Dingen die mis gaan bij bouwen

Gestart door Cobra, zondag 22 februari 2015, 15:13:34

Vorige topic - Volgende topic

Amice

Citaat van: jamietagabundok op woensdag 15 juli 2015, 08:02:03
Klopt Amice , wat Cobra zegt.    Oplossing is geen verf erop de eerste paar jaar, in ieder geval wachten tot het glimmende eraf  is , en er een oxidatie laagje opzit,

Wil je daar niet op wachten kan je ook zelf zorgen voor een oxidatie laagje. Als ik het goed heb onthouden doet men dat met muriatic acid.


Allerbeste is altijd nog op zoek gaan naar second hand golfplaten van zeg 10 jaar terug , die nog geen roest hebben, die zijn stukken beter dan de flinterdunne rommel die nu verkocht word

Tja ik ben er niet bij en de boys daar zijn te jong om het goed te weten. het meeste wordt geregeld door moeder en zo af en toe komt me wel eens wat ter oren.

Dat huis zal nooit iets worden en dat heb ik ze dan ook maar verteld, zodat(indien ze luisteren) er maar niet teveel geld aan spenderen.

Buiten de dunne nieuwe golfplaten op het dak hebben ze nu ook buiten en binnen wanden.
Die zijn allemaal van....HARDBOARD.  :lachen:
Voor binnen gaat dat nog wel maar voor buiten kun je er opwachten totdat ze er afvallen.
Terwijl de buren hetzelfde gedaan hebben maar dan met hardiflex, dat zal iets langer blijven zitten maar die hebben die hardiflex dan weer niet geverfd.
Per saldo hoeft er maar een flinke typhoon over te waaien en ze kunnen van voren af aan beginnen.

Het blijven allemaal filippijnse oplossingen wat feitelijk wel goedkoop lijkt maar per saldo 3x zoveel kost.

Aangaande het dak heb ik ze al medegedeeld maar n jaar of 3 te wachten.
Tegen die tijd is alles wel weer anders en wellicht op een andere manier opgelost.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Cobra

Citaat van: jamietagabundok op woensdag 15 juli 2015, 08:02:03
Klopt Amice , wat Cobra zegt.    Oplossing is geen verf erop de eerste paar jaar, in ieder geval wachten tot het glimmende eraf  is , en er een oxidatie laagje opzit,

Wil je daar niet op wachten kan je ook zelf zorgen voor een oxidatie laagje. Als ik het goed heb onthouden doet men dat met muriatic acid.


Allerbeste is altijd nog op zoek gaan naar second hand golfplaten van zeg 10 jaar terug , die nog geen roest hebben, die zijn stukken beter dan de flinterdunne rommel die nu verkocht word


Ik ben het helemaal niet met je eens jamietagabundok wat betreft oxidatie er op voor de hechting te verbeteren.

Mijn ervaring is anders.

Gewoon 1 jaar wachten bij nieuwe platen en de zon en de regen doen het werk voor je.

Dun laagje primer er op, moet niet gedekt zitten, is enkel voor de hechting.

Wil je meteen nieuwe GI golfplaten in de verf zetten, dan kan dat ook, gewoon rustconverter gebruiken, dat is zuur waar ze van beweren dat het roest omzet in staal, is onmogelijk overigens.

Met dat zuur word alle vet en andere materialen die er af moeten opgelost en een dag later is het opgedroogd en je kan er primer op zetten.


Als je die rustconverter op een dun laagje oxidatie(roest) gaat smeren zal  de roest er later weer door komen, heb het zelf meegemaakt.

Heb er als oplossing toen menie op gesmeerd, door het minieme kleurverschil kom je de roest dan niet meer zien.

Wat je beweert, platen van 10 jaar oud kopen, daar zitten al gaten in van de spijkers.

Nieuwe platen blijven nooit 10 jaar in de winkel staan.
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Pinocchio

Het gebruik van Rust converter:

Rust converters are chemical solutions or primers that can be applied directly to an iron or iron alloy surface to convert iron oxides (rust) into a protective chemical barrier

https://en.wikipedia.org/wiki/Rust_converter

Overigens wordt er in de Filippijnen meer en meer gebruik gemaakt van GALVALUM, deze golfplaten moeten in normale omstandigheden* niet meer worden geschilderd.

http://www.galvalume.com/

*normale omstandigheden: platen worden aangetast door zuur bijvoorbeeld als ze onder een mangoboom worden gebuikt en er valt een mango op het dak die gaat rotten dan gaat er op die plaats een roestplek ontstaan.

Cees


Als je die platen direkt wil schilderen kan je ze gemakkelijk ontvetten want dat moet er gebeuren, met thinner of trichloor ethileen dit
laatste heeft als voordeel dat het onbrandbaar is. daarna eerst een hecht primer (zinkchromaat verf) en dan gewoon schilderen.
Lijkt me dat dit goedkoper is als rustconverter.

gr.Cees
Je hoeft niet altijd geluk te hebben, als je maar geen pech heb

jamietagabundok

Citaat van: Cobra op zondag 19 juli 2015, 17:24:53
Citaat van: jamietagabundok op woensdag 15 juli 2015, 08:02:03
Klopt Amice , wat Cobra zegt.    Oplossing is geen verf erop de eerste paar jaar, in ieder geval wachten tot het glimmende eraf  is , en er een oxidatie laagje opzit,

Wil je daar niet op wachten kan je ook zelf zorgen voor een oxidatie laagje. Als ik het goed heb onthouden doet men dat met muriatic acid.


Allerbeste is altijd nog op zoek gaan naar second hand golfplaten van zeg 10 jaar terug , die nog geen roest hebben, die zijn stukken beter dan de flinterdunne rommel die nu verkocht word


Ik ben het helemaal niet met je eens jamietagabundok wat betreft oxidatie er op voor de hechting te verbeteren.

