegd dat voorwaarden voor een samenlevingscontract zijn 2 jaar relatie kunnen aantonen of 6 maand samen wonen.  Het is misschien ook afhankelijk van plaats tot plaats.



Dit is niet correct, de voorwaarden tot wettelijke samenwoning staan in het Burgerlijk wetboek.

Zal ze  posten in de sectie voor leden. Als u een aanvraag tot wettelijke samenwoonst indient zorg dan dat u dit bijhebt.

http://www.filippijnen.org/index.php/topic,10393.0.html

Adobo

Alsook bedankt voor de info, ik zit namelijk in een soortgelijke situatie. :)