wie heeft er ervaring met trouwen voor de wet in PH (civil wedding)?

Gestart door PHwaarde, zaterdag 9 juni 2012, 07:28:49

Vorige topic - Volgende topic

Rich

Ja dat kan zonder afspraak. Als je vroeg genoeg gaat dan kan je het allemaal op 1 dag klaren.
Rich de Nederbelg.

Adriaan

Nog een tip:

As je wilt trouwen op huwelijkse voorwaarden (en je bestaande bezittingen wilt vrijwaren voor eventuele schipbreuk) meldt dan de desbetreffende overeenkomst voor het opmaken van de huwelijksakte aan de rechter die het huwelijk voltrekt. Ik was me er niet van bewust dat er een vraag daar over voorkwam in die akte en werd daar door die rechter ook niet over ingelicht. Hij vulde zonder meer in, door het daarop betrekking hebbende hokje aan te kruisen voor ik de akte zag, dat er geen huwelijkse voorwaarden waren. Toen ik hem daar attent op maakte zei hij: "Ja, dat had u me moeten zeggen". Het was natuurlijk zijn taak geweest me dat te vragen. Ik heb er nog spijt van dat ik niet aandrong op een nieuw in te vullen akte. Laat je vooral niet intimideren door die rakkers.

In de Filippijnen, dat was althans onze ervaring, wordt zo'n akte door een advocaat opgemaakt en door beide partners getekend. De Australische wet (en dat zal w.b. de Nederlandse wetgeving ook wel zo zijn) vereist echter dat beide partners door hun eigen advocaat worden voorgelicht. Ook dan heeft zo'n akte geen rechtsgeldigheid hier (want hij is in een ander rechtsgebied overeen gekomen) maar het verhoogt de kans dat hij toch tot op zekere hoogte in aanmerking wordt genomen.

Ik heb er overigens nog geen gebruik van hoeven maken en ben dit jaar zestien jaar getrouwd. Trouwens van de "bestaande bezittingen" is niet zoveel overgebleven. Zestien jaar familiehulp hebben hun tol geeist.

 

Serge

Sorry,

Ik lees van alles en er is onduidelijkheid over wat je precies moet hebben om te trouwen in de Filippijnen ?

Soushkin schrijft het volgende:
Ik ben afgelopen november hier in Manila met mijn vrouw getrouwd.

Uittreksel uit het geboorte register: akte nr.324. (internationaal geboorte akte)

(Internationaal) bewijs van goed gedrag (prijs ben ik vergeten).

Daar ga je mee naar het ministerie van buitenlandse zaken in Den Haag om het te laten legaliseren (handtekening plus stempel: kosten 11.50 euro).

Vervolgens naar de Filippijnse Ambassade in Den Haag voor "authentication" (kosten 25.00 euro).


Dat zijn de papieren die je nodig hebt om daar te kunnen trouwen als Nederlander zijnde.[/color]Als je naar Den Haag gaat, ga dan een beetje vroeg in de ochtend, dan kan je alles in 1 dag doen. Ik ging een beetje laat in de middag, kon ik de volgende dag nog een keer. 

Dan Tinulang Manok schrijft:

Nederlandse documenten die je nodig hebt voor de nederlandse ambassade hoeven niet gelegaliseerd te worden.
Fillipijnse documenten die je nodig hebt voor de nederlandse ambassade moeten wel gelegaliseerd worden.

Fillipijnse documenten die je nodig hebt voor de filippijnse overheid hoeven niet gelegaliseerd te worden.
Nederlandse documenten die je nodig hebt voor de filippijnse overheid moeten in principe wel gelegaliseerd worden, maar in de praktijk neemt de filippijnse overheid ook ongelegaliseerde documenten aan, dit is echter dan wel een risico wat je dan neemt.

 
M
Moet je nu wel of niet naar Dan \haag en de Filippijnse ambassade ?

Bulldozer

Ja, het is ook onduidelijk wat je moet hebben omdat dit per plaats verschilt.

Daarom: Wat je eerst moet doen is je toekomstige echtgenote naar de plek waar je wilt trouwen laten gaan (stadhuis of kerk) en daar vragen wat de benodigheden zijn. Die verschillen namelijk per locatie.

Dat hebben Rich en ik hiervoor toch al duidelijk gezegt!

Als je dat gedaan heb zal je zien dat 1 van die benodigdheden ondermeer de verklaring van huwelijksbevoegdheid is. Om die te krijgen moet je naar de Nederlandse ambassade en daar heb je een uittreksel van het GBA en het geboorteregister nodig. Dit hoeft niet gelegaliseerd te zijn. Gewoon diegene die van de gemeente komen.

