Dingen die mis gaan bij bouwen

Gestart door Cobra, zondag 22 februari 2015, 15:13:34

Vorige topic - Volgende topic

Cobra

Citaat van: stijn54 op maandag 23 februari 2015, 16:06:13
Ik heb er geen verstand van maar bij het bouwen van buildings worden de pilaren toch eerst geplaatst? Of is dit anders dan bij een huis?

Ik zou zeggen, controleer zelf eens wat je het meest sterkste lijkt en welke methode het makkelijkste werkt :

Methode 1, Eerst pilaren zetten, daarna  de muren er tussen.

Die horizontale wapening die uit de pilaren steken krijg je nooit allemaal precies op de juiste hoogte van de horizontale wapening in de muren, maten verlopen altijd.

Is extra werk om de horizontale wapening uit de muren en de pilaren goed met elkaar te verbinden.

Een stukje ijzerdraad er omheen is voor mij geen stevige verbinding.

Voor een typhoon zal het wel sterk genoeg zijn, voor een flinke aardbeving heb ik mijn twijfels.





Methode 2, Eerst de muren zetten, horizontale wapening met 90 graden bocht door de pilaren laten lopen.

Als de muren klaar zijn, dan pas bekisting maken en pilaren storten.







Methode 3 , Zelfde als methode 1, enkel die horizontale wapening vergeten in de pilaren te steken.(filipijnse methode)

I.p.v. daar van met hamer en beitel een putje van 1 cm diep maken in de pilaar waar de horizontale wapening van de muur in komt.


1 zware typhoon  en de muren vliegen er uit.

1 aardbeving en de muren vallen omver en de pilaren vervolgens ook door het gewicht er op en verdieping 1 tm ? komen ook naar beneden.


Volgens mij kan iedereen, ook de grootse leek zien wat het sterkste is en ook wat het makkelijkste werkt.

Het sterkste is al de muren en pilaren in 1 geheel maken met de wapening en daarbij is methode nr 2 de beste.


Dat anderen het anders doen moeten ze zelf weten.

Dat anderen toch vol houden dat methode 1 en 3 beter is dan methode 2 moeten ze ook zelf weten, ze werken niet aan mijn huis, dus ik lig er niet van wakker.



Citaat van: Amice op zaterdag 28 februari 2015, 12:15:58
Citaat van: Cobra op zaterdag 28 februari 2015, 12:07:07
Citaat van: Amice op dinsdag 24 februari 2015, 13:42:56
Dat doen ze in de phils anders.

Changing Address only



Bahaniyan heet dat geloof ik. :weetikniet:
Ik zag daar in Luzon een hele subdivisie van die dan ook toepasselijk die naam droeg.  :biggrinn:


Even kleine correctie Amice, dat is "Bayanihan" volgens de vrouw.
Ik dacht het zelf ook al toen ik dit las omdat mijn eerste huis in Cebu in "Bayanihan Village" stond.

Overigens wist ik niet dat "Bayanihan" draagbare huizen betrof, weer wat geleerd.

Mijn gevoel vertelde me al dat er iets mis was met de spelling maar het is dan ook al 11 jaar gelden dat ik ermee geconfronteerd werd, sedert dien hoor ik er eigenlijk niet veel meer over.
Het zal dan ook wel enkel in de provincies afspelen.
Het is wel een mooi gezicht om ze er mee te zien sjouwen, zo'n huisje weegt dan toch nog wel wat en al zeker als je de afstanden ziet wat ze er mee sjouwen.



1 ding is wel zeker Amice, als je slechte buren hebt is het een makkelijke oplossing, gewoon je huis oppakken en een eind verder weer neer zetten.

Ik vermoed overigens dat ze dit zo doen om bij wateroverlast hun huis te kunnen verplaatsen, een praktische oplossing dus.
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Amice

CitaatIk vermoed overigens dat ze dit zo doen om bij wateroverlast hun huis te kunnen verplaatsen, een praktische oplossing dus.

