Dingen die mis gaan bij bouwen

Gestart door Cobra, zondag 22 februari 2015, 15:13:34

Vorige topic - Volgende topic

jamietagabundok

Je heb gelijk Opinie, maar toen ik dat schreef op 5 augustus had ik alleen nog maar een plattegrond van het huis gezien en nog niet de voorgevel ontwerp gezien.

Ik heb me trouwens helemaal niet bemoeid met ontwerp enzo, is allemaal gebeurd toen ik in  :nederlandsevlag: was

Heb ik bewust gedaan, als het klaar is en de living is te klein en de  masterbedroom te groot, was ik mijn handen in onschuld, ik was er immers niet bij betrokken bij het onwerp    :lachen:


En zeg ik,, blame de architect ,, :biggrinn:   Not me

opinie

Citaat van: Pinocchio op woensdag  9 september 2015, 00:43:47
Citaat van: jamietagabundok op dinsdag  8 september 2015, 22:04:17

  Klopt Adik het is haar perceel grond,   ja qua woning nog niets geregeld, maar ik begreep van Bananacreek wat ik heb gelezen dat het huis op zich op naam van foreigner kan komen , de grond dus nooit.


Het bouwen van een woning in de Filippijnen verloopt in grote mate net zoals in Europa.

Dat betekend: grond , architect , bouwaanvraag , bouwvergunning.

De naam van de eigenaar(s) staat op het plan van de architect , wordt overgenomen in de bouwaanvraag en tenslotte in de bouwvergunning.

Tenzij er wordt gewerkt zonder bouwvergunning staat de naam van de eigenaar(s) dus vast op het ogenblik dat de bouwvergunning wordt afgeleverd en daar kan achteraf niets meer worden aan veranderd tenzij verkoop, lease en dergelijke.

M.a.w. hij deed het slim op het gebied van vergunningen zodat men daar geen munt kan uit slaan maar schoot zichzelf in de voet aangaande eigendomszekerheid.

Nu weet ik niet dadelijk of hij al getrouwd is. Als dat niet is, kan een lease als stok achter de deur. Tussen gehuwden telt dat niet.
Wat kan is een horizontale verdeling van eigendom. De grond is (moet) van de  :smiley-philippines: partner zijn maar het huis zonder grond kan van iedereen zijn.

Ook in  :eu: bestaat dit. Denk maar aan de formulering van een verkoop: Woning op en met grond. Koop je enkel een woning op grond dan moet je huur betalen voor de grond.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

opinie

Citaat van: jamietagabundok op woensdag  9 september 2015, 00:56:45
En zeg ik,, blame de architect ,, :biggrinn:   Not me

Je hebt goede hoop. Honey, pay for an extention.  :lachen:
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

jamietagabundok

Dan zeg ik ,, No more budget honey,,   :lachen:   makkelijk zat , komt er een bamboe extension.  Op = op

jiggy

Een bouwvergunning is een administratieve beslissing. Een toelating om iets op te richten.
Dit geeft een indicatie van wie verantwoordelijk is, mochten er zich problemen voordoen bij het naleven van die vergunning. Zolang iets niet notarieel is vastgelegd, is de houder van de vergunning niet automatisch eigenaar.


Pinocchio

Citaat van: jiggy op woensdag  9 september 2015, 01:13:09
Een bouwvergunning is een administratieve beslissing. Een toelating om iets op te richten.
Dit geeft een indicatie van wie verantwoordelijk is, mochten er zich problemen voordoen bij het naleven van die vergunning. Zolang iets niet notarieel is vastgelegd, is de houder van de vergunning niet automatisch eigenaar.



Nu vraag ik mij toch af hoeveel bouwaanvragen u ooit hebt ingediend in de Filippijnen.

In mijn geval zijn dat er enkele, en voor zover mijn geheugen mij niet in de steek laat is daar nooit een notaris bij te pas gekomen.

jiggy

Citaat van: Pinocchio op woensdag  9 september 2015, 06:29:39
Citaat van: jiggy op woensdag  9 september 2015, 01:13:09
Een bouwvergunning is een administratieve beslissing. Een toelating om iets op te richten.
Dit geeft een indicatie van wie verantwoordelijk is, mochten er zich problemen voordoen bij het naleven van die vergunning. Zolang iets niet notarieel is vastgelegd, is de houder van de vergunning niet automatisch eigenaar.



Nu vraag ik mij toch af hoeveel bouwaanvragen u ooit hebt ingediend in de Filippijnen.

In mijn geval zijn dat er enkele, en voor zover mijn geheugen mij niet in de steek laat is daar nooit een notaris bij te pas gekomen.

Geen enkele, inderdaad. Misschien was ik een beetje voortvarend in mijn post.
Ik benaderde bouwvergunning/eigendomstitel vanuit de Belgische context, inderdaad.

Ben alrijd bereid tot leren.
Kan je dan misschien eens uitleggen hoe je op de Filippijnen een bouwrecht omzet in een eigendomsbewijs?
Reeds enkele vergunningen daar? Voor woningen, bijgebouwen of hokken? Misschien dat het je bij die laatste categorie niet uitmaakt dat je als bouwheer niet zelf als eigenaar geregistreerd wordt, maar bij een woning???

Stof en ervaring te over van leden op dit forum voor een deeltopic, denk ik...


Pinocchio

Hoe het zit bij aankoop van een bestaande woning op een stuk grond daarmee heb ik geen ervaring.

De woning waar we momenteel gebruik van maken heeft een tittle voor de grond op naam van mijn vrouw en de woning staat op naam van ons beiden. Die werd ook bebouwd toen we gehuwd waren.

Jaarlijks betalen we hiervoor 2 verschillende grondlasten, 1 voor de grond en 1 voor de woning.

Een woning die we ooit voor mijn (intussen overleden) schoonouders bouwden stond volledig op naam van mijn vrouw zelfde werkwijze, grond kopen, huis bouwen enkel tittle voor de grond en 2 verschillende grondlasten.

Die woning is intussen niet meer van ons.

Enkele jaren geleden hadden we nog een bouwvergunning nodig voor een hollow block  afsluiting van een stuk grond, daar is verder niets aan de grondlasten veranderd.

Een tittle van een huis heb ik dus nooit gezien, wel van een condominium volledig op naam van een buitenlander.

Voor zover mij bekend wordt de waardevermeerdering van een woning bijgehouden in de gemeente/stad en de waarde van de grond in de provincie.

J

jiggy