Kan zijn dat de kerk in Angeles City in tegenstelling tot het stadhuis van Quezon City naast die huwelijksbevoeghdheid ook een geboortebewijs van toekomstige bruid en bruidegom wil hebben of weet ik veel wat voor andere documenten. Als dat het geval is moet het uittreksel van het geboorteregister dat je daarvoor gebruik dus wel bij het ministerie in Den Haag en Filippijnse ambassade gelegaliseerd worden. Duidelijk zo?

Serge

Bulldozer,

Bedankt voor de uitleg want de 1 heeft het over papieren legaliseren en de ander weer niet maar nu is het wat duidelijker en het staat ook op de website van de ambassade maar na het lezen van zoveel tegenstrijdige berichten hier op het forum wilde ik het toch zeker weten,

Bedankt  :thumb:

antzan

Ik ben " met de handschoen " getrouwd . Hier in Heerlen .
Had alles nagevraagd bij de gemeente , en deze had me goed ge-informeerd .
Het is al een tijdje geleden , dus ik weet niet meer precies wat
nodig was .
Maar het was een makkie .
En daarna is mijn vrouw gewoon hier naar toe gekomen .
Vanaf de " trouwdatum " stond ik bij ons geregistreerd als gehuwd ,
gaf ook belastinvoordeel !
Nooit geen problemen gehad .
Antzan
Foodmaster

Lapu2x

Wat is de kost uberhaupt om in de Filipijnen CIVIL te trouwen ? Dag allen btw  :daag:
:daag:

robert van dijck

Citaat van: Lapu2x op donderdag  5 juli 2012, 21:57:23
Wat is de kost uberhaupt om in de Filipijnen CIVIL te trouwen ? Dag allen btw  :daag:
:daag:

Dat vraag ik mij ook af, en is de papierwinkel voor belgen en nederlanders hetzelfde?

groet

Robert

Kano

De kosten van een civil wedding varieren per gemeente en wie de huwelijkssluiting doet, de burgemeester of een rechter. Het beste is om dat even (te laten) vragen in de plaats van het huwelijk.

Wat je moet aanleveren voor de civil wedding kan ook per gemeente verschillen maar is voor Belgen en Nederlanders is in principe hetzelfde. Hoe je eraan komt is verschillend.
Kijk op dit board " Wat heeft u nodig om te huwen?"  http://www.filippijnen.org/index.php?action=collapse;c=12;sa=expand;sesc=1f9e06451569174e87a3b1622009da36#12

Hier een voorbeeld Cebu City

REQUIREMENTS

    At least two (2) valid IDs of applying couple upon personal appearance (strictly required)
    Valid ID of parents upon personal appearance (strictly required) and accomplished
    Parental Consent (18-21 years old) or Parental Advise (22-25 years old) duly verified
    and taken oath in front of the Civil Registrar
    Birth Certificate (new) — 1 original & 2 photocopies
    Certificate of Attendance to Pre-Marriage Seminar by CHD — 1 original & 2 photocopies
    Barangay Certificate — 1 original & 2 photocopies
    CENOMAR (Certificate of No Marriage issued by NSO) — 1 original & 2 photocopies
    Payment/Fee:
    For Filipino applicant
    Seminar Fee    Php 100.00
    Marriage Application    Php 100.00
    Marriage License Fee    Php 50.00
    For Foreigner applicant
    Legal Capacity Registration    Php 1000.00
    Seminar Fee    Php 100.00
    Marriage Application    Php 100.00
    Marriage License Fee    Php 50.00
    Additional documents needed:
    For Widow/Widower
    Death Certificate of deceased spouse issued by Local Civil Registrar or NSO 1 original &
    2 photocopies
    CENOMAR issued by NSO    1 original & 2 photocopies
    For Annulled Marriage
    Certificate of Finality of Annulment issued by the Court    1 original & 2 photocopies
    Certificate of Registration from Civil Registrar for registration of the Annulment
    Papers    1 original & 2 photocopies
    For Foreign Applicants
    Passport ID    2 photocopies (present the original for counterchecking)
    Stamped or Printed DATE of ARRIVAL (latest) on the passport    2 photocopies
    Certificate of Legal Capacity to Marry issued by the foreigner's diplomatic official in the
    Philippines    1 original & 2 photocopies
    Divorce Decree (for DIVORCED APPLICANTS — translated if in non-English content)
    If foreigner is a widow/widower, same requirements above apply
    If applicant is a naturalized citizen, Naturalization Papers 2 photocopies (present the
    original for counterchecking)
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Rich

Citaat van: robert van dijck op vrijdag  6 juli 2012, 01:23:11

is de papierwinkel voor belgen en nederlanders hetzelfde?

groet

Robert


Nee, die is niet hetzelfde. Met name voor wat betreft de aanvraag van de legal capacity ( huwelijksbevoegdheidsverklaring)

De Nederlandse ambassade wil de documenten van de partner inzien en zij/hij heeft een geldig paspoort nodig. Er is geen interview.
In de Belgische ambassade heeft men de papieren van de partner niet nodig en er is wel een interview.
Rich de Nederbelg.