Mijn ervaring is anders.

Gewoon 1 jaar wachten bij nieuwe platen en de zon en de regen doen het werk voor je.

Dun laagje primer er op, moet niet gedekt zitten, is enkel voor de hechting.

Wil je meteen nieuwe GI golfplaten in de verf zetten, dan kan dat ook, gewoon rustconverter gebruiken, dat is zuur waar ze van beweren dat het roest omzet in staal, is onmogelijk overigens.

Met dat zuur word alle vet en andere materialen die er af moeten opgelost en een dag later is het opgedroogd en je kan er primer op zetten.


Als je die rustconverter op een dun laagje oxidatie(roest) gaat smeren zal  de roest er later weer door komen, heb het zelf meegemaakt.

Heb er als oplossing toen menie op gesmeerd, door het minieme kleurverschil kom je de roest dan niet meer zien.

Wat je beweert, platen van 10 jaar oud kopen, daar zitten al gaten in van de spijkers.

Nieuwe platen blijven nooit 10 jaar in de winkel staan.


  Cobra, ik bedoel met oxidatie niet dat er een laagje roest op moet zitten, maar alleen dat het glimmende  gladde  bovenlaagje eraf is, en dus ook vervrij.

Ja inderdaad 1 jaar wachten is de goed koopste oplossing


  Entweedehands platen hebben spijkergaten , maar die kan je met siliconen of ander kit makkelijk dicht maken.


  Ik zag bij iemand die een partij oude , maar niet roestige platen heeft liggen dat die aanmerkelijk dikker zijn dan de flinterdunne rommel van nu.

Het is net vloeipapier voor een shagje te rollen zo dun  :lachen:

Ronny55

Hammerite , duur maar geen last van roest, mijn hek 7 jaar geleden daarmee gedaan , nog altijd geen roest. Dat hoewel hier bijna alles wegroest. Wel erg duur maar efficiënt.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Amice

Nou ik zal het advies van Cobra maar opvolgen en het eerste jaar maar niets doen of adviseren want het zijn wel Filipino's.
Ik kan wel aankomen met deze welgemeende en goede adviezen maar er is geen enkele garantie dat ze het op de juiste manier zullen uitvoeren.
Aldus beter maar het zekere voor het onzekere nemen en het gewoon 'n jaar zo laten.

Wat ik me overigens wel afvraag is hoe je dergelijke nieuwe platen herkent om te weten of die al dan niet geverft moeten worden zoals pinnochio dat aangeeft.
Ik heb zo mijn twijfels of dat idd onbehandeld kan blijven al zeker omdat de platen dunner zijn dan voorgaande producties?

Gaten in golfplaten dichten ze hier met brocacil, een soort cement dacht ik.  :weetikniet:

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

bananacreek

Onbehandelde NIEUWE GI sheets ongeveer een jaar laten zitten om een oxide laag te laten kweken...daana pas verven met roofpaint (meestal water based)

In een goede roofpaint zit al een primer tegen roest.

Oude GI sheets eerst behandelen met een "rust converter" alvorens te verven..........

Nieuwe platen blinken in het zonlicht maar na een paar maanden zijn ze "doffer" vanwege een oxide laag die wordt gevormd door invloed van zonlicht en zuurstof/ corrosion in de lucht...





De diktes van de GI -corr en GI flat sheets zijn zeer slecht vegeleken met de jaren 80 en 90......wat .26 Gauge was is nu .27  maar je kan er niet meer op lopen zonder er deuken in te trappen en met de oude .26 Gauge kon je er zelfs op lopen ZONDER dat je op de spanten moest stappen...........

Maar hier spreek ik alleen over de onbehandelde GI sheets en NIET de Pre-painted sheets welke van betere kwaliteit zijn maar met een veel hogere prijs.....


Pinocchio

Citaat van: bananacreek op maandag 20 juli 2015, 06:37:40

De diktes van de GI -corr en GI flat sheets zijn zeer slecht vegeleken met de jaren 80 en 90......wat .26 Gauge was is nu .27  maar je kan er niet meer op lopen zonder er deuken in te trappen en met de oude .26 Gauge kon je er zelfs op lopen ZONDER dat je op de spanten moest stappen...........


Heel wat hardware zaken in Dumaguete verkopen geen GI sheets meer maar enkel nog Galvalum (ook Superlum genoemd) en deze zijn inderdaad veel dunner dan de bekende GI diktes #26, #19, tot #12

De prijs van Galvalum (Superlum) is licht hoger dan GI maar doordat ze zo dun zijn worden ze vrijwel uitsluitend gebruikt in combinatie met een stalen dakframe (Purlins) en dus ook geschroefd (niet genageld) met zelfborende schroeven (voor ijzer)

Cobra

Citaat van: Amice op maandag 20 juli 2015, 04:24:16

Wat ik me overigens wel afvraag is hoe je dergelijke nieuwe platen herkent om te weten of die al dan niet geverft moeten worden zoals pinnochio dat aangeeft.

Die andere die Pinochio noemt ken ik niet, als het gewoon gegalvaniseerd is moet het in de verf.

Per jaar slijt er in een agressieve omgeving (fabrieken) 10 micron zink af door de regen.

Dus ik weet niet hoe dik de zink er op zit, denk een 30-40 micron of zo.

Kan je ongeveer nagaan hoe lang het duurt eer de roest er door komt.

Verzinkt staal (uit een zinkbad) heeft een zinkdikte van rond de 100 micron, dat weet ik wel, heb ik zelf genoeg opgemeten.
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice: