Dingen die mis gaan bij bouwen

Gestart door Cobra, zondag 22 februari 2015, 15:13:34

Vorige topic - Volgende topic

Cobra

Citaat van: josv op zaterdag 14 maart 2015, 12:41:32


Meestal is een bouw met een witneus is vaak een babylonische spraakverwarring. Je bewijst het zelf al. sahara-poeder in het beton is een doodnormaal verschijnsel hier, dat dak wat jij "sahara-dak" ( waarschijnlijk vrij vertaald : sahara-roof ) noemt is ook een doodnormaal verschijnsel. Dan kan je het die jongens niet kwalijk nemen dat ze je niet begrijpen  :lachen:

Ik neem ze ook niks kwalijk.

Hoe je daar op komt weet ik niet, mogelijk iets te veel in de verdediging voor al die "vaklui".


Ik kan enkel niet snappen dat je 2 of 3 maal uit legt dat je dat niet bedoeld, dan ze dan nog steeds enkel aan dat saharapoeder denken.

En dat je duidelijk uitlegd wat je wel bedoeld dat ze je aankijken of ze water zien branden en de conversatie vanzelf stopt omdat het boven hun petje gaat.

Al wat ze niet kennen bestaat niet en is onmogelijk.


Dat zal iedereen die wel eens gebouwd heeft daar wel herkennen.
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

josv

Citaat van: Cobra op zaterdag 14 maart 2015, 13:11:49
Ik neem ze ook niks kwalijk.
Hoe je daar op komt weet ik niet, mogelijk iets te veel in de verdediging voor al die "vaklui".

Nee hoor, waarom zou ik. Ik ga er al bij voorbaat vanuit dat het geen vaklui zijn. Maar ik ga er ook vanuit dat engels nu niet echt de 1e taal is in de bouw. Helaas denken veel witneuzen dat wat zij als normaal beschouwen meteen al hun werkvolk dat ook maar moet begrijpen. Misschien als je de pinoy term voor dat platte dak met gi-sheets had gegoegeld hadden ze het meteen begrepen. Beter ook voor je bloeddruk.

Citaat van: Cobra op zaterdag 14 maart 2015, 13:11:49
Al wat ze niet kennen bestaat niet en is onmogelijk.

Als je het in HUN termen verteld weten ze het best wel. Zo'n dak als jij wilde zie je echt overal !!!
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

bananacreek

Citaat van: nils op vrijdag 13 maart 2015, 17:18:13
Citaat van: panshit op vrijdag 13 maart 2015, 10:28:52
Wie heeft ervaring met een beton dak?
Ik ben een aanbouw aan het maken en wil daar een plat dak op doen.
Panshit

Voor ons huis hebben we steeldecking op de tussen verdieping gebruikt, maar kan je het ook voor het dak gebruiken, zolang je de boel goed isoleert!

http://myphilippinelife.com/concrete-roofs-and-roof-patios-in-the-philippines/

Het risico met een plat dak is dat je een bakoven creƫert als je het niet goed isoleert en
lekkages krijgt het water niet goed wegstroomt of het dak niet waterdicht is.
Daarnaast is het aan te raden om tegels te gebruiken met een hoge SRI (Sun Reflective Index),
zodat je je poten minder snel verbrand als je erop loopt.


Cobra

Laswerk aan je (nog te bouwen) Huis in de PH



Als je een beetje laswerk krijgt in/aan je huis in de PH, is het aan te raden om dat zeker zelf te doen.

Leer het eventueel in NL/Belgie  van iemand anders in zijn garage.

Dan kan je met dat "bakken" het al beter dan de meeste "lassers" in de PH die zich als "lasser' verkopen.


Ik heb al diverse "lassers' daar in de PH bezig gezien, allemaal aan elkaar gebakken, nog nooit een mooie las gezien.



Er zullen 100% zeker wel goede lassers zitten,kan ook niet anders, maar die zullen bij een erkend lasbedrijf werken, niet zomaar elke buurman om de hoek.






Neem RUTIEL electroden mee uit NL/Belgie !


In de PH verkopen ze vrijwel alleen basis electroden van zeer slechte kwaliteit in de hobbyzaken/hardwares.

Die starten slechter en met de "vakmanschap" van de lokale lassers daar krijg je dus meer "een poging tot lassen" dan een fatsoenlijke las.

Lijkt meestal nog niet op wat wij "bakken" noemen.


De kwaliteit is dusdanig dat ze vergelijkbaar zijn met electrodes/baggetten in Europa die nat geweest zijn en bijna niet meer opstarten en steeds uitgaan.



Ik heb diverse laselectrodes gekocht daar, ook van bekend zweeds merk, allemaal basis en waardeloze prul.

Aan mijn eigen lasapparaat ligt het zeer zeker niet, dat kan 3.25 mm basis lassen op 220 volt (met minimaal 25 A zekering).




Ik heb zelf Baso 100 meegenomen uit NL, is ook basis, maar last prima.



Een (gediplomeerde) nederlandse lasser met eigen bedrijf  in de PH was blij dat hij die Baso 100 kon gebruiken toen hij een frame voor mijn trekhaak in elkaar laste.