Ik had idee dat om land herverdeling ging in het verleden maar het schijnt zelfs in bohol na de aardbeving nog plaats te hebben gevonden.
Er zijn dus meerdere redenen om het te doen.

Although bayanihan can manifest itself in many forms, it is probably most clearly and impressively displayed in the old tradition of neighbors helping a relocating family by getting enough volunteers to carry the whole house, and literally moving it to its new location. They do this by placing long bamboo poles length-wise and cross-wise under the house (traditional Filipino houses were built on stilts), and then carrying the house using this bamboo frame. It takes a fairly large number of people -- often 20 or more -- working together to carry the entire house. All this is done in a happy and festive mood. At the end of the day, the moving family expresses their gratitude by hosting a small fiesta for everyone.
http://groups.csail.mit.edu/cag/bayanihan/bayanword.html
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

bananacreek


Cobra

*Het schilderen van gegalvaniseerde golfplaat


Het schilderen van gegalvaniseerde golfplaat mag je pas na 1 jaar doen, dit i.v.m. de zinkzouten die er op zitten waardoor de verf niet goed hecht.
Na 1 jaar in weer en wind zijn die zinkzouten er vanaf gespoeld en moet je enkel met een bezem de golfplaten goed schoon maken en 1 dunne laag primer/menie er op doen waarna je de eerste laag lak kan aanbrengen.

Daarna genoeg lak aanbrengen tot het gedekt is.


Die laag primer/menie moet niet eens helemaal gedekt zijn, die is enkel maar voor de hechting.


Ga je die G.I. roof meteen uit de winkel monteren en schilderen, bladdert de verf er na een paar maanden al vanaf.

Ik heb zelf jaren met enige regelmaat gegalvaniseerd staal gestraald(opgeruwd) waarna de dunne primer er meteen op kon, ook roestvast staal kreeg dezelfde behandeling.

Dit i.v.m. agressieve omgeving op een fabriek waar het tegen beschermd moest worden.

Ik heb daar een filipijnse buurvrouw ook voor gewaarschuwd dat ze eerst een jaar moest wachten, maar die weten het toch beter, stond gewoon te lachen om advies van een puti.
Het resultaat was dat bijna alle verf na een paar maanden er af bladderde.

Het kan wel meteen, maar dan moet je er eerst een laag rustconverter op doen, een soort van zuur wat 24 uur moet uitharden.

Daarna kan je wel primer /menie aanbrengen.

Maar waarom zou je dat doen ?


Extra kosten, beter een jaar wachten, is goedkoper en kost minder arbeidsloon ook.



In NL kan je dat ook zien bij nieuwe lantaarnpalen, die laten ze eerst een jaar gewoon staan waarna er een zwarte kring rond ligt op de tegels, dat zijn die zinkzouten die er af gespoeld zijn.

Daarna word er pas een primer op gedaan.


Je moet ook niet bang zijn dat na 1 jaar die G.I. platen al gaan roesten zoals sommigen roepen, zelfs in een agressieve fabrieksomgeving verdwijnt er slechts 10 micron zink per jaar.


Bij constructiestaal uit een zinkbad zit er normaal 100-120 micron zink op, bij galvaniseren is dat een stuk minder, maar meer dan genoeg om enkele jaren bloot te staan aan de elementen.

Tot zover.
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Amice

Citaat van: Cobra op zondag  1 maart 2015, 09:48:25
*Het schilderen van gegalvaniseerde golfplaat


Het schilderen van gegalvaniseerde golfplaat mag je pas na 1 jaar doen, dit i.v.m. de zinkzouten die er op zitten waardoor de verf niet goed hecht.
Na 1 jaar in weer en wind zijn die zinkzouten er vanaf gespoeld en moet je enkel met een bezem de golfplaten goed schoon maken en 1 dunne laag primer/menie er op doen waarna je de eerste laag lak kan aanbrengen.