Hij was de lokaal verkochte electroden strontzat.



Toen die Baso 100 op waren was ik aangewezen op de lokaal verkochte troep.


Ook is het verschil tussen een RUTIEL en BASIS electrode totaal onbekend in een hardware.

1 medewerker in een hardware beweerde dat ze wel rutiel verkochten, draaide de pc om en ik las : "RETAIL".   :ikkeniebegrijp:  :denk:



Dus beter zelf rutiel electroden/baggetten meenemen naar de PH als er laswerk is aan je huis.


Tot zover.
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

bananacreek

Gebruik nu Fuji 13 (gehele nummer vergeten en morgen even kijken) 3,25 mm

Vroeger gebruikte ik hier goede 4mm electroden uit China (ferrocord) maar die zijn nu helaas niet meer te krijgen en daar kon je mee stapelen en wat dan ook en streken zeer gemakkelijk aan...

Wipweld enz ...TROEP......... :negatief: :negatief:


jamietagabundok

  Ik kan dus zelf ook absoluut niet lassen ook nog nooit een lasapparaat in mijn handen gehad  helaas.   Maar ik moest 2 weken terug die handpomp voor het water laten lassen in  :smiley-philippines:    Maar ik dan wel weer zo technisch dat ik wel zie of het een goede las is of niet, ondanks ik niet kan lassen. En ondanks dat men er een stuk betonijzer op had gelast was de las best okay,  en ook netjes de slak eraf gebikt trouwens  :thumb:   Ik heb helaas geen close up foto van het laswerk.

  [/url]
pic upload
pic upload[/img]

Pinocchio

Citaat van: Cobra op zaterdag  4 april 2015, 16:46:31
Neem RUTIEL electroden mee uit NL/Belgie !

In Belgie vindt je maar weinig mensen die weten wat een rutiel electrode is, zelfs ervaren lassers die er dagelijks mee werken hebben nog nooit van een rutiel electrode gehoord.

Rutiel is het materiaal van de mantel (soort mix van zand) die rond de metalen kern zit.

Het verschil tussen rutiel en basisch is dat de rutielmantel trager smelt dan de kern.

Na een las zie je duidelijk het verschil aan de electrode waar bij een rutiel electrode de mantel nog iets langer is dan de metalen kern en daarom noemen wij Vlamingen het dikwijls sleepbagetten omdat ze niet zo makkelijk blijven plakken bij het lassen.

Het Duitse merk Oerlikon is van zeer goede kwaliteit.

http://www.lastechniekshop.nl/nl/category/elektroden/

@ Cobra, daar kan je Bananacreek beslist blij mee maken. :lachen:

Pinocchio

Citaat van: Pinocchio op vrijdag 10 april 2015, 11:26:54
Het Duitse merk Oerlikon is van zeer goede kwaliteit.

En wil je topkwaliteit ga dan voor Oerlikon Cromacord, maar wellicht vindt je die enkel in Duitsland.

bananacreek



Kan je hier NIET krijgen...maar misschien wel in Manila of cebu city in de betere hardwaren zoals Ho Tong in Cebu city.....

Hier in Dumaguete is het meestal Fuji....Wipweld (rotzooi) en wat andere merken en zelfs een keer Phillips gezien.......maar ik las maar weing en heb dat speciale dure spul niet nodig......

Had ik meer moeten lassen dan kan ik altijd de TIG of MIG van een vriend lenen......





Maar ik ben zeer gelukkig met de acyteleen/zuurstof alhoewel ik dat ook zer weinig gebruik...

Vroeger als je de flessen bij RUSI huurde moiest je die binnen een maand leeg maken anders kreeg je een maandelijkse "boete"van een peso per dag..... :lachen: :negatief: :negatief:

Maar sedert een jaar of 12 haal ik de flessen uit Mangao bij COACO (Cebu Oxygen and Acetyleen Company)....maar die acetyleen plant is nu gesloten en de acetyleen flessen komen per Cocaliong passenger ships.........en daar wordt vaak mee gesmeten zodat de draad van de meter aansluiting beschadigd word...... :run: :run: :ripba8: :ripba8: :explotieren: :explotieren: :explotieren: :explotieren: :explotieren:


louis

Heb nu sinds kort ook een elektrisch lasapperaat. Kwamen mee lang de deur een tweede hansje, goedkoop , Italiaans . Voorwat ik het moet gebruiken weet ik nog niet.

Het problem is nu dat ik zeker 40 jaar geleden gelasd heb. weet ook wel het verschil rutiel en basisch elektroden . Heb nu elektroden gekocht maar ik kan niet lezen wat voor elektroden het zijn.
Er staat wel 5 regels aan code,s maar ik hier niet uit opmaken welke het zijn.

merk: Amstrong  Welding rod ,; 1 Kg 100 pesos  (Schrik me rot)

           AWS A5.1   E6013   
         BS en ISO 2560-B-E 43  13-A
           CSA W48-01  E 43 13-A
          JIS Z3211 04313
            GB/T5117 E431