Daarna genoeg lak aanbrengen tot het gedekt is.


Die laag primer/menie moet niet eens helemaal gedekt zijn, die is enkel maar voor de hechting.


Ga je die G.I. roof meteen uit de winkel monteren en schilderen, bladdert de verf er na een paar maanden al vanaf.

Ik heb zelf jaren met enige regelmaat gegalvaniseerd staal gestraald(opgeruwd) waarna de dunne primer er meteen op kon, ook roestvast staal kreeg dezelfde behandeling.

Dit i.v.m. agressieve omgeving op een fabriek waar het tegen beschermd moest worden.

Ik heb daar een filipijnse buurvrouw ook voor gewaarschuwd dat ze eerst een jaar moest wachten, maar die weten het toch beter, stond gewoon te lachen om advies van een puti.
Het resultaat was dat bijna alle verf na een paar maanden er af bladderde.

Het kan wel meteen, maar dan moet je er eerst een laag rustconverter op doen, een soort van zuur wat 24 uur moet uitharden.

Daarna kan je wel primer /menie aanbrengen.

Maar waarom zou je dat doen ?


Extra kosten, beter een jaar wachten, is goedkoper en kost minder arbeidsloon ook.



In NL kan je dat ook zien bij nieuwe lantaarnpalen, die laten ze eerst een jaar gewoon staan waarna er een zwarte kring rond ligt op de tegels, dat zijn die zinkzouten die er af gespoeld zijn.

Daarna word er pas een primer op gedaan.


Je moet ook niet bang zijn dat na 1 jaar die G.I. platen al gaan roesten zoals sommigen roepen, zelfs in een agressieve fabrieksomgeving verdwijnt er slechts 10 micron zink per jaar.


Bij constructiestaal uit een zinkbad zit er normaal 100-120 micron zink op, bij galvaniseren is dat een stuk minder, maar meer dan genoeg om enkele jaren bloot te staan aan de elementen.

Tot zover.


Goede tip  :thumb:
maar dat had ik dus 1 week eerder moeten weten. 
In de province hebben ze net deze week de nieuwe dakplaten geschilderd. :stomstomstom:

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Pinocchio

Graag wil ik hier nog aan toevoegen uit eigen ervaring dat dakverf op basis van water de beste resultaten geeft.

bananacreek

Citaat van: Pinocchio op zondag  1 maart 2015, 13:36:28
Graag wil ik hier nog aan toevoegen uit eigen ervaring dat dakverf op basis van water de beste resultaten geeft.

Roofpaint is meestal water-based op de  :smiley-philippines:


Cobra

Citaat van: Amice op zondag  1 maart 2015, 11:00:20
Goede tip  :thumb:
maar dat had ik dus 1 week eerder moeten weten. 
In de province hebben ze net deze week de nieuwe dakplaten geschilderd. :stomstomstom:

Kan je er over een halfjaar een foto van maken Amice en hier plaatsen ?

Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Amice

Citaat van: Cobra op zondag  1 maart 2015, 16:47:41
Citaat van: Amice op zondag  1 maart 2015, 11:00:20
Goede tip  :thumb:
maar dat had ik dus 1 week eerder moeten weten. 
In de province hebben ze net deze week de nieuwe dakplaten geschilderd. :stomstomstom:

Kan je er over een halfjaar een foto van maken Amice en hier plaatsen ?



Ik zal vragen om er  nu een te maken en over 6 maanden.

Het is in Iloilo en ik ben in manila maar dat kan wel via fb of zo want ik weet nog niet wanneer ik daar weer heen ga.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Quezonboy

Het bouwen ging goed en daarmee zijn ze klaar, misschien kwam het doordat mijn schoonvader de leiding had, het geld ging vooral naar het materiaal. De Barangay vond bij een keuring dat ze eerder de wc hadden moeten bouwen en het water aangesloten, maar na een gesprek met Barangay president kreeg mijn vriendin meer tijd.